اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بیمارانی که زیر میزی درمان می شوند!



 

انسان و شیطان

 

زیرمیزی در حرفه پزشکی پدیده ای زشت است که جدا از گلایه های مردم حتی معاون اول رئیس جمهور و وزیر بهداشت نیز آن را غیر قابل انکار می دانند. این در حالی است که بسیاری نرخ غیر واقعی تعرفه های پزشکی و وجود رابطه مالی بین پزشک و بیمار را به عنوان مهترین دلایل شیوع این معضل عنوان می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، پدیده شوم دریافت زیرمیزی توسط برخی پزشکان از قدیم الایام مرسوم بوده ولی در چند سال گذشته با شدت و ضعف همراه بوده است که همین مسئله موجب شده تا مسئولان مربوطه آنطور که باید و شاید وقت خود را صرف پرداختن به این معضل نکنند و در نتیجه همچنان شاهد بروز این معضل در جامعه هستیم که آثار زیانبار آن، بیش از همه سلامت جامعه پزشکی را تهدید می کند.

در همین ارتباط دکتر علیرضا زالی، قائم مقام سازمان نظام پزشکی معتقد است که عدم شفاف سازی قیمت واقعی خدمات درمانی، پزشکان را به سمت دریافتهای غیرقانونی زیرمیزی که بار اضافی به بیماران تحمیل می‌کند، سوق داده است.

به گفته این جراح و متخصص مغز و اعصاب این پدیده بیشتر در بخشهای جراحی و مداخله ‌های درمانی شایع است.

زالی در خصوص ارائه راهکار برای مقابله با این پدیده شوم و زشت، به واقعی شدن تعرفه های پزشکی اشاره می کند و می افزاید: ‌در صورتی که نتوانیم پزشکان را با تعرفه ‌گذاری مناسب، استانداردها و واقعیتهای اقتصادی منطبق کنیم این خطر وجود دارد که از شفافیت تعرفه‌ای فرار کرده و به سمت دریافت زیرمیزی برویم.

وی در پاسخ به این سئوال که با افزایش تعرفه ‌های پزشکان، پرداخت آنها برای مردم دشوار و شاید غیرممکن شود، می گوید: این وظیفه سازمانهای بیمه ‌گر است که به بیماران کمک کنند. ‌در حال حاضر به دلیل شفاف نبودن قیمت واقعی خدمات، بسیاری از یارانه های درمانی از جیب پزشکان داده می‌شود در حالی که تعرفه سرپایی در کشور نسبت به سایر کشورهای منطقه بسیار کمتر است.

پیرامون این موضوع چندی پیش محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور در اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور که آذر امسال در تهران برگزار شد، خطاب به پزشکان حاضر در این اجلاس گفت که " آیا ویزیت ۱۶ هزارتومان انصاف است؟ یک پزشک چه اقدامی انجام می دهد که باید این مبلغ گزاف را از بیمار دریافت کند. آیا خون پزشکان از بقیه متخصصان کشور در سایرحوزه ها رنگین تر است؟ و..."

از سوی دیگر، دکتر مرضیه وحیددستجردی در حاشیه همین اجلاس بود که در خصوص گلایه معاون اول رئیس جمهور گفت که منظور آقای رحیمی، دریافت زیرمیزی توسط برخی پزشکان بود که ما هم این مشکل را وارد می دانیم.

وزیر بهداشت در خصوص راهکار مقابله با پدیده شوم زیرمیزی پزشکان، می گوید: ما در وزارت بهداشت به عنوان راه حل این قضیه پیشنهاد می کنیم که تعرفه های پزشکی باید واقعی شود چون اگر تعرفه ها واقعی شود باعث می شود که پزشک، پرستار، پیراپزشک، داروخانه و آزمایشگاه دستمزد واقعی خود را بگیرند و این موضوع تا حدود زیادی از کارهای غیرقانونی جلوگیری می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، این اظهارات وزیر بهداشت که البته سایر کارشناسان و صاحب نظران حوزه سلامت نیز با آن موافق هستند، در حالی عنوان می شود که معاون اول رئیس جمهور مخالف گرفتن ویزیتهای بالا از سوی متخصصین رشته های مختلف پزشکی است.

دکتر انوشیروان محسنی بندپی، نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از واقعی شدن سرانه درمان و تعرفه های پزشکی به عنوان تنها راهکار مقابله با پدیده شوم زیرمیزی پزشکان نام می برد و می گوید: تا زمانی که رابطه مالی پزشک و بیمار قطع نشود نمی توان امیدوار بود که این معضل برچیده شود.

محسنی به پیشنهاد کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای مقابله با پدیده زیرمیزی پزشکان اشاره می کند و می افزاید: سال گذشته قرار شد که تعرفه های یک بیمارستان دولتی به صورت پایلوت " ۶/۳ K" تعیین شود و پزشکان این بیمارستان در همه رده های تخصصی از فعالیت در بخش خصوصی منع شوند. اما وزارتخانه های بهداشت و رفاه و دولت با اجرای این پیشنهاد مخالفت کردند.

نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است که حذف پدیده زیرمیزی پزشکان علاوه بر اینکه بار مالی هزینه های درمانی مردم را کاهش می دهد باعث خواهد شد که مراکز درمانی بخش دولتی نیز کارآمد شوند.

رواج پدیده شوم دریافت زیرمیزی توسط پزشکان، اغلب در مراکز درمانی دولتی اتفاق می افتد و این در حالی است که بیشتر مراجعان بخش دولتی را اقشار کم درآمد و محروم جامعه تشکیل می دهند که توان مالی برای پرداخت هزینه های سنگین درمانی را ندارند.

