اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بلال فروشی که نفر دوم شورای شهر شد


دو دیگ، یک فرغون و یک حساب بانکی دو میلیونی به همراه یک زمین قولنامه ای 10 در 10 متر، همه دارایی های جوان27 ساله بلال فروشی است که توانست نفر دوم شورای شهر مهاباد شود.

خبرگزاری مهر: دو دیگ، یک فرغون و یک حساب بانکی دو میلیونی به همراه یک زمین قولنامه ای 10 در 10 متر، همه دارایی های جوان27 ساله بلال فروشی است که توانست نفر دوم شورای شهر مهاباد شود.

 محمد ابراهیمی ملقب به ممد چکول(ممد کوچولو) که دارای بساط بلال فروشی(دستفروشی) در میدان شهر مهاباد است در روز 24 خرداد ماه امسال توانست تنها با 9 رای فاصله از نفر اول و با کسب بیشترین آرا به عنوان منتخب دوم به شورای چهارم این شهر راه یابد.

وی دارای مدرک لیسانس شیمی است و در قسمتی از شهر (میدان استقلال) زندگی می ‌کند که منطقه فقیرنشین مهاباد محسوب می‌ شود. ابراهیمی در پوستر تبلیغاتی خودش را اینگونه معرفی کرده است: اینجانب محمد چکول کاندیدای چهارمین دوره شورای اسلامی شهر مهاباد با دستانی خالی اما سرشار از امید به خدا اعلام می دارم حقیر بعد از چندین سال دستفروشی برای اثبات حسن نیت لیست اموال دارای منقول و غیرمنقول ام را به مردم شریف اعلام می دارم.

محمد ابراهیمی در ادامه با تاکید بر اینکه اگر به شورای دور چهارم راه یابم بعد از چهار سال اتمام شورا حاضرم لیست اموال ام را اعلام کنم، دارایی خود را به شرح ذیل عنوان کرده است: "دو دیگ دارم و یک فرغون و یک حساب بانکی دو میلیونی به همراه یک زمین قولنامه ای 10 در 10 متر"

این دستفروش تحصیل کرده برنامه خاص تبلیغاتی برای ورود به شورا نداشته اما به دلیل محبوبیت اش در سطح شهر به ویژه مناطق عشایر نشین توانست در انتخابات این دوره شورای شهر مهاباد که 205 نفر نامزد رقابت می کردند و 80 درصد مردم هم شرکت کردند با رای بالا به عنوان منتخب دوم به شورای شهر مهاباد راه یابد.



برای آشنایی بیشتر به سراغ محمد ابراهیمی رفتیم تا از برنامه ها و اهداف اش برایمان بگوید. آن چه می خوانید گزیده ای از مصاحبه با بلال فروشی است که منتخب شورای شهر شده است:

محمد ابراهیمی کیست و در کجا و چگونه زندگی را سپری می کند؟


27 ساله و متولد 24 بهمن ماه سال 65 هستم. ملقب به محمد چکول (ممد کوچولو) هستم و در یک خانواده فقیر 7 نفره و در شهر مهاباد زندگی می کنم. فرزند اول خانواده ام یک خواهر و دو بردارم دارای تحصیلات دانشگاهی هستند اما متاسفانه یک خواهر و بردارم دچار مشکل ذهنی (استثنایی) و مشکل تنفسی هستند، اما فقر هیچ گاه باعث نشده است از اراده و توانم برای رسیدن به اهدافم بازبمانم.

برای تامین هزینه های تحصیل یا امرار معاش مشغول چه کاری هستید؟

از هفت سال گذشته تاکنون مشغول بلال فروشی( دستفروشی) هستم و از این طریق ضمن تامین هزینه های تحصیل ام تاحدودی به امرار معاش خانواده ام هم کمک می کنم چون پدرم که دارای شغل آزاد و فصلی بود سه سالی است خانه نشین شده است. به دلیل نبود شغل مناسب و درآمد کافی تاکنون موفق به ازدواج نشدم.

به شغل دستفروشی یا همان بلال فروشی علاقه داشتید؟

فارغ التحصیل رشته شیمی از دانشگاه پیام نور مهاباد هستم و از ابتدای ورودم به دانشگاه به دلیل اینکه توان تامین هزینه های تحصیل را نداشتم مجبور به بلال فروشی شدم و بعد از فارغ التحصیلی نیز هر چه دنبال کار گشتم به در بسته خوردم.

