اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تحلیل رسمی از آینده مسکن



اخبار,اخبار اقتصادی,تحلیل رسمی از آینده مسکن

اخبار اقتصادی - تحلیل رسمی از آینده مسکن

آخوندی: مطبوعات بر شهرسازی «تهران» و سایر شهر‌ها نظارت كنند

وزیر راه‌وشهرسازی در بازدید از نمایشگاه مطبوعات، در غرفه «دنیای‌اقتصاد» حضور یافت و در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره مهم‌ترین موضوع روز بازار مسكن – آینده قیمت‌ها- اعلام كرد: در حوزه خرید و فروش آپارتمان ركود وجود دارد؛ اما در مقابل، ساخت‌وساز در جریان است و روند عرضه متوقف نشده است؛ بنابراین با احتساب وضعیت موجود، نشانه‌ای از افزایش قیمت مسكن در ماه‌های آتی مشاهده نمی‌شود. عباس آخوندی درباره تصحیح طرح تفصیلی پایتخت در آخرین نشست مشترك با شهردار تهران نیز گفت: مطبوعات با نظارت بر مدیریت‌شهری، بهترین بازو برای تضمین‌ اجرای اصلاحات هستند.


وزیر راه‌‌وشهرسازی روز گذشته در بازدید از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، در غرفه «دنیای‌اقتصاد» حضور پیدا كرد و ضمن بحث و بررسی درباره كمكی كه رسانه‌های تخصصی می‌توانند به حسن‌اجرای تصمیمات و مصوبات مراجع قانون‌گذار داشته‌ باشند، به پرسش‌های خبرنگاران نیز پاسخ داد.

عباس آخوندی ابتدا به مهم‌ترین موضوع روز بازار مسكن؛ یعنی آینده كوتاه‌مدت و میان‌مدت قیمت‌ها پرداخت و در پاسخ به «دنیای‌‌اقتصاد» درخصوص «صحت و سقم اظهارنظرهای برخی افراد معدود كه اخیرا پیشگویی‌هایی درباره جهش قیمت مسكن(!) انجام داده‌اند» اعلام كرد: در حال حاضر از یك‌سو معاملات حوزه خرید و فروش آپارتمان با ركود مواجه است و از سوی دیگر عملیات تكمیل ساختمان‌های مسكن‌مهر و تحویل آنها به بازار مصرف و همچنین ساخت‌وسازهای بخش خصوصی در درون شهرها نیز جاری است و ادامه دارد. بنابراین روند عرضه مسكن متوقف نشده است و نشانه‌ای از افزایش قیمت مسكن در مسیر آتی بازار دیده نمی‌شود و قابل انتظار هم نیست.


مطابق آمارهای دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسكن كه اخیرا در این صفحه منتشر شد، میانگین قیمت مسكن در شهر تهران طی 7 ماه اول امسال نه‌تنها رشد نكرد كه در پایان ماه مهر، نسبت به ابتدای سال، معادل 6/2 درصد كاهش یافت و به سطح مترمربعی 4 میلیون و 60 هزار تومان رسید.
همچنین متوسط قیمت مسكن در این 7 ماه نیز حدود 5/0درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افت كرده است.


این كاهش قیمت مسكن و همچنین تاثیری كه روند كاهشی نرخ تورم بر آن دارد، باعث شده وزیر راه‌وشهرسازی همسو با چشم‌اندازهای كارشناسی، ادامه وضع موجود را برای ماه‌های آینده پیش‌‌بینی كند.


