اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تأثیر ازدواج‌های فامیلی و از دست دادن نژادهای مهم کشور



 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی ,ژنتیک

رییس انجمن ژنتیک ایران گفت: ازدواج‌های هم خون زیاد شود، همین مسئله سبب خواهد شد طی دو سه نسل ما نژاد مهمی را در کشور از دست دهیم.

به گزارش تسنیم، محمود تولایی - رییس انجمن ژنتیک ایران؛ در میزگرد تخصصی ارتباط ژنتیک و محصولات تراریخته با اشاره به اینکه در هر نوع اقدام توسعه ای نیازمند گفتمان با سازمان محیط زیست و نگرش‌های محیط زیست هستیم، اظهار داشت: وقتی در ازدواج های انسانی، ازدواج دو هم خون صورت می‌پذیرد، اگر اختلال ژنتیکی در این خانواده وجود داشته باشد در این صورت وقتی دو ویژگی یکسان در کنار هم قرار می‌گیرد، غالب می‌شود و احتمال پیدایش نقص ژنتیکی بیشتر می‌شود، در محیط زیست هم به همین شکل است.

تولایی به تعریف تراریخته و چگونگی پیدایش آن پرداخت و گفت: در سال 1970 با تکمیل اطلاعات دانشمندان از ساختار ژن و همین طور ساخت تجهیزاتی که امکان دست ورزی و کارکردن با ژنوم، جدا کردن قطعه ای از ژن و مهندسی کردن آن را فراهم کرد، ژنتیک مدرن متولد شد. با این قابلیت‌ها بشر توانست بر برخی از قطعات ژنی درون موجودات زنده از میکرو ارگانیسم ها، باکتری ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها، گیاهان و یا حتی استخراج ژن از نمونه سلول‌های خونی یا بافت‌های دیگر و جدا کردن قطعه ای از ژن و مطالعه آثار و نقش آن ژن مسلط شود.

رییس انجمن ژنتیک ایران افزود: امکان قابلیت استفاده در راستای نیاز، ذهن دانشمندان را تحریک کرد و این قابلیت‌ها سبب شد که ما بتوانیم برخی از ژن‌ها را درون برخی موجودات دیگر منتقل و آثارشان را مطالعه کنیم.

وی ادامه داد: وقتی گونه‌هایی مثلاً گوزن‌ها یا موجودات مهم دیگری را در طبیعت محصور می‌کنیم و به وسیله اقدامات بشر و اتوبان‌ها و امثالهم و ملاحظات زیست محیطی شان را نمی‌بینیم سبب می‌شود ازدواج‌های هم خون زیادتر شود و همین مسئله سبب می‌شود طی دو سه نسل ما نژاد مهمی را در کشور از دست دهیم یا دچار اختلالات و نقص‌هایی شویم  که در آینده بگوییم ضرر کردیم و گونه‌های ارزشمند طبیعی را از دست دادیم.

رییس انجمن ژنتیک ایران متذکر شد: بنابراین در هر نوع اقدام توسعه ای هم نیازمند گفتمان با سازمان محیط زیست و نگرش‌های محیط زیست هستیم و هم چاره اندیشی و اینکه چگونه توسعه را با الزامات حفاظت و حراست از محیط زیست هم راستا کنیم.

در ادامه این گفت‌وگویی رادیویی با موضوع ارتباط ژنتیک و محصولات تراریخته و برگزاری دومین کنگره بین المللی و چهاردهمین کنگره ژنتیک ملی ایران، امیر میمندی پور - عضو هیئت مدیره انجمن ژنتیک ایران و دبیر اجرایی این کنگره با بیان اینکه از مهندسی ژنتیک در میکرو ارگانیسم‌ها دو استفاده می‌توانیم بکنیم، عنوان کرد: یکی میکروارگانیسم‌ها به عنوان حامل و نگهدارنده آن ژن است و دیگری استفاده از خود میکرو ارگانیسم‌ها در بیوتکنولوژی در صنایع مختلف.