بیکاری و اشتغال دغدغه و مشکل من نیست بلکه تمام جوانان با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند این در حالی است که متاسفانه مسئولان کشور به جوانان به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی اصلا توجه نمی کنند. من می توانم بیش از 15 جوان را در همین شهر مهاباد به شما معرفی کنم که با مدرک دانشگاهی لیسانس حتی فوق لیسانس از دانشگاه های معتبر و سراسری کشور مشغول کارگری، دستفروشی و... هستند.

متاسفانه هر بار به ادارات مراجعه می کنیم با جواب منفی آنها مواجه می شویم. خود من دو سال پشت سر هم برای کار به مراکز و ادارات مختلف مراجعه کردم اما به دلیل بی توجهی مسئولان دوباره مجبور به بلال فروشی برای امرار معاش شدم. تاکنون چند بار به بزرگان و مسئولان شهر مهاباد رجوع کردم ولی بی فایده است کسی به فکر اشتغال و بیکاری جوانان نیست.

چطور شد که به فکر شرکت در انتخابات شورای شهر افتادید؟

وقتی رنج و زحمت خودم و جوانان تحصیل کرده را دیدم که برای امرا معاش مجبور به کارگری یا دستفروشی هستند با تشویق و ترغیب تعدادی از دوستانم تصمیم گرفتم برای اصلاح بخشی از امور و مشکلات جوانان به ویژه اشتغال شانس خود را برای حضور در صندلی شورای شهر امتحان کنم. وقتی برای ثبت نام مراجعه کردم فکر نمی کردم حتی به عنوان نفر آخر هم انتخاب شوم اما تنها با اتکا و امید به خدا توانستم تنها با 9 رای فاصله از نفر اول با کسب هفت هزار و 266 رای به عنوان نفر دوم شورای شهر انتخاب شوم.

آیا برنامه خاصی برای حضور در شورای شهر مهاباد داشتید؟

همانطور که گفتم وقتی برای ثبت نام مراجعه کردم  اصلا انتظار انتخاب شدن به عنوان یکی از 11 عضو شورای شهر مهاباد را نداشتم. در این راستا با برنامه خاصی نیز به این انتخابات ورود نکردم. در مدت تبلیغات نیز تمام دوستانم و کسانی که من را می شناختند خودشان رایگان برایم ستاد زدند و تبلیغ کردند که از تمام کسانی که برایم زحمت کشیدند قدردانی می کنم.

چقدر خودتان برای تبلیغات در انتخابات شورای شهر هزینه کردید؟

من خودم آمده بودم که نفر آخر باشم و تنها هزینه تبلیغاتی ام در مجموع یک میلیون و 200 هزار تومان شد. بیشتر زحمات تبلیغاتی ام به صورت خودجوش بر عهده دوستان و آشنایان و مردمی که من را می شناختند بود و حتی بعد از انتخاب شدم 500 هزار تومان از هزینه تبلیغاتی ام توسط دوستان ام به من بازگردانده شد و سرجمع هزینه تبلیغاتی ام به 700 هزار تومان رسید. انتخابم را مدیون دوستانم و کسانی هستم که من را می شناختند و به من اعتماد کردند.

بعد از انتخابات و اعلام نتایج واکنش ها به انتخاب یک بلال فروش در مهاباد چگونه بود؟

خیلی از مردم و کسانی که من را می شاختند با ارسال پیام های تبریک ابراز خوشحالی می کردند و از اینکه یکی از جنس خودشان به شورای شهر راه یافته است خوشحال هستند من هم امیدوارم پاسخگوی اعتماد آنها باشم و بتوانم گره ای از مشکلات مردم را باز کنم.

شعار تبلیغاتی شما در انتخابات شورای شهر چه بود؟

شعار نداشتم و فقط جمله "تنها رنج کشیده ها هستند که درد هم را می فهند" را سرلوحه کارم قرار دادم. من با اتکا و امید به خدا وارد رقابت شدم و توانستم با اعتماد و حمایت های مردمی به عنوان منتخب دوم راهی شورای شهر شوم.



اولین کاری که بعد از آغاز فعالیت دور چهارم شوراها دارید چیست؟

کارهای زیادی برای رشد، آبادانی شهر و حل مشکلات مردمم در نظر دارم. به عنوان اولین کار با توجه به اینکه مهاباد کارخانه بازیافت زباله ندارد می خواهم با ایجاد این کارخانه هم بخشی از مشکل اشتغال را حل کنم هم در زمینه آبادانی شهرم تلاش کنم. همچنین می خواهم با انتشار اعلامیه ای از مردم مهاباد بخواهم تمامی ایده ها و برنامه های خود را در زمینه های عمران، فضای سبز، طرح های عمرانی مورد نیاز به من اعلام کنند تا با تشکیل کارگروه های متعدد با مشارکت مردمی این ایده ها را به عمل تبدیل کنم.