دکتر حسینعلی شهریاری، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از اخذ زیرمیزی پزشکان در بیمارستانهای دولتی و طرف قرارداد با سازمانهای بیمه گر می گوید: برخی از پزشکان بیمارستانهای طرف قرارداد با بیمه ، ۵ تا ۲۰ برابر تعرفه دولتی زیرمیزی دریافت می کنند.

وی اعمال تعرفه دولتی در بخش خصوصی را یکی از دلایلی اصلی شکل گیری و افزایش زیرمیزی پزشکان عنوان می کند و می افزاید: اغلب پزشکان از اعمال تعرفه دولتی در بخش خصوصی گله مند هستند و این امر عاملی می شود تا از طریق زیر میزی میزان دریافتی تعرفه دولتی را جبران کنند.

شهریاری با عنوان این مطلب که تاکنون برخورد جدی با پزشکانی که مبادرت به اخذ زیر میزی از بیماران می کنند صورت نگرفته و این امر باعث افزایش این معضل به خصوص در بیمارستانهای دولتی و طرف قرارداد با سازمانهای بیمه گر شده است، می گوید: دریافت زیرمیزی از سوی برخی پزشکان قداست جامعه پزشکی را خدشه دار کرده است.

دریافت زیرمیزی توسط برخی از پزشکان در بخش دولتی به دلیل تفاوت بین ضریب K جراحی در بخش دولتی و خصوصی است و عده کمی از پزشکان به این دلیل اقدام به دریافت زیرمیزی از بیماران می کنند.

به هرحال نارضایتی و شکایت بیماران از هزینه های درمان هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی وجود دارد که در بخش خصوصی هزینه های بالای درمان و میزان ناچیز تعهدات بیمه ای منجربه این مسئله شده است.

آنچه مسلم است اینکه تعرفه های درمانی به شکل قانونی در بیمارستانهای دولتی خارج از تحمل بیمار نیست چرا که ۹۰ درصد این هزینه ها را بیمه ها می پردازند. اما دریافتهای خارج از ضوابط با عنوان زیرمیزی توسط برخی از پزشکان در بیمارستانهای دولتی که هنوز هم به قوت خود باقی است، از جمله مواردی است که باعث افزایش هزینه های درمان بیماران در بیمارستانهای دولتی دیده شده است.

به گفته یک مقام مسئول در وزارت بهداشت، دریافت زیرمیزی در بیمارستانهای دولتی از مواردی است که نمی توان آن را انکار کرد و در برخی بیمارستانها این پدیده رواج دارد.


ویدیو مرتبط :
شیرین زیر میزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برای درمان قوز چه ورزش هایی وجود دارد؟




 

مهره های پشتی به طور طبیعی دارای یک انحنا می باشد و قوز وقتی مطرح می شود که این انحنا بیش از حد طبیعی باشد . علل و بیماریهای مختلفی می تواند زمینه ساز آن باشد .گاه ممکن است بیماریهایی که باعث درگیری مهره ها می شود سبب تغییر درانحنای مهره ها شود . به همین دلیل لازم است معاینات لازم در مورد میزان این انحنا و نیز علل زمینه ای احتمالی توسط متخصص ارتوپدی انجام شود . درمان آن هم بستگی به نتیجه معاینات و بررسی ها خواهد داشت . برای معاینه و ارایه راهکارهای مناسب به متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید .

تشخیص این موارد می بایست با معاینه دقیق و عکس برداری های متداول آن انجام گردد.

كمترین فشار با زمانی به ستون مهره ها وارد می شود كه وضعیت نشستن و ایستادن به حالت طبیعی نزدیك باشد.بنابراین بدون اینكه در نشستن فشار خاصی به ستون مهره ها وارد كنید سعی كنید در حالت طبیعی و با استفاده از صندلی مناسب یا مبلمان ستون مهره را در بهترین و راحت ترین حالت قرار دهید. راحتی پشت در این حالت مهم است.در صورت بر طرف نشدن ممكن است دچار انحراف ستون فقرات باشید در این حالت درمانهایی لازم است كه از آن جمله ورزشهای خاص است.در این مورد به یك متخصص ارتوپدی مراجعه كنید.

 

در این موارد بهترین روش، استفاده از ورزشهایی برای تقویت عضلات پشتی است:

دو استخوان كتف خود را از پشت به هم برسانید و 60 ثانیه نگه دارید و سپس رها كنید پس از رها كردن دوباره حركت را تكرار كنید.

این ورزش را روزی حداقل 15 تا 20 دقیقه انجام دهید.تغییر این وضعیت به چند ماه تمرین در انجام این ورزش دارد .

به پشت و بر روی فرش دراز بكشید ،زانو ها را خم كنید بطوری كه كف پا ها روی زمین بماند، ناحیه كمر خود را با قدرت بر روی زمین بفشارید، 30 ثانیه نگه دارید ، 30 تا 60 ثانیه استراحت كنید و دوباره این حركت را انجام دهید.این عمل را هر روز حداقل 15 دقیقه انجام دهید. پس از 1 تا 2 ماه بسته به شدت تمرین ،كاهش قوس محسوس خواهد بود. قوز كمر ناشی از نشستن نامناسب است بنابراین صحیح نشستن وتكیه زدن باید همیشه مد نظرفرد باشد .استفاده از قوز بند هم می تواند تا حدی موثر باشد .برای آشنایی با نرمش هایی برای كنترل قوز كمر با كارشناس تربیت بدنی مشاوره نمایید.