اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بنزین یارانه ای مدلی ناعادلانه



اخبار,اخبار اقتصادی ,بنزین یارانه ای

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بنزین یارانه ای را مدل اقتصادی ناعادلانه خواند و گفت: با تک نرخی شدن بنزین شاهد تورم و افزایش قیمت کالاها نخواهیم بود.

 محمد حسن نژاد با اشاره به تک نرخی شدن بنزین گفت: اقتصاد یارانه ای همیشه بد است.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی گفت: این نوع اداره اقتصاد در هیچ جای دنیا و حتی ایران جواب نداده است.

وی ادامه داد: یارانه ای که به بنزین داده می شود یارانه ای کاملا ناعادلانه است، یارانه برای بهره مند شدن قشر محروم از امکانات دولتی است در حالی که با پرداخت یارانه برای بنزین پولداری که ۵ ماشین دارد از ۵ یارانه بنزین استفاده می کند اما فرد فقیری که هیچ ماشینی ندارد از یارانه بنزین استفاده نمی کند.

حسن نژاد یارانه بنزین را یارانه ای از جیب فقیران برای ثروتمندان خواند و در پاسخ به شائبه هایی مبنی بر احتمال افزایش تورم در پی افزایش قیمت بنزین گفت: افزایش قیمتی را پیش رو نخواهیم داشت زیرا وضعیت خودروهای عمومی و تاکسی ها کاملا مشخص است راحت می توان یارانه آنها را حفظ کرده و یارانه خودروهای شخصی را حذف کرد.

عضو شورای عالی بورس اظهار داشت: در شرایطی که قیمت جهانی بنزین کاهش یافته است بهترین فرصت است که قیمت بنزین در ایران واقعی سازی شده و به قیمت فوب نزدیک شود.


وی ادامه داد: قطع یکباره سهمیه ها کار پسندیده ای نبود زیرا دولت باید با مردم صادقانه عمل کند. خیلی ساده می توانست به مردم اعلام کند از فلان روز بنزین یارانه ای قطع خواهد شد.


حسن نژاد تاکید کرد: دولت باید سیاست های اقتصادی خود را در مورد یارانه ها به صورت شفاف برای مردم اعلام کند.

وی آزادسازی نرخ ارز را گام بعدی دولت برای مدیریت اقتصاد کشور خواند و گفت: مجلس در بودجه دست دولت را برای برنامه ریزی و سیاست گذاری اقتصادی باز گذاشت.

اخبار اقتصادی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
قطع یارانه و گرانی بنزین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شفاف شدن قیمت بنزین باهدفمندشدن یارانه



 

شفاف شدن قیمت بنزین باهدفمند شدن یارانه ها

 

شفاف شدن قیمت بنزین با هدفمند شدن یارانه ها

در آستانه آغاز هدفمند کردن یارانه ها، نحوه آزاد سازی قیمت بنزین متولیان امر را به خود مشغول کرده است و سناریوهای مختلفی مطرح شده است. در این خصوص با حسن شبان پور عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت وگویی کرده ایم که در ذیل می خوانید:

حسن شبان پور در این خصوص به سیاست روز گفت: آزاد سازی قیمت و حذف تدریجی یارانه ها از بنزین، اولویت دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه هاست. اما در این میان حساسیت هایی وجود دارد که دولت سناریوهای مختلفی برای اجرایی كردن، هدفمندی یارانه ها در پیش گرفته است.

وی افزود: تاثیر آزاد سازی قیمت بنزین وحذف یارانه ها در مناطق شهری می تواند باعث گرانی روزافزون حمل و نقل مسافر و کالا و تاثیر خود را بر سایر بخش ها بگذارد. تجربه سال های اخیر نشان می دهد که ارتباط سنجی بین افزایش قیمت بنزین و تاثیر آن در جامعه وجود ندارد و هیچ دستگاهی نیز نظارت دقیقی به این امر نمی کند به عنوان مثال در سال های گذشته اگر درصد قیمت بنزین گران می شد به این بهانه قیمت حمل مسافر و کالا تا چهل درصد رشد داشت و یا به این بهانه قیمت بسیاری از کالاها نیز افزایش می یافت در حالیکه چنین روندی به هیچ عنوان منطقی نیست.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه گفت: با وجود آنکه برق انرژی فراگیر تر نسبت به بنزین است و نوسانات قیمت آن باید بیشترین تاثیر را در جامعه بگذارد اما به واسطه آن که مدیریت توزیع و انتقال برق دولتی است هرگونه افزایش قیمت آن، تاثیر منطقی در خدمات مرتبط دارد اما به واسطه نبود نظارت در حمل و نقل، هرگونه رشد قیمت بنزین (و سایر سوخت ها) شاهد رشد بدون ضابطه قیمت ها در جامعه هستیم.

