اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بچه دار شدن چه قدر آب می خورد؟



هزینه بچه دارشدن,بیمه درمان ناباروری,هزینه درمان ناباروری

بچه دار شدن چه قدر آب می خورد؟

هفته نامه سلامت نوشت:اگر ازدواج کرده‌اید و آرزوی بچه‌دار شدن دارید اما از مشکلات ناباروری می‌ترسید، فقط 3 ماه پس از ازدواج فرصت دارید خود را در مقابل هزینه‌های درمان ناباروری بیمه کنید.

البته اگر پول بیمه را پرداختید و بعد متوجه شدید هیچ مشکلی در بارور شدن ندارید، به روی خودتان نیاورید. به هر حال پولی است که از جیبتان رفته است.

به این بیندیشید که اگر این پول را پرداخت نمی‌کردید و پس از مدتی متوجه می‌شدید شما هم جزو 20درصد از زوج‌های جوانی هستید که دچار مشکلات ناباروری هستند، حالا باید کلی خرج دارو و درمان می‌کردید و دست حمایتگر بیمه‌ای هم نبود که از شما حمایت کند.

آمار 20درصدی ناباروری در میان زوج‌های جوان ایرانی بالاتر از میزان جهانی است و این میزان در روستاها بیشتر و حدود 22درصد است اما درمان‌های ناباروری جز در مواردی مانند برخی آزمایش‌ها و سونوگرافی‌ها، تحت پوشش بیمه‌ها قرار ندارد.

هزینه هر دوره درمان ناباروری تا سال گذشته بین 2 میلیون و 500 هزار تا 5 میلیون تومان بود و البته با ذکر این نکته که هر دوره درمان فقط 30درصد احتمال موفقیت دارد و برخی از زوج‌ها باید تا 3بار این درمان‌ها را تکرار کنند.

البته امسال این هزینه‌ها به گفته عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، چند برابر شده است.

او به‌همین‌دلیل معتقد است اگر بیمه‌ها بخواهند به این روند ادامه دهند و از زیر بار هزینه‌های درمانی نه تنها در حوزه درمان ناباروری بلکه در سایر زمینه‌ها هم شانه خالی کنند، باید آنها را از سیستم درمانی کشور حذف کرد و جایگزینی برای آنها یافت.

دکتر عابد فتاحی با بیان اینکه زوج‌های نابارور به‌دلیل آرزویی که برای بچه‌دار شدن دارند، حاضرند هرگونه هزینه‌ای برای تحقق این آرزو بپردازند، می‌گوید: «همین موضوع باعث شده مراکز درمان ناباروری و پزشکانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، با بی‌رحمی مبالغ سنگینی از این افراد دریافت کنند.» وی با انتقاد شدید از وضعیت بیمه در کشور می‌افزاید: «بیمه‌ها در هیچ زمینه‌ای خدمات درستی عرضه نمی‌کنند و جایی هم که خدمتی می‌دهد، آنقدر بد و ناقص است که مردم و پزشکان را بیشتر از آنها دور می‌کند.»این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به شرایط اقتصادی نامطلوب بیشتر زوج‌های نابارور، اظهار می‌کند: «این افراد بیشتر روستایی و از اقشار آسیب‌پذیر هستند و درمان‌های ناباروری هم آنها را بیشتر به ورطه فقر می‌کشاند.

ضمن اینکه درمان نشدن هم می‌تواند باعث به‌وجود امدن آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق در این خانواده‌ها شود.»وی ادامه می‌دهد: «اگر قرار باشد بیمه‌ها باری از دوش مردم برندارند، این چه منتی است که باید بر سر مردم باشد؟

با این وضعیت بهتر است کم‌کم بیمه‌ها را حذف کرد و با تقویت نهادهایی مانند کمیته امداد در زمینه درمان، بار مشکلات درمانی مردم را کاهش داد.»دکتر فتاحی با ناعادلانه خواندن خدمات بیمه‌ای در کشور، می‌گوید: «چطور بیمه‌ها برای پوشش برخی خدمات در بیمه تکمیلی، بودجه لازم را دارند اما برای درمان‌های لازم و ضروری مانند ناباروری این بودجه وجود ندارد؟»این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین به طول درمان زمان پرداخت‌های بیمه‌ها به مراکز درمانی و پزشکان اشاره و خاطرنشان می‌کند: «حداقل مدت زمان پرداخت بیمه‌ها 6ماه است.

در بخش بیمه تکمیلی هم ابتدا باید هزینه خدمات را پرداخت کرد و بعد به دنبال گرفتن پول آن به بیمه رفت. همین مسایل باعث ایجاد نارضایتی‌های زیادی در بین مردم و پزشکان از وضعیت بیمه شده است.»وی با بیان اینکه مشکل اصلی در عرصه خدمات، واقعی نبودن تعرفه‌های خدمات است، تأکید می‌کند: «تا زمانی که قیمت خدمات به صورت واقعی نباشد، این مشکلات هم ادامه دارد.»/خبرآنلاین

 

 

 


ویدیو مرتبط :
به یاد شش ماهه ارباب: کودک، چقدر می خورد از نهر آب، آب؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تفریحات بچه پولدارها چقدر آب می خورد؟


سرمایه داری نوظهور در جامعه ای نه چندان ثروتمند که در آن خط فقر دو میلیون و 500 هزار تومان است اما کارگران در کمترین مقدار، 700 هزار تومان دستمزد می گیرند، بیشتر از آنکه آسیب اقتصادی داشته باشد، آسیب اجتماعی به بار آورده است.