اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بیمارستانها پلیسی می شوند؛ پزشکان مسلح



 

بیمارستانها پلیسی می شوند؛ پزشکان مسلح

 

مرحوم دکتر عبدالرضا سودبخش، متخصص بیماریهای عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر غلامرضا سرابی، متخصص بیماریهای قلب و عروق در مقابل مطب شخصی خود از طرف افراد ناشناس مورد سوء قصد قرار گرفته و کشته شدند.

مجروح شدن دو پرستار در کمتر از یک ماه و قتل دو پزشک به فاصله 24 ساعت از یکدیگر، مسئولان وزارت بهداشت را مجاب کرده تجهیزات دفاع شخصی در اختیار کادر پزشکی و پیراپزشکی قرار دهند و پلیس نیز به صورت غیرموظف در بیمارستان مستقر شود.

به گزارش مهر، موضوع حضور پلیس در بیمارستانها به منظور تامین امنیت کادر درمانی از آنجا شروع شد که چندی قبل همراه یک از بیماران بستری در بیمارستان شهید بهشتی شهرستان یاسوج با حمله به یک پرستار موجب نابینایی این کادر درمانی از ناحیه چشم چپ شد.

در حالی که وزیر بهداشت و سایر مسئولان حوزه پرستاری مشغول بررسی ابعاد این حادثه بودند، یکی دیگر از پرسنل درمانی همان بیمارستان یاسوج دوباره از سوی همراه یکی از بیماران مورد حمله قرار گرفت و از ناحیه چشم آسیب دید.

این اتفاقات و قتل دو پزشک در تهران طی یک ماه اخیر باعث شد که مسئولان نظام سلامت به شدت پیگیر موضوع امنیت جانی کادر درمانی بیمارستانها و پزشکان شوند. به طوری که وزیر بهداشت در آخرین واکنش به این قبیل حوادث عنوان داشت که اقدامات لازم باید برای امنیت جانی پرسنل انجام شده و امنیت کادر درمانی در بیمارستانها تامین شود.

دکتر مرضیه وحید دستجردی با اشاره به قتل دو پزشک در تهران، از نیروی انتظامی و دستگاههای امنیتی درخواست کرد در این زمینه فعال شوند و عاملان این قبیل فجایع را شناسایی و به مجازات کنند.

مرحوم دکتر عبدالرضا سودبخش، متخصص بیماریهای عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر غلامرضا سرابی، متخصص بیماریهای قلب و عروق در مقابل مطب شخصی خود از طرف افراد ناشناس مورد سوء قصد قرار گرفته و کشته شدند.

این در حالی است که دکتر حسن امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت از ابلاغ بخشنامه وزیر بهداشت در مورد حفاظت و تامین امنیت پرسنل ارائه کننده خدمت در بیمارستانها به دانشگاههای علوم پزشکی کشور خبر داده و گفته است که این بخشنامه به منظور اقدامات در نظر گرفته شده برای تامین امنیت کادر درمانی در بیمارستانهای دولتی اجرا می شود.

معاون وزیر بهداشت همچنین از انجام مذاکراتی با نیروی انتظامی برای تامین امنیت کادر درمانی در بیمارستانها خبر داد و گفت: مذاکراتی با نیروی انتظامی داشته ‌ایم تا قراردادی با بیمارستانها منعقد شود. به این ترتیب بیمارستانها هزینه ‌ای را به نیروی انتظامی پرداخت کنند تا پلیس به صورت غیرموظف در بیمارستان حضور یابد. هر چند در حال حاضر نیروی انتظامی در برخی از بیمارستانها حضور دارد.

وی با ابراز نارضایتی از آنچه که قوانین بازدارنده و عوامل اجرایی بازدارنده به منظور رسیدگی به شکایات پرسنل درمانی و از جمله پرستاران در کشور وجود ندارد، افزود: اگر قوانین بازدارنده در این زمینه وجود داشته باشد و برخورد امنیتی و حقوقی به صورت جدی دنبال شود دیگر کسی جرات نمی‌کند در بیمارستانها درگیری ایجاد کند. بنابراین لازم است نهادهای حمایت کننده بیمارستانها را به عنوان نقطه امن بشناسند و کمک کنند که امنیت برای پرسنل درمانی برقرار شود.

