اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تبعات جایگزینی بنزین ۴۰۰ تومانی به جای ۱۰۰ تومانی؛ ۲۸ میلیارد تومان افزایش هزینه برای دولت



  ، حذف سهمیه بنزین,فازدوم هدفمندی یارانه,اخبار

 

تبعات جایگزینی بنزین ۴۰۰ تومانی به جای ۱۰۰ تومانی؛ ۲۸ میلیارد تومان افزایش هزینه برای دولت

انرژی - خردادماه امسال بنزین 100 تومانی برای همیشه خداحافظی خواهد کرد و هر یک لیتر باقیمانده آن در کارت ها جای خود را به دو لیتر بنزین 400 تومانی خواهد داد.

آذرجزایری:  کارشناسان معتقدند این تصمیم در راستای اجرای فازدوم هدفمندی یارانه گرفته شده  که شاید زمینه ای باشد برای حذف سهمیه ها و تک نرخی کردن قیمت بنزین در کشور.

هرچند که این روزها این اظهار نظر کارشناسان از سوی مسوولان هدفمندی یارانه ها رد می شود اما این استدلال بیشتر از دیگر استدلال های مطرح قوت دارد و به نظر می رسد بزودی باید شاهد عرضه تک نرخی بنزین باشیم .

این درحالی است که در حال حاضر برسر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد که همه آنها به یک نکته ختم می شود. اجرای فاز اول با مشکلاتی همراه بوده که باید قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی برای رفع آنها چاره اندیشی شود.

با این حال دولت در شرایطی خود را در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی قرارداده و بسترها را آماده می کند که اولین قدم آنها در هموار کردن اجرای فاز دوم در بخش بنزین با افزایش هزینه ها همراه شده است.

این درحالی است که براساس آمارهای رسمی درحال حاضر 70 میلیون لیتر بنزین 100 تومانی در کارتهای سوخت باقی مانده است.

 

با این حساب و  براساس محاسبات خبرآنلاین، در صورت آنکه دولت 70 میلیون لیتر بنزین 100 تومانی را با احتساب متوسط قیمت هر لیتر بنزین در خلیج فارس (1101 تومان)،را به مصرف کننده اختصاص می داد بااین حساب باید بیش از 70 میلیارد تومان یارانه به این بخش تخصیص می یافت.

 

درحالیکه دولت تاکید دارد این میزان سهمیه در کارتها به دو برابر افزایش می یابد تنها با این تفاوت که نرخ این میزان سهمیه به 400 تومان افزایش می یابد.به زبان روانتر هر یک لیتر بنزین 100 تومانی موجود در کارتها به 2 لیتر بنزین 400 تومانی تبدیل می شود.البته این اتفاق یک شرط هم دارد.تنها موجودی کسانی دو برابر می شود که طی 10 روز آینده حتی یکبار هم شده از بنزین 100 تومانی خود استفاده کنند. با اینحال در این گزارش اینگونه فرض می شود که تمام این 70 میلیون لیتر بنزین به 400 تومانی تبدیل شود که در اینصورت 140 میلیون لیتر بنزین 400 تومانی به جای 70 میلیون بنزین 100 تومانی در کارتها شارژ خواهد شد.

 

  ، حذف سهمیه بنزین,فازدوم هدفمندی یارانه,اخبار

 

در اینصورت دولت با احتساب متوسط قیمت هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس به نرخ هزار و 101 تومان( البته با حساب دلار دولتی) باید حدود 98 میلیارد و 140 میلیون تومان یارانه به این بخش تخصیص دهد که این میزان در مقایسه با یارانه بنزین 100 تومانی ذخیره در کارتها رقمی حدود 28 میلیارد و 70 میلیون تومان افزایش هزینه های دولت ناشی از این تصمیم را نشان می دهد.

