اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تاسیس بازاری جدید برای مسکن بدون اطلاع دولت



اخبار,اخبار اقتصادی,مسکن

طی هفته های اخیر و بویژه پس از توافق هسته ای بازار شایعات دربازار مسکن شدت گرفت، شایعاتی که از قبل توافق شروع شده بود و اینگونه وانمود میکرد که درصورت توافق قیمت مسکن بشدت افزایش خواهد یافت ؛پس ازتوافق نیز به این مساله دامن زد تا بتواند ماهی مقصوددلالان این بازار راصید کند.

اما پیش از این شایعات و این اتفاقات نیزبازار مسکن حال وروز خوشی نداشت ؛ معضل مسکن مهر از یکطرف به وزارت راه وشهرسازی فشار میاورد ومعضل کاهش ساخت وساز از سوی دیگر، دولت نیز درعمل طرح مناسبی که بتوان انرا جایگزین مسکن مهر دانست ارایه نکرده بودو وام های مبلغ بالا مانند وام 60میلیونی هم تنها درروی کاغذ بودو به مرحله عمل نرسید.

دراین حال بنا برگزارش دیگری بازار مسکن کشور از مشکلات و نارسایی های متعددی رنج می برد که رکود ساخت و سازها، وجود دلالان، کمبود نقدینگی و غیره از جمله مشکلات فراروی این حوزه مهم اقتصاد است.

طی ماه های گذشته طرح لیزینگ مسکن با هدف تامین مالی مورد نیاز این بخش از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار پیگیری می شود که به گفته برخی کارشناسان می تواند در صورت نتیجه بخش بودن، بخشی از بار مالی مربوط به این حوزه را حل کند.

اما موضوعی که این روزها از سوی برخی کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس بدان پرداخته شده، بورس مسکن است؛ موضوعی که در بدو مطرح شدن، نظرات موافق و همچنین مخالفت ها و جبهه گیری های فراوانی را در پی داشته است.

ماهیت بورس مسکن، چگونگی کارکرد آن، وجود یا عدم وجود آن، امکانپذیر بودن یا نبودن آن و تاثیرات احتمالی راه اندازی این بورس از جمله مطالبی است که در ادامه این گزارش بدان پرداخته شده است.

طی هفته های گذشته محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان و راور و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، به راه اندازی بورس مسکن اشاره کرده و ایجاد این بازار را مفید و مؤثر برشمرده بود.

به گفته وی، ایجاد این بازار سرمایه ای می تواند هم شفافیت قیمت را در پی داشته باشد و هم تعادل عرضه و تقاضای مسکن را مدیریت کند؛ اما از آنجا که مسکن کالایی منحصر به فرد و یگانه است، احتمالا ایجاد چنین بازاری تا حدودی سخت است.

پورابراهیمی پیشتر گفته بود: ایجاد بورس مسکن با هدف تشکیل بازار سرمایه رسمی و با هدف حذف بازار غیررسمی فعلی مسکن در دستور کار قرار دارد.

***جزییات جدید از راه‌اندازی بورس مسکن
عضو شورای عالی بورس با اعلام جزئیات از نحوه راه‌اندازی بورس مسکن، گفت: در فاز اول این طرح، املاک نهادهای بزرگ و در فازهای بعدی معاملات انبوه سازان و بنگاه‌های املاک را دربر می‌گیرد.

محمد رضا پورابراهیمی از آماده سازی مقدمات اجرایی شدن بورس مسکن توسط بورس کالا خبرداد و گفت: اجرایی شدن برنامه بورس مسکن نیازی به تصویب در شورای عالی بورس ندارد و ماموریت آن به بورس کالای ایران محول شده است که در دو بخش اجرایی خواهد شد.

عضو شورای عالی بورس با اشاره به فراهم شدن مقدمات اجرای بورس مسکن در کشور، اظهارداشت: آئین نامه ها، نرم افزارها و سخت افزارهای این بورس کامل شده است و بورس کالا آمادگی دارد که با دریافت تقاضای معاملات املاک و مستغلات از سوی نهادها و دستگاه‌ها در فاز اول اجرای این طرح را کلید بزند.

