اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تحولات جدید در حوزه علمیه



به نوشته «تهران امروز»، روز جمعه سایت‌های خبری مرتبط با حوزه علمیه قم، خبری مبنی بر تعیین حجت‌الاسلام احمد واعظی به ریاست تبلیغات اسلامی حوزه منتشر كردند كه این روحانی با مصاحبه‌ای كه در روز جمعه با یكی از سایت‌های خبری انجام داد، اخبار این سایتها را تایید كرد.

 

حجت الاسلام احمد واعظی در این خصوص و همچنین زمان مراسم معارفه خود به عنوان رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: هنوز تاریخ مراسم تودیع و معارفه مشخص نشده است. وی با بیان اینکه موضوع انتصابم به عنوان رئیس جدید دفتر تبلیغات اسلامی مشخص شده است، گفت: هر چند این کار انجام شده، اما هنوز حکمی صادر نشده است.

حجت الاسلام واعظی از رفع موانع برای تصدی ریاست دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خبر داد و گفت: بنده چون در قوه قضائیه مشغول بودم، باید آیت الله آملی لاریجانی این موضوع را می‌پذیرفتند که این کار انجام شده و ایشان هم این مسئله را پذیرفته‌اند.

وی درباره برنامه‌های خود در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز گفت: هر چند این مسئله قطعی شده، اما هنوز حکمی صادر نشده است، هر زمان که حکم زده شد راجع به برنامه‌ها نیز صحبت خواهم کرد و برنامه های خود را ارائه می‌دهم.

حجت الاسلام احمد واعظی پیش از این در مناصبی مانند « معاونت پژوهشی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم»، « ریاست دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم» و «ریاست مرکز اسلامی لندن» فعالیت داشته و اکنون «معاون آموزش و تحقیقات قوه قضائیه»، «عضو هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی» و « کادر علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)» است.

حجت الاسلام واعظی قرار است بر كرسی‌ای كه حجت الاسلام ربانی به مدت 4 سال بر آن تكیه زده بود، بنشیند و حجت الاسلام ربانی هم به مدت 4 سال به مركز خدمات حوزه برود كه تا پیش از این در اختیار حجت الاسلام نواب بوده است. 31 فروردین ماه 86 بود كه با تایید مقام معظم رهبری، حجت الاسلام ربانی به ریاست و حجت الاسلام محمد جعفری گیلانی به ریاست هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منصوب شدند و اكنون و در حالی كه 2 ماه تا پایان این احكام مانده است، حجت الاسلام واعظی به عنوان جایگزین حجت‌الاسلام ربانی معرفی شده است.

به نظر می‌رسد تغییر زودتر از موعد ریاست دفتر تبلیغات اسلامی حوزه در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد تحول در حوزه صورت گرفته است.

حجت الاسلام ربانی اگر چه مورد تایید و علاقه روحانیون حوزه قرار دارد اما این نقد از سوی برخی مطرح شده است كه مدیریت حوزه باید از پویایی و تحول وسیع‌تری برخوردار گردد. از خصوصیات مثبت حجت الاسلام ربانی هم می‌توان به میانه‌روی سیاسی او اشاره كرد كه هیچگاه وارد مباحث و تنش‌های سیاسی نشده است و به اظهارنظری در این حوزه نپرداخته است.

در آخرین سخنرانی حجت الاسلام ربانی كه در مراسم زیارت عاشورا در جمع پرسنل دفتر انجام شد، اگرچه وی به پایان ماموریتش اشاره نكرد اما در همان سخنرانی از ریاست خود بر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه دفاع كرد و به نحوی سخن گفت كه شباهت زیادی به گزارش مراسم تودیع مدیران داشت.

اوگفت:«دفتر تبلیغات اسلامی مورد اعتماد رهبر معظم انقلاب و حوزه علمیه است. خوشبختانه عملكرد دفتر تبلیغات اسلامی مورد تایید مقام معظم رهبری است و باید با توجه به نگاه مثبت ایشان به دفتر، حضور و خدمت رسانی خود در این نهاد را قدر بدانیم.» ربانی اظهار داشت:

«توسعه زیرساخت‌ها در شش سال گذشته فضاهای دفتر را توسعه و بهبود داده و گسترش هیات علمی و توجه به منابع انسانی، پیشبرد امور پژوهشی و آموزشی دفتر را به نهادی مورد اعتماد برای حوزه تبدیل كرده است.»

از سویی حجت الاسلام احمد واعظی كه قرار است جایگزین ربانی شود، به دلیل اقامت در لندن و اداره مركز اسلامی این شهر می‌تواند ساختار حوزه را به سمت استفاده از تكنولوژی‌های جدید هدایت كند.

او هم مانند ربانی مسائل سیاسی را در اولویت برنامه‌های خود قرار نخواهد داد و به نظر می‌رسد تحول فن‌آوری الكترونیكی و به روز كردن سیستم‌های جدید در حوزه برای او دارای اولویت باشد.ریاست او بر دانشگاه امام باقر العلوم و سایر نهادها هم دارای حاشیه نبوده است و انتظار می‌رود با حضور واعظی شاهد تحولات مثبتی در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم باشیم.../عصر ایران


ویدیو مرتبط :
مسئولیت دانشگاه و حوزه علمیه در قبال تحولات جهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قتل در حوزه علمیه اراک



معاون آموزشی یكی از حوزه‌های علمیه اراک با ضربات چاقو به قتل رسید.به گزارش آتی‌نیوز، معاون آموزشی یكی از حوزه‌های علمیه اراک ساعت 8 صبح امروز به محض ورود به حوزه به دست فردی كه هویت وی مشخص شده است به قتل رسید.

 

این اتفاق بر اثر درگیری بین این دو نفر اتفاق افتاده است که بر اثر 8 ضربه چاقو از پشت سر به این مسئول حوزه، وی پیش از رسیدن اورژانس جان سپرد.

هنوز از علت این اقدام خبری در دست نیست و ماموران ضمن شناسایی فرد ضارب به دنبال یافتن انگیزه وی برای انجام قتل هستند.../آتی‌نیوز