اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تحلیل مقام اسرائیلی از مأموریت ناوهای ایرانی در مدیترانه



 

تحلیل مقام اسرائیلی از مأموریت ناوهای ایرانی در مدیترانه

 

 

مشاور نتانیاهو گفت ایران تلاش می کند با اعزام کشتی های نظامی به منطقه مدیترانه ، خلأ آمریکا را پر کند.

 

به گزارش عصر ایران،" دوری گولد" از نزدیکترین مشاوران سیاسی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در مقاله ای در روزنامه یدیعوت آحارونت چاپ تل آویو نوشت: در دو دهه اخیر تلاش های ایران به وضوح نشان دهنده تلاش این کشور برای ظهور به عنوان قدرتی است که می تواند خاورمیانه را در کنترل خود داشته باشد.

وی اضافه کرده است که رد نیروهای ایرانی را می توان در کشورهای بسیاری در منطقه از لبنان تا به عربستان، عراق و افغانستان مشاهده کرد. ایران الان می خواهد نشان دهد که قدرت دریایی این کشور تنها به خلیج فارس و آب های نزدیک به آن محدود نمی شود بلکه این توانایی و قدرت را دارد که به دریای مدیترانه نیز برسد.

ماموریت سفر به دریای مدیترانه بسیار بالاتر از سطح مورد انتظار از نیروی دریایی ایران است. براساس گزارش سازمان جاسوسی آمریکا در سال 2007 ، نیروی دریایی ایران تلاش می کند تا قدرت خود را خارج از تنگه هرمز نشان دهد. ایران همچنین تلاش می کند پایگاه های نظامی در ساحل دریای عمان ایجاد کند که این پایگاه ها تا سال 2015 آماده خواهند شد.

گولد اضافه کرد: این صحیح است که ایران در سال های گذشته کشتی های نظامی اش را به سودان و سومالی فرستاده بود اما ناوهای ایرانی تاکنون وارد دریای مدیترانه نشده بودند. علاوه بر این نیروی دریایی دوم ایران یعنی نیروی وابسته به سپاه پاسداران نیز وجود دارد که برای استفاده از قایق های کوچک و تندرو آموزش می بینند تا در جنگ ها و درگیری های چریکی دریایی مورد حضور داشته باشد.

مشاور نخست وزیر اسرائیل اضافه کرد: با توجه به قدرت مشخص و محدود نیروی دریایی ایران می توان گفت که اعزام دو ناو برای عبور از کانال سوئز برای اهداف سیاسی و نه نظامی بود . این موضوع عادی و شناخته شده ای است که دیپلماسی دریایی نام گذاری می شود. اما این دو ناو دریایی ایرانی چه پیامی را به همراه خود حمل می کردند.

ایران با این اقدام به دنبال پر کردن خلاء ایجاد شده از کناره گیری حسنی مبارک از ریاست جمهوری مصر است. با نگاهی به منطقه متوجه این موضوع می شویم که آمریکا در دفاع از هم پیمانان خود عاجر و ناتوان است. تظاهرات معترضان در یمن ادامه دارد و این کشور در شمال خود با انقلاب شیعیان روبه روست. اعتراضات شیعیان در بحرین ادامه دارد . به نظر می رسد روز به روز هم پیمانان آمریکا در منطقه به میزان بیشتری در تنگنا قرار می گیرند.

اما عبور دو ناو ایرانی از کانال سوئز و پهلو گرفتن آنها در بندر لاذقیه سوریه پیام دیگری را نیز به همراه دارد. در زمانی که آمریکا از حمایت از هم پیمانان خود در منطقه عاجز و ناتوان است ایران به این مطلب اشاره می کند که همچنان در کنار سوریه قرار دارد و تهران همچنان هم پیمان مورد اعتماد دمشق است.

