اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بیمارستان‌ها برای زایمان رایگان آماده نیستند



اخبار,اخبار اجتماعی,,طرح زایمان طبیعی رایگان


 اخبار اجتماعی - بیمارستان‌ها برای زایمان رایگان آماده نیستند

زایمان پروسه فیزیولوژی است که به دنبال بارداری اتفاق می‌افتد اما گاهی شرایطی پیش می‌آید تا مادر از روش دیگری نوزادش را به دنیا بیاورد این روش می‌تواند سزارین باشد.

رئیس انجمن متخصصان زنان ایران گفت: عوارض سزارین به صورت چسبندگی جفت که خطر مرگ و میر را در پی دارد و حاملگی‌های پرخطر در کشور ما نمود دارد و هنوز شرایط برای زایمان طبیعی رایگان و ترویج آن در کشور فراهم نیست.

به گزارش فارس، اعظم‌السادات موسوی امروز در نشست خبری اولین نمایشگاه ناباروری، تکنولوژی، باروری و بیماری‌های زنان و زایمان گفت: انجمن‌های متخصصان زنان و مامایی گروه‌هایی هستند که حقیقت کار آنها پرداختن به توانمندی زنان و مامایی است.

وی افزود: این انجمن‌ها علاوه بر ارتقای سطح علمی اعضای خود و حمایت صنفی می‌توانند در نهایت بیماران را از خدمات لازم بهره‌مند کنند.

وی با اشاره به پروسه زایمان در زنان اظهار داشت: زایمان پروسه فیزیولوژی است که به دنبال بارداری اتفاق می‌افتد اما گاهی شرایطی پیش می‌آید تا مادر از روش دیگری نوزادش را به دنیا بیاورد این روش می‌تواند سزارین باشد.

وی افزود: متأسفانه تعداد زایمان‌ها به طریق سرازین زیاد است که مورد قبول انجمن و استانداردهای جهانی نیست. اگر بخواهیم به دلایل آمار بالای سزارین در ایران نگاه کنیم باید به مسائل فرهنگی، ترس از زایمان طبیعی، عدم زایمان بدون درد، پیگیری‌های قانونی، نبود وسایل لازم برای زایمان طبیعی مانند بی‌حسی و بی‌هوشی موضعی اشاره کنیم.

رئیس انجمن متخصصان زنان ایران ادامه داد: متأسفانه آمارها نشان داده بعد از حدود 20 سال که از سزارین می‌گذرد عوامل ناشی از آن به صورت چسبندگی جفت که خطر مرگ و میر را در پی دارد، حاملگی‌های پرخطر منجر به این شده که انجمن به طور جدی به این موضوع بپردازد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به لزوم تجهیز ناوگان بیمارستانی برای افزایش زایمان‌های طبیعی گفت: برای افزایش زایمان طبیعی متولیان باید به تمام شیوه‌ها مجهز باشند و علاوه بر کار فرهنگی قوانین نیز اصلاح شود از طرفی بحث تجهیزات در این مورد ضروری به نظر می‌رسد.

این فوق تخصص سرطان‌های زنان درباره زایمان طبیعی گفت: زایمان طبیعی هنری است که پزشک باید برای آن وقت بگذارد و اگر حمایت قانونی از آن نباشد ناچار به انجام سزارین می‌شود زیرا در آن زمان سزارین با کمترین عارضه همراه خواهد بود بنابراین اگر قرار است زایمان طبیعی ایمن داشته باشیم باید تمام زیرساخت‌های آن فراهم شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا بیمارستان‌ها برای طرح زایمان طبیعی رایگان آماده هستند اظهار داشت: ما شرایطی را ندیده‌ایم که بر اساس آن بتوانیم این کار را انجام دهیم هنوز شرایط به گونه‌ای که مورد نظر ما است تغییر نکرده و چندین سال است که می‌خواهیم زایمان بی‌درد را اجرایی کنیم اما امکانات آن را نداریم.

رئیس انجمن متخصصان زنان ایران تصریح کرد: بی‌هوشی موضعی، ورزش‌های دوران بارداری، حمایت‌های روانی و نوعی هیپتونیزم که خود فرد در زمان زایمان انجام می‌دهد و البته از قبل آموزش آن را دیده است در کاهش میزان سزارین و تمایل به زایمان طبیعی بیشتر است.

موسوی گفت: حضور ماماهای خبره در کنار زنان باردار مؤثر است متأسفانه در حال حاضر اکثر فارغ‌التحصیلان رشته مامایی در بخش‌ها مشغول پرستاری هستند و کار خود را به دلیل شرایط خاص رها کرده‌اند همچنین حضور این فارغ‌التحصیلان 6 هفته بعد از زایمان نیز بسیار مؤثر است.