وزیر راه‌وشهرسازی در غرفه «دنیای‌اقتصاد» در نمایشگاه مطبوعات، همچنین درباره جلسه دوشنبه گذشته شورای‌عالی شهرسازی و معماری كشور كه با حضور شهردار تهران برگزار شد، به پرسش «دنیای‌اقتصاد» درخصوص اینكه «چه تضمینی برای رعایت و اجرای تمام و كمال اصلاحات اعمال شده بر طرح تفصیلی تهران از طرف مدیریت شهری پایتخت وجود دارد؟» اینطور پاسخ داد: مهم‌ترین تضمین برای اجرای آنچه در ماه‌های اخیر در جلسات مشترك شورای عالی شهرسازی درخصوص تهران و سایر شهرها به تصویب رسیده، «پیگیری مصوبات از سوی مطبوعات و افكار عمومی» است.


آخوندی گفت:  مطبوعات به‌عنوان ركن چهارم دموكراسی در مطالبه خواسته‌های اجتماعی از دستگاه‌ها و مسوولان، نقش بی‌بدیل دارند. در حوزه شهرسازی و رعایت مقررات و مصوبات شورای عالی شهرسازی ازسوی شهرداری‌ها نیز، مطبوعات می‌توانند با نظارت بر كار شهرداران و نحوه اجرای مقررات شهرسازی، این اصول را پیگیری و مطالبه كنند. البته ما نیز به‌عنوان مسوول و سیاست‌گذار مرتب به لحاظ اداری این موضوعات را رصد و كنترل خواهیم كرد.


به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، صبح دوشنبه گذشته، آخرین اصلاحات روی طرح تفصیلی شهر تهران در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری كشور به ریاست عباس آخوندی و با حضور محمدباقر قالیباف به‌عنوان عضو میهمان و سایر اعضای شورای عالی، برگزار شد. در این جلسه، ماحصل 7 ماه بازنگری و انطباق طرح تفصیلی با سند بالادست –طرح جامع تهران- به‌عنوان نتیجه كار مورد بررسی قرار گرفت و سرانجام مسوولان شورای عالی و مدیریت شهری تهران متفق‌القول شدند كه نهاد مدیریت یكپارچه شهر تهران باید دوباره احیا شده و بر اجرای طرح تفصیلی نظارت كند.


 شورای عالی شهرسازی 8 نوع اصلاح كلیدی در ماه‌های اخیر در متن طرح تفصیلی تهران انجام داد و تغییراتی كه در سال‌های اخیر در محتوای این طرح از طریق «افزایش تراكم، تغییر پهنه‌ها، بلندمرتبه‌سازی‌های بی‌‌ضابطه، بارگذاری جمعیتی بیش ‌از اندازه در مناطقی همچون منطقه22 و ...» به‌وجود آمده بود را حذف كرد. این تغییرات چون در مغایرت با طرح جامع مسكن بود، توسط شورای عالی اصلاح شد و نسخه اصلاح‌شده طرح تفصیلی در جلسه اخیر شورای عالی، مورد توافق اعضا قرار گرفت.


با تصمیم مشترك شهردار تهران و وزیر راه‌وشهرسازی، نهادی كه در سال‌‌های دور با تركیب نمایندگانی از این دو نهاد، وجود داشت، دوباره احیا می‌شود.


آخوندی روز گذشته در غرفه «دنیای‌اقتصاد» درباره آینده شهرسازی تهران و نحوه رعایت و اجرای اصلاحات طرح تفصیلی گفت: انضباط شهری یكی از استراتژی‌هایی است كه ما داریم آن را به جد ترغیب می‌كنیم و این به نظر من برای كیفیت زندگی بسیار مهم است. در هر صورت اگر ما انضباط شهری را ترغیب نكنیم چطور می‌توان انتظار داشت، شهری بدون آلودگی هوا داشته باشیم یا اینكه ترافیك را كاهش دهیم یا رضایت مردم از محیط‌زندگی‌شان را به بالاترین سطح برسانیم. قطعا بی‌توجهی به انضباط شهری، غفلت از توسعه فضای‌سبز و خدمات شهری و افت سطح كیفیت زندگی در شهرها را به همراه خواهد داشت.


