اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بهار نارنج‌های آرامگاه سعدی فروخته شد؟!


در آستانه فرارسیدن اردیبهشت‌ماه و «روز سعدی» خبرهایی منتشر شده، مبنی بر این‌که میوه‌های بهارنارنج در محوطه آرامگاه سعدی و آرامگاه حافظ فروخته و برداشت شده‌اند. هرچند متولیان این مکان‌های فرهنگی توضیح دیگری در این‌باره دارند.

خبرگزاری ایسنا: در آستانه فرارسیدن اردیبهشت‌ماه و «روز سعدی» خبرهایی منتشر شده، مبنی بر این‌که میوه‌های بهارنارنج در محوطه آرامگاه سعدی و آرامگاه حافظ فروخته و برداشت شده‌اند. هرچند متولیان این مکان‌های فرهنگی توضیح دیگری در این‌باره دارند.

اخباری درباره آرامگاه سعدی و آرامگاه حافظ در شبکه‌های مجازی منتشر شده است که از فروش محصول درخت‌های بهارنارنج این دو مکان فرهنگی و تاریخی و تکانده شدن بهارنارنج‌های آن‌ها توسط خریدار، حکایت می‌کند. در این خبرها آمده که این دو آرامگاه، با این اقدام، دیگر عطر بهارنارنج ندارند. در حالی که این، یکی از شاخصه‌ها و جذابیت‌های قدیمی و مشهور آ‌ن‌هاست.

اما مصیب امیری - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا توضیح دیگری داد.

او با رد کردن موضوع فروش بهارنارنج‌های دو مجموعه آرامگاه سعدی و حافظ به ایسنا گفت: ما به هیچ‌وجه محصولات بهارنارنج‌ را نمی‌فروشیم. متأسفانه در برخی موارد، کسی چیزی را می‌بیند و هر برداشتی که دوست دارد، از آن می‌کند.

امیری اظهار کرد: ما چیزی را نفروخته‌ایم. اکنون فقط بهارنارنج‌های قدیمی را از درختان جدا می‌کنیم تا با توجه به فرا رسیدن فصل بهارنارنج‌، درخت‌ها بتوانند بار دیگر شکوفه بزنند.

او با بیان این‌که معمولا بهارنارنج‌های قدیمی را تا آخر فروردین‌ماه، برای زیبایی در مقبره سعدی و آرامگاه حافظ روی درختان نگاه می‌داریم،‌ افزود: پس از پایان ایام فراوانی سفر و نوروز، افرادی مسؤول چیدن بهارنارنج‌های قدیمی می‌شوند. البته برخی از آن‌ها خود به خود از درخت می‌ریزند.


ویدیو مرتبط :
موزیک ویدئو تیتراژ برنامه بهار نارنج بنام فصل بهار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نام سعدی با عطر بهار نارنج در شیراز پیچید


نام سعدی با عطر بهار نارنج در شیراز پیچید و مقبره این شاعر با نورهای سبز،‌ آبی و رنگارنگ میزبان مراسمی برای بزرگداشت روزش شد.

خبرگزاری ایسنا: نام سعدی با عطر بهار نارنج در شیراز پیچید و مقبره این شاعر با نورهای سبز،‌ آبی و رنگارنگ میزبان مراسمی برای بزرگداشت روزش شد.

در شامگاه آستانه اول اردیبهشت ماه (روز بزرگداشت سعدی) مراسم آغازین روز سعدی با حضور برخی مقام‌های کشوری و استانی اهل ادبیات و سعدی پژوهان و همچنین جمعی از مردم علاقه مند به این شاعر در محل سعدیه برگزار شد.

در ابتدا امیری مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس و دبیر ستاد بزرگداشت یادروز سعدی در سخنانی با اشاره به اینکه شاعران سرمایه‌های ملی هستند بر نقش آن‌ها در رونق فرهنگ و تمدن تاکید کرد.

در ادامه احمدی استاندار فارس نیز با خیرمقدم گویی و خواندن متنی از سعدی بر پیوند دوباره با این شاعر تاکید کرد.

همچنین سلطانی فر معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری در مورد برنامه‌ای که امروز در شیراز برگزار شده گفت: مدتی بود فعالیت انجمن های حامیان میراث فرهنگی متوقف شده بود و از این موضوع ضررهای زیادی دیده بودیم که امروز استارت‌ حرکت‌های کلی کشور را در شیراز زدیم و این انجمن‌ها فعالیت‌شان را دوباره آغاز کردند.

او سپس با موضوع نقش سفر و دنیادیدگی در خلق آثار هنری و تاثیر این موضوع بر فرهنگ سخن گفت و اظهار کرد:‌ باید از سعدی به عنوان شاعر سفر، حکمت و صلح یاد کرد. او شاعری بزرگ است که میان حکمت، آگاهی، فلسفه و شعر با سفر پیوند می‌زند. سعدی یکی از نخستین شاعران جهانگرد است که میان فرهنگ و گردشگری پیوند ایجاد می‌کند. جهانگردی شاعر چون سعدی ترسیم گر فرهنگ‌ها و تجربه‌هاست.

سلطانی فر در ادامه بیان کرد: سعدی را باید آغازگر سفرهای فرهنگی و تمدنی دانست و نام او در تاریخ این سفرها تا همیشه خواهد ماند.

او همچنین به این موضوع اشاره کرد که یکی از دلایل کاهش خلق شاهکارها در ادبیات معاصر کم شدن جهانگردی‌های فرهنگی و تمدنی نویسندگان و هنرمندان است.

سلطانی فر شعر سعدی را شعر سفر و جستجو نامید و گفت: سعدی شاعر مسافری است که ارزش‌های جهانگردی را به ما یادآوری می‌کند.

در ادامه رضا صالحی امیری مشاور رییس جمهور و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ابتدای سخنانش به فارس،‌ شیراز و مردم این دیار پرداخت و گفت: اگر ایرانیان فقط شیراز را داشتند احساس غرور و افتخار می‌کردند و اگر قرار بود خورشید از ایران طلوع کند قطعا از شیراز شروع می‌کرد.

او در ادامه با بیان اینکه سعدی شاعری است که به جز ایرانیان خیل عظیمی از جهانیان او را تحسین می‌کنند گفت: رایحه کلام دلنشین سعدی از گوشه و کنار جهان به مشام می‌رسد. هوگو،‌ وولتر ،‌ بالزاک و دیگران در ستایش او سخن گفته‌اند. سعدی نسبت به مردم جهان مشربی پیامبر گونه دارد و با آن‌ها مهربان است.

صالحی امیری با نام بردن از سعدی به عنوان مبشر صلح و دوستی اظهار کرد: میراث معنوی که سعدی برای تمدن و فرهنگ ایران و جهان به جا گذاشته آمیزه‌ای از نیکی‌ها و خردمندی‌هاست که عقل بشر تا آن روز می‌توانست به آن دست یابد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در پایان سخنانش به موضوع مذاکرات هسته‌ای اشاره و بیان کرد: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با درک خواسته ملت و رعایت خطوط قرمز ایران و ایرانی را سربلند ساختند.

مراسم آغازین روز سعدی با اجرای موسیقی به پایان رسید و نشست‌های علمی آن صبح اول اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.