وی با ذکر مثالی برای تفهیم کاربرد مهندسی ژنتیک در میکرو ارگانیسم اظهار داشت: امروزه از میکرو ارگانیسم‌ها در صنایع مختلفی برای تولید محصولات استفاده می‌کنیم، برای مثال امروزه در بسیاری از افزودنی‌های خوراکی که در صنایع تولید گوشت مصرف می‌شود از جمله آنزیم، آمینو اسیدها و ویتامین‌ها توسط میکرو ارگانیسم‌ها، با انتقال ژنِ تولید کننده این محصولات به داخل میکروارگانیسم‌هایی که پر تولید هستند و به سرعت تکثیر پیدا می‌کنند که تحت شرایط بسته، قابل کنترل هستند، می‌توانیم تعداد زیادی از این افزودنی‌ها را تولید کنیم.

در ادامه میمندی پور به دومین کنگره بین المللی و چهاردهمین کنگره ژنتیک ملی ایران اشاره کرد وگفت: این کنگره دو سالانه برگزار می شود و در سال آینده در یکم تا سوم خرداد ماه سال 95 در محل همایش های بین المللی  دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی دومین کنگره بین المللی و چهاردهمین کنگره ژنتیک ملی ایران به محورهای این کنگره پرداخت و عنوان کرد: محورهای ما هم متناسب با ژنتیک گیاهی، جانوری، انسانی ژنتیک ریز سازگارها یا میکرو ارگانیسم‌ها، شاخه محور ذخایر ژنتیکی، محور سلول های بنیادی، موارد ایمنی زیستی و آخرین دستاوردهایی که در این زمینه‌ها در بخش‌های مختلف ژنتیک به بررسی خواهیم گذاشت و محققین، دانشمندان، دانشجویان آخرین دستاوردهایشان را در این کنگره ارائه خواهند کرد.

وی افزود: تا این لحظه حدود 30 نفر از محققین و دانشمندان برتر دنیا را دعوت کرده ایم که در شاخه های مختلف برآوردهای خودشان را ارائه خواهند کرد و فکر می‌کنیم در حدود 1500 الی 1700 نفر ثبت نام کنندگان خارجی ما است که چیزی در حدود 10 درصد از شرکت کنندگان ما از مهمانان خارجی در این کنگره داشته باشیم.

در این رابطه اصغر مبارکی - مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ژنتیک سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه اصلی سازمان حفاظت از محیط زیست را حفظ تنوع زیستی موجود فعلی در طبیعت بیان کرد و گفت: رسالت و کارکرد سازمان محیط زیست به عنوان یک سازمان ناظر بحث حفاظت از تنوع ژنتیکی و تنوع زیستی خواهد بود. علیرغم فعالیت‌های علمی که انجام می‌شود که در جهت ایجاد ژن و یا ساختارهای جدید ژن‌ها، رسالت اصلی ما حفظ تنوع ژنتیکی و تنوع زیستی موجود فعلی در طبیعت است.

وی حفظ گیاهان و جانوران منحصر به فرد در ایران را از رویکردهای سازمان حفظ محیط زیست برشمرد و تصریح کرد: کشور ما با توجه به گونه‌های متعدد گیاهی و جانوری در حوزه خاورمیانه و هم در مقایسه با کشورهای دیگر دارای تنوع قابل ملاحظه ای است.

مبارکی ادامه داد: تاکید ما در تنوع گونه‌های موجود به ویژه روی گونه‌های اندمیک است و فقط گونه‌هایی هستند که در ایران منحصر هستند. خاستگاه بسیاری از گونه‌های اقتصادی کشاورزی که الان در دنیا مرسوم است و کشت و بهره برداری می‌شود، حتی گونه‌های جانوری، ایران بوده و حفظ این تنوع برای ما بسیار مهم و حائز اهمیت است.

مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ژنتیک سازمان حفاظت محیط زیست متذکر شد: میزان تاثیری که نمونه‌های تراریخته یا محصولات جدید می‌توانند در تنوع زیستی داشته باشند، یک موضوع علمی بسیار پیچیده است. تغییر ساختار یا تغییر سیمای طبیعی یک اکوسیستم قطعاً تغییراتی در ترکیب آن ایجاد خواهد کرد.

