اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تحریم ها می روند، چین نمی رود



اخبار,اخبار اقتصادی ,تحریم های ایران

اینكه چین همچنان یكی از سه شریك مهم تجاری ایران  باقی می‌ماند یا خیر، اصلی ترین گمانه زنی این روزهای دست اندركاران حوزه تجارت پس از تفاهم هسته ای در سوییس بوده كه  اظهار نظرهای  بسیار متفاوتی نیز در این خصوص بیان شده  است .

عده ای  از صاحب نظران در حوزه اقتصاد بر این باورند با لغو تحریم ها و در پی آن باز شدن فضای سیاسی و تجاری، بهتر است حضور چین در اقتصاد ایران كمرنگ شود تا ایران بتواند از فرصت ایجاد شده برای مراودات تجاری با دیگر اقتصاد های قدرتمند نیز گامی به جلو بر دارد. اما برخی فعالان اقتصادی از جمله اسدا... عسگر اولادی رئیس و مجید رضا حریری،  نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در این باره نظرات متفاوت دیگری دارند. در واقع آنها معتقدند با وقوع  هر تحول سیاسی در ایران،  چین یكی از مهم‌ترین شركای تجاری ایران باقی خواهد ماند.

 

حال برای تحلیل بهتر از روابط تجاری ایران و چین اكنون و پس از رفع تحریم ها لازم است نگاهی به آنچه موجب حضور جدی این كشور در اقتصاد ایران شد انداخته شود. همچنین طرح این پرسش نیز بسیار ضروری است كه آیا چین یك شریك قدرتمند تنها برای ایران است یا اقتصاد های قدرتمند نیز او را به عنوان یك اقتصاد مهم و توانمند و شریك اصلی خود پذیرفته اند ؟


  چرا اقتصاد چین قدرتمند شد؟
یكی از دلایل مهمی كه در خصوص  رشد اقتصاد چین مطرح است برخورداری این كشور از نیروی كار ارزان قیمت و در نتیجه دستیابی به مزیت تولید كالا با هزینه تمام شده بسیار پایین است. همین مزیت باعث شده تا كالای ارزان چینی در بازار جهانی بیش از كیفیت آن مورد توجه قرار گیرد .

 

بنابر این كارشناسان بر این باورند  اگر اقتصاد ایران به اندازه ای رشد كرد كه برای واردات كالا بتواند كیفیت مرغوب كالاهای اروپایی را بر قیمت ارزان اجناس چینی ترجیح دهد می‌توان این‌طور پیش‌بینی كرد كه در سال های آینده چین سایه كمرنگ تری بر اقتصاد ایران داشته باشد. از منظر دیگر  نداشتن حاشیه های سیاسی چین با دیگر كشورها نكته حائز اهمیت دیگری است كه یك كارشناس اقتصادی به آن اشاره دارد.

 

مهدی تقوی در گفت‌و‌گو با قانون در خصوص برخی اظهار نظرها كه می گویند پس از توافق نهایی هسته ای، اروپایی‌ها رقیب جدی چین در اقتصاد ایران خواهند شد،  می‌گوید : این مسئله به هیچ عنوان قابل تشخیص نخواهد بود. تقوی بر این باور است اگر چین همچنان دارای دیدگاه‌های كمونیستی در اقتصاد خود بود، شاید می شد این‌طور برداشت كرد كه با حضور اروپایی ها در ایران حضور  اقتصاد چین در كشور كمرنگ شود، اما این كشور سال هاست به اقتصاد آزاد و سرمایه داری روی آورده و با هدف گسترش روابط تجاری با همه كشورها را دنبال می كند.


سال‌های سال است اجناس و كالاهای چینی بازار ایران را در انحصار خود درآورده‌اند. تا جایی كه در بسیاری از موارد دیده شده اجناس دست دوم و چندم چینی در بازار ایران بیش از كالاهای تولید داخل مشتری دارند. بسیاری از تحلیل‌ها حاكی از آن بود كه به دلیل تحریم‌ها و بالا بودن هزینه‌های تولید در داخل كشور برای تولید‌كنندگان است كه كالاهای این كشور فرصت خوبی برای عرض اندام در ایران پیدا كرده اند. در همان زمان همچنین گفته می‌شد در صورتی‌كه تحریم‌های غرب علیه ایران برداشته و درهای تجارت ایران به روی بازارهای اروپایی نیز باز شود شاهد منزوی شدن چین در بازار ایران خواهیم بود.این اظهار نظر‌ها در حالی شنیده می‌شود كه نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در این باره نظر دیگری دارد.


