اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تحریم جدید ایران را مجبور به ترک مذاکره می کند/ ایران بین تسلیم و سلاح هسته ای دومی را انتخاب می کند



 سلاح هسته ای ایران,مذاکرات ایران 1+5


تحریم جدید ایران را مجبور به ترک مذاکره می کند/ ایران بین تسلیم و سلاح هسته ای دومی را انتخاب می کند

یک پایگاه اینترنتی صهیونیستی نوشت آخرین ارزیابی اطلاعاتی امریکایی ها این است که ایران زیر بار تسلیم کامل در برنامه هسته ای خود نخواهد رفت.

به گزارش مهر به نقل از ایران هسته ای، پایگاه صهیونیستی آژانس خبری یهود (جوییش نیوز) روز اول آذر از قول یک دیپلمات بلند پایه امریکایی نوشت: «از میان دو گزینه تسلیم كامل و حركت به سوی سلاح هسته ای، ایران گزینه سلاح هسته ای را انتخاب خواهد كرد. رویكرد مد نظر اسرائیل باب دیپلماسی را خواهد بست و قطعا به جنگ منتهی خواهد شد».

این مقام امریکایی که در یک محفل خصوصی سخن می گفته، تاکید کرده است اسراییل بهتر است با توافق موقت با ایران موافقت کند چرا که این توافق فرصتی 6 ماهه به آن خواهد داد تا علیه توافق نهایی با ایران لابی کند.

بنابر ادعای جوییش نیوز این مقام امریکایی درخواست های امریکا از ایران در گام اول را چنین برشمرده است:

1- غنی سازی اورانیوم 20 درصد ایران به مدت 6 ماه متوقف خواهد شد
2- به ذخایر اورانیوم 20 و 5 درصد این كشور رسیدگی خواهد شد
3- توسعه رآكتور آب سنگین اراك نیز به حالت تعلیق در خواهد آمد
4- نصب سانتریفیوژهای جدید نیز از سوی ایران متوقف می شود
5- علاوه بر نصب، تولید سانتریفیوژهای جدید نیز متوقف خواهد شد

این مقام امریکایی در پایان سخنانش به دو دلیل با تصویب تحریم جدید علیه ایران در کنگره مخالفت کرده است.

دلیل اول این است که وی می گوید تحریم های جدید ایران را مجبور به ترک میز مذاکرات خواهد کرد.

دلیل دوم هم این است که این تحریم ها با نشان دادن عدم جدیت امریکا در رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک، انگیزه دیگر کشورها را برای اجرای تحریم ها نیز به شدت کاهش می دهد و به فروپاشی اجماع جهانی برای اجرای تحریم ها خواهد انجامید.

همچنین عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای امریکا در 1+5 گفت امریکا به شرطی که برنامه غنی سازی ایران و راکتور آب سنگین اراک محدود شود، آماده پذیرش آن در توافق نهای خواهد بود.

گری سیمور در مصاحبه ای با تلویزیون دولتی امریکا در تاریخ 2 آذر درباره حق غنی سازی ایران گفته است: «ایالات متحده حق هیچ کشوری را برای غنی سازی اورانیوم به رسمیت نمی شناسد و آن چه که اهمیت دارد پیمان ان پی تی است.

 

این که در مذاکرات جاری توافق بستگی به مساله غنی سازی نداشته باشد یعنی غنی سازی نه پیش شرطی باشد که از سوی ایران مطرح می شود و نه مساله ای باشد که در واقع از سوی غرب یا از سوی گروه 1+5 مطرح شود. اگر بتوانند که این مساله را خنثی نگه دارند و در حالتی که نه به توافق برسند و نه نرسند و بگذارند که جزئیات و ابعادش بعدا مطرح شود فعلا پرونده آن را کنار بگذارند بعد ممکن است دو طرف به توافقی برسند و زمانی که چنین توافقی حاصل شود

 

بعد راه را هموار می کند برای ادامه یافتن مذاکرات و آن زمان ادامه یافتن مذاکرات است که می شود جزئیات مساله غنی سازی اورانیوم را هم مطرح کرد و مورد بحث قرار داد اما اکنون تنها راه اجتناب از اعمال تحریم های شدیدتر علیه ایران حصول این توافق است و آن هم مستلزم این است که پرونده فعالیت های غنی سازی اورانیوم دست کم فعلا بسته بماند».