مبارکی به اهمیت یکپارچگی جمعیت و زیستگاه‌ها و ارتباط آن با ژن‌ها گفت: با توجه به فعالیت‌های توسعه ای که انجام می‌شود متاسفانه جمعیت‌های یکپارچه تکه تکه می‌شوند و وقتی این مسئله رخ می‌دهد، ارتباط بین این جمعیت‌ها از بین می‌رود حتی در مواردی که ساختار جمعیتی این گونه‌ها از طریق کولیدری با هم در ارتباط هستند این ارتباط قطع می‌شود و هر چه جمعیت کوچکتر باشد و این ارتباطات کمتر باشد، انتقال این ژن هم کمتر خواهد بود.

وی در خصوص عواقب کوچکتر شدن ارتباطات متذکر شد: این جمعیت کم، ژنی را در خودش دارد و احتمال اینکه این ژن را در زمان کمتری از دست بدهیم، خیلی زیاد است، بنابراین در فعالیت‌های توسعه ای توجه به این موضوع که بتوانیم یکپارچگی جمعیت و زیستگاه‌ها را تا حد امکان حفظ کنیم که باعث ارتباط بین جمعیت‌ها و افراد مختلف و ارتباط ژن بشود برای ما خیلی مهم است در این صورت، قطعا ژن‌هایی که می‌تواند برای ما خیلی مهم باشد برای بقاء و استفاده آتی، از دست خواهیم داد.

همچنین کسری اصفهانی - عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی ژنتیک و زیست فناوری و عضو انجمن ژنتیک ایران، پژوهشگاه ملی ژنتیک و زیست فناوری را یکی از معتبرترین مراکز تحقیقاتی مهندسی ژنتیک معرفی کرد و گفت: به‌خاطر رسالتی که پژوهشگاه ملی ژنتیک و زیست فناوری دارد زمینه‌های مختلفی کار می‌شود. سه پژوهشکده مشخص داریم پژوهشکده بیوتکنولوژی انسانی که روی مباحث مختلف با محوریت سرطان و سلول های بنیادی کار می‌کنند.

وی ادامه داد: پژوهشکده بیوتکنولوی کشاورزی که سه گروه مجزا در زیست فناوری دام و آبزیان، زیست فرآورده‌های گیاهی و بیوتکنولوژی کشاورزی با مفهوم اصلی یعنی تولید گیاه تراریخته کار  می‌کنند. بخش صنعت است پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی که روی مود مختلف تولید انواع پروتئین‌ها با استفاده از میکرو ارگانیسم‌ها و موضوع بسیار جدید و مورد توجه بیولوژی سامانه‌ها کار می‌کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی ژنتیک و زیست فناوری و عضو انجمن ژنتیک ایران در خصوص پیشرفت کار و اقدامات صورت گرفته در بخش‌های مختلف این پژوهشگاه خاطرنشان کرد: در بیو تکنولوژی پزشکی هم در زمینه تشخیص و هم در زمینه درمان از بیوتکنولوژی می‌توانیم استفاده کنیم. در زمینه تشخیص در کشور خیلی خوب کار شده و انواع و اقسام بیماری‌های ژنتیکی با روش های مدرن قابل تشخیص است. دستاوردهای بسیار ارزنده ای در خصوص تولید دارو داشته ایم. در بخش صنعت انواع مواد در بخش‌های مختلف تولید شده و چند تا از این مواد به فاز صنعتی وارد خواهد شد. در بخش گیاهی، انواع و اقسام گیاهان ترنس ژنیک را تولید کردیم.

 

 اخباراجتماعی -  تسنیم  


ویدیو مرتبط :
ازدواج های فامیلی درشهرکرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

10محور مهم در گفت‌وگوهای پیش از ازدواج



 

10محور مهم در گفت‌وگوهای پیش از ازدواج

 

بیشتر مشاجره‌های لفظی میان زن و شوهرها از حرف‌هایی که میان آن‌ها رد و بدل می‌شود، برمی‌خیزد؛ حرف‌هایی که یا نشان‌دهنده‌ی اختلاف نظر درباره‌ی عقاید و سلایق آن‌هاست یا قرار است منجر به یک تصمیم مشترک برای یکی از امور زندگی شود. اما چرا این اختلافات در دوران آشنایی پیش از ازدواج مجال بروز پیدا نمی‌کنند؟

دلیل اول آن است که تا زمانی که دو نفر زیر یک سقف نروند و زندگی مشترکشان را شروع نکنند، کمتر ممکن است حرف‌هایی از این دست پیش بیاید و دلیل دیگر آن‌که اگر هم پیش بیاید، رودربایستی‌ها و ملاحظات باعث می‌شود، طرفین حرف خود را فروبخورند.

