اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بودجه کمیته امداد چقدر است؟ (+جدول)



از سال ٩١ و از روزهای پایانی دی ماه كه زمزمه فرا رسیدن سال نو در محافل دولتی و غیر دولتی و خانواده های ایرانی می پیچد، در حالی كه بیش از چهار میلیون مددجوی تحت پوشش بزرگ ترین نهاد حمایتی كشور چشم دوخته اند به گردش زبان سرپرست كمیته امداد كه خبر خوشی در جهت التیام زخم های ناشی از فقرشان داشته باشد، مسوولان این نهاد حمایتی شكوه كسری اعتبار و ناتوانی در پرداخت عیدی مددجویان و افزایش مستمری ها در سال آینده سر می دهند.

رویه ای كه نتیجه ای نداشته جز آنكه به ناكام گذاشتن امید مددجویانی منجر شود كه در تمام سال های گذشته حتی از شمول تاكید بند یك ماده ٩٧ قانون برنامه چهارم توسعه درباره افزایش مستمری ماهانه خانواده های نیازمند و بی سرپرست و زنان سرپرست خانوار تحت پوشش نهادهای حمایتی بر مبنای٤٠ درصد حداقل حقوق و دستمزد مقرر سالانه هم، محروم شده اند.

به گزارش اعتماد، این بازی امسال هم این طور ادامه یافت كه مسوولان كمیته امداد، پرداخت عیدی مددجویان را منوط به دریافت مطالبات خود از دولت كردند و حسین انواری: سرپرست كمیته امداد، سه روز قبل در جمع خبرنگاران، به دولت هشدار داد: «بنده به دولت اخطار می دهم كه مجموعه امداد با كسری ۴۰۰ میلیارد تومانی روبه روست و با توجه به شرایط احتمال اعتراض و تجمع وجود دارد و قطعا با این شرایط ما نمی توانیم عیدی را پرداخت كنیم چرا كه در پرداخت مستمری و حقوق مددجویان با مشكل روبه رو هستیم.» كسری اعتباری ٤٠٠ میلیارد تومانی، در حالی مانع از پرداخت عیدی ٤٠ و ٥٠ و ٦٠ و ٧٠ هزار تومانی هزاران مددجو می شود كه سرجمع درآمدهای سالانه كمیته امداد از محل ردیف های متعددی همچون واریز سازمان ها و دستگاه های دولتی، بودجه مصوب سالانه، مشاركت های مردمی، جشن های سالانه، فعالیت های اقتصادی و تخفیف های ریز و درشت از اعتبارات یك وزارتخانه هم فراتر می رود.

البته طی هفته های گذشته مسوولان كمیته امداد اعلام كرده اند كه بن های خرید كالادر اختیار مددجویان قرار می گیرد تا بتوانند از فروشگاه نوروزی كمیته امداد، مایحتاج مورد نیاز خود را تهیه كنند. مسوولان كمیته امداد شاید از یاد برده اند وقتی این مددجویان كه عمدتا در دو دهك زیر خط فقر به سر می برند و اغلب، مردان و زنانی هستند كه تنها منبع درآمدشان، مستمری ٤٠ الی ٧٥ هزار تومانی كمیته امداد و یارانه ٤٥ هزار و ٥٠٠ تومانی دولت است، با كدام پول برای خرید «ملزومات» عید بروند؟ اتمام حجت مسوولان كمیته امداد با دولت بیش از آنكه رنگ خالی بودن خزانه این نهاد حمایتی برای تامین عیدی مددجویان داشته باشد، بوی تلاش برای تسویه حساب تا ریال آخر دارد.

 

آن هم با وجود آنكه كمیته امداد در بین تمام دوایر دولتی، تنها نهادی است كه هر ساله بیشترین تخصیص از اعتبارات خود را از جیب دولت می گیرد. چنان كه حسین انواری، سرپرست كمیته امداد در روزهای پایانی دی ماه اعلام كرد كه تا پایان آذر ماه، ٩٠ درصد بودجه این نهاد حمایتی پرداخت شده است.

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بودجه کمیته امداد

 اخبار اقتصادی - اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
کمیته امداد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کمیته امداد چقدر پول جهیزیه برای دختران تحت پوشش می‌دهد؟



اخبار,اخبار اجتماعی,کمیته امداد

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان همدان گفت: 11 هزار دختر تحت پوشش کمیته امداد استان به سن ازدواج رسیده‌اند و در صف تهیه جهیزیه قرار گرفته‌اند.

علیرضا ابراهیمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حدود 1500 دختر تحت پوشش که در شرف ازدواج قرار دارند، فرم دریافت جهیزیه پرکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: هزینه هر جهیزیه‌ای که کمیته امداد در اختیار دختران می‌گذارد، حدود 4 میلیون تومان است که این مبلغ به صورت بلاعوض به آنها پرداخت می‌شود.

ابراهیمی از اجرای طرح کوثر در سطح استان خبر داد و گفت: اگر حامیان و خیران در امر ازدواج جوانان تحت پوشش نیز مساعدت کرده و مبلغ بیشتری را در نظر بگیرند قطعا جوانان بدون دغدغه به خانه بخت می‌روند.

وی با بیان اینکه طرح برگزاری مراسم ازدواج به صورت جمعی یکی دیگر از برنامه‌های کمیته امداد برای جوانان تحت پوشش است، افزود: اجرای طرح ازدواج جمعی از سال 71 آغاز شده و این امر سبب شده تا آمار طلاق در بین زوج‌های تحت پوشش به علت آموزش‌های قبل ازدواج در راستای تحکیم بنیان خانواده به زیر 4 درصد برسد.

وی افزود: در طرح نذر قربانی، تعدادی از حامیان مطابق برنامه هر ساله، مقداری از نذر خود را به کمیته آورده تا نیازمندان از آن بهره‌مند شوند ضمن اینکه در روز عید قربان، مراکز و دفاتر کمیته در سراسر استان آماده دریافت نذرهای حامیان هستند.

 

اخبار اجتماعی - ایسنا