اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بیداری جوجه ها پیش از شکستن تخم


جنین جوجه درون تخم مدت ها پیش از شکستن تخم و خارج شدن از آن بیدار می شود. جالب اینجاست که این بیداری به وسیله صدای قدقد مرغ ایجاد می شود.

هفت صبح: پژوهشگران به تازگی با استفاده از یک روش جدید اسکن دریافته اند که جنین جوجه درون تخم مدت ها پیش از شکستن تخم و خارج شدن از آن بیدار می شود. جالب اینجاست که این بیداری به وسیله صدای قدقد مرغ ایجاد می شود.



به گزارش نیوساینتیست، این اتفاق در حالی رخ می دهد که مغز جوجه ها به هیچ صدای دیگری برای بیداری پاسخ نمی دهند. محققان امیدوارند از این نتایج یک درک بیشتر سطح یادگیری نوزادان نارس استفاده کنند. این پژوهش ها نشان می دهد که مغز جنین بسیار زودتر از آنچه که تاکنون تصور می شد بیدار می شوند. اوان بالابان، از دانشگاه مگ گیل واقع در مونترال کانادا و رهبر این پژوهش برای درک بهتر زمان بیداری جنین ها از جوجه ها استفاده کرده اند چراکه جوجه از هر تاثیرپذیری هورمونی بدن مادر به دور هستند.

بالابان و همکارانش برای انجام این آزمایش ها از مولکول های قندی نشان گذاری شده با مواد ردیاب رادیواکتیو استفاده کردند و آنها را به درون تخم جوجه تزریق کردند. محققان با استفاده از این روش دریافتند که در 20 درصد پایانی زمان حیات جنین پیش از شکستن پوسته تخم فعالیت مغزی مبتنی بر بیداری جوجه ها افزایش پیدا می کند.

این بیداری به وسیله صدای قد قد مرغ ایجاد می شود در حالی که جنین ها به هر صدایی به جز این صدا کوچکترین واکنشی نشان نمی دهند. پیش از این مرحله هم جنین ها در مرحله ای قرار داشتند که نه بیداری بود و نه خواب، بلکه حالتی شبیه به کما یا بیهوشی داشتند. نتایج این پژوهش در مجله Current Biology منتشر شده و محققان امیدوارند از این طریق به توضیح نمونه های یادگیری پیچیده جنینی دست پیدا کنند.


ویدیو مرتبط :
تلاش جوجه قناری برای شکستن پوست تخم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فیلم: نتیجه شکستن تخم مرغ در اعماق آب!


   
 
 
 
 
  فیلم: نتیجه شکستن تخم مرغ در اعماق آب!