پس اگر دختر و پسر در دوران آشنایی پیش از ازدواج در چنین مواردی حرفی پیش بکشند و بدون خودسانسوری و واقع‌بینانه نظر خود را بگویند و نظر طرف مقابل را بشنوند، می‌توانند دوران زناشویی بهتری را برای خود متصور باشند.

دقت کنید که هیچ‌یک از محورهای پیشنهادی گفت‌وگو که در ادامه می‌خوانید، برای ارزش‌گذاری رفتار شما یا طرف مقابلتان نیست؛ هدف، تنها روشن شدن تفاوت‌ها است. تفاوت‌هایی که اغلب یکی از این سه حالت را دارند: مفید و مکمل هم، قابل اغماض و مدیریت، غیرقابل اغماض و مدیریت‌.


محاسن خانواده‌ها؛ محور اول

هر یک از طرفین، ابتدا از نظر خود، محاسن خانواده‌ای را که در آن بزرگ شده‌ است، برشمرده و سپس به طرف مقابل فرصت دهد تا بگوید آیا او هم مواردی را که به‌عنوان ارزش‌ها و محاسن خانواده‌ی همسر آینده‌اش شنیده است، «ارزش» و «حُسن» می‌داند؟
نکته: ممکن است رفتاری که شما همیشه به‌عنوان یکی از خوبی‌های خانواده و اقوام خود می‌پنداشته‌اید، در نظر همسر آینده‌تان، یک رفتار ناپسند یا مشکل‌ساز تلقی شود.


معایب خانواده‌ها؛ محور دوم

هریك از طرفین، ابتدا باید بر اساس معیارهای عرفی جامعه، معایب خانواده‌ای را كه در آن بزرگ شده است، برشمرده و بگوید كه آیا این معایب در زندگی شخصی و مشترك با همسر آینده‌اش مشكل‌ساز خواهد بود یا نه؟ (اگر مشكل‌ساز خواهد بود، تا چه اندازه؟)
همچنین صادقانه بگوید كه افكار و رفتار خودش نیز تحت تأثیر این خلقیات غلط خانوادگی هست یا نه؟ (اگر تحت تأثیر است، تا چه اندازه؟)
سپس طرف مقابل بدون تعارف و رودربایستی باید بگوید كه آیا می‌تواند با چنین روحیاتی كنار بیاید یا نه؟



زمان بچه‌دار شدن؛ محور سوم

هریك از طرفین باید نظر خود را درباره‌ی زمان بچه‌دار شدن بگوید.
ممکن است شما معتقد باشید بلافاصله پس از ازدواج باید بچه‌دار شد. این عقیده تنها مختص به کسانی که دیر ازدواج می‌کنند و نگران فاصله‌ی سنی خود و فرزندشان هستند نیست، بل‌که کسانی هم هستند که معتقدند با زود آمدن بچه، زن و شوهر بیشتر وابسته‌ی هم می‌شوند و رفتارهای کودکانه‌ی خود را زودتر کنار می‌گذارند.
در این میان عده‌ای هم معتقدند همین‌طور که زندگی سر و سامان می‌گیرد، بچه‌ی زودآمده هم از آب و گل در می‌آید و همه‌ی دردسرهای اول زندگی با هم تمام می‌شود.
اما شاید طرف مقابل شما از آن‌هایی باشد که معتقدند چند سال اول زندگی را باید در غیاب بچه خوش بود و گشت و گذار کرد یا از آن‌هایی که عقیده دارند تا رفاه کامل برقرار نشود، نباید بچه‌دار شد. پس در این موارد به صراحت صحبت کنید.


