اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

به ظاهر اقدامات پوتین توجه نکنید؛ او در پشت پرده بر سر تحویل S300 به ایران با اسرائیل هماهنگ کرده است



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,روابط  روسیه و اسرائیل

بند نانوشته قرارداد تسلیحاتی روس ها با اسرائیل: عدم تحویل S300 به ایران

ماه گذشته، زمانیکه ولادیمیر پوتین اعلام کرد که روسیه قصد فروش سامانه ضدموشکی قدرتمند اس 300 به ایران را دارد، اسرائیل و امریکا با نگرانی و خشم نسبت به آن واکنش نشان دادند.

بلومبرگ نوشت: ماه گذشته، زمانیکه ولادیمیر پوتین اعلام کرد که روسیه قصد فروش سامانه ضدموشکی قدرتمند اس 300 به ایران را دارد، اسرائیل و امریکا با نگرانی و خشم نسبت به آن واکنش نشان دادند.

به گزارش «انتخاب»، اما پشت این بیانیه  زنجیره ای از مذاکرات تسلیحاتی و دیپلماسی محرمانه دیده می شود.

در طول سال های اخیر، روسیه و اسرائیل وارد روابط گسترده ای و رقص دیپلماتیک شده اند. تل اویو در این سال ها اقدام به فروش هواپیمای بدون سرنشین به روس ها کرده است و در ماجراین اوکراین  سکوت اختیار کرده است تا بتواند مانع از پیشرفت نظامی ایران شود. این رقص روس ها و اسرائیلی ها هنوز ممکن است به پایان نرسیده باشد.

منتقدان تحویل اس 300 به ایران می گویند که این اقدام تلاش ها برای فشار به ایران را از بین می برد و سیستم دفاعی تهران را در مقابل حمله بالقوه امریکا یا اسرائیل تقویت می کند.

مقامات اسرائیلی از جمله بنیامین نتانیاهو هشدار داده اند که اس 300 سپر موشکی برای ایران فراهم می کند.

برخی دیگران در این باره استدلال کرده اند که نباید ظاهر اقدام روسیه را مورد توجه قرار داد.

کنستانتین ماکینکو معاون رئیس مرکز تحلیل استراتژی و تکنولوژی گفت: اعلام علنی فروش احتمالی اس 300 به ایران چیزی بیشتر از ژشت سیاسی در جهت تحریک آمریکا و مقابله با انتقال تسلیحات به اوکراین است.

وی افزود:  در هر صورت، تحویل اس 300 به ایران کارت بازی بین مسکو و واشنگتن و تل اویو در طیفی از مسائل خواهد بود.

بلومبرگ در ادامه نوشت: نگرانی پوتین از فروش تسلیحات اسرائیل به اوکراین از جمله هواپیمای بدون سرنشین بی دلیل نیست. ماه اکتبر گذشته، وزیر خارجه اوکراین به اسرائیل سفر کرد و گفت که کشورش علاقمند به وارد کردن هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیلی است.

یک مقام اسرائیلی که حاضر به افشای نامش نبود گفت که فروش هواپیمای بدون سرنشین به اوکراین پس از تماس تلفنی پوتین به نتانیاهو لغو شد.

درحالیکه اوکراین ممکن است هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیل را دریافت نکرده باشد، منابع می گویند که روس ها به چنین هواپیمایی دست پیدا کرده اند که این موضوع ارتباط مستقیمی با فروش اس 300 به ایران دارد.

یک مقام اسرائیلی در این رابطه گفت: قرارداد فروش هواپیمای بدون سرنشین با روسیه شامل بند نانوشته ای است: این قرارداد تنها در صورتی ادامه پیدا می کند که کرملین تحویل اس 300 به ایران را به سرانجامی نرساند.

اکنون که روس ها به تکنولوژی اسرائیلی ها دست پیدا کرده اند، این قول نانوشته دیگر برای روس ها اهمیتی ندارد.

مکینکو تحلیلگر روس معتقد است که انچه در ملا عام توسط روسیه در مورد تحویل اس 300 به ایران انجام شد، یک شو سیاسی بود.

وی افزود: احتمال دارد که در پشت پرده، ماجرای تحویل 300 به ایران پیش از اعلام شدن با اسرائیل هماهنگ شده باشد.

 

اخبار  سیاست خارجی  -  انتخاب 


ویدیو مرتبط :
با توجه به ظاهر افراد در مورد آنها قضاوت نکنید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مذاکرات پشت پرده کاخ سفید با اسرائیل پیش از آغاز تعامل دیپلماتیک با ایران: مسحور جذابیت های روحانی نمی شویم



مذاکرات پشت پرده کاخ سفید با اسرائیل , دولت اوباما

مذاکرات پشت پرده کاخ سفید با اسرائیل پیش از آغاز تعامل دیپلماتیک با ایران: مسحور جذابیت های روحانی نمی شویم

نیویورک تایمز نوشت: درحالیکه دولت اوباما تعامل دیپلماتیک روشنی با ایران را آغاز کرده، مقامات کاخ سفید مشغول مذاکرات پشت پرده و بی سر و صدا در جهت اطیمنان و تضمین به اسرائیل در مورد عدم مسحور جذابیت رئیس جمهور جدید ایران هستند.

به گزارش سایت تیك مقامات دولت اوباما در گفتگوهای محرمانه با مسئولان اسرائیلی  تاکید کرده اند که آنها نسبت به مقاصد ایران در زمینه هسته ای بدبین باقی خواهند ماند و نسبت به اعمال ایران قضاوت خواهند کرد نه سخنان اشتی جویانه رئیس جمهور جدیدش.

اما این تضمین های کاخ سفید باعث نشد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به حسن روحانی رئیس جمهور ایران انتقاد نکند که البته گواه و نشانه ای از مجادله با اوباما بر سرچگونگی برخورد با ایران است.

نتانیاهو در روزهای اخیر سخنان ضد ایرانی خود را افزایش داده و قصد دارد که در دیدار با اوباما در واشنگتن و البته در نطق خود در سازمان ملل مسائل مربوط به ایران را مطرح کرد.

درحالیکه مقامات آمریکایی مکررا به همتایان اسرائیلی خود گفته اند که آنها در رفتار خود با رئیس جمهور ایران محتاط خواهند بود، کاخ سفید روشن ساخته است که ملزم به آزمودن سخنان روحانی در مورد تمایلش به دیپلماسی است./تیك