اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«بن کینگزلی» در نقش محمدرضا پهلوی؟


جواد شمقدری مذاکره با بن کینگزلی برای بازی در نقش محمدرضا پهلوی در فیلمی که یک سایت خارجی ادعا کرده بر اساس تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط شرکتی خارجی ساخته می‌شود، تکذیب کرد.

خبرگزاری مهر: جواد شمقدری مذاکره با بن کینگزلی برای بازی در نقش محمدرضا پهلوی در فیلمی که یک سایت خارجی ادعا کرده بر اساس تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط شرکتی خارجی ساخته می‌شود، تکذیب کرد.

بولتن نیوز در خبری به  نقل از ناسیونال اعلام کرد که کمپانی فیلمسازی گیت فیلمز، استودیوی تولید فیلم مستقر در انگلستان و منا سینه فیانس، به دنبال ساخت فیلمی جدید در رابطه با تاریخچه انقلاب اسلامی و ناگفته های بحران گروگانگیری سفارت امریکا در سال 1979 است.

این منبع خبری همچنین اعلام کرد در این فیلم سینمایی قرار است بن کینگزلی در نقش محمدرضا پهلوی بازی کند. براساس اخبار منتشر شده، بخش هایی از فیلمنامه این فیلم سینمایی در ایران رخ می‌دهد که گویا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق قراردادی قرار بود از این کمپانی برای حضور در ایران دعوت کند تا بخش های مورد نظر در ایران و کاخ نیاوران فیلمبرداری شود.

همچنین در این خبر آمده است، این فیلم سینمایی یک درام 40 میلیون دلاری (معادل 147 میلیون درهم) است که قرار است به گفتۀ آنها " شکست سیاست خارجی آمریکا را در این دورۀ تاریخی "به تصویر بکشد.

در بخشی از این خبر آمده است "کریس هاوارد" تهیه‌کننده کمپانی گیت فیلمز در خصوص ساخت این فیلم سینمایی گفته است: سر و صدای زیادی از گوشه و کنار به گوش می‌رسد. نیکسون و کارتر بیش از حد با شاه ایران همراهی می‌کردند و به وی میدان می‌دادند، بی آنکه برای عواقب این سیاست آماده شده باشند و اینکه چگونه این رفتار آنها عربستان سعودی را تحت تاثیر قرار داده بود. آنها در رویکرد خود نسبت به این موضوع تا حدی امپریالیستی رفتار کرده اند و اینکار نوعی جایگزین برای انتخاب سیاست خارجی مشفقانه تری برای منطقه بود . این ماجرا یک داستان سیاسی دیدنی از کار در خواهد آمد.
 
این تهیه‌کننده همچنین تاکید کرده که این فیلم گزارشی دست و پا شکسته و کج و معوج از اتفاق تسخیر سفارت آمریکا نخواهد بود. ما امیدواریم، وقایع را درست کنار یکدیگر قرار دهیم و تصویر درستی از یورش به سفارت آمریکا در تهران به نمایش بگذاریم، تحولی که در آن 52 کارمند سفارت توسط دانشجویان مبارز به گروگان گرفته شدند .
 
در ادامه این خبر می خوانید: وقتی حرف از وضعیت گروگان ها به میان می آید، تنها چیزی که اکثر آمریکایی ها می دانند عواقب شکست این سیاست است. اما چیزی که آنها درک نمی کنند این است که چگونه شاه آمریکا را سر یک انگشت می چرخاند و چگونه به او تا این حد بال و پر می دادند که کار را به وقوع انقلاب اسلامی کشید.
 
هاوارد می گوید این فیلم می تواند نوعی بازتولید متعادل از حقایق باشد و با فیلم "آرگو" برنده جایزه اسکارِ بن افلک بسیار متفاوت است.
 
سازندگان این فیلم سینمایی بیش از هرچیز تاکید دارند که فیلم مورد نظر مانند "آرگو" نیست که در آن فقط آمریکایی ها را می بینید که وارد صحنه می شوند و گروگان ها را نجات می دهند بلکه تماشاگر در این فیلم می بیند که آنها چگونه برای مسلح کردن شاه تلاش می کنند. او معتقد است که دولت ایران حق دارد که به خاطر روایت وارونه از انقلاب در این فیلم رنجیده خاطر شود. "آرگو" برای شما داستانی نقل می کند که در آن فضای ایران به شدت سیاه نمایی شده و انقلاب اسلامی، پدیده ای تک بعدی است که فقط افراد را در آنجا شکنجه می کنند.
 