گام اخیر نیروی دریایی ایران پرده از واقعیتی استراتژیک دارد و آن اینکه هر جایی را که آمریکا از آن عقب نشینی کند، ایران وارد می شود.../عصر ایران


ویدیو مرتبط :
پیگیری مأموریت اسرائیلی ها توسط شبکه من و تو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مأموریت ناوهای ایرانی در مدیترانه: از درگیری با دزدان دریایی تا برخورد با نیروی دریایی اسرائیل



 

مأموریت ناوهای ایرانی در مدیترانه: از درگیری با دزدان دریایی تا برخورد با نیروی دریایی اسرائیل

 

 

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: در حین ماموریت ناوگروه اعزامی به مدیترانه نیروهای رژیم صهیونیستی در دریا از نیروهای ما خواستند تا خود را معرفی كنند كه با واكنش مقتدرانه ناوگروه اعزامی ارتش روبرو شدند.

 

به گزارش فارس، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش صبح امروز در نشست خبری كه به منظور بررسی دستاوردهای ماموریت اعزام ناوگروه ارتش به دریای مدیترانه برگزار شد، گفت: این ناوگروه دوازدهمین سری از ناوگروه‌های ارتش بود كه اوایل بهمن برای انجام ماموریت یعنی برقراری خطوط ارتباطی كشورمان در خلیج عدن به این منطقه سفر كرد و تفاوت آن با ناوگروه‌های گذشته در این بود كه تعدادی از دانشجویان دانشگاه دریایی امام خمینی(ره) نوشهر نیز در آن حضور داشتند كه قرار بود تا علاوه بر ماموریت رزمی و اطلاعاتی این دانشجویان مراحل كارورزی خود را در این ماموریت پشت سر بگذارند.

سیاری خاطرنشان كرد: پس از انجام ماموریت در خلیج عدن، این ناوگروه جای خود را به ناوگروه سیزدهم داده و از طریق تنگه باب‌المندب وارد دریای سرخ شد.

* درگیری ناوگروه ارتش با دزدان دریایی در ابتدای ورود به دریای سرخ

وی خاطرنشان كرد: در ابتدای ورود به دریای سرخ بود كه یك كشتی تجاری هنگ‌كنگی مورد سوء قصد دزدادن دریایی قرار گرفت كه پس از درخواست از ناوگروه ایرانی، ناوشكن الوند به كمك آن رفته و دزدان را فراری داد و نفتكش هنگ‌كنگی را نیز تا خلیج عدن اسكورت كرد.

* تشرف كاركنان ناوگروه اعزامی به مكه مكرمه و مدینه منوره

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح كرد: در ادامه این ماموریت ناوگروه اعزامی وارد بندرگاه جده در عربستان شد و پس از انجام هماهنگی‌ها در یكی از اسكله‌های جده پهلو گرفت و چند روز در آنجا مستقر شد كه در این حین ناوگروه اعزامی برنامه‌های بازدیدی و ملاقاتی خود از مراكز مختلف عربستان و دیدار با مقامات عالیرتبه نظامی آنجا را انجام داد و نیروها توانستند به زیارت خانه خدا و مدینه منوره بروند.

* عبور ناوگروه از كانال سوئز بدون هیچ مشكلی انجام شد

سیاری ادامه داد: سپس ناوگروه به سمت كانال سوئز حركت كرد و پس از هماهنگی با كشور مصر توانست از این كانال عبور كرده و وارد مدیترانه شود.

وی یادآور شد: كانال سوئز در اختیار كشور مصر است و تنها كشورهایی می‌توانند از آنجا عبور كنند كه در دشمنی و خصومت با این كشور نباشند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ما توانستیم هماهنگی‌های لازم را با مقامات این كشور انجام دهیم و در مورخ 3/ 12/ 89 بود كه ناوگروه اعزامی از كانال سوئز رد شد.

سیاری با بیان اینكه این ماموریت پس از 32 سال از انقلاب اسلامی برای اولین بار صورت می گیرد،‌گفت: این ماموریت نشان‌دهنده همان تدبیر رهبر معظم انقلاب است كه یكسال و نیم پیش نیروی دریایی را یك نیروی راهبردی معرفی كرد.

