اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بنزین وارداتی با چه قیمتی و چگونه عرضه می شود؟



بنزین وارداتی با چه قیمتی و چگونه عرضه می شود؟

ایرنا :   بر اساس مصوبه جدید مجلس در بررسی لایحه بودجه 91، از این پس بخش خصوصی می تواند به صورت مستقل به ثبت سفارش و واردات فرآورده های نفتی اقدام كند؛ در اینجا این مسئله مطرح است كه به عنوان مثال بنزین وارداتی این بخش با چه قیمتی و چگونه عرضه می شود؟

 

رئیس اتحادیه صادركنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با تاكید بر اینكه واردات فرآورده تاكنون نیز توسط بخش خصوصی انجام می شد و وزارت نفت به عنوان بخش دولتی عملیات ترخیص آن در گمرك را انجام می داد، گفت: پیش از این بر اساس توافق میان بخش خصوصی و وزارت نفت، ما عملیات واردات را انجام می دادیم اما به نام وزارت نفت ثبت می شد.

وی با تاكید بر اینكه دو راهكار برای نرخ و چگونگی عرضه بنزین وارداتی بخش خصوصی وجود دارد، تشریح كرد: یكی از راه ها این است كه بخش خصوصی فرآورده را از منابع خارجی خریداری و وارد كشور كند و سپس به دولت عرضه كند و در مراحل عرضه و توزیع نقش نداشته باشد.

 

خسروجردی افزود: این راه به همكاری كنونی بخش خصوصی و وزارت نفت شبیه است و تنها تفاوتش این است كه به اسم بخش خصوصی وارد كشور می شود.

وی، خرده فروشی توسط بخش خصوصی وارد كننده را یكی دیگر از راه ها عنوان كرد و گفت: در این شرایط بخش خصوصی تاسیساتی مثل پمپ بنزین را در نقاط مختلف كشور احداث می كند و بنزین را با توجه به قیمت تمام شده به مردم عرضه می كند.

 

رئیس اتحادیه صادركنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی افزود: در بررسی این راهكار باید به این سوالها پاسخ داد كه آیا دولت موافق است بنزینی با نرخ آزاد در جایگاه های ویژه بخش خصوصی عرضه شود؟ و آیا این نرخ آزاد در میان مردم متقاضی دارد؟

 

وی گفت: در صورتی كه این طرح اجرا شود بنزین وارداتی با قیمت تمام شده برای وارد كننده به مردم عرضه می شود كه این طرح مستلزم این است كه سهمیه بنزین دارندگان خودرو مشخص شود و تامین آن به قیمت دولتی از كانال دیگر امكان پذیر نباشد تا آن دسته از مردم كه نیاز بیشتری دارند مجبور باشند از جایگاه های بخش خصوصی خریداری كنند.

خسروجردی ادامه داد: به عبارتی ساده تر، تا زمانی كه تغییراتی در نرخ و سهمیه بنزین ایجاد نشود عرضه بنزین توسط بخش خصوصی امكانپذیر نیست.

 

به گفته وی، تا دو هفته پیش نرخ بنزین در فوب خلیج فارس حدود 1230 دلار بود كه الان به حدود 1030 دلار كاهش یافته است؛ بنابر این در صورتی كه دولت ارز را با نرخ مرجع به بخش خصوصی ندهد هر لیتر بنزین حدود 1700 تومان برای بخش خصوصی تمام می شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه 91 بندهای نفتی جدیدی را به تصویب رساندند كه از جمله آن مجوز واردات و فروش سوخت از سوی بخش خصوصی با رعایت استانداردهای عرضه فرآورده در كشور است.

 

نمایندگان در بررسی لایحه بودجه سال 91 مقرر كردند واردات و فروش فرآورده های نفتی با رعایت كیفیت و استانداردهای عرضه هر فرآورده در كشور از سوی بخش خصوصی مجاز باشد (براساس جزء خ بند یك این لایحه، واردات و فروش فرآورده‌های نفتی با رعایت كیفیت و استانداردهای عرضه هر فرآورده در كشور و قوانین و مقررات مربوط از سوی بخش خصوصی مجاز است/ایرنا


ویدیو مرتبط :
عرضه پوشاک وارداتی با برچسب شناسایی کالا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تناقض در اظهارات مدیران نفتی/ بنزین وارداتی یورو ۴ است اما عرضه «بنزین معمولی»



 اخبار,اخبار اقتصادی,بنزین یورو 4

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفته بود بنزین وارداتی دارای استاندارد یورو ۴ است، اما یک مقام مسئول در شرکت ملی پالایش و پخش اذعان کرد بنزین معمولی در کشور عرضه می‌شود.