اما میشل نیکلسون یکی از تهیه کنندگان شرکت منا سینه فیانس، می‌گوید که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران از این گروه فیلمسازی دعوت کرده است تا بخش هایی از این فیلم را در کاخ شاه فیلمبرداری کنند.

در همین راستا، جواد شمقدری رئیس سابق سازمان سینمایی صبح امروز در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به اینکه آیا در دوران مسئولیت وی در سازمان سینمایی با این شرکت فیلمسازی برای ساخت این فیلم مذاکره شده است؟ گفت: ساخت این فیلم سینمایی و دعوت از عوامل این فیلم به ایران، هیچ ربطی به دوران مدیریت من در سازمان سینمایی و یا دولت دهم ندارد و فکر می کنم تمام این اخبار گمانه زنی هایی از سوی منبع منتشر کننده خبر یعنی سایت "بولتن نیوز" است و چنین فضای رسانه‌ای سبب خواهد شد تا به این فیلم اعتباری قابل توجه داده شود.

وی بیان کرد: البته نمی دانم دولت جدید برای ساخت این فیلم سینمایی قول همکاری به این شرکت داده است یا خیر.

شمقدری همچنین در پاسخ به این پرسش که پس از پایان دوران ریاست او در سازمان سینمایی چه نسبتی بین سایت "سینماپرس" و او که پیش از این مسئول این سایت بوده است، گفت: خبرگزاری مهر چه نسبتی با سازمان تبلیغات اسلامی دارد؟ "سینماپرس" نیز همین گونه است. البته در حال حاضر من هیچ مسئولیتی در این سایت ندارم و مدیریت "سینماپرس" به افراد دیگری محول شده است.


ویدیو مرتبط :
بازی سر بن کینگزلی در نقش ابن سینا (The Physician)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گفت و گو با بازیگر نقش محمدرضا پهلوی


قرار گرفتن در قالب نقش های تاریخی برای هر بازیگری جذاب است. آن هم نقش یکی از شخصیت های مهم تاریخ معاصر کشورمان.

وب سایت بانی فیلم - زینب علیپور: قرار گرفتن در قالب نقش های تاریخی برای هر بازیگری جذاب است. آن هم نقش یکی از شخصیت های مهم تاریخ معاصر کشورمان.

 حسین نورعلی که در مجموعه «معمای شاه» نقش محمدرضا پهلوی را بازی کرده، از آن دست هنرمندانی است که توانسته با بازی قابل قبولی که از همین ابتدای کار داشته به خوبی دیده شود.

گرچه کمی دیر این فرصت برای وی مهیا شد تا با یک نقش و کار خوب دیده شود. اما به گفته خودش تمام تلاشش را بکار گرفت تا بتواند نقشی را که به وی سپرده شده، باور پذیر ایفا کند. به همین بهانه با وی گفت و گویی پیرامون این نقش داشتیم که می خوانید:

«معمای شاه» مثل یك كلاس درس بود

شما سالها در زمینه تئاتر و دوبله فعالیت می کردید. با این حال چرا این قدر دیر وارد عرصه تصویر شدید؟

- داستان دوبله من که به سال 81 برمی گردد که تست دوبله دادم. به هر حال کار دوبله به دلیل حساسیت و دقتی که لازم دارد، زمان زیادی از آدم می گیرد و به برای اینکه کار باید درست انجام شود، کسی که در زمینه دوبله فعالیت می کند، تقریبا هر روز درگیر کار است.

شاید به همین دلیل دیر وارد این حرفه شدم. البته پیش از این کار در سریالهای «جاده در دست تعمیر است» و «کارآگاه علوی2» نیز بازی کرده بودم.

با محمدرضا ورزی چطور؟ پیش از این همکاری داشتید؟

- بله در سریال «عمارت فرنگی» هم نقش محمدرضا پهلوی را بازی کردم، اما در آن سریال هنوز به سلطنت نرسیده بود و محوریت داستان نبود. در صورتی که در «معمای شاه» داستان درباره زندگی نامه محمدرضا شاه از زمان ورود به ایران تا زمان مرگ در قاهره می گذرد.

به همین دلیل کار بسیار حرفه ای و سختی بود و نیاز به بازی حرفه ای و دقیق و تفکر و تعمق بسیار هم داشت.