آخوندی با بیان اینكه، اصلی‌ترین بحث، انضباط شهری است، تصریح كرد: متاسفانه مقررات شهرسازی در سنوات گذشته دستخوش خرید و فروش بوده و به این موضوع كلیدی بی‌توجهی شده است. اما الان خوشبختانه هم دولت نسبت به این موضوع عزم راسخی دارد و هم شوراهای شهرها. شوراها به این نتیجه رسیده‌اند كه با «فروش‌شهر» اگر چه ممكن است در كوتاه‌مدت مشكل مالی و تامین منابع لازم برای اداره‌ شهرها حل شود اما شهر در آینده نزدیك‌ دچار معضلات پیچیده‌تری خواهد شد. همچنین شهرداری‌ها نیز به این جمع‌بندی رسیده‌اند كه باید از «درآمدهای تصادفی و مقطعی» دست بردارند و با فاصله گرفتن از وابستگی صرف به عوارض ساخت‌وساز -كه با رونق مسكن، درآمد را زیاد و با ركود به كاهش درآمد ناپایدار شهرداری منجر می‌شود- منابع پایدار جایگزین را برای خود ایجاد كنند.

پیشنهاد وام خرید به شورای پول‌ و اعتبار رفت
وزیر راه‌وشهرسازی روز گذشته در نمایشگاه مطبوعات در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره سرنوشت طرح وزارتخانه برای افزایش سقف تسهیلات خرید مسكن، گفت: پیشنهادی كه بانك‌ مسكن در این خصوص تهیه كرده است را به شورای پول و اعتبار ارائه كرده و در حال طی كردن مسیر تصویب است.


آخوندی به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: به دنبال اجرای این موضوع هستیم و این موضوع و تصویب آن در حیطه اختیار شورای پول و اعتبار است؛ هر رقمی که شورای پول و اعتبار مصوب کرد ما استقبال می‌کنیم. حدودا سالی یک میلیون تقاضا در بخش مسکن وجود دارد که باید برای آن برنامه‌ریزی شود.


وزیر به خبرنگار  خبرگزاری‌مهر نیز گفت: در مجموع سالانه یك میلیون نیاز مسكن در كشور وجود دارد كه باید برای آن برنامه‌ریزی كنیم تا این نیاز بالقوه به تقاضای موثر و فعال تبدیل شود. برای این منظور باید به سمت توانمندسازی اقتصاد خانوار حركت كنیم و قدرت خانوار را افزایش دهیم تا توانمندی برای خرید مسکن پیدا کنند.


اظهارات روز گذشته وزیر درباره ارسال پیشنهاد جدید وام خرید مسكن به شورای پول‌واعتبار، گزارشی كه روز شنبه در این صفحه به چاپ رسید را تایید می‌كند. در این گزارش، عنوان شده بود پیشنهاد بانك مسكن برای راه‌اندازی صندوق پس‌انداز و پرداخت 40 تا 80 میلیون تسهیلات خرید از این محل، اخیرا در جلسه مشترك بانك‌مركزی، بانك مسكن و وزارت راه‌‌وشهرسازی، نهایی شده و برای بررسی بیشتر به شورای پول‌ و اعتبار رفته است.


بانك مسكن در پیشنهاد خود، دو سوم منابع مورد نیاز برای راه‌اندازی صندوق‌ و پرداخت تسهیلات را بر عهده دولت گذاشته و در نظر دارد این رقم را كه شامل «كسری منابع و مابه‌التفاوت سود یارانه‌ای وام تا سود رایج بانكی» است، برای یك دوره 5ساله، به صورت یكجا از دولت دریافت كند.
همچنین یك سوم منابع صندوق نیز قرار است از طریق سپرده‌گذاری متقاضیان مسكن، تامین شود.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
بازاریابی دیجیتال مدیریت شهری آینده نگاری آینده پژوهی تحلیل کسب و کار نوآوری باز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مسکن سال آینده گران می شود؟/ ساخت و سازها تعطیل نیمه رسمی شد



اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار مسکن

 

اخبار اقتصادی - مسکن سال آینده گران می شود؟/ ساخت و سازها تعطیل نیمه رسمی شد

بررسی های آماری نشان می دهد، رکود بخش مسکن در نیمه اول سال آینده با بحران کمبود واحدهای مسکونی هم روبرو می شود.

