اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بلر: حكومت ایران از " بیخ و بن " با سبک زندگی غربی مشكل دارد



 

بلر: حكومت ایران از

 

تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا كه برای دومین بار در روز جمعه در كمیته تحقیق جنگ عراق ( چیلكات ) حاضر شده بود تا به سوال های قضات كمیته درباره دلایل ورود بریتانیا به جنگ پر هزینه عراق پاسخ دهد ، به یكباره موضوع سخن را به سمت ایران چرخاند و اظهاراتی در انتقاد از سیاست غرب در مواجهه با ایران بیان كرد.

 

به گزارش عصر ایران و به نقل از " فایننشال تایمز" بلر در انتقادی بی سابقه از سیاست های آمریكا در قبال ایران ، باراك اوباما رییس جمهور دموكرات آمریكا را متهم كرد كه در برابر ایران از موضع انفعالی برخورد كرده و بیش از حد نرمش نشان می دهد.

وی  افزود: " اوباما در مارس  2009  به قاهره و قلب جهان اسلام رفت و در یک سخنرانی گفت که دوران بوش تمام شده و حتی دست خود را به سوی ایران دراز کرد و این "ملت سرافراز و تاریخی" را به همکاری فراخواند. اما نتیجه ای که گرفت چه بود؟   پاسخ ایران این بود که به تروریسم و بی ثبات كردن منطقه  و تلاش برای دستیابی به بمب اتمی ادامه دادند! "

بلر ضمن انتقاد از رویكرد غرب گفت :‌‌" مطمئن هستم  زمانی فرا خواهد رسید كه غرب از خم شدن در برابر ایران و سیاست عذرخواهی و مقصر دانستن خود در برابر كارهای نظام تندروی حاكم بر ایران ، دست بر خواهد داشت ".

نخست وزیر سابق بریتانیا با رد این مساله كه غرب مسئول اقدامات انجام شده از سوی حكومت ایران است ، گفت :‌ " ‌اقدامات ایران هیچ ارتباطی به ما ندارد . حقیقت این است كه آنها این اقدامات را انجام می دهند چون از " بیخ و بن " با روش زندگی غربی مشكل دارند و تلاش برای دست یابی به بمب اتمی را تا زمانی كه با توسل به زور جلوی آنها گرفته نشود ، ادامه خواهند داد ".

بلر با ادعای اینكه در كشورهای منطقه خاورمیانه و هر جا كه می رود رد پای نفوذ دولت ایران را می بیند ، گفت :‌‌‌"  «در وضعیت فعلی و با کاری که دارم، در تک تک کشورهای منطقه می توان ردپا و نفوذ ایران را دید که در جهت منفی، برهم زننده ثبات و امنیت و حمایت از تروریسم است و آن ها هر کاری از دستشان بربیاید می کنند تا صلح خاورمیانه را متوقف کرده و روند آن را بر هم بزنند."

حضور بلر برای بار دوم در كمیته چیلكات و ادای توضیحات وی به مدت 4 ساعت برای این كمیته كه كار آن رسیدگی به حقایق یكی از پرهزینه ترین  مصیبت بار ترین جنگ های دهه های اخیراست ، در حالی است كه وی هم اكنون به عنوان نماینده ویژه گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه ( آمریكا ، اتحادیه اروپا ، روسیه و سازمان ملل) تلاش دارد تا چرخ های صلح خاورمیانه را به حركت در آورد !

بلر از سوی بخش بزرگی از افكار عمومی در بریتانیا به عنوان آغاز گر جنگ عراق و مسئول كشته شدن سربازان بریتانیایی و مردم بی دفاع و بی گناه عراقی مطرح است  ، با این حال وی همچنان در دو نوبت حضور خود در این كمیته از عملكرد خود دفاع كرده و جنگ عراق و سرنگونی حكومت صدام را اقدامی درست و منطقی دانسته است.../عصر ایران


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

"فساد" یک سبک زندگی در ایران ؟



 اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی,فساد در جامعه

تنها تعداد معدودی از سیاستمداران نسبت به افزایش میزان شیوع فساد در جامعه ایران و نهادهای دولتی هشدار داده اند. آنان می دانند که تداوم معضل "فساد" می تواند به ناآرامی های اجتماعی بیانجامد.

