اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بیانیه با تاخیر وزارت خارجه ایران درباره لیبی: خودداری از به رسمیت شناختن انقلابیون



 

 

 

وزارت امور خارجه ایران پس از گذشت حداقل یک روز از سقوط حکومت معمر قذافی رهبر لیبی، درباره تحولات این کشور بیانیه داد.با این حال وزارت خارجه ایران از به رسمیت شناختن حکومت انقلابیون لیبی خودداری کرد.تاکنون شمار بسیاری از کشورهای اسلامی و غیراسلامی دولت انقلابیون لیبی را به رسمیت شناخته اند.

در بیانیه وزارت خارجه ایران آمده است: جمهوری اسلامی ایران تحولات لیبی را كه در پی ایستادگی مردم مسلمان این كشور طی ماههای اخیر نماد دیگری از حركت مردمی در منطقه را به نمایش گذاشت، به مردم مسلمان این كشور تبریك می گوید.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح كرد: خیزش مردمی در لیبی بار دیگر نشان داد كه تمكین به خواسته ها و مطالبات بحق مردم و احترام به آراء و نظرات آنان یك ضرورت انكار ناپذیر است.

در ادامه این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران بر اساس سیاستهای اصولی خود از ابتدا با حمایت از حركت مردمی در لیبی و مخالفت با هر نوع دخالت خارجی و كشتار مردم بیگناه بر ضرورت تحقق مطالبات بحق مردم بویژه حق تعیین سرنوشت تأكید كرده است.

این بیانیه می افزاید: جمهوری اسلامی ایران اینك با احترام به خواسته های بحق مردم امیدوار است مردم مسلمان لیبی كه با مجاهدت تاریخی خود استعمارگران را از سرزمین اسلامی بیرون راندند با استمرار حضور خود در صحنه و با حفظ هوشمندی لازم از قیام خود صیانت كرده و آنرا در مسیر حفظ استقلال، وحدت ملی، عزت، سرافرازی، سازندگی و آبادانی كشورشان هدایت كنند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه خاطرنشان كرد: تقویت همبستگی اسلامی و انسانی برای تحقق آرمان فلسطین از آرزوهای دیرین همه ملتهای اسلامی است كه اطمینان دارد مردم لیبی در این مسیر پیشگام خواهند بود.

این بیانیه می افزاید: جمهوری اسلامی ایران مانند همیشه آمادگی دارد همه تجربیات خود را در مسیر تحقق آزادی، عدالت، كرامت انسانی، پیشرفت و آبادانی در پرتو یگانه پرستی در اختیار ملت برادر لیبی قرار دهد.وزارت امور خارجه در پایان این بیانیه با آرزوی سلامتی و عزت برای همه ملتها در شبهای قدر، نسبت به برقراری سریع حاكمیت عدالت و كرامت انسانی در سرتاسر زمین ابراز امیدواری كرده است...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
وزارت خارجه لیبی محاصره شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیانیه وزارت امور خارجه ایران پیرامون قطع رابطه دیپلماتیک سنگال



 

 

بیانیه وزارت امور خارجه ایران پیرامون قطع رابطه دیپلماتیک سنگال

 

در پی انتشار خبری مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک سنگال با ایران، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیانیه ای صادر کرد.

متن بیانیه وزارت خارجه ایران درخصوص خبر قطع روابط دیپلماتیک سنگال با ایران به این شرح است:

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیانیه قطع رابطه دیپلماتیک سنگال با کشورمان را با کمال تعجب مشاهده نمود.

انتشار این بیانیه در حالی صورت  میگیرد که پس از رفت و آمدهای اخیر منجر به مذاکرات داکار ، مقامات سیاسی و نظامی دو کشور بر پایان تمامی سوء تفاهمات موجود و لزوم گسترش روابط فیمابین تاکید نمودند. در این راستا توافقات جدیدی نیز بین دو کشور بمنظور توسعه هر چه بیشتر روابط بعمل آمد.

در پرتو مذاکرات صریح و شفاف صورت گرفته در سفر آذر ماه سالجاری جناب آقای دکتر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با عالی ترین مقامات سنگالی از جمله شخص رئیس جمهور آن کشور ، کلیه ابهامات فیمابین رفع شده و احترام به امنیت داخلی یکدیگر ، وجود اراده جدی طرفین مبنی بر ارتقاء سطح متاسبات در تمامی زمینه ها مورد تاکید قرار گرفت .

صدور بیانیه هیات دولت سنگال مبنی بر رفع سوء تفاهمات و عادی شدن روابط و تصریح شخص آقای عبداله واد رئیس جمهور این کشور در خصوص گشوده شدن فصل جدیدی در روابط دو کشور و بدنبال آن بازگشت سفیر سنگال به تهران دلیلی بر عادی شدن روابط دو کشور تلقی گردید.

بر این اساس اقدام اخیر دولت سنگال از نظر جمهوری اسلامی ایران هیچ دلیل و توجیه منطقی نداشته و به نظر می رسد تحت تاثیر عوامل دیگری صورت گرفته است .

جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر اولویت توسعه مناسبات همه جانبه با تمامی کشورهای آفریقایی بعنوان یک اصل خدشه ناپذیر در سیاست خارجی خود تاکید نموده و پایبندی خود را به کلیه تعهدات و توافقات قبلی بر اساس روابط مبتنی بر اصل احترام متقابل احترام متقابل با همه کشورهای آفریقایی اعلام می نماید...../تحلیل:عصرایران