وی ادامه داد: با ارائه اطلاعات از سوی متقاضیان، املاک و مستغلات آنها در بورس مسکن مورد معامله قرار می گیرد. فاز اول قرار نیست که تمام بخش مسکن کشور را شامل شود و شامل املاک و مستغلات بنگاه های بزرگ اقتصادی، شهرداری ها، بانک‌ها، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، مجموعه نهادها و سازمان‌هایی که جایگاه ویژه در املاک و مستغلات دارند، شرکت‌های وابسته به تامین اجتماعی و غیره را در بر می گیرد و از طریق انتشار آگهی اطلاع رسانی پیش از معاملات انجام می‌شود.

این مقام بورسی اعلام کرد: در حال حاضر بورس کالا آمادگی معاملات املاک و مستغلات را به صورت کامل دارد و ظرفیت‌ها را فراهم کرده و بسترها آماده است.

پورابراهیمی با اعلام اینکه اطلاعات این نهادها و سازمان‌ها در تابلوی بورس مسکن اعلام خواهد شد، تصریح کرد: در فاز دوم اطلاعات معاملات انبوه سازان در کلان شهرها و کسانی که علاقه‌مند به وارد کردن اطلاعات خود در این بورس به منظور شفاف سازی هستند، در بر می گیرد.

وی افزود: در مراحل بعدی اطلاعات معاملات بنگاه‌های املاک می‌تواند وارد بورس مسکن شود و آنها به صورت کارگزار بورس نسبت به انجام عملیات معاملات اقدام کنند.

عضو شورای عالی بورس، راه اندازی بورس مسکن را باعث شفافیت معاملات، مشخص شدن قیمت، از بین بردن قیمت‌های کاذب، کاهش بورس بازی، تامین مالی بخش مسکن، جمع کردن نقدینگی، کاهش ریسک خریداران و تعریف تعهدات و رفع مشکلات مردم در پیش فروش و خرید مسکن و غیره اعلام کرد و افزود: در برخی موارد مشاهده می‌شود که یک ملک به ۱۰ نفر فروخته شده است و این باعث مشکلات قضایی و غیره می‌شود که با انجام معاملات مسکن در بورس مسکن این مسائل حل خواهد شد.

وی از وجود تقاضاهایی برای معاملات و برگزاری جلساتی با برخی دستگاه‌ها و نهادهای متقاضی خبرداد و تصریح کرد: شهرداری‌ها و اتحادیه املاک می‌تواند نقش مهمی در اجرایی شدن بورس مسکن ایفا کند و متولی انجام این طرح باشند.

** بورس مسکن کمکی در حرکت صحیح بازار مسکن
فردین آقابزرگی یکی از کارشناسان بازار سرمایه ، اظهار داشت: از آنجا که امروز اکثر تعیین قیمت ها و انجام معاملات در حوزه مسکن در بازار غیررسمی صورت می گیرد، بازار مسکن کشور از شفافیت لازم برخوردار نیست.

وی تصریح کرد: بورس مسکن نیز اگر بتواند معاملات این حوزه را به درستی هدایت کند، طرحی بسیار جالب خواهد بود؛ کما اینکه چنین تجربه ای در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان نیز وجود دارد.

آقابزرگی خاطرنشان کرد: مطالعه و اجرای جزئیات ایجاد و راه اندازی بورس مسکن و ساماندهی ساز و کار اولیه آن، نیازمند تعامل بین دولتمردان، اقتصاددانان و اتحادیه مشاوران املاک است که گروه آخر ممکن است در ابتدا به چشم رقیب به این طرح نگاه کنند.

ایده پردازان بورس مسکن معتقدند: در زیرمجموعه این بورس، خرید و فروش املاک و مسکن شکل گرفته و متقاضیان این بخش می توانند در قالب بورس وارد بازار مسکن شوند.

