اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بلال فروش ها ،بلوط های 500ساله را می برند



اخبار,اخباراجتماعی,قاچاق چوب

 

 اخباراجتماعی - بلال فروش ها ،بلوط های 500ساله را می برند

جاده یاسوج، بابامیدان بخشی از کریدور شمال جنوب است جاده ای بسیار زیبا که رهگذران آن شاهد زغال شدن بلوط های کهن سالی حتی به قدمت بالای 500 سال برای کباب کردن بلال های سه ماه هستند.

اگر گذرتان به این جاده بسیار زیبا و کوهستانی افتاده باشد در طول مسیر در دو سوی آن بلال فروشانی را خواهید دید که برای کباب کردن بلال از چوب درختان بلوط های کهن سال استفاده می کنند.

جاده یاسوج، بابامیدان؛ جاده ای که 36 سال پیش یک راه مالرو بود و با سفر مهدی بازرگان؛ نخست وزیر دولت موقت به یاسوج با 150 میلیون تومان ساخته شد، اینک بخشی از کریدور شمال جنوب است و در این سو و آن سوی آن روزانه هزاران بلال، کباب می شوند.

پنج، شش کیلومتر از شهر خوش آب و هوای یاسوج که بیرون می روی، هردوسوی جاده، کوه های زاگرس را می بینی زیبایی طبیعت بکر که میلیون ها درخت بلوط با فاصله چهار، پنج متری کنار همدیگر روییده اند، این بلوط ها شاید 300، 400، 500 و حتی دو هزار سال با هم همسایه بوده اند.

این درخت ها دیده اند که لشکر تیمور چگونه مردان و زنان ایرانی را به خاک و خون می کشیدند، چگونه سربازان ایرانی، با سربازان رومی نبرد کردند، چگونه لشکریان نادر، افغان ها را از خاک ایران بیرون راندند، چگونه شاه عباس، سرزمین بی پناه ایران را یکی کرد، چگونه آریوبرزن سردار دلیر ایرانی، راه اسکندر را بست اما با خیانت یک هم میهن به خونش آغشته شد.

اینک ذرت ها؛ یک گیاه 50 سانتی متری، بلوط ها؛ این شگفتی های هفت، هشت متری طبیعت را زمین می اندازند تا رهگذران دمی خوش باشند.

در یک فاصله یک کیلومتری، دست کم 40-50 بلال فروشی و کبابی کار می کنند که همه آنها زغال لازم برای کار خود را از چوب درخت های بلوط اطراف جاده بدست می آورند.

بر اساس یک برآورد، برای این کار، باید روزانه 10 درخت بریده شود که در یک سال بیش از سه هزارو600 درخت می شود که در یک دهه به 36 هزار درخت می رسد.

پیش از این ˈ سعید نظری ˈ رییس منابع طبیعی بویراحمد، میانگین عمر درختان بلوط این شهرستان را 500 سال عنوان کرده بود که با این حساب هر 10 سال یک بار در مجموع یک گنجینه طبیعی 18 میلیون ساله نابود می شود.

این چالش بزرگ تنها بخشی از ویرانی جنگل هاست که با خونسردی و بی تفاوتی در کنار جاده های یاسوج، بابامیدان رخ می دهد.

در کنار قاچاق کالا، مواد مخدر، سوخت، انسان و ... یک پدیده شگفت دیگر وارد شده است که قاچاق کالای سیاهی به نام زغال است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد در این باره گفت: از فروردین تا ابتدای مردادماه امسال نزدیک به دو تن زغال از قاچاقچیان این کالای سیاه کشف و ضبط شد.

ˈمحمد رضا جهان آرا ˈ افزود که در همین مدت 15 متخلف و قاچاقچی زغال در این استان دستگیر شده اند.

رییس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد نیز با بیان اینکه قاچاق زغال و چوب به صورت گروهی و باندی صورت می گیرد گفت: گروه های قاچاق با رفتن به جنگل های انبوه، درخت های کهنسال بلوط را قلع و قمع می کنند و آنها را با واسطه هایی به دیگر شهرهای ایران می فرستند.

ˈسعید نظری ˈ با اشاره به وجود شمار زیاد کوره راه های عشایری در جنگل های بلوط شهرستان بویراحمد می گوید: از این جاد ها به عنوان اصلی ترین گذرگاه های ورود قاچاقچیان چوب به جنگل های شهرستان استفاده می شود.


اخباراجتماعی - ایرنا


ویدیو مرتبط :
خرده فروشی عمده فروشی، توزیع مویرگی،دپارتمان بازاریابی و فروش،مدیریت برند مهندسی برند برندسازی ،کلینیک برند،مرکز آموزش ب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سامسونگ پر فروش ترین برند موبایل دنیا در سال 2012



سامسونگ پر فروش ترین برند موبایل دنیا در سال 2012

کره‌ای محبوب در صدر

برای اولین بار بعد از چهارده سال دیگر نوکیا رتبه اول را در تجارت جهانی گوشی‌های موبایل در اختیار ندارد. نوکیا حالا جای خودش را به رقیب کره‌ای یعنی سامسونگ داده است تا به جایگاه دوم این رتبه بندی سقوط کند.