 سایت "میدل ایست آی" با اشاره به حکم اخیر صادر شده از سوی دادگاه برای بابک زنجانی می نویسد:"بابک زنحانی میلیاردر مهم ایرانی به فساد محکوم شده است. او به اتهامی 2.8 میلیارد دلاری مجرم شناخته شده است. این میلیاردر 41 ساله به واسطه معاملات نفتی که در دوران احمدی نژاد انجام می داد و تحریم ها را دور می زد توانست ثروت زیادی را برای خود فراهم کند. در واکنش به خبر محکومیت او حسن روحانی رییس جمهوری ایران اعلام کرد که مردم می خواهند بدانند که چه شده و این پول ها در کجا خرج شده است.

 

اظهارات روحانی به طور ضمنی مبنی بر آن است که ظاهرا زنجانی تنها نبوده و در این کار با مقام های نیز در ارتباط بوده است. پس از اعلام حکم دادگاه "امیر عباس سلطانی فر" یکی از اعضای کمیسیون پارلمانی بر رسیدگی به پرونده زنجانی اظهار کرده که ضروری است تا این اطمینان کسب شود که چه کسانی پشت سر او بوده اند و این اطمینان را به او داده بودند که او اعدام نخواهد شد. افشای پشت پرده این واقعیت اهمیت دارد".

به گزارش خرداد، این نشریه می افزاید:"فساد اجتناب ناپذیر است و در همه کشورها وجود دارد و در عین حال مقیاس و میزان آن متفاوت است. "احمد توکلی" اقتصاددان صریح و رک گوی مجلس به تازگی درباره "فساد سیستماتیک" در ایران هشدار داده بود و خاطر نشان کرد که تداوم این روند می تواند منجر به فروپاشی نظام شود. هم چنین، مقام معظم رهبری نیز به طور دائم درباره تداوم فساد هشدار داده و گلایه کرده اند. ایشان از مقام های عالی رتبه کشوری این پرسش را مطرح کردند که چند سال پیش من در مورد فساد صحبت کردم و به سران قوا نامه نوشتم واقعا در عمل چه کاری برای مبارزه با فساد انجام شده و می شود"؟

این نشریه در ادامه اشاره می کند که مفهوم "رانت اقتصادی" مربوط به فساد است و در رسانه های ایران به طور گسترده ای مورد بحث قرار می گیرد. رانت اقتصادی زمانی موضوعیت می یابد ک یک فرد چیز منحصر بفردی را در اختیار می گیرد و تصمیم می گیرد تا با استفاده از موقعیت و یا کسب منافع مادی از مضرف کنندگان بهره ببرد. فعالیت های رانت جویانه در ایران شایع است و در زمره آن ها رشوه، تقلب، اختلاس و دیگر معاملات مشکوک از جمله سوء استفاده از بخش دولتی نیز وجود دارند".

این نشریه در بیان علت همه گیری "فساد" در ایران می نویسد:"دولت ایران بزرگ است. از نفت و گاز تا صنایع از جمله لوازم یدکی خودرو، مواد بهداشتی و غذایی، بانکداری و هواپیمایی می توان حضور دولت را در هر گوشه ای زندگی در ایران مشاهده کرد. براساس برخی برآوردها حدود 80 درصد از نیازهای روزمره زندگی ایرانیان را بخش دولتی تامین می کند. این منجر به ایجاد طیفی از کارکنان در بخش دولتی می شود که به دنبال کسب فرصت برای استفاده از موقعیت خود و بهبود وضعیت معیشتی شان هستند.

