اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تبدیل جنگلهای شمال به محل تخلیه زباله


90درصد تخلیه زباله و رهاسازی فاضلاب درحالی درجنگلهای شمال انجام می شود که تنها 7درصد از سطح کشور را عرصه‌ جنگلی پوشانده است.

درحال حاضر بیش از 90 درصد محلهای رهاسازی فاضلابها و تخلیه زباله ها در شهرهای شمال کشور در جنگلهای باستانی هیرکانی و میراث طبیعی دنیا قرار دارد. به طوری که انباشت زباله بدون هیچگونه عمل جداسازی از مبدا، در داخل و حاشیه‌های جنگل و در بهترین مکانهای توریستی و طبیعی و نزدیک به مراکز مسکونی شهری یا روستایی با کمترین فاصله حمل و با ارزانترین هزینه انجام می شود.

هر چند دفن زباله های شهری یک مشکل عمومی در همه شهرها است اما در شمال کشور به دلایل مختلفی نظیر بالا بودن جمعیت در واحد سطح، کوهستانی بودن، جنگلی و مرطوب بودن، بالا بودن سطح سفره زیرزمینی در دشت ها و موارد قابل توجه دیگر، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.



کاظم نصرتی رئیس جامعه جنگلبانی ایران با انتقاد از رویه دفن و رهاسازی زباله در شهرهای شمالی کشور می گوید: در حال حاضر در حدود 64% از محلهای تخلیه زباله در عرصه های جنگلی، 26% در اطراف رودخانه ها و 10% در مناطق مرتعی واقع شده که از آنجایی که رودخانه ها نیز اغلب از مناطق جنگلی می گذرند می توان گفت بیش از 90 درصد از محل های تخلیه زباله در شمال کشور در مناطق جنگلی واقع شده است.

او با بیان اینکه تنها 7 درصد از سطح کشور ایران را عرصه های جنگلی پوشانده می افزاید: ایران از نظر میزان پوشش جنگلی در کشورهای کم پوشش حداقل سرانه جنگلی برای هرنفر یعنی حدود 2 دهم هکتار را داراست که بایستی به جای شعار دادن مبنی بر رساندن پوشش جنگلی به حدود 25 درصد از سطح کشور که غیرعملی است در حفظ و نگهداری همین مقدار کوشش کنیم.

به اعتقاد نصرتی، یکی از مهمترین عوامل تخریب عرصه های جنگلی تخلیه و دفن غیر اصولی زباله و فاضلاب در این عرصه ها است.

در حال حاضرعرصه جنگلهای واقع در شهرهایی مانند چالوس، نوشهر، عباس آباد، رامسر که جزو شهرهای توریستی شمال کشور محسوب می شود مملو از انباشت زباله و شیرابه های روان هستند که هم از نظر منظر و هم از نظر اکولوژیکی مشکلات بسیاری در این مناطق به وجود آورده و سلامت مردم این شهرها را تهدید می کند.



نصرتی در ادامه با اشاره به اینکه بحث تبدیل و دفن اصولی زباله در شمال کشور بیش از 20 سال است که مطرح است می گوید: تا کنون مشاوران بسیاری با گرفتن اعتبارهای میلیاردی قرار بوده که زباله ها و فاضلاب شهرهای شمالی را سامان دهند ولی به دلیل عدم صداقت دست اندرکاران و تصمیم گیری های غلط ، بهره نداشتن از اعتقاد و آگاهی شاهد هستیم که همچنان این مشکل حل نشده است و اراضی با ارزش و جنگلهای باستانی شمال کشور از دستبرد و بی حرمتی انسان های بی اندیشه و بی تعهد، در امان نیستند.

اما تا کنون به نظر می رسید مشکل تنها دفع زباله به صورت بسیار ابتدایی و غیر بهداشتی در شهرهای شمالی است در حالی که  ریخته شدن فاضلاب به این عرصه ها به تهدیدی مضاعف برای بقای جنگلها تبدیل شده است.

نصرتی در این باره می گوید: بسیاری از بیماریهای لاعلاج موجود در شمال کشور به دلیل آلودگی محیط زیست، آلودگی آبهای زیرزمینی ، چرای دامها از مراتع آلوده به شیرابه های زباله و بسیاری مسائل دیگر است که جا دارد دست اندرکاران اگر برای منابع طبیعی ارزشی قائل نیستند حداقل برای نجات جان مردم کاری بکنند.

او با اشاره به رودخانه زرجوب در استان گیلان که به دلیل تخلیه زباله به عنوان یکی از آلوده ترین رودخانه های جهان معرفی شده می گوید: در شمال کشور رودخانه های دیگری نظیر زرجوب وجود دارد که به دلیل فاضلاب و زباله از آلوده ترین رود خانه های دنیا هستند. زیرا روشهای دفن و تخلیه غیر اصولی و غیر بهداشتی زباله در بسیاری از مناطق شمال کشور در دنیا مشابهی ندارد و منحصر به ایران است.

نصرتی تفکیک زباله از مبدأ، احداث کارخانه های تبدیل زباله به انرژی و تولید کمپوست از زباله و احداث سیستمهای تصفیه فاضلاب در استان های شمالی را تنها راهکار ساماندهی زباله و فاضلاب در این مناطق می داند.