تعداد بچه‌ها؛ محور چهارم
هریك از طرفین باید نظر خود را درباره‌ی تعداد بچه‌ها بگوید.
ممکن است شما معتقد به تک‌فرزندی باشید و معتقد باشید یک ده آباد بهتر از صد شهر خراب است و یا اصلا حوصله‌ی بیش از یک بچه را نداشته باشید.
شاید هم برعکس؛ عقیده داشته باشید که بچه‌ی یکی‌یک‌ دانه، خل و دیوانه می‌شود و بچه باید هم‌بازی داشته باشد و یا بیش از یکی باشد تا در سنین بالاتر تنهایی شما را بیش‌تر پر کند.
حالت دیگر این است که شما معتقد به جوری جنس باشید؛ یعنی بگویید بچه‌دار شدن را باید حتی‌الامکان تا وقتی هم که فرزند پسر داشت و هم فرزند دختر ادامه داد.
پس عقیده‌ی ‌خود را ـ هرچه که هست ـ در این مورد پنهان نکنید.


تربیت بچه‌ها؛ محور پنجم
هریك از طرفین باید نظر خود را درباره‌ی نحوه‌ی تربیت بچه‌ها بگویند.
ممکن است شما معتقد باشید که هنوز هم روش‌های سنتی تربیت و سخت‌گیری به بچه از همان سنین طفولیت، مطمئن‌ترین راه برای حفظ او در مسیر صحیح رشد فکری است.
شاید هم معتقد به روش‌های نوین تربیتی باشید و یادگیری روش درست تربیت بچه را مستلزم مطالعه‌ی کتاب‌های روان‌شناسی تربیت بدانید.
کسانی هم هستند که می‌گویند باید کتاب‌های تربیتی را خواند اما این روش‌ها را با در نظر گرفتن واقعیات و شرایط فرهنگی جامعه به‌کار بست.
در هرحال فراموش نکنید که در بحث تربیت، جدال سخت‌گیران و آسان‌گیران و نیز نبرد سنت و مدرنیزم یکی از زمینه‌های بروز اختلاف است.


دایره‌ی همدلی و پایبندی؛ محور ششم
همدلی و پایبندی برای هرکس تعریف خاص خود را دارد.
ممکن است شما نوع برخورد یا نوع پوشش همسرتان در محافل خانوادگی یا عمومی را نشان‌دهنده‌ی میزان پایبندی او به زندگی مشترکتان بدانید.
یا ممکن است شما به همسرتان اعتماد کامل داشته باشید، اما باز هم به‌خاطر ناپسند شمردن رفتارهای برخی اشخاص دیگر ـ اعم از مرد و زن و فامیل و غیرفامیل ـ متوقع همدلی و همکاری او در محدود کردن ارتباطات‌ خود با آن‌ها باشید.
این هم ممکن است که شما نگران گذشته‌ی نامزدتان باشید.‌
اما درهرحال دو چیز را از یاد مبرید:
اول این‌که؛ هرگز نمی‌توانید متوقع قطع ارتباط همسرتان با والدینش باشید.
دوم این‌که؛ از ماجراهای گذشته‌ی خود، آن‌چه را که ممکن است در آینده برای زندگی مشترکتان مشکل‌ساز شود، ناگفته نگذارید و متقابلا به نامزدتان نیز این را یادآور شوید، اما در گذشته‌ی یکدیگر بیش از این جست‌وجو نکنید.


خرج کردن؛ محور هفتم

از نظر شما چه هزینه‌هایی خرج لازم و چه هزینه‌هایی خرج زائد هستند؟
ممکن است کاری که شما به حساب صرفه‌جویی خود می‌گذارید، همسر آینده‌ی شما به پای خساست شما بگذارد.
در اطراف خود، چه کسی را ولخرج، چه کسی را خسیس و چه کسی را مدبر می‌دانید؟ نمونه‌هایی از ولخرجی، خساست و تدبیر آن‌ها را مثال بزنید.
مثلا ممکن است شما هدایا و کادوهای متقابل مناسبتی را باعث افزایش محبت بین اعضای خانواده یا اقوام بدانید و ممکن است آن را نوعی ولخرجی و عرصه‌ای برای بروز چشم و هم‌چشمی‌ها تلقی کنید.
شاید هم نفس عمل را ستایش کنید اما معتقد باشید که باید در هر مورد، فراخور حال عمل کرد.
یا ممکن است صرف ناهار و شام را در بیرون از منزل، یک تفریح خوب یا یک ولخرجی بی‌مورد به حساب آورید.
نظرتان در مورد خرج کردن برای سرگرمی‌هایی مثل مسافرت، شهربازی، سینما، تآتر، گالری‌های هنری و کنسرت‌های موسیقی یا میهمانی دادن چیست؟


