اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بهانه‌ای برای فشار بر چین



 

 

بهانه‌ای برای فشار بر چین

 

آمریكا اعتقاد دارد این تنها چین است كه می تواند پیونگ یانگ را مهار كند

بهانه‌ای برای فشار بر چین

دولت ایالات متحده قصد بهره‌برداری از تشدید تنش‌ها را در شبه‌جزیره كره- كه با تبادل آتش توپخانه‌ای بین دو كره طی روز سه‌شنبه هفته گذشته به نقطه اوج رسید- دارد و می‌خواهد از آن برای اعمال فشار بر چین استفاده كند.

تلفات غیرنظامی كره جنوبی در حمله روز سه‌شنبه با كشف اجساد 2 كارگر ساختمانی در روز پنجشنبه گذشته به 4 تن رسید. در گلوله باران جزیره یون پیونگ توسط ارتش كره شمالی همچنین 2 سرباز كره جنوبی كشته شدند. دامنه تخریب و تلفات در كره شمالی كه پس از این حمله هدف 80 گلوله توپ ارتش كره جنوبی قرار گرفت هنوز مشخص نشده است. با این درگیری همه بازارهای بورس در شرق آسیا و حتی فراتر از آن در اروپا و ایالات متحده لرزید و نگرانی از تشدید تنش‌ها بین دو كره و مداخله قدرت‌های فرامنطقه‌ای در آن موجب شد كارشناسان از احتمال سقوط بیشتر بازارهای بورس سخن بگویند.

دولت باراك اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده در اقدامی مغایر با آرام‌سازی شرایط در شبه‌جزیره كره یك روز بعد از این درگیری از اعزام ناو هواپیمابر جورج واشنگتن و كارگروه همراه به دریای زرد خبر داد. دلیل ظاهری برای اعزام این ناوگروه شركت در رزمایش مشترك با كره جنوبی اعلام شده و آمریكایی‌ها ادعا كرده‌اند این مساله ربطی به مناقشه اخیر دوكره ندارد.روزنامه نیویورك تایمز همان روز اعلام كرد اگرچه حوزه زمانی برگزاری این رزمایش در دیدار ماه ژوییه مقامات ارشد نظامی 2 كشور اواخر ماه نوامبر تعیین شده بود اما پس از حمله توپخانه‌ای كره شمالی به همسایه جنوبی‌اش 2 كشور تصمیم به برگزاری این رزمایش در دوره زمانی 28 نوامبر تا اول دسامبر گرفتند.چین در همان زمان اعلام كرده بود با حضور ناو هواپیمابر جورج واشنگتن در دریای زرد كه بین چین و شبه‌جزیره كره قرار گرفته، مخالف است و آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند اما آمریكا بر تصمیم خود در این زمینه پای فشرد.

بسیاری از مردم كره جنوبی نگران درگرفتن منازعه‌ای تمام عیار بین دو كره هستند. این دغدغه به ویژه در سواحل غربی كره كه درگیری اخیر در آنجا رخ داد محسوس‌تر است. دولت در این مناطق آماده‌باش نظامی اعلام كرده و همگام با تعطیلی بنادر از تردد در برخی نقاط ساحلی جلوگیری می‌شود.اوباما روز پنجشنبه در مصاحبه با بخش خبر شبكه

ABC اعلام كرد آمریكا متعهد به حمایت نظامی از كره جنوبی است. این كشور به توافقنامه امنیتی دو كره اشاره و از آن به عنوان سنگ‌بنای امنیت در اقیانوس آرام یاد كرد و كره شمالی را تهدیدی جدی و همیشگی خواند كه باید فكری برایش اندیشیده شود.

با وجود چنین حمایتی بود كه لی میونگ باك، رئیس‌جمهور كره جنوبی و حزب حاكم گرند نشنال پارتی

(GNP) مترصد اتخاذ مواضعی سرسختانه در برابر همسایه شمالی خود است. این حزب در واقع بازمانده دیكتاتوری نظامی كره است كه در دوران جنگ سرد سر برآورد.

كره شمالی اصرار دارد حمله سه‌شنبه گذشته در واقع عملیاتی تدافعی بوده است؛ این كشور ادعا دارد نیروهای عامل در رزمایش نظامی گسترده كره جنوبی در دریای زرد با شلیك گلوله به سوی قلمروی این كشور زمینه‌ساز این حمله بوده‌اند.

كره شمالی هرگز خطوط ترسیم شده مرزی بین دو كره در دریای زرد را نپذیرفته است؛ این خطوط توسط كارگروهی به رهبری ایالات متحده پس از پایان جنگ دو كره در سال 1953 تعیین شد.