 مجید رضا حریری در گفت‌و‌گو با «قانون» با بیان اینكه چین یك اقتصاد بزرگ است و هر تحول سیاسی و اقتصادی كه رخ دهد این كشور بازهم یكی از سه شریك تجاری ایران و بسیاری دیگر از كشورها می‌ماند، می‌گوید: رابطه اقتصادی ایران و چین از سال 2000 به بعد روند صعودی به خود گرفته است و این رابطه اقتصادی ارتباطی با تحریم‌ها ندارد. حریری افزود :   بسیار ساده انگارانه است كه تصور كنیم تحریم‌ها موجب رونق تجارت چین با ایران شده است.

 

حریری بر این باور است كه حتی اگر تحریم‌ها را نیز در نظر نداشته باشیم، حتی اگر انقلاب اسلامی‌نیز به وقوع نپیوسته بود ویژگی‌های اقتصاد چین بهترین فرصت برای ایران به حساب می‌آمد. حریری در ادامه توضیح می‌دهد: باید به این نكته بسیار مهم توجه داشت كه همه اجناس چینی بی‌كیفیت نیستند همان‌طور كه نمی‌توان همه كالاهای ساخت اروپا را دارای بهترین كیفیت دانست. او یكی از مواردی كه موجب شده تولید كنندگان از ورود كالاهای چینی به كشور گلایه داشته باشند، بی توجهی به مقوله تولید در كشور را عنوان كرد .

 

به اعتقاد حریری هنگامی‌كه توان رقابت وجود نداشته باشد تفاوتی ندارد كه واردات از كدام كشور صورت گیرد، در هر حال موجب نارضایتی تولید كنندگان داخلی خواهد شد. به گفته نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ، باید سازوكاری تهیه شود تا حجم مبادلات ایران و چین حداقل سه برابر شده و به 300 میلیارد دلار برسد؛ اگر این اتفاق رخ دهد چینی‌ها شانس بیشتری برای استفاده و بهره برداری از بازار ایران را خواهند داشت. همچنین رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه چین از توافق هسته‌ای ایران با غرب نگران نیست، گفت: روابط تجاری ایران و چین بلندمدت طراحی شده و غربی‌ها جای چین را در بازار ایران نمی‌گیرند.

 

اسدا...‌ عسگراولادی نیز  در خصوص احتمال کمرنگ شدن حضور چین در بازار ایران گفت: نه تنها تجار ایرانی بلکه چینی‌ها هم نگران توافقات صورت‌گرفته غرب با ایران نیستند و غربی‌ها جای چین را در بازار ایران نمی‌گیرند، این در حالی است که روابط دو کشور بر پایه منافع و ارتباطات درازمدت پایه‌گذاری شده و حتی اگر اروپایی‌ها به بازار ایران بیایند، چین جایگاه خود را همچنان خواهد داشت.

 

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: سال گذشته روابط تجاری ایران و چین به ۵۲ میلیارد دلار رسید که به نظر می‌رسد با هدف‌گذاری‌های صورت گرفته، حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال جاری با 10درصد افزایش از مرز ۵۵ میلیارد دلار عبور خواهد کرد، این در حالی است که هدف ما این است که حجم مبادلات تجاری ایران و چین به ۶۰ میلیارد دلار در سال جاری برسد. وی از آغاز فاز جدید سرمایه‌گذاری چینی‌ها در بازار ایران در بهار امسال خبرداد و تصریح کرد: چین سعی داشت که به روند مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب کمک کند، این‌گونه نیست که این کشور با توافق ایران با غرب به دلیل به خطر افتادن منافعش، مخالف بوده باشد، بلکه سعی داشت که به روند مثبت این مذاکرات کمک کند.

 

به گفته عسگراولادی، چین برنامه درازمدتی را برای حضور در بازار ایران تدارک دیده و قرار است ظرف ۲۰ سال آتی، روابط تجاری ایران و چین دو برابر شود. اکنون هم چینی‌ها نگران کمرنگ شدن حضور خود در ایران نیستندرئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در پاسخ به سوال دیگر  مبنی بر آخرین وضعیت گشایش فاینانس چینی برای پروژه‌های ایرانی خاطرنشان کرد: روند گشایش فاینانس چینی برای پروژه‌های ایرانی آغاز شده و تاکنون ۴ تا ۵ میلیارد دلار از حجم فاینانس تعهد شده، در بهمن و اسفندماه سال گذشته گشایش شده است.

 

وی اظهار داشت: بیشتر مشکلی که ایران در رابطه با استفاده از فاینانس چینی دارد، مسائل داخلی است که باید این پروژه‌ها مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد و طرف ایرانی هم منابع ریالی مورد نیاز را تامین کند اما هم اکنون بانک‌های پارسیان و صنعت و معدن به طور جدی، کار گشایش فاینانس چینی را آغاز کرده‌اند.