 

به زبانی ساده تر، دولت با چنین تصمیمی هزینه های خود را بیش از 28 میلیارد تومان افزایش داده است.ضمن آنکه در این شرایط دولت می بایست بنزینی بیشتری به صورت سهمیه ای در اختیار مردم قراردهد.

 

درعین حال نباید وعده های گذشته مسوولان را از خاطربرد. وعده هایی چون دادن هدیه به مصرف کنندگانی که کمتر از دیگران مصرف می کنند و یا وعده ای دیگر چون حفظ بنزین 100 تومانی در کارتها تا هر زمانیکه که وجود خواهد داشت حتی 100 سال دیگر هم مصرف کننده ای که بنزین 100 تومانی در کارتش داشته باشد می تواند از آن بهره ببرد.این وعده یکی از وعده هایی است که بیش از سه تا چهار بار به نقل از مسوولان نفتی در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و حذف بنزین 100 تومانی زده شد اما امروز پس از گذشت حدود دوسال خبر میرسد که قرار است این میزان سهمیه کاملا حذف و حایگزین بنزین 400 تومانی شود.در حالیکه به مردم این وعده داده شده بود که تا هر زمان بخواهند می توانند از سهمیه 100 تومانی خود استفاده کنند. وعده ای که در کمتر از دوسال نه تنها زیر آن زده شد بلکه قرار است اگر تا 10 روز آینده از سهمیه 100 تومانی استفاه نشد تمام سهمیه موجود در آن کارت کاملا حذف شود.

 

این درحالی است که امکان دارد خیلی از کسانیکه همچنان سهمیه 100 تومانی دارند در سفر باشند یا به هر دلیلی نتوانند از سهمیه 100 تومانی خود در ظرف مدت تعیین شده استفاده کنند و حذف سهمیه آنها شاید به نوعی شعار عدالت محوری دولت را زیر سوال ببرد.

دراین بین علت دولتی ها برای این اقدام پرشدن حجم بنزین 400 تومانی در کارتهای مصرف کنندگانی است که بنزین 100 تومانی در اختیار دارند.در حالیکه دولت می تواند با اعلام مهلت 6 ماهه و یا مدتی معین از مصرف کنندگان بنزین 100 تومانی بخواهد بنزین خود را مصرف کنند و یا این میزان را به دولت بفروشند.

 

این امردر شرایطی است که دور دوم هدفمندی یارانه ها به زودی اجرایی می شود و دود افزایش هزینه ها دولت قطعا به چشم تولید کنندگان و بخش تولید کشور خواهد رفت.

این درحالی است که در شرایط فعلی کمتر از دو درصد خودروها دارای ذخیره بنزین 100 تومانی هستند که بر این اساس در حال حاضر حجم سهمیه بنزین 100 تومانی در کارت‌های سوخت به حدود 70 میلیون لیتر رسیده است. بر اساس آمار، مصرف روزانه این نوع سهمیه نیز کمتر از 500 هزار لیتر است.

همچنین حجم بنزین 400 تومانی موجود در کارت‌های سوخت خودروها یک میلیارد و 140 میلیون لیتر است که این حجم برای موتورسیکلت‌ها نیز حدود 520 میلیون لیتر اعلام شده است./خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
سیگارهای ۱۰۰ هزار تومانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بررسی اثرات افزایش قیمت بنزین برقیمت کالاها/ هزینه های زندگی شما با بنزین 700 تومانی چقدر زیاد می شود



اخبار,اثرات افزایش قیمت بنزین برقیمت کالاها

 

اخبار اقتصادی - بررسی اثرات افزایش قیمت بنزین برقیمت کالاها/ هزینه های زندگی شما با بنزین 700 تومانی چقدر زیاد می شود

افزایش قیمت بنزین که شب گذشته رخ داد، نگرانی های بسیاری در مردم ایجاد کرده است.

قیمت بنزین سهمیه ای 43 درصد افزایش یافته است. در صورتی که این عدد در تمامی هزینه های جاری زندگی مردم وارد شود، قیمت تمام شده کالاها افزایش می یابد ولی اقتصاددانانی مانند موسی غنی نژاد اعتقاد دارند، بنزین تنها 4درصد در تورم کل اثرگذار است.