معاون درمان وزارت بهداشت در رابطه با استفاده پزشکان از تجهیزات دفاع شخصی، گفت: تا حدودی که قانون اجازه می‌دهد می‌توان وسایل دفاع شخصی را در اختیار کادر درمانی قرار داد.

دکتر حسن هویدا، معاون امور رفاهی و اجتماعی سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به دریافت گزارشهای مبنی بر مورد تهاجم قرار گرفتن کادر درمانی در برخی بیمارستانها و مراکز درمانی گفت: اخیرا با امضای تفاهمنامه‌ای با نیروی انتظامی، تجهیزات دفاع شخصی نظیر اسپری اشک آور و شوکر الکتریکی در اختیار کادر پزشکی و پیراپزشکی مراکز درمانی کشور قرار خواهد گرفت.

وی گفت: به تمامی اعضای سازمان نظام پزشکی به ویژه افرادی که در مراکز درمانی دور افتاده و بین راهی مشغول به ارایه خدمات بهداشتی و درمانی هستند توصیه می‌کنیم که تجهیزات دفاع شخصی را دریافت کنند تا در آینده شاهد حوادث تلخی مانند آنچه برای پرستاری یاسوجی رخ داد، نباشیم.

دکتر محمدرضا رضایی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز از بررسی موضوع سوءقصد به جان دو تن از پزشکان کشور در این کمیسیون خبر داد و با اظهار تاسف از این حوادث تصریح کرد: متاسفانه سوءقصد به جان پزشکان در گذشته هم اتفاق افتاده است. لذا کمیسیون در نظر دارد این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار دهد و به یک جمع‌بندی کلی برای پیشگیری از این حوادث برسد.

به نظر می رسد اجرایی شدن این اقدامات تا حدودی بتواند امنیت و آسایش روحی کادر درمانی را که به دنبال وقوع این قبیل حوادث دچار خدشه شده است، فراهم کند. از سوی دیگر، حضور پلیس در بیمارستانها علاوه بر اینکه نقطه قوت پرسنل خواهد بود، موجب خواهد شد همراهان بیماران نیز کمتر جرات کنند به هر دلیل موجه و غیر موجه به کادر بیمارستان حمله ور شوند.../مهر


ویدیو مرتبط :
بدهی بیمه ها به بیمارستانها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولتیماتوم وزیر به پزشکان متخصص و بیمارستانها



اخبار,اخباراجتماعی, هزینه های درمان


اخباراجتماعی - اولتیماتوم وزیر به پزشکان متخصص و بیمارستانها

وزیر بهداشت، از حضور بیش از دو هزار پزشک متخصص بزودی در مناطق محروم کشور خبر داد و افزود: این پزشکان حق ماندن در کلانشهرها را ندارند.

به گزارش مهر، دکتر سیدحسن هاشمی در برنامه نگاه یک که شب گذشته از شبکه یک سیما پخش شد، به تشریح وضعیت بهداشت و درمان کشور پرداخت و گفت: ایجاد دو هزار خانه بهداشت در مناطق روستایی و ماندگاری پزشک متخصص در شهرهای کمتر از 20 هزار نفر از برنامه های وزارت بهداشت است.

وی با اعلام اینکه بیش از دو هزار متخصص بزودی در مناطق محروم توزیع می شوند و این پزشکان حق ماندن در شهرهای بزرگ مانند تهران،‌ شیراز و اصفهان را ندارند، افزود: در این مدتی که از دولت یازدهم می گذرد در بخش بهداشت و درمان هزینه های درمان و رفتارهای غیر قانونی کاهش یافت، تجهیزات اتاقهای عمل و بیمارستانها در حال نوسازی است، پزشکان متخصص در اورژانسها حضور دارند و مردم مانند گذشته دغدغه تامین دارو ندارند.

هاشمی ادامه داد: یک ماه و نیم است که در حوزه بهداشت 15 برنامه به طور همزمان آغاز شده که اجرای آن تاکنون موفق بوده است.