آیا تمامی این شعارها را در عمل به منصه ظهور خواهید رساند؟


همانطور که در اول صحبت هایم گفتم من اهل شعار دادن نیستم و باید بگویم چون از مسئولان در دو سه سال اخیر زیاد شعار شنیدم وارد رقابت شورای اسلامی شهر شدم، در سالهای اخیر آنقدر شعارهای بی عمل زیاد شده که مردم و جوانان از شعار دادن مسئولان خسته شده اند من هم با نیت پاک آمده ام به مردم و شهرم خدمت کنم.

فکر می کنید به تنهایی در شورای شهر از عهده امور بر می آئید؟


نه همانطور که نام نهاد شوراست باید تمام کارها با همدلی و حمایت همه جانبه و شورایی انجام شود. در این راستا از مسئولان انتظار دارم همانطور که مردم به من اعتماد کردند آنها هم اعتماد کنند و زمینه را برای کار و فعالیت بیشتر فراهم کنند.

این از شگفتی های انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در ایران است که برای اولین بار یک بلال فروش (دستفروش) تحصیل کرده توانست کرسی دوم شورای اسلامی شهر مهاباد را به نام خود ثبت کند.


ویدیو مرتبط :
بازدید شورای دانش آموزی از شورای اسلامی شهر تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاپیتان سابق تیم ملی والیبال: هزینه تبلیغاتم ۱۴ میلیون تومان شد، اما نفر سوم شورای شهر کرج شدم



مصاحبه بابهنام محمودی, ورزشکاران در شورای شهر,تبلیغات شورای شهر

کاپیتان سابق تیم ملی والیبال: هزینه تبلیغاتم ۱۴ میلیون تومان شد، اما نفر سوم شورای شهر کرج شدم

فقط در شورای شهر تهران، ورزشکاران عضو شورای شهر نشده اند. مردم کرج هم یکی از قهرمانان ورزشی را به عنوان عضو شورای شهر انتخاب کرده اند؛ بهنام محمودی، کاپیتان سابق تیم ملی والیبال.

وقتی ۴ عضو از ۳۱ منتخب شورای شهر تهران از ورزشکاران بودند، انتقادات به مردم تهران بالا گرفت. اما عضو سوم شورای شهر کرج هم یک ورزشکار است. بهنام محمودی او پس از دو خانم، با ۳۰ هزار رای عضو شورای شهر شد.
با او درباره انگیزه های حضور ورزشکاران در شورای شهر گفت و گو کردیم.

چقدر پول توی شورای شهر هست که این همه برایش سر و دست می شکنند؟
هم خیلی هست هم خیلی نیست.

یعنی چی؟
من یک واقعیت بگویم؛ سه قشر هستند که تلاش می کنند بروند شورای شهر. امیدوارم دو قشر نباشند. یک قشر به خاطر قدرت طلبی و سیاست طلبی وارد شورای شهر می شوند.یک قشر به خاطر جیب خودشان و منافع خودشان وارد شورای شهر می شوند. امیدوارم هیچکس از این دوقشر نباشنداما متاسفانه هستند. یک قشر هم هستند که می خواهند بروند و صادقانه خدمت کنند. امیدوارم همه از این قشر باشند.

پس چرا این همه تبلیغ می کنند؟برای خدمت کردن
تبلیغات برای معرفی کردن انسان ها است. خدا را شکر مردم ما انقدر شعورشان بالاست که می دانند چه انتخابی بکنند. حالا در تهران ائتلاف ها و لیست ها انتخاب می شوند و تبلیغات شخصی هم کمتر می شود. به هر حال مردم رصد می کنند سابقه یک فرد را.

شما در انتخابات شورای شهر کرج، چقدر برای تبلیغات خرج کردید؟
۱۳-۱۴ میلیون تومان. یک دانه پوستر هم چاپ نکردم. حتی چند بار بنرهای من را پاره کردند. باور می کنید تعدادی از دوستان نزدیک من هم نمی دانستند در انتخابات شرکت کرده ام؟ من وارد هیچ ائتلافی نشدم. حاضر هم نشدم با کسی ائتلاف کنم. شاید اگر تبلیغ می کردم به جای ۳۰ هزار رای، ۲۰۰ هزار رای می آوردم. من اصلا ستاد نداشتم. یک دفتر بود که بعد از ظهر با دوستان می نشستیم حرف می زدیم. حتی روز انتخابات هم موبایلم را خاموش کردم.