پیشرفت مالی؛ محور هشتم
آیا شما فکر می‌کنید که طی هر یک‌ سال باید پیشرفت‌های مهمی در زندگی‌تان محقق شود یا در عرض کمتر از یک ‌سال؟
آیا شما فقط خودتان را به عنوان مدیر برنامه‌های کاری و مالی خود قبول دارید یا همسرتان را نیز به ‌عنوان کسی که از مسائل کاری و مالی شما خبر دارد، مشاور و حتی مدیر خوبی برای برنامه‌های‌تان می‌دانید؟
به عنوان مثال؛ آیا شما فکر می‌کنید فعلا بیش از این نمی‌توان برای تغییر شرایط مالی و ارتقای وضعیت شغلی کاری کرد یا معتقدید که دو فکر بهتر از یک فکر جواب می‌دهد و همفکری با همسرتان در این مورد، می‌تواند منشاء تحول باشد؟
آیا شما معتقدید که زن نیز باید در این مسیر با شوهر خود همراه شود و بیرون از خانه شغلی داشته باشد؟
نهایت پیشرفت برای شما چیست؟ تصاحب یک خانه‌ی مناسب و یک اتومبیل؟ تصاحب یک خانه مجلل در بالای شهر و یک اتومبیل مدل‌بالا و یک ویلا در منطقه‌ای خوش‌ آب و هوا؟ یا...؟


اوقات فراغت و امور منزل؛ محور نهم

به نظر شما ایام تعطیل و اوقات فراغت برای چه کاری است؟
امور منزل و کارهای عقب‌افتاده؟ استراحت؟ تفریح؟ مطالعه؟ اهمیت هرکدام از این موارد برای شما چه‌قدر است؟ بیشتر اهل کدام‌یک از این کارها هستید؟
آیا حاضرید وقتی که نیاز به استراحت ندارید، بدون دلخوری از سر رفتن حوصله‌تان، فرصت استراحت به همسرتان بدهید؟
به نظر شما همکاری شوهر در انجام امور منزل ـ جمع ‌و جور، رُفت ‌و روب، شست ‌و شو، آشپزی، خرید مایحتاج روزانه، امور بچه‌ها و... ـ تا چه‌‌ اندازه باید باشد؟ برای روشن شدن این میزان، درصد بگویید.
چه کارهایی برای اوقات فراغت روزانه و چه کارهایی برای ایام تعطیل مناسب‌اند؟
تماشای فیلم را در منزل ترجیح می‌دهید یا سینما؟
مطالعه را مفید می‌دانید یا ضروری؟
چه‌قدر میهمانی رفتن یا میهمانی دادن را دوست دارید؟
دوست دارید چه‌مقدار از اوقات فراغت خود را دو نفری و چه‌مقدار از آن را در جمع دوستان و آشنایان بگذرانید؟
چه‌قدر اهل سفر هستید و چه‌ گونه مسافرتی را دوست دارید؟
آیا قدم زدن در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر را دوست دارید؟
آیا...؟


صمیمیت و احترام؛ محور دهم
دایره‌ی پرهیز از توهین و حفظ احترام طرفین در هنگام بروز اختلافات و مشاجره‌های لفظی را چه‌گونه ترسیم می‌کنید؟
آیا درصورت بروز مشاجره‌ با یک شخص، معمولا آن را محدود به موضوع مورد اختلافتان با او می‌کنید، یا کل شخصیت و کل رابطه‌ای را که با او دارید، زیر سوال می‌برید؟
ابراز علاقه، عشق و محبتِ همسرتان به شما باید چه‌گونه باشد؟ با حرف‌های محبت‌آمیز؟ با دادن هدیه؟ با کمک در انجام کارهای شخصی شما؟ با ناز و نوازش و رفتارهای زناشویی؟
توقع دارید همسرتان هرکدام از این کارها را با چه فواصل زمانی و در چه اوقاتی برای شما انجام دهد؟
تا چه اندازه آمادگی پیش‌قدم شدن برای انجام هرکدام از این کارها را دارید و تا چه اندازه متوقع‌ هستید همسرتان در این موارد پیش‌قدم شود؟

منبع:asriran.com