وی با اعلام اینکه در دو سال آینده در حوزه واکسن به خودکفایی خواهیم رسید، گفت: در این دولت زیرساختهای نظام سلامت در حال ایجاد شدن است و امیدواریم در دولت های آینده این کار به پیش برود و به اتمام برسد.

وضعیت داروهای وارداتی
هاشمی درباره نظام بیمه ای کشور در حوزه درمان نیز افزود: نظام بیمه ای ما در مقایسه با کشورهای همسایه که جمعیتی مانند ما دارند قابل رقابت است.

وی گفت: وزارت بهداشت موظف است داروهای وارداتی که نمونه آنها در داخل تولید می شود از فهرست حمایت بیمه ها خارج و داروی تولید داخل را با شیب ملایم جایگزین آن کند.

وزیر بهداشت با بیان  اینکه در زمینه تولید دارو به موفقیت های خوبی دست یافته ایم افزود: اکنون داروی ام اس به مقدار بسیار به روسیه ، آفریقا و دیگر کشورها صادر می شود.

هاشمی گفت: اکنون در کنترل مصرف دارو ، مقابله با قاچاق و پیشگیری از تخلفات ضعف هایی وجود دارد که باید زیرساختهای از بین رفتن این ضعف ها ایجاد شود.

وی افزود : تاکنون نظام ارجاع ایجاد نشده است اما با توجه به عملکرد سال 92 بیمارستانها در سال 93 اعتباری را به 570 بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی کشور اختصاص دادیم که 20 درصد از سقف اعتبار سال 92 بیشتر است.

شرط وزارت بهداشت برای بیمارستانها
وزیر بهداشت گفت: برای بیمارستانها شرط گذاشته ایم که آمار خدمات آنها نباید کمتر از سال 92 باشد.

قاضی زاده هاشمی افزود: صرفه جویی در بیمارستانها در حال نهادینه شدن است.

وی در باره راه اندازی کلینیک های ویژه ویزیت در شهرها گفت: با توجه به اینکه بخشی ازهزینه های درمانی مردم برای مواردی به جز بستری شدن در بیمارستان هاست در حال ایجاد کلینیک های ویژه ویزیت در شهرها هستیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در شهرهایی مانند کرمان ، خراسان شمالی و یزد موفقیت های خوبی در این زمینه داشته ایم افزود: در این کلینیک ها مردم به جای 30 تا 35 هزار تومان حق ویزیت سه هزار تومان می پردازند.

قاضی زاده هاشمی گفت: در این کلینیک ها پزشکان متخصص اجازه ویزیت بیش از هشت بیمار در ساعت را ندارند و اگر تخلف کنند با آنهابرخورد می شود.

وی درباره تامین نیروی متخصص پزشکی در مناطق محروم نیز افزود: اکنون پزشکان پس از هر مرحله آموزش مجبورند چند سال را در مناطق محروم خدمت کنند که تلاش می کنیم این اجبار را در 5 تا 10 سال آینده برداریم.

وزیر بهداشت گفت: به دانشگاههای علوم پزشکی و بیمارستانها اجازه دادیم که از نیروهای بومی در مناطق محروم استفاده کنند و نیازهای خود را در 5 تا 10 سال آینده تامین کنند.

سرانجام روغن پالم
هاشمی درباره سرانجام مصرف روغن پالم در صنایع غذایی نیز افزود: در این مدت از ورود 350 هزار تن از این روغن به کشور جلوگیری و روغن مرغوب جایگزین آن شد.

وی گفت: اکنون مواد لبنی به جز چند نوع بستنی و خامه که نیاز به پایداری دارند ، افزودنی پالم ندارند.

وزیر بهداشت افزود: اینکه یکباره بحث غیر بهداشتی بودن روغن پالم در صنایع غذایی مطرح شد استفاده بیش از 700 هزار تن روغن پالم در این صنعت بود.

هاشمی گفت: بر اساس سیاست گذاری ها به مرور فقط 15 درصد روغن پالم در صنایع غذایی استفاده خواهد شد.