به گزارش خبرآنلاین، براساس اطلاعاتی که مرکز آمار ایران منتشر کرده میزان صدور پروانه های ساختمانی به شدت کاهش یافته است. گزارشی که پیش از این منتشر شده بود نیز نشان می داد که 40 درصد پروانه های ساختمانی صادر شده در سال 91 در سال 92 به مرحله ساخت نرسیده است. مدتی قبل معاون وزیرراه و شهرسازی نیز خبر داده بود که یک میلیون و 600 هزار واحد مسکونی خالی روی دست کشور مانده است.

با این وجود بررسی اطلاعات مرکز آمار ایران تایید می کند همچنان روزانه 300 واحد مسکونی جدید در کشور به مرحله ساخت می رسد. با این وجود تحلیلگران بازار اعتقاد دارند با توجه به وضعیت ساخت و سازها در نیمه دوم سال آینده بازار با کمبود شدید مسکن مواجه می شود. از سوی دیگر اقتصاددانانی مانند سعید لیلاز اعتقاد دارند با توجه به کاهش قدرت خرید شهروندان، همچنان مشتری جدید برای مسکن پیدا نمی شود. هرچند که بیت الله ستاریان کارشناس دیگر بازار اعتقاد دارد در نیمه دوم سال 94 قیمت ها در بازار مسکن با جهش مواجه می شود. گزارش های رسمی مرکز آمار ایران تایید می کند، میزان رشد قیمت مسکن در فصل پاییز به عدد 9 درصد رسیده که این نرخ نیز از عدد رسمی تورم پایین تر است.

آمارها مشخص می کند که حتی میزان زیربنای ساخته شده نیز کاهش قابل توجه ای را تجربه کرده است. بهار امسال 3/4693 هزار مترمربع ساختمان در سراسر کشور ساخته شده که این عدد در قیاس با فصل گذشته 3/33 درصد و در مقایسه با سال گذشته 5/50 درصد کاهش داشته است. براساس همین میزان متراژ، در بهار امسال باید 26 هزار و 493 ساختمان ساخته می شد که این رقم نیز در قیاس با سال قبل 3/53 درصد کاهش را تجربه کرده است.

صنعت ساختمان ایران در حال حاضر به میزان بیش از 90 درصد در اختیار بخش خصوصی و سازندگان خرد قرار دارد. آمار صدور پروانه های ساختمانی هم نشان می دهد مطلوب ترین تعداد طبقات برای این گروه ساختمان های 5 طبقه است. این نوع ساختمان ها به طور معمول توسط سازندگان خرد به بازار ارائه می شود.

 

اطلاعات مرکز آمار نشان می دهد 94.4 درصد ساختمان ها به گروه پنج طبقه اختصاص دارد. در همین دوره زمانی زیربنای ساختمان های احداث شده در قیاس با سال گذشته 40.9 درصد کاهش را تجربه کرده است. این آمارها نشان می دهد میزان ساخت و سازها در تهران نیز در نسبت با سال های گذشته کاهش داشته است. برهمین مبنا از میان ساختمان های احداث شده تنها 24.2 درصد ساختمان ها به تهران اختصاص یافته و 75.8 درصد ساختمان های دیگر در سایر شهرهای کشور احداث شده اند.

به گفته کارشناسان بازار، طی فصل زمستان میزان ساخت و سازها به دلیل تغییرات جوی کاهش قابل توجهی را تجربه می کند. برهمین اساس در این دوره زمانی بازار بازهم با رکود ساخت مواجه می شود.
اخبار اقتصادی - خبرآنلاین