اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تحلیل تایم از توافق ایران، افغانستان و هند


امضای توافقنامه بندر چابهار توسط مقامات ایران، هند و افغانستان در تهران سبب شد تا یک نشریه آمریکایی در یادداشتی سوال کند: «سفر نارندرا مودی نخست‌وزیر هند به ایران، برای آسیا به چه معناست».

خبرگزاری فارس: توافقنامه سه جانبه بندر تجاری چابهار با حضور رئیس جمهور ایران و سران افغانستان و هند امضا شد و مقامات سه کشور این توافقنامه را موجب تحول در همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک سه کشور و همچنین باعث تحولی عظیم در مناسبات منطقه‌ای توصیف کردند.

حسن روحانی در نشست سه‌جانبه سران ایران، هندوستان و افغانستان با بیان اینکه توافقنامه چابهار علیه هیچ کشوری نیست، گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همکاری‌ها و روابط خود با همسایگان بویژه هندوستان و افغانستان را توسعه داده و از این ظرفیت به نفع ملت‌های منطقه استفاده کند.

رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران افزود: این ابتکار می‌تواند تحولات بسیار خوبی برای سه کشور و سایر کشورهای منطقه به همراه داشته باشد.

حالا نشریه آمریکایی «تایم» در گزارشی با عنوان «سفر نارندرا مودی نخست‌وزیر هند به ایران، برای آسیا به چه معناست»، به این موضوع پرداخت.

در این گزارش به نقل از کارشناس حوزه سیاست خارجی در اندیشکده «بروکینگز ایندیا» آمده است: «تاثیر و اهمیت اصلی این پروژه(چابهار) ارتباط صریح آن با آینده اقتصاد و ثبات افغانستان است. بر همین اساس، حضور اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان بسیار مهم بود».

«زرووا جیشنکار» تاکید کرد که با توجه به قائل شدن اهمیت سیاسی بالا به توافقنامه چابهار از سوی سه کشور ایران، هند و افغانستان، تصریح کرد که این توافقنامه شبیه به دیگر توافقات معمولی تجاری نیست.

نشریه تایم در ادامه مطلب خود می‌نویسد: «اگرچه هم مودی (نخست‌وزیر هند) و هم روحانی از نام بردن پاکستان اجتناب کردند، اما بسیاری، این توافقات را تلاش برای ایجاد موازنه علیه تعمیق نفوذ چین در منطقه از راه پاکستان ارزیابی می‌کنند».

نشریه آمریکایی ادامه می‌دهد: «چابهار درنزدیکی مرز ایران-پاکستان و در فاصله کمی بیشتر از 60 مایلی بندر گوآدر پاکستان قرار دارد؛ جایی که چینی‌ها در حال توسعه آن هستند. همچنین به نظر می‌رسد این مسیر پیشنهادی ترانزیتی(توافقنامه چابهار) از راه ایران و افغانستان، پاسخی به توافقنامه سال گذشته کریدور اقتصادی چین-پاکستان باشد».

در ادامه این گزارش، کارشناس حوزه سیاست خارجی در اندیشکده «بروکینگز ایندیا» درباره توافق چابهار افزود: «فراتر از اینها، نگرانی‌های امنیتی و سرمایه گذاری چین در کریدور اقتصادی چین-پاکستان، ایجاد یک مسیر و راه معادل و جایگزین برای هند به منظور دسترسی آن به افغانستان و آسیای میانه، و برای ایران، ساخت و ساز و تجهیز زیرساخت حمل و نقل و برای افغانستان دسترسی آن به اقیانوس هند را ضروری میکند.

زرووا جیشنکار البته در پایان می‌گوید: «ایران در گذشته، از وعده‌ها و قول‌های هند ناامید شده است و سفر نخست‌وزیر(به تهران) تا حدودی برای آن بود که این پیام را برساند که چنین موضوعی تکرار نخواهد شد».


ویدیو مرتبط :
نژاد آریایی در ایران و هند و پاکستان و افغانستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موافقت ایران با دریافت قسط‌های آخر توافق ژنو از طریق هند



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,توافق ژنو

 

اخبار سیاست خارجی - موافقت ایران با دریافت قسط‌های آخر توافق ژنو از طریق هند

ایران با دریافت سه قسط آخر ۴.۲ میلیارد دلار مربوط به توافق هسته‌ای با 1+5، از طریق هند موافقت کرد.