شما می گویید بدون تبلیغ ۳۰ هزار رای داشته اید. حسین رضازاده و عباس جدیدی هم در تهران بدون سابقه روشن مدیریتی رای آوردند. فکر می کنید چرا اقبال ورزشکاران در شورای شهر بالاست؟
این نشان می دهد مقبولیت ورزشکاران در جامعه بالاست. مردم هم اعتماد می کنند. دلخوشی شان ورزش است. درست است که اکنون برای من سخت است، من برای شهرت و قدرت و ثروت هم وارد انتخابات نشدم. اما من آمده ام تا یک قدم مثبت برای شهرم بردارم هم در زمینه ورزش،‌ هم در زمینه خدمات عمومی - شهری و هم در زمینه ایده های نو. ما باید الگو برداری کنیم از برخی شهرهای بزرگ. شهر تبریز، مشهد و ... کرج حالا که مرکز استان شده است، باید خوب پیشرفت کند.

کرج چه مشکلاتی دارد؟
استان البرز یکی از فقیرترین استان های ورزشی کشور است. سرانه ورزشی ما ۴۶ سانتیمتر است. رتبه ۳۱ هستیم در کشور، آخرین استان. باید امکانات ورزشی کرج و استان البرز را تقویت کنیم. مشکل بزرگ دیگر کرج، چند قومیتی بودن این شهر است. باید مسوولانی شهر داشته باشد که بتواند این اقوام را همدل کند. بحث های عمده فرهنگی در شهر است. بحث زیر ساخت های شهری است که نبودن آنها موجب ترافیک سنگین در شهر شده است. کرج آمار بالایی در بزهکاری دارد. وجود چهار زندان در شهر آسیب های زیادی دارد. می توانیم از درصد خیلی کمی از عوراض نوسازی و ساخت و ساز را به ورزش بدهیم. اگر این اتفاق بیفتد تحول در ورزش کرج اتفاق می افتد.

فکر می کنید چقدر در شورای شهر موفق باشید؟
اگر بتوانم ایده هایی که دارم را با کمک دوستان و همکاران اجرا کنم، اگر به خاطر خدا باشد، قطعا به موفقیت می رسد. البته بودجه کرج را با تهران نمی توان مقایسه کرد. اما اعتقاد دارم هر قدمی که برای مردم برداریم به موفقیت رسیده ایم و کار خودمان را کرده ایم.

حضور شما در شورای شهر کرج چقدر برای این شهر مثبت است؟ اصلا حضور ورزشکاران در شورای شهر مثبت است؟
ما از پایین به بالا رفتیم برای شورا، از بالا به پایین نیامده ایم. چشم به میز نبسته ایم. نماینده مردم هستیم که اگر دغدغه ای داشتند، بتوانیم از ۱۰ تا حداقل ۲ تایش را انجام دهیم. اگر نتوانیم کار کنیم، می آین بیرون. خیلی نواقص در شهر هست، اما تلاش می کنیم مشکلات را برطرف کنیم.

با این حساب معتقدید که اگر دو نفر دیگر از اعضای شورای شهر کرج ورزشکار بودند، بهتر بود؟
دقیقا، من خیلی دوست داشتم دو سه نفر از دوستانم در انتخابات باشند و انتخاب شوند. من یک سوال می پرسم از شما؛ بزه از چه چیزی می آید؟

از فقر فرهنگی و اقتصادی.
فرهنگ از چه طریقی ساخته می شود؟ شما وقتی فرزندان، برادرتان یا هرکس دیگری را بخواهید سرگرم تفریح مناسبی کنید، راهنمایی کنید، می گویید برو ورزش کن. نقش ورزش را نمی شود دراین زمینه دست کم گرفت. اگر دو سه ورزشکار در شورا باشند، می توانیم با قدرت بیشتری برای تقویت و توسعه امکانات ورزشی شهر تلاش کنیم. همین که بشود از ۱۰۰ هزار تا بزهکار، ۲۰ هزارتا را جذب ورزش کنیم، کار بزرگی کرده ایم. پس وجود چهارتا ورزشکار، می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. ضمن اینکه شورای شهر، شورای شهرداری نیست، نماینده های شورای شهر، نماینده های مردم هستند در انجمن شهر تا مشکلات مردم و کمبودهای شهر را برطرف کنند./خبرآنلاین