اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تایید طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ایران



اخبار,اخبارسیاسی ,حقوق هسته‌ای ملت ایران

شورای نگهبان طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران را مغایر با موازین شرع و قانون اساسی ندانست.

به گزارش  ایسنا ، طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران مصوب جلسه مورخ دوم تیرماه یکهزار و سیصد و نود و چهار مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ 1394/04/03 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

به گزارش ایسنا در ماده واحده این طرح که از سوی مجلس تصویب شده، آمده است که:

در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان معاهده‌های منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، هرگونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5 در صورتی معتبر است که الزامات زیر به صورت شفاف رعایت شود:

1- لغو تحریم‌ها باید به طور یک جا و کامل در متن توافق‌نامه درج شده و در روز آغاز اجرای تعهدات جمهوری اسلامی ایران انجام شود.

2- آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافق‌نامه پادمان، مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیر هسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

3- هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

تبصره 1- بر اساس اصول 77 و 125 قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

تبصره 2- وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافق‌نامه را به مجلس شورای اسلامی گزارش دهد.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز هر 6 ماه یک بار گزارش روند حسن اجرای توافق‌نامه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کند.


  اخبار  سیاسی  - ایسنا 


ویدیو مرتبط :
الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جمهوری اسلامی:طرح نماینگان مجلس برای الزام دولت به حفظ حقوق هسته ای،کارشکنی علیه مذاکرات است/ کیهان: ایران امتیاز دیگری ندهد!!



روزنامه جمهوری اسلامی

روزنامه جمهوری اسلامی:طرح نماینگان مجلس برای الزام دولت به حفظ حقوق هسته ای،کارشکنی علیه مذاکرات است


روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:
تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درصدد تهیه طرحی سه فوریتی با عنوان الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای برآمده‌اند. با اینکه رئیس‌جمهور و وزیر خارجه بارها خطوط قرمزهای مربوط به مسائل هسته‌ای را مشخص نموده و با صراحت اعلام کرده‌اند از آنها عبور نخواهند کرد، این اقدام بعضی نمایندگان نوعی کارشکنی علیه اقدامات گروه مذاکره کننده هسته‌ای محسوب می‌شود به همین جهت تعدادی از امضاء کنندگان بعد از آنکه متوجه بهانه‌تراشی‌ها شدند امضاء خود را پس گرفتند.


--------------------------------------------

 

کیهان: ایران امتیاز دیگری ندهد!


روزنامه کیهان در گزارشی خبری-تحلیلی نوشت:

بعدازظهر امروز دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 در حالی در ژنو از سر گرفته می‌شود که ایران مطابق گزارش هفته گذشته آژانس، برخی از پیشنهادات 1+5 در نشست ژنو 2 را پیشاپیش و از 3 ماه قبل به اجرا درآورده است و بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان را متوقف کرده و یا در سطح نزدیک به توقف نگاه داشته!

فعالیت‌های متوقف شده از جمله مواردی بود که حریف در مذاکرات ژنو2 انجام آن را به ایران پیشنهاد کرده بود. از این روی باید گفت که ایران بخش قابل توجهی از امتیازات مورد نظر 1+5 را پیشاپیش به نفع حریف تامین کرده است و اکنون نوبت 1+5 است تا در مقابل امتیازاتی که از کشورمان گرفته است، امتیاز بدهد.

گفتنی است؛ گزارش فصلی آژانس که هفته گذشته منتشر شد و از سوی آمانو در اختیار 35 عضو شورای حکام آژانس قرار گرفت تصریح می‌کند که در طول سه ماه گذشته ایران اقدامات اعتمادساز خود را انجام داده است.

در این گزارش اشاره می‌شود که از جمله ایران در مدت یاد شده تنها چهار سانتریفیوژ جدید در نطنز به کار گرفته است و سانتریفیوژ جدیدی در فردو نصب نشده است. همچنین حجم ذخایر اورانیوم ایران افزایش بسیار ناچیزی یافته و توسعه فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ایران در این مدت عملا متوقف شده است.

این در حالی است که علی‌رغم همه این اقدامات اعتمادساز - بخوانید امتیاز به طرف مقابل- خط زیاده‌خواهی طرف غربی در مذاکرات ادامه دارد. در تازه‌ترین آن مشاهده می‌شود که اولاند رئیس‌جمهور فرانسه در سفر به سرزمین‌های اشغالی و در راستای پروژه باج‌خواهانه غرب چهار شرط جدید را برای رسیدن به توافق هسته‌ای با کشورمان اعلام می‌کند.

اولاند می‌گوید: ما خواهان یک توافق موقت هستیم، ولی بر مبنای چهار نکته. اولین درخواست این است: هم‌اکنون همه تاسیسات هسته‌ای ایران را تحت نظارت‌های بین‌المللی قرار دهید. نکته دوم: غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم را به حالت تعلیق در آورید. سوم این که ذخایر فعلی را کاهش دهید. و در نهایت ساخت راکتور (آب سنگین) اراک را متوقف کنید. این‌ها نکاتی هستند که برای ما به منظور تضمین هرگونه توافقی ضروری هستند.

بنابراین به نظر می‌رسد در حالی که ایران به اندازه کافی و حتی بسیار فراتر از تعهدات خود در جهت اعتمادسازی گام برداشته است طرف مقابل تلاش می‌کند به مسیر زیاده‌خواهی‌های خود ادامه بدهد.

اینجاست که در دور سوم مذاکرات در ژنو، تیم ایرانی باید هیچ‌گام دیگری در جهت آنچه که اعتمادسازی نامیده می‌شود بر ندارد چرا که نوبت 1+5 است که در راستای اقدامات اعتمادساز کشورمان گام‌های عملی خود را بردارد.