* ناوگروه اعزامی اكنون برای ادامه ماموریت در دریای سرخ حضور دارد

وی افزود: ناوگروه اعزامی سپس وارد بندر لاذقیه سوریه شد و طی چند روز در این كشور با مقامات عالیرتبه نظامی از جمله فرماندهان نیروی دریایی، فرمانده نیروهای مسلح و وزیر دفاع سوریه دیدار و تعاملات مختلف صورت گرفت و در تاریخ 12/ 12/ 89 بود كه ناوگروه اعزامی مجددا از كانال سوئز رد شده و به سمت دریای سرخ رفت كه هم اینك در این دریا مشغول ادامه ماموریت است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینكه كانال سوئز با عرض 60 متر و طول حدودا 170 كیلومتر برای عبور شرایط خاص خود را دارد،‌گفت: این ماموریت مستلزم مهارت خاص برای دریانوردی بود تا بتواند این مسیر 12 ساعته را با موفقیت طی كند.

* ابلاغ پیام دوستی به كشورهای منطقه، مهمترین ماموریت ناوگروه اعزامی

سیاری خاطرنشان كرد: ابلاغ پیام دوستی به كشورهای منطقه، تحكیم روابط با دیگر كشورها و پیام صلح و دوستی دانشجویان دانشگاه امام خمینی(ره) به دانشجویان دریایی كشورهای مختلف از جمله اهداف این ماموریت بود كه همزمان با هفته وحدت و میلاد رسول اكرم(ص) با رمز "یا پیامبر اعظم(ص) " شروع شد.

وی خاطرنشان كرد: ما نیز با یك هیئت عالیرتبه از نیروی دریایی ارتش به سوریه رفتیم و در بندر لاذقیه ضمن استقبال از ناوگروه، دیدارهایی نیز با فرماندهان نیروهای مسلح این كشور داشتیم.

* ناوگروه كشور سوریه از بنادر جنوبی ایران بازدید می‌كند

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت:‌در سوریه توافق كردیم تا این بازدیدهای متقابل ادامه داشته باشد و فرماندهان سوری از ما خواستند تا كارشناسان و مسئولان عالیرتبه خود را برای آشنایی با مراكز دریایی جمهوری اسلامی ایران به كشورمان اعزام كنند و همچنین قرار شد تا ناوگروه كشورر سوریه نیز از بنادر جنوبی ایران بازدید داشته باشد.

سیاری خاطرنشان كرد: در این ملاقات‌ها قرار شد تا نیروی دریایی ارتش سوریه به عنوان ناظر در رزمایش‌های ما و نیز در ماموریت‌های شمال هند شركت كند و همچنین توافق شد تا تعاملات آموزشی در مقاطع مختلف چه در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های ما در شمال و چه در مراكز آموزشی تكاوران و تفنگداران در منجیل صورت بگیرد.

وی با بیان اینكه قرار شد تا در امور فنی تعمیر، نگهداری، بهینه‌سازی و حتی نوسازی تجهیزات همكاری‌هایی بین دو كشور صورت بگیرد، گفت: ما اعلام كردیم كه آماده‌ایم تا تجهیزات ساحلی مانند موج شكن و اسكله در سوریه بسازیم.

* فشار رژیم صهیونیستی به مصر و سوریه برای جلوگیری از ماموریت ناوگروه ایرانی

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینكه این ماموریت بنا بر برنامه‌ریزی قبلی صورت گرفت، تاكید كرد: این كار تاثیر بسیار بزرگی بر منطقه داشت كه نشاندهنده پیشرفت جمهوری اسلامی است و هر چند دشمنان ما از این موضوع ناراحتند اما ما از ناراحتی آنها خوشحال می‌شویم.

سیاری در ادامه به برخی كارشكنی‌های رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از انجام این ماموریت اشاره كرد و گفت: آنها به مصر و حتی سوریه فشار آوردند تا هماهنگی‌های لازم با ما صورت نگیرد و حتی در مسیر تهدید كردند و قصد داشتند منطقه را خطرناك نشان دهند كه ما به آن توجه نكردیم.