هر چند موضوع رهاسازی زباله ها بطور کاملا غیر بهداشتی در عرصه های طبیعی موضوع جدیدی نیست اما هیچگاه کهنه هم نخواهد شد بویژه که هر روز شاهد فاجعه جدیدتری در این زمینه هستیم. رهاسازی فاضلاب در این عرصه ها و نفوذ آن به داخل آب شرب، نهر ها و رودخانه های منطقه سلامت محیط زیست، جامعه انسانی و حیات وحش را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد. این کار به لحاظ اخلاقی نیز بسیار زشت و ناپسند بوده و امید آن می رود که مسئولین در این خصوص چاره ای بیاندیشند.

منبع : مهرنیوز


ویدیو مرتبط :
پک حمل زباله مکانیزه از بارگیری تا تخلیه زباله

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تائید سلامت روانی عاملان جنایت در محل تخلیه زباله‌ها



تائید سلامت روانی عاملان جنایت در محل تخلیه زباله‌ها

سلامت روحی و روانی دو مرد جنایتکار که با ادعای انگیزه ناموسی پسر جوانی را به قتل رسانده و جسدش را به آتش کشیده بودند از سوی متخصصان پزشکی قانونی تائید شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ماموران پلیس کرج ۱۴ خرداد سال ۸۶ باخبر شدند مردی به نام حمید مفقود شده است. زمانی که ماموران تحقیقات خود را آغاز کردند مشخص شد حمید به قتل رسیده و جسدش در محله تخلیه نخاله ها در مهشهر کرج به آتش کشیده‌ شده‌ است.

تحقیقات برای پیدا کردن عامل یا عاملان قتل آغاز شد و ماموران فهمیدند مقتول روز حادثه با دو نفر از اقوامش به نام‌های بابک و شریف از خانه خارج شده‌ بود.

یکی از اعضای خانواده حمید به ماموران گفت قرار بود آنها به یک میهمانی در کرج بروند و شریف و بابک او را به این بهانه با خود بردند. پلیس در گام بعدی شریف و بابک را بازداشت کرد .

بابک در بازجویی‌ها گفت: چندی قبل متوجه شدم همسرم قبل از ازدواج با فردی رابطه داشته وقتی از او پرسیدم چرا قبلا این موضوع را به من نگفته بودی گریه کرد و جواب داد نمی‌توانست این موضوع را به کسی بگوید. همسرم به من گفت وقتی که دختری نوجوان بود حمید او را ربود و مورد آزار جنسی قرار داد.

بابک ادامه ‌داد: موضوع را با شریف، برادرزنم، در میان گذاشتم و برای قتل حمید نقشه کشیدیم. بعد در راه دو نفر دیگر به نام‌های وحید و سعید را هم سوار ماشین کردیم و نقشه‌مان را به اجرا درآوردیم.

با توجه به این اعترافات سایر متهمان هم بازداشت شدند و به جرم‌شان اعتراف کردند. کیفرخواست علیه متهمان صادر شد و آنها برای محاکمه به شعبه ۷۱ دادگاه کیفری ‌استان تهران معرفی ‌شدند.

در جلسه محاکمه اولیای دم خواستار قصاص بابک و شریف شدند. سپس بابک- متهم ردیف اول- در جایگاه حاضر شد. او گفت: اتهام را قبول ندارم. من اصلا در قتل شرکت نداشتم و چون برادر همسرم دروغ گفت من هم مجبور شدم به دروغ اعتراف کنم. شریف و متهمان دیگر همگی به شیشه اعتیاد دارند و من اصلا نمی‌دانم چرا این حرف‌ها را می‌زنند شاید به این خاطر است که دچار توهم هستند.

در ادامه شریف- متهم ۲۰ساله – از خودش دفاع کرد و گفت: من اتهامم را قبول دارم و با بابک دست به قتل زدم. مدتی قبل از حادثه بابک گفت حمید خواهرت را مورد آزار قرار داده ‌است. من خیلی ناراحت بودم و نمی‌دانستم باید چه کنم. بابک هم مرتب می‌گفت تو آدم بی‌غیرتی هستی و کسی را که به خواهرت تجاوز کرده ‌است نمی‌کشی.

من تحریک شدم و نقشه بابک را قبول کردم. آن روز با بابک دنبال حمید رفتیم و گفتیم همگی به یک میهمانی در کرج دعوت شده‌ایم. حمید همراه ما آمد بعد وحید و سعید را که از نقشه ما باخبر بودند در میان راه سوار ماشین کردیم.

به کرج که رسیدیم وارد یک گاوداری شدیم که قبلا آن را شناسایی کرده‌ بودیم. حمید را به داخل بردیم، من و بابک او را زدیم و بعد هم با پارچه‌ای او را خفه ‌کردیم. وقتی حمید جان باخت جسدش را پشت وانت گذاشتیم و به منطقه‌ای بیابانی بردیم و در آنجا با بنزین آن را آتش زدیم، البته آتش زدن کار من بود.

سپس متهمان دیگر در جایگاه حاضر و مدعی شدند قتل از سوی بابک و شریف اتفاق افتاده ‌است و آنها نقشی نداشتند.

بنا براین گزارش بعد از پایان جلسه دادگاه هیات قضات وارد شور شدند و دو متهم اصلی پرونده را برای بررسی سلامت روحی و روانی آنها به پزشکی قانونی منتقل کردند. پزشکان نیز پس از معاینات تخصصی سلامت روحی و روانی متهمان را تائید کردند.

قرار بود امروز متهمان باردیگر در شعبه 71 دادگاه کیفری محاکمه شوند که به دلیل اینکه آنها را به دادگاه منتقل نکرده بود جلسه محاکمه به روز دیگری موکول شد./مهر