پیش از این هند برای پرداخت سه قسط آخر دارایی‌های ایران که قرار بود براساس توافق ژنو آزاد شود اعلام آمادگی کرده بود و مقامات ایران اعلام کرده بودند این موضوع را بررسی خواهند کرد.

یک دیپلمات ایرانی هم به ایسنا خبر داد که با پایان بررسی‌ها، امروز نامه‌ها و قراردادهای مربوط به هماهنگی بین بانک‌ها و مسوولان ایران و هند نهایی و تبادل شد.

هم‌چنین غلامرضا انصاری، سفیر ایران در هند پیش از این گفته بود در صورت تمایل ایران برای دریافت دارایی‌های مربوط به سه قسط آخر توافق ژنو از طریق هند، طرف هندی اعلام آمادگی کامل کرده است که در هر شرایطی که دولت ایران بخواهد این پول را در اختیار ایران بگذارد.

وی گفته بود این که ایران چگونه می‌خواهد از سه قسط آخر ۴.۲ میلیارد دلاری استفاده کند مساله تکنیکی دیگری است که باید ایران و هند بتوانند آن را بررسی کنند.

سفیر ایران در هند افزود: در ماه‌های اخیر طرف هندی تسهیلات بسیار ویژه‌ای را به دولت ایران برای استفاده از منابع مالی‌اش در هند پیشنهاد داده است. هند اعلام آمادگی کرده است که به هر شکلی که ایران مایل است این دارایی‌ها را در اختیار دولت ایران بگذارد. به نظر می‌رسد در مذاکراتی که ایران و هند دارند درباره نحوه جابه‌جایی این پول به توافق رسیده‌اند.

او گفت: دولت ایران می‌تواند با استفاده از منابع مالی‌اش در هند برای خرید کالاهایی مانند محصولات کشاورزی و محصولات بهداشتی و پزشکی و تجیزات پزشکی و دارو از هر کشوری که تصمیم بگیرد خرید کند و بتواند از طریق منابع مالی‌اش در هند هزینه آن را پرداخت کند.

پیش از این رویتر اعلام کرده بود قرار است هند در سه ماه آینده مبلغ ۱.۶۵ میلیارد دلار به ایران بپردازد. این پول بخشی از ۴.۲ میلیارد دلاری است که باید بر اساس توافق هسته‌ای ژنو به حساب ایران واریز شود.

به گزارش ایسنا، در پی توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵، قرار شد ۴.۲ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده حاصل از فروش نفت ایران آزاد و در هشت قسط به صورت ۵۵۰ میلیون دلار در اول فوریه، ۴۵۰ میلیون دلار در تاریخ اول مارس، ۵۵۰ میلیون دلار در ۷ مارس، ۵۵۰ میلیون دلار ۱۰ آوریل، ۴۵۰ میلیون دلار در روز ۱۵ آوریل، ۵۵۰ میلیون دلار در تاریخ ۱۴ می، ۵۵۰ میلیون دلار در ۱۷ ژوئن و ۵۵۰ میلیون دلار در تاریخ ۲۰ ژوییه به حساب ایران واریز شود.

قسط اول دارایی‌های ایران که مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار و نزد بانک مرکزی ژاپن بود، سوم فوریه از طریق نشنال بانک سوییس به فرانک سوییس تبدیل و به حساب بانک مرکزی ایران واریز شد.

قسط دوم نیز به مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار به ین ژاپن در تاریخ ۳ مارس ۲۰۱۴ برابر با دوازدهم اسفندماه ۱۳۹۲ آزاد و در اختیار بانک مرکزی ایران قرار گرفت.

اوایل سال جاری نیز بانک مرکزی اعلام کرد که از سه قسط دارایی‌های ایران یک قسط به بانک سوییسی و دو قسط به بانک مسقط منتقل شده است.

قسط چهارم و پنجم به ترتیب به میزان ۵۵۰ و ۴۵۰ میلیون دلار، در ۱۸ اردیبهشت برابر با ۹ می، به حساب بانک مرکزی واریز شد. بر این اساس تا کنون دو میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار از ۴.۲ میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران که بنا شد در پی توافق هسته‌ای ۲۴ نوامبر میان ایران و گروه ۱+۵ آزاد شود، به حساب بانک مرکزی واریز شده است.

اخبار سیاست خارجی - ایسنا