اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تاثیر آزمون و معدل داوطلب در سنجش



اخبار,اخبار دانشگاه,کارشناسی ارشد

نمایندگان مردم در خانه ملت شرایط سنجش دانشجو در دوره کارشناسی ارشد را بر اساس آزمون متمرکز از دروس تخصصی مقطع کارشناسی و تاثیر معدل داوطلب توسط وزارتین تعیین کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 22 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح یک فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور ماده 4 این طرح را با 116 رأی موافق، 24 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده 4 این طرح؛ سنجش در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته براساس آزمون متمرکز از دروس تخصصی مقطع کارشناسی و تاثیر معدل داوطلب ( در رشته‌های مرتبط) توسط وزارتین انجام می‌شود.

همچنین نمایندگان با ارجاع ماده 5 طرح مذکور به کمیسیون آموزش و تحقیقات جهت بررسی بیشتر با 124 رأی موافق، 23 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده 5 ارجاع شده به کمیسیون؛ سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ناپیوسته برحسب هر یک از شیوه‌های آموزشی پژوهشی و پژوهش‌محور به شرح زیر انجام می‌شود:

الف- دکتری آموزشی پژوهشی: سنجش و پذیرش برای ورود به دوره دکتری ناپیوسته آموزشی و پژوهشی براساس معیارهای زیر صورت می‌گیرد:
1- آزمون های متمرکز (50 درصد)
2- سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (20 درصد)
3- مصاحبه علمی و سنجش عملی (30 درصد)

ب- دکتری پژوهش محور: سنجش و پذیرش برای دوره دکتری ناپیوسته پژوهش‌محور براساس معیارهای زیر صورت می‌گیرد:
1- آزمون‌های متمرکز (30 درصد)
2- سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (20 درصد)
3- مصاحبه علمی و بخش عملی (30 درصد)
4- تهیه طرح‌واره (20 درصد)

براساس تبصره 1 این ماده؛ برگزاری آزمون‌های متمرکز زیر نظر هر یک از وزارتین و از طریق سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز سنجش آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می‌شود.

همچنین در تبصره 2 آمده است؛ توزیع سهم آزمون‌های عمومی و تخصصی، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و مصاحبه علمی و سنجش عملی توسط شورا انجام می‌شود.

براساس تبصره 3؛ طرح‌واره موضوع بند 4 دکتری پژوهش‌محور باید در جهت رفع یکی از مشکلات ملی باشد و به تصویب دستگاه اجرایی ذی‌ربط رسیده باشد.

تبصره 4 اذعان می‌دارد؛ شورای سنجش و پذیرش دانشجو می‌تواند هر 5 سال یک‌بار نسبت به اضافه نمودن معیارهای دیگر و تعدیل حداکثر 10 درصد معیارهای موجود اقدام نماید. زمان اعمال این تغییرات حداقل یک‌سال پس از اعلام عمومی امکان‌پذیر است.

در تبصره 5 نیز آمده است؛ سهمیه‌های مصوب مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی کماکان به قوت خود باقی است.

براساس تبصره 6 ؛ افرادی که براساس قوانین ومقررات جاری از شرکت در آزمون ورودی دوره‌های تحصیلات تکمیلی معاف شده‌اند، از شمول این قانون مستثنی هستند. 

 

اخبار دانشگاه - خانه ملت

 


ویدیو مرتبط :
تاثیر معدل - آقای آرمان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رییس سازمان سنجش خبرداد: آغاز رقابت 896 هزار داوطلب آزمون ارشد از فردا/افزایش ظرفیت پذیرش



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

جزییات گزینش داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد 92

رییس سازمان سنجش خبرداد: آغاز رقابت 896 هزار داوطلب آزمون ارشد از فردا/افزایش ظرفیت پذیرش

رییس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به برگزاری آزمون کارشناسی ارشد 92 از فردا چهارشنبه 18بهمن ماه، از پذیرش بیش از 125 هزار داوطلب در این دوره آزمون خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، ابراهیم خدایی در نشست خبری با اشاره به برگزاری آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با رقابت 896 هزار و 44 داوطلب، گفت: 51 درصد داوطلبان این آزمون‌ را زنان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه گروه آموزشی علوم انسانی با 479 هزار و 736 داوطلب بیشترین شرکت‌کننده را دارد، اظهار کرد: از این تعداد بیش از 58 درصد از داوطلبان این گروه را زنان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه کمترین نسبت به داوطلبان زن در گروه آزمایشی فنی مهندسی با 26 درصد می‌باشد، تصریح کرد: در گروه آموزشی فنی مهندسی 236 هزار و 523 داوطلب شرکت کرده‌اند.

وی با اشاره به اعلام نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد در محدوده زمانی 15 تا 19 اردیبهشت ماه، در خصوص ظرفیت پذیرش داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد، گفت: سال گذشته حدود 115 هزار نفر پذیرفته شده‌اند که امسال با توجه به اینکه دانشگاه‌ها فرصت‌ دارند تا آخر اسفند ماه ظرفیت‌های خود را ارسال کنند، پیش‌بینی می‌شود بیش از 125 هزار نفر در این دوره از آزمون پذیرفته شوند.

رییس سازمان سنجش با اشاره به ثبت‌نام 896 هزار و 44 داوطلب در آزمون کارشناسی ارشد 92 اظهار کرد: تعداد داوطلبان این آزمون نسبت به سال گذشته 34 هزار و 171 نفر کمتر شده است.

خدایی با اشاره به اعلام نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد در هفته اول شهریور ماه، گفت: دفترچه راهنمای انتخاب رشته تحصیلی کارشناسی ارشد حداکثر تا 15 اردیبهشت ماه در سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود.

وی در خصوص نحوه انتخاب رشته گفت: آن دسته از داوطلبانی که بر اساس کارنامه مجاز به انتخاب رشته می‌شوند، می‌توانند 100 کد رشته محل را به ترتیب اولویت علاقه در طی روزهای پانزدهم تا نوزدهم اردیبهشت ماه انتخاب کنند.

رییس سازمان سنجش در خاتمه در خصوص نحوه گزینش نهایی داوطلبان گفت: گزینش نهایی داوطلبان بر اساس نمره کل 80 درصد نمره آزمون و 20 درصد معدل تراز شده انجام می‌شود./ایسنا