حسین خزلی خرازی کارشناس ارشد بازار سرمایه نیز، با بیان آنکه زمین و ساختمان حدود 50 درصد اقتصاد کشور را تشکیل می دهد، ادامه داد: هم اینک چرخه بخش تولید و عرضه ساختمان به دلیل محدودیت های منابع مالی قفل شده و حتی پروژه های مسکن مهر نیز به همین دلیل تداوم نیافته است و بانک مسکن به دلایل متعدد نتوانسته این پروژه ها را تامین مالی کند.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی ایجاد بازار اوراق رهنی که اوراق بهاداری است که به پشتوانه دارایی های رهنی صادر می شود، می تواند کمک مؤثری برای تامین مالی بخش مسکن باشد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به تجربه تلخ کشور آمریکا در زمینه اوراق رهنی که در نهایت به بحران مالی سال 2008 این کشور انجامید، تاکید کرد: آن بحران به دلیل عدم نظارت دقیق بر انتشار و معاملات ثانویه این اوراق به وجود آمد و دقیقا بحران از آنجا آغاز شد افرادی که املاک را با وام خریداری کرده بودند نتوانستند اقساط شان را به موقع پرداخت و وقتی بانک ها نتوانستند اقساط وام هایشان را وصول کنند، قیمت این اوراق در بازار به شدت افت و سقوط کرد که در مراحل بعد بر سایر شرکت های سرمایه گذاری، بانک ها و... که این اوراق را خریده بودند تاثیر منفی بر جای گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: با انتشار اوراق بهادار رهنی که کاملا شرعی است و با در نظر داشتن تجربه جهانی این اوراق، می توان در جهت ساماندهی بازار مسکن گام های بسیار مؤثری برداشت.

***بی اطلاعی معاون وزیر از بورس مسکن
این درحالی است که معاون وزیر راه و شهرسازی از راه اندازی بورس مسکن و این خبر اظهار بی اطلاعی کرده است. به گفته حامد مظاهریان در مورد بورس مسکن مشورتی با وزارت راه و شهرسازی نشده است. او در خصوص موضوع راه‌اندازی بورس مسکن که به تازگی از سوی برخی نمایندگان مجلس و مسئولان بورس کالا مطرح شده، گفته است که ما هم در جریان این طرح نیستیم و ظاهرا موضوعی است که از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده است.

وی با تاکید بر اینکه اجرای بورس مسکن نیاز به کار کارشناسی دارد، گفته که فعلا این طرح در حد یک ایده است و مشورتی هم با وزارت راه و شهرسازی نشده است؛ اما باید با یک کار کارشناسی و بررسی، این طرح به اجرا برسد تا دچار مشکل نشود.

در این باره دبیر انجمن انبوه سازان نیز گفته است که به نظرش بورس، تجربه ورود به بخش مسکن را ندارد و در واقع ساختار بورس ورود به تولید نیست.

علیرضا قهاری بر این باور است: اینکه بورس درگیر ساخت و ساز شود شبیه زمانی می شود که پزشکان وارد ساخت و ساز می شوند. ممکن است در شرایطی گفته شود سرمایه این افراد در حال گردش ساخت و ساز است، اما باید بدانیم که ورود آن ها به ساخت و ساز اصولی نیست و بهتر است که هرکسی کار خود را انجام دهد.

وی در پاسخ به اینکه آیا راه اندازی بورس مسکن کمکی به خروج از رکود مسکن می کند یا خیر، اظهار کرد: شاید راه اندازی بورس مسکن در بخش سرمایه ای بتواند به خروج از رکود کمک کند، اما اینکه کار ساخت و ساز و معاملات به عهده بورس گذاشته شود کار درستی نیست.

به گفته قهاری، در این شرایط ورود مسکن در بورس می تواند به صورت صندوق های سرمایه‌ای باشد. البته اگر صندوق و منابع پولی وارد بورس شود بهتر است. این فرقی ندارد که این صندوق ها مسکن را عرضه کنند یا پتروشیمی. هدف ورود به بورس است و به ماهیت کالا ارتباطی ندارد.

وی افزود: باید شرایط راه اندازی بورس مسکن به گونه ای باشد که ساخت و ساز به صورت مستقیم وارد ماهیت بورس نشود و به صورت صندوق سرمایه ای ورود کند.

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن تاکید کرد: بهتر است این صندوق های سرمایه ای به بورس عرضه شوند تا اینکه خود مسکن وارد عرضه و تقاضا و تولید شود. چراکه این کار نه عملی است و نه شدنی.