اخبار اقتصادی - قانون

 


ویدیو مرتبط :
حامدزمانی...آهنگ تحریم درزنده رود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

امریکاپس ازافغانستان سراغ چین وهندمی رود



 

 

 

اخبار سیاسی

 

عصر دیروز نشست خبری محمود احمدی نژاد در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد. در این کنفرانس مطبوعاتی که جوانفکر و ثمره هاشمی نیز در آن رئیس جمهور را همراهی می کردند، خبرنگاران روزنامه ها و خبرگزاری های داخلی و خارجی سوالات خود را مطرح کردند.

احمدی نژاد در این نشست در پاسخ به خبرنگار روزنامه «اعتماد» که از او سوال کرد؛ شما در برابر سوال رسانه ها در خصوص چرایی برخورد با مطبوعات و بازداشت روزنامه نگاران همواره این مسائل را مربوط به قوه قضائیه می دانید، بفرمایید نقش دولت و وزارت اطلاعات در این برخوردها، بازداشت ها و بازجویی ها چیست، گفت؛ هیچ نهادی- حتی وزارت اطلاعات- حق بازداشت و بازجویی کسی را بدون حکم قضایی ندارد و از سویی کسی نمی تواند انتظار داشته باشد که قوه قضائیه در مقابل تخلف کاری نکند. البته اگر این قوه تخلفی انجام دهد بنده به عنوان مجری قانون تذکر می دهم و رهبری هم در این مورد قضاوت می کند. وی با بیان اینکه دولت از اینکه عده یی در زندان به سر می برند خوشحال نیست، تصریح کرد؛ وزارت اطلاعات و وزارت کشور وظیفه تامین امنیت را بر عهده دارند.در ادامه این نشست خبرنگار شبکه خبر به عنوان اولین خبرنگار با حضور در جایگاه از احمدی نژاد پرسید با توجه به اظهارات مقامات غربی مبنی بر تصویب تحریم های احتمالی، آیا برنامه ریزی از سوی دولت در این خصوص صورت گرفته و نسبت به این تحریم ها دولت چه موضعی خواهد گرفت، رئیس جمهور پاسخ داد؛ در این طرف و آن طرف چنین اظهارنظرهایی می شود- ما هم شنیده ایم- اما این ادبیات متعلق به گذشته بوده و به پایان راه رسیده است. وی ادامه داد؛ فکر می کنیم وقت آن شده که برخی چشم های خود را باز کرده و خود را با واقعیات تطبیق دهند. شاید برخی بخواهند تجربیات گذشته را تکرار کنند اما فکر می کنم برای خود آنها لازم است راه خود را اصلاح و در مسیر همکاری حرکت کنند. احمدی نژاد تصریح کرد؛ ما از تکرار اشتباهات از سوی آنها استقبال نمی کنیم چرا که برای ما نیز مشکل ایجاد نمی کند.

اما اگر کسی علیه ما اقدامی کند عمل ما نیز متفاوت تر از گذشته خواهد بود و عمل متقابل انجام خواهیم داد. احمدی نژاد در ادامه این گفت وگوی خبری در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبری العالم مبنی بر اینکه غنی سازی ۲۰ درصد را چه زمانی انجام می دهید، اظهار داشت؛ ما هر چیزی را که اعلام کرده ایم انجام داده ایم و برای سوخت نیروگاه هم به تعداد معینی سانتریفوژ نیاز داریم که آنها را نصب کرده و مراحل نهایی آزمایش را می گذرانند و پنج برابر سانتریفوژ های موجود ظرفیت دارند که در آینده مورد استفاده قرار می گیرند.وی تاکید کرد؛ در استفاده از اورانیوم ۲۰ درصد با کسی تعارف نداریم. رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه پرس تی وی درباره رابطه با انگلستان خاطرنشان کرد؛ سطح مناسبات کنونی دو کشور بالا نیست و مردم ما علاقه یی به توسعه این مناسبات ندارند که دولت هم از آنها تبعیت می کند. گرچه مبادلات اقتصادی توسط مردم انجام می شود. وی افزود؛ این مساله به رفتار دولتمردان انگلستان برمی گردد که هنوز حال و هوای ۱۰۰ سال پیش از سرشان بیرون نرفته است و امیدواریم مردم آن کشور آنها را از آن حال و هوا بیرون آورند.

احمدی نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه اطلاعات مبنی بر اینکه شما در ابتدا اعلام کردید در مبادله سوخت با هیچ مشکلی مواجه نیستید اما بعد از چند روز خبر آغاز غنی سازی ۲۰ درصد را در داخل اعلام کردید، چه اتفاقاتی رخ داد که تصمیم گرفته شد ایران غنی سازی را خود انجام دهد، گفت؛ هیچ تغییری رخ نداده و باید همه جملات را کنار هم گذاشت. الان هم می گویم ما تبادل سوخت حتی با کشور امریکا انجام می دهیم. وی ادامه داد؛ اگر امریکا برای تبادل سوخت بیاید ما با آن همکاری می کنیم و در قبال دریافت سوخت پول آن را نیز خواهیم پرداخت اما اگر بخواهد بداخلاقی کند ما رویه دیگری را در پیش می گیریم.