 

کمبود دستمزدهای کارکنان بخش دولتی در میان برخی از آنان این انگیزه را ایجاد می کند که برای تامین هزینه های زندگی خانواده خود به فسادروی آورند. در این بین بخش کوچکی از کارکنان حقوق خوبی دریافت می کنند و عامل اصلی ارتکاب فساد در میان آنان حرص و از قلمداد می شد. پاسخگویی و عدم وجود آن یکی دیگر از عوامل تعیین کننده در گسترش فقساد است. هم چنین وجود پارتی بازی و ضعف جامعه مدنی نیز سبب می شود تا سازمان های جامعه مدنی، پژوهشگران و حسابرسان مستقل و رسانه ها نتوانند به حد گسترده ای به موضوع فساد و ابعاد و جزئیات آن در ایران بپردازند".

این سایت در ادامه اشاره می کند که زنجانی صرفا یک فرد و یک نام بود و معلوم نیست چه کسانی در پشت پرده او را حمایت می کردند. این سایت می نویسد:"در سال 2015 میلادی، شاخص فساد که توسط سازمان شفافیت بین المللی منتشر شد نشان می داد که ایران در میان 168 کشور جهان در رتبه 130 قرار دارد. یک عامل مهم و موثر بر شاخص فساد عدم شفافیت در اقتصاد است. کارکنان بخش دولتی با استفاده از فرصت هایی که در اختیار دارند برای ارتقای موقعیت خود ممکن است به رشوه مبادرت ورزند".

میدل ایست ای در ادامه از عواقب و پیامدهای تداوم فساد می نویسد:"تحت یک نظام گسترده از فساد، لذت بردن از رانت اقنصادی توسط عده ای به یک پدیده متداول تبدیل می شود. نتیجه اجتناب ناپذیر ظهور چنین وضعیتی تمرکز ثروت در دست یک اقلیت کوچک است. در آن صورت توزیع درآمد ناهمگون تر و نابرابری تشدید می شود.

 

در چنین شرایطی نرخ فقر افزایش می یابد". این سایت اشاره می کند که یکی از دلایل اصلی دشواری مبارزه با فساد در ایران نبود آمار و داده های قابل اعتماد است و در این باره می نویسد:"برای مثال، حجم گسترده ای از کالاها به طور غیر قانونی و بدون ثبت شماره رسمی صادرات و واردات به ایران وارد می شوند. در نتیجه داده قابل اعتمادی وجود ندارد که بتوان بر پایه آن برنامه ریزی اقتصادی برای اصلاحات را انجام داد. پرداخت رشوه برای کاهش مالیات و عدم شفافیت در عوارض گمرکی همگی از جمله موانع دولت برای مبارزه با فساد هستند. یکی دیگر از اثرات نامطلوب فساد در ایران آن است که بخش بزرگی از استعدادهای کشور که جوانان دارای تحصیلات عالی هستند به جای کار مولد در فعالیت های رانت جویانه شرکت کنند".

این سایت با طرح این پرسش که آیا ایران می تواند فساد را مهار کند می نویسد:"علی لاریجانی رییس مجلس ایران یک بار در مجلس اظهار کرد که هیچ امیدی برای مبارزه با فساد ندارد. واقعیت آن است زمانی که فساد به طور سیستماتیک در کشوری همه گیر می شود این موضوع به یک روش زندگی تبدیل می شود. در ایران بسیاری از مردم در زندگی روزمره با این سیستم فساد سر و کار دارند و سعی می کنند تا خود را با آن انطباق دهند. آنان به سادگی تلاش می کنند تا در بدترین وضعیت ممکن بهترین منافع را کسب کنند. مطمئنا این وضعیت نامطلوب است. اما برای از بین بردن فساد جامعه و دولت باید با یکدیگر اراده لازم را داشته باشند. در این میان تنها تعداد معدودی از سیاستمداران نسبت به پیامدهای تداوم فساد در ایران هشدار داده اند".


 اخبار اجتماعی  -  خرداد