ماجرای خمیر مرغ
وی در باره غیر بهداشتی اعلام شدن خمیر مرغ نیز افزود: این موضوع به این دلیل است که بیشتر صنایعی که خمیر مرغ تولید می کنند زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور نیستند.

وزیر بهداشت گفت: خمیر مرغی که تحت نظارت سازمان دامپزشکی تولید می شود مانعی برای مصرف آن وجود ندارد.

هاشمی افزود: در بخش بسته بندی مواد غذایی نظارت وزارت بهداشت دقیق اما به دلیل کمبود نیرو گسترده نیست.

وی گفت: تبلیغاتی که تولید کنندگان روی محصولات خود دارند اگر آن محصول بر اساس پروانه بهداشت تولید شده باشد قابل اعتماد است.

وزیر بهداشت افزود: یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده به بخش درمان در مناطق محروم و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت در نظر گرفته شده که تا حدودی پاسخگوی نیازهاست اما دربخش سلامت اعتبارها باید افزایش یابد.

هاشمی گفت: کاهش پرداختها از طرف مردم و تسهیل دسترسی به بهداشت و درمان از اهداف وزارت بهداشت و درمان است.

وی با بیان اینکه طرح تحول سلامت موجب افزایش سلامت مردم و افزایش درآمد گروههای درمانی می شود افزود: روند ساخت بیمارستانهای زنجیره ای نیز ادامه دارد.

وزیر بهداشت گفت: هزار میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز بیمارستانها در مناطق محروم قرار داده ایم و یک ریال این اعتبار به تهران که خود منبع کسب درآمد است اختصاص نیافته است.

هاشمی افزود:کارهایی که در این دولت در بخش بهداشت و درمان انجام می شود 30 سال پیش باید انجام می شد و دولتهای آینده باید کارهای این دولت را ادامه دهند.

وی گفت: با اجرای برنامه های وزارت بهداشت ودرمان مراجعه مردم به امامان جمعه و استانداران برای حل مشکلات درمانی به ترتیب 48 و 56 درصد کاهش یافته است.

وزیر بهداشت افزود: رئیس جمهور تاکنون سه بار دستور داده است سهم بخش بهداشت و درمان باید پیش از واریز نقدی یارانه ها به وزارت بهداشت ودرمان پرداخت شود.

نسبت پرستار به تخت در کشور
هاشمی با بیان اینکه حدود 84 هزار پرستار در کشور داریم گفت: نسبت پرستار به تخت 84 صدم است که نشان دهنده کمبود نیرو است.

وی افزود: در اروپا این نسبت هفت یا هشت است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در برخی مراکز درمانی رسیدگی به 10 تا 12 تخت برعهده یک پرستار است گفت : کمبود پرستار به دلیل نبود بودجه در آموزش و به کارگیری پرستار است.

هاشمی با بیان اینکه اکنون 40 هزار نفر در بخش بهداشت و درمان رابطه استخدامی با دولت ندارند افزود: این بخش 420 هزار نیرو دارد که بودجه حقوق 40 هزار نفر آنها را تامین می کند و حقوق بقیه از درآمدهایی است که در مراکز مختلف بهداشت و درمان به دست می آید.

وی اضافه کرد: با توجه به این معوقات بیش از 40 دانشگاه را که حدود دو سال بود پرداخت کرده ایم.

وزیر بهداشت درباره انتشار کتاب ارزش نسبی خدمات و نامیدن آن به عنوان گام سوم وزارت بهداشت، گفت: در گذشته مرکز تعرفه گذاری دستکاری شده بود و این مرکز با ثابت نگه داشتن تعرفه ها و بی عدالتی میان رشته ها موجب دریافتهای غیر قانونی در بخش درمان شده و برخی رشته های پزشکی در کشور به دلیل پایین بودن تعرفه ها در حال از بین رفتن بود.

هاشمی افزود : بر این اساس کتاب ارزش نسبی خدمات اصلاح شد.

وی گفت: دیگر اجازه دریافت مبالغ نجومی را برای ارائه خدمات درمانی نمی دهیم.

 

 اخباراجتماعی - مهر