پیونگ یانگ در سال 1999 از علامت‌گذاری قلمروی آبی بین دو كره خبر داد كه البته به بروز درگیری‌های خونین بین دو كره منجر شد. در جریان درگیری‌های دریایی بین دو طرف، ده‌ها سرباز كشته شدند. این درگیری‌ها سال 2002 و همچنین سال 2009 درست یك شب قبل از ورود اوباما به كره جنوبی برای اولین دیدارش از جنوب شرق آسیا تكرار شد. اوایل سال جاری و با غرق شدن یك فروند شناور نظامی كره جنوبی در آب‌های مورد اختلاف دو كره بود كه واشنگتن سعی كرد به مناقشه دو كشور دامن بزند. اكنون و با بروز درگیری‌های تازه، ایالات متحده سعی دارد از آن به مثابه ابزاری برای اعمال فشار بر چین استفاده كند. اوباما با آغاز درگیری بین دو كره از چین خواسته به كره شمالی یادآوری كند این كشور هم ملزم به رعایت قوانین بین‌المللی است. كرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا ساعاتی بعد از درگیری سه‌شنبه گذشته در برابر خبرنگاران قرار گرفت تا یادآوری كند «چین بر كره شمالی نفوذ دارد و به همین جهت جامعه بین‌المللی از پكن انتظار دارد از این نفوذ برای مهار پیونگ یانگ استفاده كند».برای چین اعمال فشار بر كره شمالی به معنای قطع كمك‌های بلاعوض به این كشور فقیر و توصیه به كوتاه آمدن در برابر مطالبات آمریكا است. كره شمالی برای دهه‌ها تحت تحریم‌های ایالات متحده و متحدانش بوده و به همین دلیل چین به بزرگ‌ترین تامین‌كننده نیازهای این كشور تبدیل شده است.

جناح‌های جنگ‌طلب آمریكا درگیری‌های اخیر را به گونه‌ای پوشش می‌دهند كه گویی چین مسبب منازعات دو كره است. واشنگتن پست روز چهارشنبه در سرمقاله خود به كاخ سفید و متحدانش توصیه كرده بود پكن را ملزم به اعمال فشار بر حاكمیت پیونگ یانگ و توقف رفتارهای پر خطرش كند.

جان بولتون، نماینده آمریكا در سازمان ملل در دوران ریاست جمهوری جورج بوش، رئیس‌جمهور پیشین این كشور در این زمینه به

USA Today گفت: تهدید كره شمالی تا زمانی كه حاكمیت این كشور مضمحل نشده به قوت خود باقی است. او افزود: باید فشارها بر این رژیم افزایش یافته و به طور كامل منزوی شود اما در این بین تنها چین است كه می‌تواند به مهار پیونگ یانگ كمك كند.

نگرانی از واكنش زیاده از حد آمریكا به مناقشه شبه ‌جزیره كره و ورود قدرت‌های فرامنطقه‌ای به آن موجب شد زبیگنیو برژینسكی ، مشاور امنیت ملی سابق آمریكا در یادداشتی كه در تایمزمالی منتشر شد به دولتمردان واشنگتن توصیه كند از در پیش گرفتن سیاست خصمانه در برابر چین اجتناب ورزند و به یاد داشته باشند رویارویی واشنگتن و پكن به نفع دوكشور نیست. او از اوباما خواست با هو جین تائو، همتای چینی‌اش تماس بگیرد و موضوع را از منظر دغدغه‌ای مشترك بررسی كند.

كاخ سفید روز پنجشنبه گذشته اعلام كرد اوباما طی روزهای اخیر با هو تماس می‌گیرد اما تصمیم اوباما برای اعزام ناو هواپیمابر جورج واشنگتن به دریای زرد نشان می‌دهد كاخ سفید ترجیح می‌دهد در مسیر رویارویی با چین گام بردارد...../تحلیل:جام جم


ویدیو مرتبط :
بهانه بـی بهانه - وین دایر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیشنهاد جدید اما دوپهلوی آمریکا به ایران / کلینتون: فشار روسیه و چین به ایران



هیلاری کلینتون , پیشنهاد جدید آمریکا


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه‌ی آمریکا روز سه‌شنبه گفت اگر ایران به راه‌حلی دیپلماتیک علاقه‌مند باشد، گروه ۵+۱ در نشست آتی «مسیری روشن» پیشنهاد خواهد کرد.

کلینتون که  در مؤسسه‌ی بروکینگز، در واشنگتن، سخن می‌گفت افزود که این مسیر «قابل راستی‌آزمایی ست و می‌تواند با اقدام در برابر اقدام مرتبط باشد».

هیلاری کلینتون همچنین گفت که اطمینان دارد ایران از سوی روسیه و چین تحت فشار است تا با آمادگی برای پاسخگویی به نشست مسکو بیاید..../انتخاب