قهاری افزود: البته این مشخص است که باید ابتدا سازمان های پولی وارد بورس شوند و این سازمان ها در بورس، بازار را به کار اندازند و این عملکرد همانند مابقی سازمان ها خواهد شد که نظارت و کنترل دارد اما خودش به تولید و ماهیت آن کالا کاری ندارد.

***واژه ای به نام بورس مسکن نداریم
عضو شورای عالی بورس و مشاور مالی وزیر راه و شهر سازی گفت : بورس کالا ایمن ترین بازار برای عرضه ساختمان های بزرگ و بی مصرف ارگانهاای دولتی و خصوصی است.

دکتر حسین عبده تبریزی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا واژه ای به نام بورس مسکن نداریم ، ادامه داد : به طور معمول در حوزه کالاهای مانند گندم و جو که در کل کشور از قیمتی یکسان برخوردار است ، قابلیت عرضه در بورس کالا را دارند اما کالایی مثل ملک را که تنوع قیمت دارد ، نمی توان در قالب معاملات بورسی عرضه کرد.

وی اظهار داشت : طبق دستورالعمل پیشنهادی بانک مرکزی در سال 1392، تمام ارگان های دولتی اعم از ادارات ، بانکها و سازمانهای خصوصی و دولتی موظفند تمام ساختمانهای بزرگ و بی مصرفی را که از مشتریان بد حساب خود در ازای تسهیلات ارایه شده مطالبه کرده اند در تالار بورس کالا به شیوه حراج ؛ قیمت گذاری کنند و به فروش برسانند.

وی در بیان مزیتهای معاملات بورس کالا به شفافیت و امنیت در معامله اشاره کرد و افزود : با کشف قیمت و نحوه نظارت بر معاملات بورس کالا خریداران از اعتماد و امنیت خاطر بیشتری برخوردار می شوند.

در این رابطه سعیداسلامی بیدگلی عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران نیز با بیان اینکه مسکن یک کالای ناهمگن است که از نظر تئوری امکان حضور در بورس را ندارد، گفت: کالاهایی که در بورس عرضه می‌شوند، همگن هستند اما خاصیت بازار مسکن موجب می‌شود که در کشورهای مختلف، بازار مسکن را وارد بورس کنند.

وی با اشاره به اینکه در همه دنیا تبادل اطلاعات از موضوعات مهم در بورس مسکن است، افزود: یکی از مشکلات بازار مسکن ما این است که اطلاعات به خوبی در این بازار منتقل نمی‌شود و حتی در سال‌های گذشته دیدیم که اطلاعات مربوط به خرید و فروش مسکن هم به درستی اطلاع رسانی نمی شد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه این طرح در کوتاه مدت قابلیت اجرایی ندارد، گفت: این طرح در بلند مدت می‌تواند اجرایی شود اما نیاز به تعریف سازوکار مناسبی دارد تا به سرنوشت دیگر طرح‌هایی که موفقیت آمیز نبوده، دچار نشود.

در این رابطه نایب رئیس کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه ساخت و سازهای مسکن می‌تواند در بورس عرضه شود گفت: جزئیاتی ازاین طرح با انبوه سازان مطرح نشده اما این هم یکی از روش‌های تامین منابع مالی برای مسکن است که می‌تواند به اجرا برسد.

وی با اشاره به اینکه این مدل از تامین سرمایه در کشورهای پیشرفته هم اجرایی شده است، افزود: البته با بومی سازی این طرح می‌توان به اجرای آن امیدوار بود زیرا باید با توجه به شرایط کشور و بازار مسکن داخلی این طرح پیاده سازی شود.

فرشید پورحاجت با تاکید براینکه در یکسال گذشته وزارت راه و شهرسازی سعی داشته تا مدل‌های مختلف تامین مالی را برای توسعه صنعت ایجاد کند، ادامه داد: بورس مسکن هم احتمال دارد که در ابتدا برای پروژه‌های بزرگ تعریف شود اما بین پروژه‌ها تفاوتی ندارد و برای پروژه های کوچکتر هم می‌توان مدل خاصی تدوین کرد.

