اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تاثیر انتخابات بر ساخت‌و‌ساز



ساخت وساز,ساختمان ساخت وسازهای مسکونی


تاثیر انتخابات بر ساخت‌و‌ساز

اخبار اقتصادی - تب ساخت‌وسازهای مسكونی در تهران رفته‌رفته رو به سرد شدن می‌رود؛ این رویداد تازه در بازار مسكن را به راحتی می‌توان از مقایسه آمار صدور پروانه‌های ساختمانی بین سال‌های 89 تا 91 مشاهده كرد؛ تعداد واحدهای مسكونی در حال ساخت –عرضه جدید- در سال89 بعد از ركود دوساله ساخت‌وساز، با 43 درصد افزایش به 149 هزار فقره رسید و در سال90 با اوج‌گیری و ثبت ركورد بی‌سابقه احداث 233 هزار واحد مسكونی در پایتخت، نرخ رشد 53 درصد را تجربه كرد.این وضعیت، اما در سال گذشته، كاملا برعكس شد؛ طوری كه ساخت‌وساز فقط ژست سال‌‌های رونق را به خود گرفت.

در سال91 منحنی نرخ رشد ساخت‌وساز با نزول به نقطه صفر، در سطح 9 درصد افزایش ایستاد به این معنی كه پارسال تقریبا مشابه سال90 و معادل 253 هزار واحد مسكونی جدید ساخته شد.

با این حال، مدلی كه برای ساخت‌وسازهای امسال قابل انتظار است، با توجه به كارنامه سازنده‌ها در سال‌های انتخابات، بر مدار ركود و خواب ساختمانی، استوار است.

این مدل نشان می‌دهد، در دو دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ظرف 8 سال گذشته، درست در سال برگزاری انتخابات –سال84 و سال88- تقاضا از طرف سرمایه‌گذاران ساختمانی برای احداث مجتمع‌های مسكونی در تهران با كاهش شدید روبه‌رو شده و منحنی رشد عرضه به ترتیب 13 درصد و 43 درصد افت كرده است.

جزئیات پروانه‌های ‌ساختمانی سال91 تهران در اختیار «دنیای‌اقتصاد» قرار گرفت

تاثیر انتخابات بر ساخت‌و‌ساز

مدل عرضه مسكن‌ در سال‌های انتخابات، چگونه است. این مدل امسال تكرار می‌شود؟

فرید قدیری

بهشاد بهرامی

با سكته‌‌ای كه سال گذشته در مسیر فعالیت‌های ساختمانی تحت تاثیر نوسانات ارزی به وجود آمد، ساخت‌وسازهای مسكونی در شهر تهران بدون اوج‌گیری یا ثبت ركورد تازه در تیراژ واحدها، فقط ژست سال90 را حفظ كرد به طوری كه در سال جاری نه تنها «قله‌پیمایی» منحنی تیراژ، بعید به نظر می‌رسد كه با مرور مدل ساخت‌وساز در سال‌های انتخابات، به نظر می‌رسد «فرود» این منحنی در ایام سال92 گزینه حتمی خواهد بود.

آماری كه معاونت برنامه‌ریزی سازمان نوسازی شهر تهران درباره تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده در سال91 در اختیار «دنیای‌اقتصاد» قرار داده است، نشان می‌دهد: در سال گذشته اگرچه ركورد عبور از مرز 200 هزار واحدمسكونی جدید كه اولین‌بار در سال90 به ثبت رسیده بود، برای دومین‌ سال متوالی در پایتخت تكرار شد، اما در حجم ساخت‌وساز – تعداد واحدها- آن رشد خیره‌كننده دو سال پیش، اتفاق نیفتاد.

در سال91 حجمی معادل 253 هزار واحدمسكونی در تهران ساخته شد كه فقط 5/8 درصد نسبت به سال قبل از آن، در تیراژ رشد به وجود آمد. این در حالی است كه سال90 تعداد واحدهای مسكونی جدید با 53 درصد افزایش، به 233 هزار واحد رسیده بود.

بعد از شتاب دو سال پیش در ساخت‌وساز انتظار می‌رفت سال گذشته ركورد جدیدتری در نرخ رشد عرضه رقم بخورد، اما مسائلی همچون تورم مصالح‌ساختمانی و سفته‌بازی در بازارهای ارز و طلا از یك‌سو توجیه اقتصادی ساخت مسكن برای سازنده‌ها را پایین آورد و از سوی دیگر نقدینگی این گروه به سمت همین بازارهای رقیب كشیده شد.

در حال حاضر بیشترین نرخ رشد عرضه مسكن به سال86 تعلق دارد كه در آن سال، ساخت‌وساز با 71 درصد افزایش و ركورد در نرخ رشد، منجر به احداث 183 هزار واحدمسكونی در مناطق تهران شد.