وی با اعلام آمار بالای سزارین در ایران اظهار داشت: در تمام دنیا میزان سزارین بین 15 تا 18 درصد است در حالی که این میزان در کشور ما به حدود 54 درصد می‌رسد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر تأثیر انجام بی‌حسی موضعی و گزارش‌هایی که زنان از دردهای شدید کمر ارائه می‌دهند گفت: انجام بی‌حسی‌ها موجب کمر درد نمی‌شود زیرا سوزن‌هایی که به کار برده می‌شود بسیار ظریف هستند خانم‌ها در دوران بارداری دچار گودی کمر می‌شوند و اگر در این دوران ورزش نکنند به علت ضعف عضلات کمر به کمر درد مبتلا می‌شوند.

وی افزود: هدف ما آگاهی زنان ایران نسبت به مسائل زنان است که از طریق نمایشگاهی که در این خصوص برگزار خواهد شد به سؤالات مراجعان پاسخ و اطلاعات لازم در اختیار آنها قرار داده می‌شود.

رئیس انجمن متخصصان زنان ایران درباره شایع‌ترین سرطان‌های زنان اظهار داشت: سرطان پستان آمار بالایی دارد و در کشورهای صنعتی از هر 10 نفر 8 نفر به آن مبتلا می‌شوند. در کشور ما سن بروز سرطان پستان در زمان کمتر است که یکی از دلایل آن می‌تواند جوان بودن جامعه ایرانی باشد.

وی افزود: عدم بررسی مسائل ژنتیک مرتبط با سرطان پستان دیگر عاملی است که موجب کاهش سن ابتلا به این عارضه در کشور شده است. جهش‌های ژنتیک در یک خانواده می‌تواند به سرطان پستان منجر شود. خوشبختانه در سالهای اخیر مراکزی مانند بخش ژنتیک جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران نمونه‌ها را بررسی می‌کند تا از این طریق بتوانیم گروه‌های پرخطر را شناسایی کنیم.

موسوی سبک زندگی، وضعیت تغذیه، ورزش، آلودگی هوا را در بروز سرطان‌ها مؤثر دانست و افزود: سن سرطان پستان در جوامع دیگر بعد از 50 سالگی است در حالی که در ایران بین سنین 35 تا 50 سالگی دیده می‌شود.

وی گفت: اگر سن شیوع سرطان در خانواده‌ای پایین باشد یا فردی خواهر یا مادر مبتلا به این عارضه داشته باشد باید آزمایش دهد. یکی از کارهایی که برای کاهش سرطان باید انجام شود شناسایی گروه‌های پرخطر است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: استانهای مرکزی، شمالی و غربی بالاترین میزان مبتلایان به سرطان پستان را دارا هستند.

وی خاطرنشان کرد: جای غربالگری‌های سرطان و آگاهی‌های جامعه در این خصوص خالی است زیرا اگر آگاهی جامعه بالا باشد تقاضای غربالگری می‌کنند و هزینه‌های این روش هر چند بالاست اما از میزان درمان سرطان کمتر است.
اخبار اجتماعی - فارس
 


ویدیو مرتبط :
اقدامات پیش از زایمان در بیمارستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زایمان بی‌ درد رایگان در بیمارستان میلاد


در مراسمی با حضور دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، لوح دوستدار مادر و لوح ارتقاء سلامت به بیمارستان میلاد اهداء شد.

خبرگزاری ایسنا: در مراسمی با حضور دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، لوح دوستدار مادر و لوح ارتقاء سلامت به بیمارستان میلاد اهداء شد.

دکتر محمود رضا فیاض، مدیر عامل بیمارستان میلاد در همایش تقدیر از مجریان برتر ارتقاء سلامت مادر و نوزاد که در سالن همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: بیمارستان میلاد یکی از بزرگترین بیمارستانهای کشور و راس هرم درمانی سازمان تامین اجتماعی است.

وی با اشاره به این که در زایمانهایی که ریسک بالایی دارند گریزی از سزارین نیست، اظهار کرد: از سال 1386 کلاسهای آمادگی برای مادران باردار و کارکنان برگزار کرده‌ایم که در پایان گواهی نامه شرکت در کلاسها را نیز به افراد می‌دهیم.

دکتر فیاض تصریح کرد: در 2 سال اخیر آموزش زایمان فیزیولوژیک در بیمارستان میلاد گسترش پیدا کرده است.

مدیر عامل بیمارستان میلاد تاکید کرد: زایمان بی‌درد از سال 93 به صورت رایگان در این بیمارستان راه اندازی شده است.

وی با اشاره به افزایش زایمان طبیعی و کاهش سزارین در بیمارستان میلاد گفت: به طور حتم این کار نتیجه زحمات گروه زنان و زایمان و مجموعه مدیریت بیمارستان است که جای تقدیر و تشکر دارد.