***ضرورت شفاف سازی طرح بورس مسکن
عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به زمزمه هایی در خصوص تشکیل بورس مسکن، گفت: دولت باید طرحی را برای ساماندهی بازار مسکن ارایه کند که بتواند ضمن پاسخگویی به نیازهای انباشته شده در این حوزه به تنظیم بازار نیز منجر شود.

عبدالکریم حسین زاده درگفت وگو با خانه ملت،با اشاره به زمزمه‌هایی درخصوص تشکیل بورس مسکن،گفت: تا زمانی که سازوکار این نوع بورس به طورشفاف مشخص نباشد،نمی  توان درخصوص توفیق یا عدم توفیق آن در بهبود وضعیت بازار مسکن امیدوار بود.

نماینده مردم نقده و اشنویه درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه ایجاد بورس مسکن باید به ایجاد رقابت سالم در بازار مسکن منجر شود،افزود: درصورتی که ایجاد بورس خلاءهای حوزه مسکن را افزایش دهد به طور حتم شاهد پررنگ ترشدن مشکلات این حوزه خواهیم بود.

این نماینده مردم درمجلس نهم،با تاکید براینکه ایجاد بورس مسکن نباید به فاقد ارزش یا پرارزش کردن معاملات واحدهای مسکونی منجر شود،تصریح کرد: ورود مسکن به عرضه بورس و ایجاد رقابت برای خرید سهم بیشتر به انبوه شدن مشکلات این حوزه دامن خواهد زد.

حسین زاده ادامه داد: با توجه به اینکه مسکن جزء نیازهای اساسی مردم به شمار می رود دولت باید سازوکاری مشخص برای ایجاد آرامش در بازار آن داشته و از ارایه نظرات غیرکارشناسی با هدف بازگرداندن آرامش به آن خودداری کند.

این نماینده مردم درمجلس نهم، با تاکید براینکه ایده ایجاد بورس مسکن باید درمجلس به ویژه کمیسیون عمران آن مورد بررسی واقع شود، تاکید کرد:دولت باید با مدنظر قراردادن نظرات کارشناسی متخصصان این حوزه نسبت به اجرایی کردن طرح ها اقدام کند.

وی با بیان اینکه تصمیمات شتابزده درحوزه مسکن ناتوانی مردم درخانه دارشدن را درپی خواهد داشت،افزود: با توجه به اینکه مسکن پدیده ای چند وجهی است،دولت می تواند با تامین مسکن مردم در جامعه به مقابله با بسیاری از معضلات ازجمله بیکاری نیز بشتابد.

عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،یادآور شد:دولت باید تمام توان خود را برای کاهش وهمچنین ثبات نرخ مسکن در جامعه انجام دهد تا به این ترتیب تقاضاهای انباشته شده دراین رابطه پاسخ داده شود.

***ایده بورس مسکن خطرناک است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تشکیل بورس مسکن اقدامی خطرناک است که می تواند ایجاد بازارهای کاذب و افزایش ورود افراد حرفه ای با سابقه دلالی در این حوزه را موجب شود که در نهایت، بی نظمی بیشتر بازار مسکن را به دنبال داشته باشد.

ابراهیم نکو با اشاره به بحث های مطرح شده این روزها در محافل مختلف در باب تشکیل بورس مسکن، افزود: ورود مسکن به این بازار در شرایط فعلی اقتصاد ایران که با آشفتگی های زیادی در بخش مسکن مواجه هستیم، نمی تواند نتیجه بخش بوده و ساماندهی آن را به دنبال داشته باشد.

وی گفت: بورس مسکن اقدامی خطرناک تلقی می شود که می تواند ایجاد بازارهای کاذب و افزایش ورود افراد حرفه ای با سابقه دلالی در این حوزه را موجب شود که در نهایت، بی نظمی بیشتر بازار مسکن را به دنبال داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان آنکه در شرایط کنونی اقتصادی ورود به بورس مسکن به صلاح نیست، اظهار داشت: با راه اندازی این بورس، التهاب و آشفتگی بازار مسکن، شکل گیری بازارهای کذایی و قیمت های غیرمنطقی دور از ذهن نخواهد بود و امید به صاحبخانه شدن افراد و ساماندهی این حوزه کمرنگ تر می شود.