وی گفت: حتی در دریا نیروهای رژیم صهیونیستی از ناوگروه ما خواستند تا خودشان را معرفی كنند كه ناوگروه ما به آنها اعلام كرد "به شما ربطی ندارد و خفه شوید " و پس از این بدون اعتنا به درخواست رژیم صهیونیستی به مسیر خود ادامه داد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: آنها خیلی تلاش كردند برای ما ایجاد مشكل كنند اما قرار نبود ما از این مسائل بترسیم و این اقدام ما موجب ناراحتی و ترس رژیم صهیونیستی شد كه حتی وزیر جنگ آنها نیز به این امر اذعان كرد و ما معتقدیم این موضوع به بركت همان رمز پیامبر اعظم(ص) بود.

* این ماموریت نشان داد تحریم‌ها بر ایران بی‌تاثیر است

سیاری نمایش توانمندی‌های نظام جمهوری اسلامی را از دیگر اهداف این ماموریت دانست و گفت: 32 سال است كه كشور ما تحریم است و دشمن فكر می‌كرد این تحریم در زمینه‌های مختلف خصوصا آماده‌سازی یگان‌های شناوری ما تاثیر گذاشته اما این ماموریت‌ها نشان می‌دهد كه این تحریم‌ها با شكست روبرو شده است.

وی گفت: سفر نزدیك به 25 هزاركیلومتری این ناوگروه ثابت كرد كه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی بی‌تاثیر است و اقتدار نظام را به كشورهای منطقه و جهان نشان داد.

* اعزام ناوگروه به كشورهای دیگر ادامه خواهد داشت

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینكه در طول ماموریت كشورهای مختلف ما را رصد می‌كردند و از آمادگی یگان‌های ما متعجب بودند، گفت: ما توانستیم نقش ایران در منطقه را به همه نشان دهیم و ثابت كنیم كه هر كجا كه ما منافعی داشته باشیم برای دفاع از آن آماده‌ایم و این تدبیر رهبر معظم انقلاب است كه هر چه می‌توانیم خود را در امور دفاعی توانمند سازیم.

سیاری در ادامه گفت: این اعزام ناوگروه به كشورها ادامه خواهد داشت و ما سعی داریم با موضوع ایران هراسی مقابله كنیم.

* جایگاه اول ایران در منطقه در خصوص توانمندی زیرسطحی‌ها

وی در ادامه در خصوص توانمندی نیروی دریایی در امر زیرسطحی‌ها نیز گفت: قبل از انقلاب و حتی ایام دفاع مقدس ما از این توانمندی‌ها محروم بودیم و در دهه هفتاد بود كه اولین تجربیات خود را آزمایش كردیم و در طول این دو دهه به جایگاهی رسیده‌ایم كه برای كشورهای منطقه قابل فهم نیست.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: كشورهایی كه چند دهه در امر زیردریایی‌ها سرمایه‌گذاری كردند امروز توانمندی ما در خصوص نگهداری، تعمیر، بهینه‌سازی و حتی نوسازی را ندارند و این نشاندهنده توان بالای ما است و اینكه ما خودمان تجهیزات‌مان را در داخل كشور تولید می‌كنیم.

* افزایش برد، سرعت و دقت موشك‌ها در دستور كار قرار دارد

سیاری در خصوص توان موشكی نیروی دریای نیز گفت: ما در این عرصه نیز در گذشته مانند دیگر موضوعات وابسته بودیم ولی امروز در تولید موشك‌های سطح به سطح، سطح به هوا و ساحل به دریا در وضعیت بسیار خوبی قرار داریم و خودكفا شده‌ایم و در ماه‌های اخیر نیز سامانه‌های جدید ساحل به دریا را تحویل گرفتیم و قدرت‌ دفاعی خود را بیش از گذشته ارتقا دادیم.

وی در پایان تصریح كرد: امروز علاوه بر كمیت به كیفیت موشك‌ها نیز توجه خاصی شده و این موشك‌ها از لحاظ برد، دقت و سرعت ومقابله با جنگ الكترونیك پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند.../فارس