اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بیش از ١٠ نفر درباره حادثه شیراز به دادستانی معرفی شده‌اند



اخبار,اخبارسیاسی,حمله به  مطهری

ذوالفقاری در این گفت‌وگوی کوتاه از شناسایی بیش از ١٠ نفر در جریان این حادثه و معرفی آنها به دادستانی برای تحت‌تعقیب قرارگرفتن سخن گفت.

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور که برای بررسی حوادث شیراز به این شهر سفر کرده بود، شب گذشته و هنگام بازگشت به تهران، در فرودگاه شیراز به سوالات خبرنگار «شرق» درباره نتایج بررسی‌های هیات اعزامی به شیراز پاسخ داد. ذوالفقاری در این گفت‌وگوی کوتاه از شناسایی بیش از ١٠ نفر در جریان این حادثه و معرفی آنها به دادستانی برای تحت‌تعقیب قرارگرفتن سخن گفت.


 در سفر به شیراز به چه نتایجی درباره حوادث شیراز رسیدید و عوامل حادثه در نهایت شناسایی و دستگیر شدند یا خیر؟
در پی دستوری که ریاست محترم جمهور و آقای رحمانی‌فضلی رییس شورای‌امنیت کشور صادر کردند مقرر شد هیاتی از مرکز، اتفاقاتی که در شیراز افتاد را بررسی کند. ما هیاتی را در روزهای اول به استان فارس اعزام کردیم و بررسی‌های میدانی شروع شد. در دو روز گذشته این بررسی‌ها در حوزه‌های مختلف انجام شده و تمام مراحل کار مورد بررسی قرار گرفته است. ما کار را به سه بخش تقسیم کرده‌ایم.

 

بخش اول قبل از واقعه است، بخش دوم اتفاقات حین واقعه و بخش سوم مربوط به اتفاقات بعد از واقعه است که این بررسی‌ها در حوزه‌های مختلف صورت گرفته است. نشست‌هایی هم با برخی مقامات مسوول ازجمله نماینده محترم ولی‌فقیه در استان داشته‌ایم. نظرات و مواضع آنها را جویا شدیم و خوشبختانه شاهد نظرات و مواضع خوبی در بین مسوولان استان بودیم. یک جلسه جمع‌بندی هم در خود هیات داشتیم که به بررسی کل اسناد و مدارکی که از آغاز کار تاکنون به دست آمده اختصاص داشت. در جلسه شورای تامین استان هم شرکت کردیم؛ گزارش مسوولان مربوطه در شورای تامین استان هم استماع شد.


 نتیجه این جلسات چه بود؟ آیا به عاملان حادثه دسترسی پیدا کرده‌اید؟
سوالات و موضوعات و ابهاماتی که وجود داشت مطرح شد و تا این لحظه ما یک جمع‌بندی اولیه داشتیم و مقرر شد که دستگاه‌های اطلاعاتی، یعنی هم اداره کل اطلاعات و هم اطلاعات نیروی انتظامی و هم اطلاعات سپاه، مجموع مستندات و اطلاعات جمع‌آوری‌شده را با نظارت دادستان، ترکیب و تلفیق کنند. از مجموع اطلاعات و مدارکی که به دست آمده تا این لحظه ما بیش از ١٠ نفر را شناسایی کرده‌ایم که این شناسایی مبتنی بر اسناد و مدارک، از جمله فیلم و عکس‌های موجود است. مقرر شده که از این طریق دادستان محترم و زیرنظر ایشان، افرادی که دلایل و مدارک و مستندات لازم درباره‌شان جمع‌آوری شده تحت‌تعقیب قانونی قرار بگیرند.


 به جز عوامل ایجاد حادثه، وارد حوزه بررسی تخلفات احتمالی مسوولان هم شده‌اید؟
موضوع دیگری که در این جلسه بحث شد این بود که ابعاد مختلف قضیه مورد توجه قرار دارد. چه در حوزه‌های اداری و چه در حوزه‌های مختلفی که در این زمینه وظایف و تکالیفی داشته‌اند و چه درمورد تصمیماتی که از قبل در استان گرفته شده بود. همه این ابعاد مورد بررسی قرار می‌گیرد و تاکید شد که در چارچوب قانون با هرکسی که کوتاهی یا تخلف و قانون‌شکنی داشته سریعا برخورد شود.