وی با اشاره به وضعیت فعلی بازار مسکن، تصریح کرد: در شرایط کنونی سلسله عواملی دست به دست هم داده اند تا طیفی از جامعه صاحب خانه نشوند که از جمله آنها می توان به اقدامات غیرمنطقی اخیر حوزه شن و ماسه اشاره کرد.

نکو ادامه داد: تصمیم گیری صنف شن و ماسه برای عدم فعالیت از 15 تا 30 تیر ماه، افزایش قیمت این کالای واسطه ای و در نتیجه ایجاد مشکل برای بتن سازان آماده را به دنبال داشته و بازار مسکن را با رکود و گرانی قیمت ها مواجه کرده که در ادامه می تواند به بیکاری کارگران ساختمانی بیانجامد.

نماینده شهرستانهای رباط کریم و بهارستان در مجلس با بیان اینکه با وجود چنین آشفتگی هایی نمی توان برای ساماندهی بازار مسکن برنامه ریزی کرد، بیان داشت: باید کمیته ویژه ای در وزارت راه و شهرسازی با رویکرد منطقی و تخصصی به این منظور شکل گیرد تا با انجام مطالعات تخصصی، کنترل بازار را در دست بگیرد؛ در غیر این صورت، رکود فعالیت های مشاوران املاک، کارگران ساختمانی و رکود کلی بازار مسکن را به دنبال خواهد داشت.

***بورس مسکن عامل گرانی است
رییس مشاوران املاک گفت: با تشکیل بورس مسکن قیمت واحدهای مسکونی افزایش می یابد و سوداگری در این بخش بیشتر می شود.

حسام عقبایی افزود: راه اندازی بورس مسکن مخالف سیاست های دولت در این بخش است زیرا دولت بر منع بنگاه داری بانک ها و موسسات مالی تاکید دارد.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه به دنبال درآمدزایی بیشتر است، اظهار داشت: شاخص های بورس در وضعیت مناسبی قرار ندارد لذا با طرح بورس مسکن بازار سرمایه به دنبال درآمدزایی بیشتر می رود که این امر نیز تبعات نامطلوبی بر این بخش دارد.

وی خواستار رونق معاملات مسکن در کشور شد و گفت: این امر زمانی عملی است که بورس بتواند با پیمانکاران و انبوه سازان بخش مسکن همکاری های نزدیکی داشته باشد.

عقبایی تاکید کرد: خرید وفروش مسکن در کشور باید توسط مشاوران املاک انجام شود زیرا ورود بورس در این بخش باعث سوداگری و افزایش قیمت مسکن خواهد شد.

عقبایی تاکید کرد: نکته دیگر این‌که بورس اعلام کرده ما در فاز اول تداخلی با مشاوران املاک نداریم و بحثمان خرید و فروش ملک بنیاد مستضعفان، ستاد فرمان امام (ره)، شهرداری‌ها و جاهای دیگر است.

 

در این خصوص هم باید بگویم این اقدام برخلاف قانون است؛ چون بر اساس قانون دلالان، خرید و فروش املاک جزو وظایف مشاوران املاک است و بورس حق این کار را ندارد و این مغایر با سخنان نمایندگان مجلس و رییس جمهور است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان این‌که بورس را دارند تبدیل به بنگاه مشاوران املاک می‌کنند، گفت: این کار بورس نه تنها کنترل قیمت حوزه مسکن را ایجاد نمی‌کند بلکه باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود و حوزه سوداگری را در این بخش تشویق می‌کند.

همچنین رییس سابق اتحادیه املاک کشور با بیان اینکه ماهیت بورس سوداگری است، تصریح کرد: مسکن یک کالای مصرفی است که نمی خواهیم قیمت آن روند افزایشی در پیش بگیرد، در حالی که راه اندازی بورس مسکن در تضاد با این موضوع است.

مصطفی قلی خسروی با اشاره به حرف و حدیث های فراوان این روزها در باب راه اندازی بورس مسکن، اظهار داشت: با راه اندازی چنین بازاری در سطح کشور مخالف هستم.