به این ترتیب سامسونگ حالا عنوان برند برتر موبایل سال را از آن خود کرده است. تا‌کنون نوکیا با خیال آسوده بر جایگاه شماره یک فروش موبایل دنیا تکیه زده بود؛ اما از ابتدای سال جاری سامسونگ با حرکتی سریع و فروشی قدرتمند توانست این جایگاه را از آن خود کند.

آخرین و جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی iSuppli در این مورد نشان می‌دهد که شرکت سامسونگ تا پایان سال 2012 سهم 29 درصدی از بازار جهانی گوشی‌های موبایل را در اختیار گرفته در حالی که سهم بازار این شرکت در سال 2011 برابر 24 درصد بوده است. در مقابل شرایط برای نوکیا کاملا برعکس سامسونگ شده است. در حالی که سهم نوکیا از بازار جهانی در سال 2011 برابر 30 درصد بود، حالا انتظار می‌رود این سهم تا پایان سال 2012 به 24 درصد کاهش پیدا کند. حالا این اولین باری است که سامسونگ توانسته رتبه اول را در جدول برترین برندهای بازار جهانی موبایل در اختیار بگیرد و همچنین اولین بار از سال 1998 تا حالا است که نوکیا جایگاه خودش را در صدر بازار جهانی موبایل از دست می‌دهد و به رتبه‌های پایین‌تر سقوط می‌کند.

«وین لام» یکی از کارشناسان iSuppli در این مورد می‌گوید: «واقعیت این است که رقابت در بازار موبایل بسیار شدید و نزدیک است. این رقابت در سال 2012 اما بیشتر در حوزه موبایل‌های هوشمند رونق داشت و این گوشی‌ها بودند که توانستند میزان فروش، سود و سهم بازار هر شرکت تولید‌کننده را تعیین کنند تا جایی که حدود نیمی از گوشی‌های موبایلی را که در سال 2012 به سرتاسر جهان صادر شده‌اند، موبایل‌های هوشمند تشکیل می‌دهند. این همان حوزه‌ای بود که سامسونگ توانست در آن نسبت به نوکیا حضور موفق‌تر و موثرتری داشته باشد.»

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

این گزارش نشان می‌دهد که میزان صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند در سال 2012 افزایش 5/35 درصدی خواهد داشت؛ در حالی که این افزایش برای کل بازار جهانی گوشی‌های موبایل تنها یک درصد خواهد بود. بر اساس این آمار میزان ضریب نفوذ موبایل‌های هوشمند در جهان تا پایان سال 2012 به 47 درصد می‌رسد؛ در حالی که این میزان در سال 2011 برابر 35 درصد بوده است.

به عقیده کارشناسان و فعالان بازار موبایل، موفقیت سامسونگ در برابر نوکیا بیشتر به دلیل تمرکز این شرکت کره‌ای روی طراحی صنعتی بهتر و البته مدل‌های هوشمند بوده است. در حال حاضر سامسونگ به خاطر عرضه موبایل‌های هوشمند پیشرفته و گران‌قیمت برای کاربران رده بالا و از طرفی عرضه موبایل‌های هوشمند کاربردی و ارزان قیمت برای کاربران نه چندان حر‌فه‌ای توانسته است، مقبولیت خوبی در بازار پیدا کند.

سامسونگ در این سال‌ها تمام تلاش خودش را برای دنبال کردن راه شرکت‌های بزرگ، شناسایی نیاز بازار و کاربران و البته فرصت‌های بازار انجام داده و همچنین توانسته خودش را با روند رشد و تغییر بازار همراه کند.در مقابل اما شرکت فنلاندی نوکیا همچنان درگیر تغییر سمت و سویش به طرف موبایل‌های هوشمند و البته تمرکز بر تولید موبایل‌های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل ویندوز خودش است. این موضوع تاثیر قابل توجهی بر کاهش میزان صادرات جهانی نوکیا داشته و از طرفی فروش موبایل‌های قدیمی مبتنی بر سیستم عامل سیمبین این شرکت هم کاهش قابل توجهی داشته است.

سامسونگ گویا بهترین عملکردش را در سال 2012 به نمایش گذاشته است. این شرکت همچنین در بازار موبایل‌های هوشمند هم توانست بر اپل محبوب و پر‌طرفدار غلبه کرده و با افزایش 8 درصدی سهم بازار خودش به برترین تولید‌کننده در جهان تبدیل شود. در مقابل بیشترین کاهش و سقوط در بازار هوشمندها به نوکیا اختصاص دارد که با کاهش 11 درصد سهمش از بازار موبایل‌های هوشمند در رتبه سوم این فهرست قرار گرفته است. حالا نوکیا همراه با دو شرکت HTC و RIM هر کدام به سهم 5 درصدی از بازار موبایل‌های هوشمند رضایت داده‌اند تا به ترتیب رتبه‌های سوم، چهارم و پنجم این رتبه‌بندی را در اختیار بگیرند.

سامسونگ سال ۲۰۱۲ را در حالی پشت سر گذاشت که تجربه فروش ۳۰ میلیون دستگاهی گوشی Galaxy S3 را دارد؛ اما نوکیا هنوز در مرحله گذار از سیمبین به ویندوزفون بوده و به تازگی فروش اسمارت فون‌های ویندوز فون 8 خود را آغاز کرده است./دنیای اقتصاد