وی تصریح کرد: حذف یارانه بنزین و سایر سوخت ها ضروری و الزامی است اما در کنار آن باید ساختار ضابطه مندی برای سیستم حمل و نقل شهری و بین شهری ایجاد کنیم تا این آزاد سازی قیمت ها باعث لجام گسیختن نظام قیمت ها و رشد روزافزون گرانی در جامعه نشود. متاسفانه وضعیت حمل و نقل شهری به هیچ عنوان مناسب نیست و این امر می تواند در حذف یارانه های سوخت تاثیر منفی بگذارد.

وی در خصوص لزوم حفظ سهمیه بندی بنزین تا سالهای آتی گفت: نمی توان سهمیه سوخت حمل و نقل حوزه هایی مانند کشاورزی را حذف کرد چرا که اقتصاد کشاورزی به حدی ضعیف است که با حذف یکباره سهمیه بندیها ساختار کشاورزی کشور را برهم می ریزد.

این نماینده مجلس با یکسان نبودن مناطق مختلف کشور در مسئله هدفمند کردن یارانه ها تصریح کرد: باید بپذیریم در برخی استان ها که محرومیت های شدیدی در آنها حاکم است با مناطقی همانند تهران و شهرهای مشابه باید به گونه دیگر عمل کرد.وی در خصوص نحوه حذف آزاد سازی قیمت بنزین و سناریوهای تعریف شده در این خصوص گفت: تاکنون طرح های مختلفی برای آزاد شدن قیمت بنزین مطرح شده است برخی معتقد به آزاد سازی قیمت به طور کامل و برخی دیگر این امر را تدریجی می دانند. اما بنده معتقدم در استان های کمتر توسعه یافته همانند خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، ایلام و کردستان باید کاهش یارانه بنزین و واقعی شدن قیمت آن تدریجی باشد و در راستای توسعه کشور این روند سرعت یابد و از سوی دیگر نهادهای رسمی و مسئول با نظارت دقیق بر سیستم حمل و نقل شهری و تاکسیرانی، بنزین دولتی را تا میزان مشخصی در اختیار این افراد بگذارد، مشروط بر آن که راندمان کاری وسایل نقلیه شهری نیز کنترل شود.

وی بهترین قیمت بنزین را در نیمه دوم سال جاری ۵۵۰ الی ۷۰۰ تومان دانست و گفت: حذف یارانه بنزین باید به صورت پلکانی و برای چند ماه یک بار باشد و البته تا زمانی که متولیان امر نظارت خود را بر سیستم حمل و نقل شهری ایجاد نکرده اند باید برای حمل و نقل عمومی سهمیه بنزین قیمت فعلی باقی بماند.

وی در خصوص نظریه برخی افراد مبنی بر حذف یکباره و قاطعانه یارانه بنزین و رساندن قیمت به حدود ۱۰۰۰ تومان گفت: چنین امری می تواند شوک فاجعه آوری را برای اقتصاد کشور به ارمغان آورد باید بپذیریم شرایط اجتماعی و اقتصادی ایران به گونه ای نیست که قیمت بنزین را به یکباره آزاد کنیم.

این نماینده مجلس در خصوص واردات بنزین و برنامه دولت برای خودکفایی در این کالا گفت: ویژگی بارز برنامه هدفمند کردن یارانه در کاهش مصرف بنزین می تواند موثر باشد در صورتی که برنامه هدفمند کردن یارانه ها به درستی اجرا شود می تواند در الگوی مصرف سوخت تاثیرگذار باشد. به واسطه ترویج فرهنگ مصرفی در سالهای گذشته و تداوم برخی از آن سیاست ها تاکنون به ویژه در تولید و فروش خودروهای کم کیفیت داخلی، الگوهای نامناسبی در نوع مصرف سوخت درجامعه تعریف شده است که می توان باهدفمند کردن یارانه ها، این الگوهای منفی را در جامعه از بین برد.

شبان پور با اشاره به فشار کشورهای غربی به فروشندگان بنزین و ضرورت خودکفایی ایران در بنزین خاطر نشان کرد: دولت برنامه هایی را برای خودکفایی در تولید بنزین دار. بنده بر این باورم که قانون هدفمند کردن یارانه ها برنامه تکمیلی در خودکفایی بنزین است. اگر بخواهیم در کالاهای مختلف خودکفا شویم باید در کنار آن الگوی مصرف خویش را منطبق با واقعیات روز دنیا اصلاح کنیم. این نماینده در پایان گفت: دولت باید با اولویت دادن به ساختار جایگاه های سوخت CNG، به مرور این سوخت را جایگزین مصرف بنزین کند متاسفانه روند ساخت جایگاه های CNG بسیار کند است.

با محور قرار دادن سوخت CNG برای حمل و نقل شهری دولت می تواند به اهداف خود در مواردی مثل کاهش مصرف بنزین و طبیعتا کاهش واردات و همین طور حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی بیشتر فضای تهران و شهرها، باعث پیشرفت کشور شود...../تحلیل:سیاست روز