وی با اشاره به ماهیت سوداگری بورس، افزود: این در حالیست که مقوله مهمی همچون مسکن نباید در کار سوداگری وارد شود؛ چرا که مسکن یک کالای مصرفی است و نمی خواهیم قیمت آن روند افزایشی در پیش بگیرد؛ امری که با راه اندازی بورس محقق نمی شود.

خسروی با بیان اینکه باید همواره بهترین شرایط و شیوه ها را که می تواند برای مسکن مؤثر باشد اتخاذ کنیم، تصریح کرد: در شرایطی که حدود 70 درصد از سازندگان مسکن این روزها عقب نشینی کرده اند، بازار ساخت و ساز در رکود به سر می برد و برخی سازندگان منتظر توافق با گروه 1+5 هستند، نباید اجازه دهیم شرایط این بازار به گونه ای پیش برود که بحرانی در آن به وجود آید.

عضو هیأت رییسه اتحادیه املاک کشور ادامه داد: خارج کردن ساخت و سازها از حالت سنتی، ارتقای مدیریت کارگاهی، افزایش سرعت کار ساخت و سازها، پرداخت وام به سازندگان مسکن و غیره از جمله اقداماتی است که اگر کنترل شود، رونق ساخت و سازها در کشور و به حرکت در آوردن حداقل 174 شغل کلیدی دیگر در این زمینه که به ساخت و سازها وابسته هستند را به دنبال خواهد داشت؛ در حالی که ایجاد و راه اندازی بورس مسکن نمی تواند آثار مطلوبی به دنبال داشته باشد.

اخبار اقتصادی - قدس


ویدیو مرتبط :
صندوق پس نداز مسکن، راهکار دولت برای رونق بخش مسکن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت: هر کس به ولایتمداری مشایی کمتر از 20 بدهد جفاکار است



 

 

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت: هر کس به ولایتمداری مشایی کمتر از 20 بدهد جفاکار است

 

سیزدهمین جلسه شورای هماهنگی مدیران روابط عمومی دستگاه های اجرایی با حضور معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور و دبیر شورای اطلاع رسانی دولت و جمعی از مدیران روابط عمومی های دستگاه های اجرایی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمدحسن صالحی مرام، دبیر شورای اطلاع رسانی دولت در این نشست در سخنانی با ادعای صورت گرفتن هجمه‌های سازمان‌یافته علیه دولت در مراسم های گرامی داشت سالگرد حماسه تاریخی 9 دی اظهار داشت: متاسفانه این روزها شاهد حملات ناجوانمردانه علیه دولت خدمتگزار هستیم در سالروز 9 دی هم در برخی از مراسمات تعرضات عجیبی علیه دولت و آقای رحیم مشایی صورت گرفت در حالی که آقای مشایی خود را سرباز کوچک ولایت فقیه می داند و می گوید؛ اگر کسی به وی در ولایتمداری نمره‌ای کمتر از 20 بدهد در حق او جفا کرده است. عده ای اصرار دارند ایشان را در مقابل نظام قرار دهند. هر کس قلم سیاه بر روی اسم ارادتمندان نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری بکشد، خیانت کرده است.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور خطاب به مدیران روابط عمومی ها دستگاه های اجرایی افزود: تبلیغات منفی و هجمه علیه دولت را باید با هوشیاری بیشتری رصد کرد زیرا یک گروه چند نفره از مدعیان دروغین اصولگرایی به‌رغم تاکیدات مقام معظم رهبری در پرداختن به مسایل کلیدی و هوشیاری در شناخت دشمن، در پی طرح مسایل فرعی و انحرافی کذب و خیال پردازانه هستند و از این راه تبرئه سران فتنه را دنبال می‌کنند و همچنین تلاش می کنند که بدنه فعال حامیان جوان دولت را ناامید و جدا کنند این در حالی است که مقام معظم رهبری بارها خدمات دولت خدمتگزار را بی‌نظیر توصیف فرموده و عملکرد آن را مورد تایید قرار داده‌اند....../تحلیل:عصرایران