 در این مورد با مانعی مواجه نیستید؟
از نظر هماهنگی وضعیت خوبی داریم؛ مخصوصا شورای تامین استان و استاندار محترم استان فارس به‌عنوان رییس شورای تامین استان با تاکید وزیر محترم کشور مسوول پیگیری اجرای مقررات درمورد کلیه افراد با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی، نظامی و انتظامی و همچنین دستگاه قضایی هستند. ما امیدواریم به‌زودی بتوانیم یک جمع‌بندی کامل از قضایا را تهیه و برای مقام‌های مسوول ارایه کنیم. به‌هرحال گزارش ما قطعا ابعاد مختلفی دارد و ان‌شاءالله پس از آنکه به رویت رییس محترم شورای امنیت کشور رسید، برای مسوولان کشور ارسال و به همراه آن پیشنهاداتی هم ارایه خواهد شد. 


 اخبار سیاسی  - شرق 


ویدیو مرتبط :
١٠- آموزش فارسی فاینال کات پرو ١٠ - Search Filte

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مقصر حادثه جنجال برانگیز شیراز معرفی شد!


رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: مقصر واقعه شیراز رئیس دانشگاه است که از اجرای مصوبه شورای تأمین استان فارس تمرد کرده و لذا تقصیر اساسی در واقعه شیراز با شخص رئیس دانشگاه شیراز و قائم مقام او است.

خبرگزاری نسیم: علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی درباره حادثه اخیر شیراز و حمله عده‌ای به علی مطهری، گفت: با توجه به مصوبه شورای تأمین استانداری فارس مبنی بر ضرورت لغو سفر آقای مطهری به شیراز و سخنرانی او در دانشگاه و نیز ابلاغ این مصوبه به رئیس دانشگاه شیراز، وی از اجرای این دستور تمرد کرده و لذا تقصیر اساسی در واقعه شیراز با شخص رئیس دانشگاه  شیراز و قائم مقام او است و حتما باید در قبال عدم اجرای مصوبه شورای تأمین استان فارس پاسخگو باشند.

وی افزود: طبق قانون، مسئولیت امنیت هر استانی با شورای تأمین است که نماینده عالی دولت یعنی استاندار در رأس آن قرار دارد و سایر ارگان‌های ذی‌ربط نیز در آن عضو هستند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: مسئولان ذی‌ربط به خصوص وزیر علوم باید از رئیس دانشگاه شیراز که صریحا و کتبا نظر مخالف و منفی خود را نسبت به نظر شورای تأمین اعلام کرده، پاسخگویی بخواهند.

بروجردی تأکید کرد: رسیدگی به این مسئله برای جلوگیری از وقوع حوادث مشابه چه در استان فارس و چه در دیگر استان‌ها یک ضرورت جدی است.

وی ادامه داد: معمولا وقتی نمایندگان مجلس، طبق دعوت به شهری می‌روند، شرط ادب و عرف دعوت است که میزبان هم در فرودگاه حضور داشته باشد و هم از مهمان خود استقبال کنند و وسیله نقلیه بیاورند؛ اما برخلاف رسم متداول و عرف، هیچ کس از دانشگاه شیراز نه برای آقای مطهری وسیله نقلیه آورده و نه در استقبال از او حضور داشته و به همین دلیل، آقای مطهری ناگزیر شده با تاکسی فرودگاه را ترک کند که این امر، اشکال دوم از سوی دانشگاه شیراز به شمار می‌رود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، تصریح کرد: هیچ کسی چنین حرکت‌هایی را نسبت به یک شخصیت تأیید نمی‌کند، زیرا قانون‌شکنی و هنجارشکنی است و قطعا باید مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط با افراد خودسری که دست به چنین اقدامی زده و مرتکب خطا شده‌اند، برخورد جدی داشته باشند.