سکانس های مربوط به بازی شما تمام شده است و یا هنوز درگیر بازی در این کار هستید؟

- بله هنوز هم سکانس هایی از بازی من تمام نشده و در حال ضبط است. به هر حال این سریال تاریخی و یکی از کارهای ویژه تلویزیون است و چند سالی است که آقای ورزی درگیر این کار هستند. با توجه به این مسئله فکر می کنم تقریبا تا پایان تصویربرداری در کنار گروه باشم. ضمن اینکه راکورد کار هم باید حفظ شود.

یکی از ویژگیهای کارهای محمدرضا ورزی همین شباهت سازی است و بازیگرانی را انتخاب می کنند که به شخصیت های تاریخی به لحاظ چهره نزدیکتر باشند. گرچه نمی توان هنر طراح گریم را نیز در این زمینه کتمان کرد. بنابراین یکی از دلایل انتخاب شما همین شباهت بود.این طور نیست؟

- بله یکی از ویژگیهای کارهای آقای ورزی همین نکته است. اما در کنار شباهت، انتخاب این نقش فکر می کنم برای ایشان خیلی مهم بوده است. به دلیل اینکه کار تاریخی است و این شخصیت را همه در دنیا می شناسند.
«معمای شاه» مثل یك كلاس درس بود

 برای همین بازی در چنین نقشی کار بسیار سخت و مهمی بود. اصلا نمی شد با این شخصیت شوخی کرد. آن هم در یک پروژه ملی. بنابراین بازی خاصی را نیز می طلبید، چون نقش خاص و دارای فراز و نشیب بسیاری بود.

اتفاقا به همین دلیل که گفتید، از فضای کار تاریخی و حضورتان در قالب چنین نقشی بگوئید؟

- این کار برای من بسیار مهم و حیثیتی بود، چون باید من این شخصیت را باید به گونه ای باورپذیر بازی می کردم. بنابراین تمام تلاشم را بکار گرفتم تا بتوانم به خوبی از پس این نقش بربیایم. در کل بازی در این کار و همراهی با این گروه برای من مثل دانشگاه و کلاس درس بود.

از طرفی بازی در این نقش باید به گونه ای بود که در سکانس ها بازی من تکرار نشود، چون این شخصیت سه از دواج داشت و از زمان ورودش به ایران تا زمان مرگ و در هر مقطعی و رو در رویی با شخصیت های مختلف یک بازی خاصی را می طلبید. از این رو کار را برای بازیگر سخت اما جذاب می کرد.

امیدوارم توانسته باشم از عهده این نقش برآمده و این تفاوت ها را در بازی نشان بدهم.

تا چه حد برای باورپذیری این نقش تحقیق و مطالعه کردید و یا به فیلمنامه و راهنمایی ورزی بسنده کردید؟

- اتفاقا فیلمهای مستند بسیاری در این زمینه دیدم. آقای ورزی هم فیلمها و كتابهای بسیاری در این زمینه در اختیار من قرار دادند تا به نقش نزدیكتر شده و برای مخاطب باور پذیر تر شود.

درباره سكانس های مختلف هم با كارگردان صحبت كرده و كار را تحلیل می كردیم. ضمن اینكه من معتقدم بازیگر باید به فیلمنامه هم متعهد باشد. از این رو بازی در این نقش حاصل اندوخته های من و كمك و هدایت كارگردان و تحقیق و مطالعه در این زمینه بود.

یكی از نكاتی كه در این دو قسمت به نظر من رسید، تلفظ و بیان این نقش بود. چون در كارهای قبلی بازیگرانی كه این نقش را بازی می كردند، حرف «را» را «ر» بیان می كردند و با لحن خاصی صحبت می كردند، اما شما بسیار سلیس دیالوگهایتان را ادا می كردید. در این زمینه توضیح دهید.

- از ابتدای كار قرار بر این بود كه این نقش رئال بازی شود و كاری كنیم كه برای مخاطب طبیعی تر و باورپذیر تر جلوه كند. هم من و هم خود كارگردان نمی خواستیم كه تصنعی به نظر برسد.

 به همین دلیل من این نقش را اینگونه بازی كردم. ضمن اینكه باید پله پله جلو می رفتم و در سكانس های مختلف رشد این آدم را باید می دیدیم. بنابراین خواستیم كه از تك بعدی بودن خارج شود. خوشبختانه نتیجه خوبی هم حاصل شد.