سید محسن قمصری مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با سایت اطلاع رسانی وزارت نفت  با تاکید بر این که بنزین وارداتی مطابق با استانداردهای روز دنیاست اعلام کرده است مشخصات بنزینی که هم اکنون وارد می شود مطابق با یورو ٤ است، یعنی اکتان بنزین که هم اکنون وارد کشور می شود ٩٥ است و ٣ درجه هم از حد استاندارد بنزین یورو ٤ بالاتر است؛ بنزن آن ماکزیمم یک درصد است و سولفور، آروماتیک و الفین آن به ترتیب ٥٠ ، ٣٥  و ١٨ PPM است.

وی ادامه داد: عده‌ای مدعی هستند بنزین وارداتی استانداردهای یورو ٤ را ندارد. این موضوع از بی‌اطلاعی افراد نشات می‌گیرد. چون بنزین وارداتی از سوی اداره نظارت بر صادرات و واردات شرکت ملی نفت ایران، اداره مهندسی پخش و اداره استاندارد ایران بررسی و پس از تایید توزیع می شود.

قمصری با تاکید بر این که بنزین وارداتی در بدو ورود به ایران مورد بررسی قرار می گیرد درباره این که واردات بنزین از چه مبادی ای انجام می شود، تصریح می کند: به دلیل شرایط تحریم نمی‌توان آن را عنوان کرد اما اینگونه نیست که ایران از هر جایی بنزین خریداری کند و قطعا از مبادی مطمئن بنزین وارد می‌کند.

اظهارات امروز مدیراموربین الملل شرکت ملی نفت ایران در حالی مطرح می‌شود که خبرنگار فارس روز گذشته در گزاشی به زوایای پنهان آلودگی هوا و توزیع «بنزین یورو چهاری که استاندارد یورو 2 هم ندارد» پرداخت.

اگرچه آقای قمصری در مورد بنزین وارداتی و کیفیت آن، توضیحاتی داده است اما نکاتی که در گزارش روز گذشته نیز آمده است و باید به آن توجه کرد این است که مسئولیت اعلان استاندارد بودن بنزین وارداتی بر عهده سازمان استاندارد است و با تمام احترام به اقای قمصری باید گفت ایشان نمی تواند در مورد استاندارد بودن بنزین وارداتی اظهارنظر کند.

همچنین با فرض صحت اظهارات مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران باید گفت در حال حاضر واردکننده و آزمایش کننده بنزین یک ارگان است بنابراین نمی توان به این نتایج آزمون استناد کرد.

در ثانی مسئول فروش نفت ایران را به مصاحبه روز گذشته سایت اطلاع رسانی وزارت نفت (شانا) با جناب آقای سعید محجوبی جلب می کنیم که در این مصاحبه مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت پالایش و پخش صریحا اعلام کرده اند «بنزین وارداتی به کشور براساس استانداردهای زیست محیطی بین المللی و با عدد اکتان ٩٥ با نفتای تولیدی مخلوط و با اکتان ٨٧ به عنوان بنزین معمولی عرضه می شود».

بنابراین معلوم نیست که آیا باید به گفته های مدیر اموربین المللی شرکت ملی نفت توجه کرد و یا صحبت‌های مدیرهماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش مورد استناد است.

به همین دلیل هنوز این نکته و ابهام که در گزارش روز گذشته نیز مورد تاکید قرار گرفته است باقی است و مسئولان باید پاسخ دهند:

1) چرا بنزین وارداتی و با اکتان 95 با نفتای تولید داخل ترکیب می شود و با عدد اکتان 87 که یک مشخصه از بنزین یورو2 است در کشور عرضه می شود.

2) براساس گفته مسئولان ارشد وزارت نفت قرار بود بنزین تولیدی با ریفورمیت پتروشیمی‌ها متوقف و بنزین یورو4 وارد و در کشور عرضه شود بنابراین چرا وعده عرضه بنزین یورو4 در 8 کلانشهر داده شده اما این کار صورت نمی گیرد و بنزین وارداتی نیز باید با استاندارد یورو2 عرضه شود.

3) چرا تنها مسئولان شرکت ملی نفت استاندارد بنزین وارداتی را اعلام می کنند و هیچ صحبتی از استاندارد بنزین وارداتی از سوی مسئول مربوطه که همان سازمان استاندارد است مطرح نمی شود.

4) و بالاخره این که مدیرامور بین الملل اعلام کرده اند به دلیل شرایط تحریم نمی توان گفت بنزین یورو4 را از کجا خریداری می‌کنند به همین دلیل باید از این مقام مسئول سوال کرد مگر دیوار تحریم ها ترک نخورده است؟ هر هفته شاهد ورود تیم های مختلف از کشورهای اروپایی برای مذاکره با مقامات نفتی ایران هستیم پس چرا مسئول فروش نفت ایران اعلام نمی کند بنزینی که مدعی است دارای استاندارد یورو4 است را از کجا خریداری می کنند؟

 

اخبار اقتصادی - فارس