همچنین سال90 نیز به لحاظ پشت‌سر گذاشتن مرز 200 هزار واحدمسكونی، نوع دیگری از ركورد ساخت‌وساز به ثبت رسید.

سه شوك در منحنی

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در طول سال گذشته ساخت‌وساز در سه ماه نامتوالی با صعود چشمگیری روبه‌رو شد طوری كه حجم صدور پروانه در اردیبهشت، مهر و اسفند تا دو برابر سایر ماه‌‌های سال، افزایش پیدا كرد.

در اردیبهشت‌ماه یعنی آستانه اولین ماه اجرای طرح تفصیلی جدید تهران، برای 35 هزار واحدمسكونی پروانه صادر شد كه این حجم ساخت‌وساز در كل سال91 و حتی ماه‌های مربوط به سال‌های قبل، بی‌سابقه بوده است. در سال91 میانگین ماهانه صدور پروانه بین 12 تا 15 هزار واحد بود.

همچنین در مهرماه 91 نیز دومین صعود سال در ساخت‌وساز با ساخت 28 هزار واحد رقم خورد. در مهرماه به دلیل آنكه منحنی نوسان قیمت مسكن در مقایسه با نیمه‌اول سال، افزایش قابل‌ملاحظه‌ای پیدا كرد، میل سازنده‌ها به فعالیت نیز بیشتر شد، اما اثر این افزایش قیمت به اندازه هراسی كه اردیبهشت‌ماه در دل سازنده‌ها بابت محدودیت‌های طرح تفصیلی به وجود آمد، نبود و نتوانست حجم صدور پروانه‌ها را به سطح 35 هزار واحد اردیبهشت برساند.

شوك سوم در این بازار طی سال91 نیز در اسفندماه وارد شد. در این ماه افزایش توام حجم معاملات و همین‌طور قیمت مسكن باعث احداث 33 هزار واحد مسكونی جدید دیگر در تهران شد تا مجموع آپارتمان‌هایی كه در سال91 در تهران احداث شده به 253 هزار واحد مسكونی برسد.

خواب ساخت‌وساز با انتخابات

كارشناسان مسكن درباره نزولی شدن منحنی رشد ساخت‌وساز در تهران -از 53 درصد در سال90 به 9 درصد در سال91 - دو دلیل را مطرح می‌كنند.

اول اینكه جو سنگین اقتصاد كشور به خصوص در بخش تورم تاحدود زیادی حاشیه سود انبوه‌سازان و بسازوبفروش‌ها را كاهش داده و باعث دست كشیدن آنها از ساخت‌وساز جدید شده است.

اما دلیل دوم به نزدیك بودن انتخابات ریاست‌جمهوری برمی‌گردد.

مدلی كه از روی دو دوره قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری برای بازار ساخت‌وساز قابل‌تعریف است، از ركود سنگین فعالیت‌های ساختمانی درست در سال برگزاری انتخابات حكایت می‌كند.

این مدل نشان می‌دهد، در دو دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ظرف 8 سال گذشته، درست در سال برگزاری انتخابات، تقاضا از طرف سرمایه‌گذاران ساختمانی برای احداث مجتمع‌های مسكونی در تهران با كاهش شدید روبه‌رو شده است. 

به طوری‌كه در سال84 حجم صدور پروانه‌ساختمانی در شهرداری تهران رشد منفی 13 درصد را تجربه كرد و در كل، 77 هزار واحد مسكونی در تهران ساخته شد.

در سال88 نیز ساخت‌وساز به شدت افت كرد و نرخ رشد منفی 43 درصد را در منحنی تیراژ واحدها به ثبت رساند. ركودی كه سال88 در فعالیت‌های ساختمانی شهر تهران حادث شد در تاریخ این بازار بی‌سابقه بوده است.

به این ترتیب با استناد به مدل سال‌های انتخاباتی بازار ساخت‌وساز، پیش‌بینی می‌شود، امسال بعد از سه‌سال رونق پیاپی –سال‌های 89 و 90 و 91- ركود دامن ساختمان‌سازی‌های پایتخت را بگیرد.در مدل‌های پیشین، یكسال قبل از انتخابات، نرخ رشد ساخت‌وساز در مسیر نزولی قرار گرفته بود كه این پدیده نیز در سال91 به عنوان سال قبل از انتخابات، كاملا قابل مشاهده است./دنیای اقتصاد

منحنی ساخت وساز,نرخ رشد ساخت مسکن در تهران

تعداد واحدهای مسکونی ساخته شده در تهران,جدول


ویدیو مرتبط :
تاثیر انتخابات در سال جدید تحصیلی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: ساخت سوپر اسپرت های دست ساز


ماشین های سوپر اسپورت جزو بهترین ماشین ها در دنیا هستند که به خاطر گران و سفارشی بودنشان کمتر کسی از عهده خرید آنها بر میآید.