● سند داریم

رئیس جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار وطن امروز مبنی بر اینکه شما در اظهارات خود اعلام کرده اید امریکا بعد از افغانستان به هندوستان حمله خواهد کرد، آیا اسناد و مدارکی در این رابطه دارید، اظهار داشت؛ هم اسناد و مدارک وجود دارد و هم این موضوع کاملاً روشن است. وقتی خط مسیر ناتو و دولت های غربی را پیگیری می کنیم به آنجا می رسیم. آرایشی که آنها گرفته اند و با توجه به گسترش جنگ از افغانستان و پاکستان به نظر می رسد جز دور زدن هندوستان و چین راهی ندارند. وی با بیان اینکه برخی گمان می کنند هدف از لشگرکشی به عراق و افغانستان ایران است، ادامه داد؛ در آرزوهای امریکا و کشورهای غربی شاید ایران قرار بگیرد اما با توجه به این ۲۲ بهمن هایی که در این ۳۱ سال شاهد بودیم آنها تقریباً مایوس شدند که از این روش علیه ایران استفاده کنند و زمانی که رجزخوانی می کنند شاهد هستیم که ایران را استثنا می دانند.

● معاون مطبوعاتی اجازه لغو امتیاز ندارد

در ادامه خبرنگار روزنامه فرهنگ آشتی با اشاره به سخنان رئیس جمهور در مراسم معارفه جوانفکر مبنی بر اینکه من با این بگیر و ببندها در عرصه مطبوعات موافق نیستم نظر احمدی نژاد را نسبت به عملکرد معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرسید که وی پاسخ داد؛ آزادی مطبوعات در ایران در حد بسیار بالایی است. احمدی نژاد تاکید کرد؛ اما معاون مطبوعاتی نه اجازه دارد روزنامه یی را لغو امتیاز کند و نه اجازه اعطای امتیاز دارد. بنابراین اگر توقیفی صورت بگیرد نیز از سوی هیات نظارت است نه معاونت مطبوعاتی و چنانچه لغو امتیاز مطرح باشد، باید پرونده در دادگاه مطرح و توسط قاضی بررسی شود.

● بیشترین مجوز در دولت نهم و دهم

وی با بیان اینکه در دولت نهم و دهم بیشترین مجوزها صادر شده، تاکید کرد؛ لغو امتیاز در اختیار دولت نیست.

احمدی نژاد ادامه داد؛ در خصوص اعتماد به مطبوعات نیز گفتنی است که ممکن است مطلبی نوشته شود اما مطبوعات نمی توانند بگویند هر چه ما می نویسیم اعضای دولت باید بپذیرند. کسانی که می خوانند می توانند بپذیرند یا نپذیرند. بنابراین شما بنویسید چنانچه مطلب تان مناسب باشد استفاده می کنیم. اگر نپسندیدیم هم نمی پسندیم. وی بار دیگر در مورد آنچه بگیر و ببند نامیده می شود، گفت؛ برخورد مطابق قانون است و از همان مسیر نیز باید رسیدگی شود. احمدی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه توسعه درباره احتمال تحریم بنزین ایران یادآور شد؛ ما روزانه حدود ۱۷ میلیون لیتر بنزین وارد می کنیم و آماده تولید این رقم در داخل هستیم و نگرانی هم نداریم و اگر تحریم کنند اتفاقاً بهتر است. وی با بیان اینکه با اجرای هدفمند کردن یارانه ها مصرف بنزین کاهش یافته و مدیریت آن آسان تر شده، افزود؛ به زودی به صادر کننده بنزین تبدیل می شویم و همچنین دو پالایشگاه جدید در حال ساخت است اما بعضی ها که سیاست هایشان در منطقه دائماً به بن بست می خورد عصبانی هستند و فکر می کنند با این روش ها می توانند بین ملت های منطقه تنش ایجاد کنند.

● از زندانی شدن افراد ناراحتیم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه فرهیختگان مبنی بر اینکه آیا در خصوص روزنامه نگاران و فعالان سیاسی زندانی کاری کرده اید و رایزنی با قوه قضائیه داشته اید، اظهار داشت؛ ما از زندانی شدن افراد ناراحتیم اما در کشور قوانینی وجود دارد که همه در برابر آن مساوی هستند و قوه قضائیه به این مساله رسیدگی می کند که نتیجه آن باید معین شود.