 البته هنوز برای قضاوت كردن درباره این كار زود است، ولی من تلاشم را بكار گرفتم و بسیار حیثیتی با این كار برخورد كردم، چون برایم خیلی مهم بود كه مخاطب بتواند با این كار و نقشی كه من بازی كردم، ارتباط برقرار كند.

باز هم تأكید می كنم كه امیدوارم هنگام پخش همچنان مخاطب بتواند با كار همراه شود و از بازی من راضی باشد.

«معمای شاه» مثل یك كلاس درس بود

با توجه به اینكه این نقش را دو بازیگر ایفا كرده اند، شما تا چه زمانی در این كار حضور خواهید داشت؟

- تقریباً تمام ازدواجهای شاه را من بازی كردم و می توانم بگویم تا قسمتهای پایانی حضور دارم و آقای مهدی كیا نیز دوران پایانی زندگی شاه را بازی كرده اند. بنابراین در قسمتهای زیادی حضور دارم.

با این حساب نخستین تجربه حرفه ای تان بسیار سخت و حساس بوده است؟

- بازی در كارهای تاریخی همواره برای من جذابیت داشته ولی همانطور هم كه شما گفتید واقعاً بازی در این نقش كار سختی بود، چون باید به گونه ای بازی می كردم كه هم نقش دربیاید و هم غلو نشود.

 نه فقط برای من بلكه همه گروه برای این كار زحمت كشیدند. بخصوص خود كارگردان كه بسیار دلسوزانه برای این كار زحمت كشید، چون اگر عشق در این كار وجود نداشت، اصلاً كار شكل نمی گرفت.

 ساخت یك كار تاریخی آن هم حساسیتی كه در تاریخ معاصر وجود دارد، كار بسیار سختی است. خوشبختانه من این شانس را هم داشتم كه در چنین پرو‍ژه ای حضور داشته باشم و با كمك های همه اعضای گروه و به خصوص كارگردان بتوانم چنین نقش مهمی را بازی كنم.

شاید برای این سؤال كمی زود باشد، اما در همین دو قسمت بازتاب كار را چطور دیدید؟ با توجه به اینكه سریالهای تاریخی كه آقای ورزی می سازند، معمولاً یك سری موافق دارد و یك سری مخالف و ناخودآگاه درگیر یك سری حواشی می‌شود.


- به قول شما هنوز برای قضاوت زود است. آن هم یك كاری به این عظمت كه تازه دو قسمت از آن پخش شده است، اما خوشبختانه بازتاب خوبی داشته است. معتقدم كه برای هر كاری زحمت بكشی، نتیجه خوبی حاصل می‌شود.

 كاری هم كه از پای بست درست و اصولی باشد، نتیجه خوبی خواهد داشت. البته من آدم نقد پذیری هستم، اما نقد اصولی. بنابراین منتظرم بازتاب كار را ببینم. گرچه خودم به عنوان ببیننده هم كار را دنبال می كنم تا نقاط ضعف و قوت خودم را پیدا كنم، اما معتقدم چنین كارهایی نیاز به زمان دارد، چون تاریخ معاصر شوخی بردار نیست. باید تا پایان كار را دید و بعد آن را نقد كرد.

«معمای شاه» مثل یك كلاس درس بود

بعد از این كار چه برنامه ای برای آینده دارید؟ آیا قصد دارید همچنان در زمینه بازیگری فعالیت كنید و یا سختیهای كار باعث شده باز به سمت دوبله بازگردید؟

- دوبله كه جای خودش را دارد و هر زمان كه كاری پیشنهاد شود، حتماً می پذیرم، اما اصولاً من تشنه تجربه كردن هستم و همواره از خدا خواسته ام در مسیری گام بردارم كه خودش برایم مقدر كرده است، چون معتقدم نباید برای كاری یا چیزی دست و پا زد.

 باید همه چیز را به خودش سپرد. بنابراین من همچنان به بازیگری عشق و علاقه دارم. از دوبله هم نمی خواهم غافل شوم، اما دوست دارم در مسیری گام بردارم كه خداوند برایم مقدر كرده است.

 همین طور كه بازی در این كار پیشنهاد شد، باید ببینم خدا در آینده برای من چه می خواهد. در حال حاضر كه همچنان درگیر بازی در این كار هستم و به عنوان بیننده هم كار را دنبال می كنم. تا در آینده ببینم چه پیشنهادهایی در این زمینه خواهم داشت. ضمناً امیدوارم مردم از كار و بازی من راضی باشند.