اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بیش از هشت ‌ماه از سانحه هوایی ارومیه گذشت اما...



 

 

 

بیش از هشت‌ماه از سانحه هوایی ارومیه گذشته ‌است؛ سانحه‌ای كه در ساعات اولیه رخ دادنش عده‌ای شرایط بد جوی، برخی نقص فنی و عده‌ای هم خطای انسانی را از دلایل بروز آن اعلام كردند. اكنون با گذشت بیش از 250 روز از این سانحه، همچنان دلیل بروز این سانحه مشخص نیست و تنها چندی پیش رییس سازمان هواپیمایی كشوری اعلام كرد كه جمع‌بندی كارگروه وجود دو تا سه احتمال اعم از خطای انسانی، ضعف سیستمی و یا شرایط جوی كه باعث یخ زدگی‌ است، را نشان داد.

كار كارگروه‌های بررسی سوانح به پایان رسیده و بنا به اعلام مسوولان هر یك از این احتمالات برای اثبات به انجام آزمایش‌های دقیق نیاز دارد كه باید به این منظور موتور‌های هواپیما به یك مركز استاندارد و مورد تایید در دنیا فرستاده شود.

نخجوانی- رییس سازمان هواپیمای كشوری در پاسخ به این‌ سوال كه آیا همكاری كارخانه سازنده هواپیما نیاز است؟ گفت: صرفا كارخانه سازنده كفایت نمی‌كند؛ مراكز معتبری در دنیا هستند كه گواهی‌نامه‌های لازم را از كارخانه سازنده دارند بنابراین ما به دنبال هماهنگی با آن‌ مراكز هستیم تا بخش باقی مانده از تحقیقات را تكمیل كنیم.

این در حالی ‌است كه حجت‌الاسلام‌والمسلمین سلمان ذاکر- عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس- چندی پیش اعلام كرد: در شأن هواپیمایی جمهوری اسلامی نیست که علت سقوط هواپیمای بوئینگ 727 را تبدیل به معما و یک موضوع ابهام‌دار کند.

ذاكر با اشاره به این‌که هنوز با گذشت چند ماه، علت تام و اصلی سقوط هواپیمای بوئینگ 727 به صورت یک معما باقی مانده است، افزود: مسوولان هواپیمایی باید علت اصلی را به مردم کشور و همچنین خانواده‌های داغ‌دیده تاکنون اعلام ‌کرده بودند چراکه این همه تاخیر و ایجاد ابهام در شأن هواپیمایی جمهوری اسلامی نیست.

اگرچه دلایل اعلام شده توسط رییس سازمان هواپیمایی مبنی بر این‌كه جمع‌بندی كارگروه وجود دو تا سه احتمال اعم از خطای انسانی، ضعف سیستمی یا شرایط جوی كه باعث یخ زدگی‌ است را نشان داده بدیهی است و بسیاری از دقایق اولیه بروز سانحه به این عوامل اشاره می‌كردند اما در این راستا یك كارشناس حمل و نقل هوایی با تاكید بر این‌كه عوامل بسیاری در بروز یك سانحه هوایی دخیل هستند، اعلام كرد: در برخی سوانح هوایی دنیا سال‌ها طول می‌كشد تا دلیل بروز سانحه مشخص شود.

این كارشناس با بیان این‌كه در بسیاری مواقع خطای انسانی دلیل بروز سانحه است، گفت: جزئیات هریك از این عوامل باید به طور كامل بررسی شود تا دلیل بروز سانحه مشخص شود..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
در یک هواپیمای سانحه دیده چه گذشت؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فرانسه نظرش را درباره سانحه هوایی ارومیه اعلام كرد ولی وزارت راه فعلاً اعلام عمومی نمی کند



 

 

 

فرانسه نظرش را درباره سانحه هوایی ارومیه اعلام كرد ولی وزارت راه فعلاً اعلام عمومی نمی کند

 

بازخوانی نوار FDR هواپیمای سانحه دیده ارومیه در فرانسه انجام شده و نتیجه پس از جمع‌بندی كمیسیون بررسی سوانح اعلام می‌شود.

احمد مجیدی - رییس ستاد مدیریت بحران وزارت راه و ترابری- در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال كه آیا نوار FDR (پارامترهای موتور هواپیما) بویینگ 727 شركت هواپیمایی هما برای بررسی به كشور فرانسه فرستاد شد؟ اظهار كرد: این جعبه به كشور فرانسه فرستاد شد و نتایج بازخوانی آن به اتمام رسید و نتیجه به ما اعلام شده است.

وی افزود: نتیجه باید در اختیار كمیسیون بررسی سوانح كه 11 كارگروه دارد قرار گیرد و پس از تكمیل نظرات نتیجه و علت سانحه اعلام می‌شود.

مجیدی در پاسخ به این سوال كه چقدر طول می‌كشد تا علت سانحه اعلام شود؟ گفت: ‌پس از وقوع سانحه 400 روز فرصت داریم تا علت سانحه را اعلام كنیم اما تجربه نشان داده كه علت سانحه زودتر از شش ماه مشخص نمی‌شود.

رییس ستاد مدیریت بحران وزارت راه و ترابری خاطرنشان كرد: علت اعلام شده توسط كارشناسان فرانسوی از مطالعه جعبه FDR اعلام نمی‌شود تا زمانی كه كلیه نظرات جمع بندی شود و نتیجه را رییس سازمان هواپیمایی اعلام می‌كند.

یك فروند هواپیمای بوئینگ 727 به شماره پرواز 277 متعلق به شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) ساعت 19:45 نوزدهم دی‌ماه هنگامی كه قصد داشت در فرودگاه ارومیه فرود بیاید، از این امر انصراف داد كه حین انصراف از نشستن در فرودگاه ارومیه ارتباطش با برج مراقبت این فرودگاه قطع شده و سقوط كرد و در پی آن 78 نفر جان خود را از دست دادند و 27 نفر مجروح شدند...../تحلیل:عصرایران