سیمور درباره شرایط توافق نهایی از دید امریکا می گوید: «در توافق نهایی، ایالات متحده حاضر به این خواهد شد که تمامی تحریم های اقتصادی و سیاسی را که علیه ایران اعمال کرده بردارد و آقای اوباما نیز خواستار آن است که با ایران همکاری کند،

 

ارتباط داشته باشد و در نهایت تعامل میان دو کشور به بهبود روابط و ادامه روابط و همکاری در راستای منافع مشترک باشد اما در این راستا دولت آمریکا خواهان این است که ایران فعالیت های غنی سازی اش و برخی رآکتورها را محدود کند».

وی همچنین توافق هسته ای با ایران را گشاینده راه همکاری های دیگر میان ایران و امریکا دانسته و گفته است: «حتی اگر این مساله هم حل شود در موارد دیگری هم نیاز است که میان دو کشور صورت بگیرد و طبیعی است که برای تعامل و همکاری که بالقوه وجود داشته باشد. میان واشنگتن و تهران مسائل دیگری همچون سوریه و همین طور اختلاف میان اعراب و اسرائیل هم مسائل دیگری است

 

که در حال حاضر در باره ان ها میان ایران و آمریکا اختلاف نظر وجود دارد بنابراین طبیعی است که اگر توافقی حاصل بشود، این ممکن است که این امکان را ایجاد کند برای تسهیل و تسریع حصول توافق در موارد سیاسی دیگر که مورد اختلاف دو کشور است».

اظهارات سیمور از این رو مهم است که وی تا همین اواخر دستیار ارشد اوباما و عضو تیم مذاکره کننده امریکا با ایران بوده و بنابرین احتمالا به سیاست های واقعی دولت امریکا دسترسی دارد.

/مهر


ویدیو مرتبط :
ملت ایران تسلیم تحریم نخواهد شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولین تاثیر هسته ای انتخاب روحانی/تاخیر کنگره آمریکا در ارسال مصوبه تحریم ایران به کاخ سفید



اولین تاثیرروحانی دربرنامه هسته ای,تاخیر کنگره آمریکا, تحریم ایران علیه کاخ سفید

اولین تاثیر هسته ای انتخاب روحانی/تاخیر کنگره آمریکا در ارسال مصوبه تحریم ایران به کاخ سفید

واشنگتن پست طی گزارشی اعلام کرد کنگره آمریکا برخلاف رویه سابق، ارسال مصوبه سالانه خود در زمینه تحریم های ایران به کاخ سفید را به تاخیر انداخت و به نظر می رسد انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری جدید ایران علت این امر بوده است.

به دنبال انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری جدید ایران، کنگره آمریکا بر اساس برخی ملاحظات ارسال مصوبه سالانه خود در زمینه تحریم های ایران به کاخ سفید را به تاخیر انداخت.
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به نقل از نشریه ویژه کنگره آمریکا که هر سه ماه یکبار منتشر می شود، نوشت، حتی اگر مصوبه امسال تحریم ها که با هدف تشدید محدودیت ها علیه ایران تنظیم می شود، آماده باشد، در زودترین زمان ممکن، تا ماه اکتبر مورد رسیدگی قرار نخواهد گرفت.


این در حالی است که در گذشته، کنگره، تابستان هر سال این مصوبه را به کاخ سفید ارسال می کرد.
در حالی که هیچ دلیل رسمی ای برای این تاخیر اعلام نشده است، واشنگتن پست گزارش داد، ممکن است این تاخیر به دلیل برخی ملاحظات کنگره به دنبال انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران باشد.
روحانی در انتخابات 14 ژوئن امسال، با کسب 50.7 درصد آرا توانست رئیس جمهوری اسلامی ایران شود.
تصمیم کنگره  برای به تاخیر انداختن بحث در خصوص قانون تحریم ها علیه ایران در حالی است که تهران و گروه 1+5 در حال فراهم کردن مقدمات برای برگزاری دور بعدی مذاکرات فراگیر هستند که  تمرکز اصلی آن بر روی پرونده هسته ای خواهد بود.


آخرین دور از مذاکرات بین دو طرف در روز 16 می در استانبول برگزار شد. دو دور قبلی مذاکرات نیز در روز های 5 و 6 آوریل و 26 و 27 فوریه در شهر آلماتی قزاقستان برگزار شده بود./تسنیم