براین اساس و پیش از کنترل حجم نقدینگی که منجر به کاهش تورم می شود، عدد تورم کشور به 36 درصد می رسد. براین اساس حداقل در فصل بهار افزایش قیمت برخی کالاها رقم می خورد.

بررسی های تحلیلی اقتصادی نشان می دهد در صورت افزایش 200 درصدی قیمت سوخت ( میزان افزایش قیمت بنزین در دوره کنونی نسبت به این عدد سنجیده شود.) تورم بخش حمل و نقل جاده ای بار و مسافر به ترتیب 10 و 13 درصد و سطح عمومی قیمت ها نیز 5.3 درصد افزایش می یابد.

با این وجود برآوردهای کارشناسی تاکید می کند، قیمت بنزین تنها 7 درصد در هزینه های حمل و نقل اثر گذار است. این افزایش 7 درصدی در مورد کرایه های بین شهری و شهری در نظر گرفته می شود.

با این حال برخی از اقتصاددانان براین باورند که هزینه های روانی ناشی از افزایش قیمت بنزین در مورد هزینه های جاری مانند کرایه ماشین به شدت اثرگذار است.

همچنین هزینه استفاده از خدمات آژانس های تاکسی نیز به همین نسبت باید افزایش یابد. در حال حاضر ۱۸۸۳۸۵ موسسه اتومبیل کرایه در سراسر کشور فعالیت می کنند. این موسسات همگی از اتومبیل های استفاده می کنند که مصرف سوخت نسبتا بالایی دارند. تمامی این موسسان 240 هزار وسیله نقلیه در اختیار دارند که از این تعداد ۱۱.۹ درصد پیکان، ۶۶.۴ درصد پراید، ۹ درصد آردی (روآ)، ۳.۵ درصد سمند، ۸.۶ درصد پژو و ۰.۵ درصد سایر انواع وسایل نقلیه هستند. پس از افزایش قیمت بنزین دولت می تواند با نظارت بیشتر براین موسسات مانع از رشد ناگهانی هزینه های جاری استفاده از خدمات این موسسات شود.

در حال حاضر قیمت انواع کالاهای لبنی به شدت به قیمت تمام شده شیر وابسته است. محاسبات نشان می دهد این وابستگی به میزان 70 درصد است. در مورد کالاهای لبنی تنها کمتر از 4 درصد به هزینه حمل و نقل وابستگی دارد. کالاهای کشاورزی نیز به میزان 60 درصد به هزینه های جاری کود و نهادهای کشاورزی وابستگی دارند. قیمت این گروه کالایی نیز کمتر از 7 درصد به هزینه های جاری حمل ونقل وابستگی دارند. برآوردها نشان می دهد در مورد صنایع غذایی میزان وابستگی آنها به نهادها چنین است: 4 درصد هزینه حمل و نقل، 3 درصد به نرخ دستمزد، یک درصد حامل های انرژی، 5 درصد هزینه بسته بندی و یک درصد  هم نرخ ارز در قیمت تمام شده کالاها موثر است.

با این حال دبیرانجمن صنفی تولیدکنندگان فرآوردهای لبنی، پیش بینی کرده است که با اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه بین 15 تا 26 درصد به قیمت تمام شده این محصولات افزوده می شود.

براین اساس پیش بینی های اولیه نشان می دهد با وجود اثر نسبتا کم قیمت سوخت بر بهای تمام شده کالاها و با در نظرگرفتن ابعاد روانی گرانی بنزین به طور متوسط 15 تا 26 درصد به قیمت صنایع غذایی افزوده می شود. به گفته برخی اقتصاددانان کنترل اثرات روانی ناشی از افزایش قیمت بنزین در دوره کنونی ضروری است.

اخبار اقتصادی - خبرآنلاین