اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«بلال» آزاد شد


از جمعیتی که روز بخشش کنار دریا موج می‌زد خبری نیست. آن روز به تن بلال شلوار کردی سرمه‌ای پوشانده بودند و گرمگنِ سیاه. هوا ابری بود، باد و سرما که نه، هیجان و ترس مرگ سرتا پایش را می‌لرزاند. امروز که در دفتر رئیس زندان نشسته پیراهن کِرِم‌ر‌نگ به تن کرده و شلوار مشکیِ اتوکشیده. صورت را تراشیده، انگشتری سبز به انگشت دارد. دست‌ها از هیجان می‌لرزد. دیروز یکی اعدام شد. امروز او آزاد می‌شود.

خبرآنلاین: از جمعیتی که روز بخشش کنار دریا موج می‌زد خبری نیست. آن روز به تن بلال شلوار کردی سرمه‌ای پوشانده بودند و گرمگنِ سیاه. هوا ابری بود، باد و سرما که نه، هیجان و ترس مرگ سرتا پایش را می‌لرزاند. امروز که در دفتر رئیس زندان نشسته پیراهن کِرِم‌ر‌نگ به تن کرده و شلوار مشکیِ اتوکشیده. صورت را تراشیده، انگشتری سبز به انگشت دارد. دست‌ها از هیجان می‌لرزد. دیروز یکی اعدام شد. امروز او آزاد می‌شود.

بلال آزاد شد/ گزارشی از آزادی محکوم به اعدامی که در نور پای چوبه دار بخشیده شد

چهار ماه از لحظه‌ای که پای چوبه‌دار ایستاد، گذشته. صدای سیلی‌ای که 26 فروردین صورتش را نواخت از هزار چم چالوس گذشت و به استانبول و لندن و شهرهای دورتر رسید. بلال با این سیلی از مرگ جست اما بُعد عمومیِ پرونده هنوز مانده بود و باید سه سال و چهار ماه دیگر پشت این دیوار در چند قدمی دریا زندانی می‌ماند. حالا عبدالغنی حسین‌زاده برای دومین بار آمده و پای برگه‌هایی را امضا کرده تا بلال بعد از هفت سال از زندان آزاد شود.

 کاهش نزاع با سلاح سرد در نور

«وجدان تنها محکمه‌ای است که نیاز به قاضی ندارد.» این جمله را با جوهر قهوه‌ای روی کاغذی نوشته و زیر میز منشیِ دادستان گذاشته‌اند. چند زن و مرد پرونده‌به‌دست پشت در ایستاده‌اند. قنبر قنبری، دادستان شهرستان نور، خوشرو است. پشت میز بزرگی نشسته، پر از کاغذ و کتاب و پرونده، پشت به پنجره‌ای روبه‌روی زندان و نزدیک به دریایی که مسافران تابستانی پاهایشان را در آب خنکش غرق کرده‌اند. پرونده و نامه‌ی آزادی بلال را روی میز می‌گذارند.

قنبری می‌گوید بعد از بخشش 26 فروردین جو شهر آرام‌تر از گذشته شده و موارد سازش، حل‌وفصل خارج از دادسرا و منع قرار تعقیب بیشتر: «بخششی که آقای حسین‌زاده انجام داد و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها موج سازش را به راه‌ انداخت و ما بعد از آن عفو دیگری در شهر نور شاهد بودیم که البته غیر علنی بود. خوب است مردم -همان‌طور که در موضوع حجاب امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند- در همه مسایل احساس مسؤولیت داشته باشند و وقتی کسی چاقو به دست گرفت یا مواد مخدر مصرف کرد خود را مسؤول بدانند.»

دادستان دلیل رواج استفاده از سلاح سرد را در نوع زندگی مردم در گذشته و جغرافیای منطقه می‌بیند: «شاید دلیل استفاده از سلاح سرد وضعیت جغرافیایی باشد. مردم برای زندگی در جنگل و مرتع، برای شکستن هیزم و دور کردن حیوانات وحشی از سلاح سرد استفاده می‌کردند.»

امسال، آمار کمتر از سال‌های گذشته شده: «مطالعات نشان داده برخوردهای شدید که طبق قانون انجام شده، موارد ارتکاب جرم با استفاده از این سلاح را کاهش داده، در سال‌های گذشته اپیدمی بود و هفته‌ای یک مورد نزاع با سلاح سرد داشتیم اما اکنون آمار به یک مورد در 45 روز تا دو ماه کاهش یافته چون مردم متوجه شدند که این کار درستی نیست و مجرمان‌به‌عادت هم حالا می‌دانند که باید هزینه‌ی سنگینی بپردازند.»

مریم (سامره) علی‌نژاد، مادر جوان مقتول، روز اعدام (روز بخشش) گفته بود می‌ترسد این بخشش ترس جوانان را بریزد و هرکس چاقو به دست گرفت و خون کسی را ریخت، امید به بخشش داشته باشد نه ترسِ مجازات. قنبری به خاطر می‌آورد مجرمانی را که با تأخیر زیاد پس از سال‌ها حبس پایِ دار رفتند. مأموران اجرای حکم عقربه‌ها را پس می‌زدند اما التماس‌ها دل زخم‌‌خورده‌ی اولیاء را نرم نمی‌کرد و سر‌انجام تنها جنازه‌ای می‌ماند و دردی که باز هم التیام نیافته بود.

قنبری می‌گوید تلاش برای بخشش بیشتر برای محکومانی انجام می‌شود که قتل غیرعمد کرده‌اند نه افراد شرور.

فاصله میان بخشش و اعدام زمین تا آسمان است. دادستان اما می‌گوید دولت جنبه‌ی عمومی جرم را رها نمی‌کند. «بلال هم به 10 سال حبس با وصف رضایت طرف محکوم شد و حالا که حسین‌زاده یک ارفاق دیگر کرد، تا مقدمات آزادی فراهم شود، امیدواریم این درسی شود تا دیگر شاهد بروز چنین جرایمی نباشیم.»

زندانیان بخشیده‌شده از برخی خدمات دولتی محروم می‌شوند و برای بازگشت به زندگی از برخی خدمات دولتی بهره‌مند. دادستان خوشروی نور لبخند می‌زند: «در یک سال اخیر، به جز یک مورد، دیگر قتل با چاقو نداشتیم که آن هم مربوط به درگیری میان اشرار بود.»

بلال به خانواده‌ی حسین‌زاده و رئیس زندان و دادستان شهر قول داده چند روز بعد از آزادی برای همیشه از نور برود و زندگی تازه‌ای را آغاز کند.

بلال آزاد شد/ گزارشی از آزادی محکوم به اعدامی که در نور پای چوبه دار بخشیده شد

خداحافظی پس از هفت سال

ساعت یازده است. نامه‌ی آزادی را به دست رئیس زندان می‌دهند. شالیکار به یاد می‌آورد جوانی را که حالا با آخرین امضاء آزاد می‌شود؛ شش سال پیش در نمازخانه‌ی زندان ساوه در آغوشش گرفته و گفته بود فقط شما می‌توانید رضایت آزادی مرا بگیرید.

شالیکار امضای همیشگی را می‌نشاند پای نامه‌ی آزادی تا بلال ساعتی دیگر در خانه‌ی کبری پاهایش را دراز کند و نفس راحت بکشد.

دیروز چه روزی بود و امروز چه روزی. دیروز صبح تمام تنش خیس عرق بود. انگار سرش را میان منگنه‌ی بزرگی گذاشته بودند و فشار می‌دادند. خشکش زده بود. رئیس پزشکی قانونی تکانش داده بود که «چه شده، سکته نکنی». می‌گوید: «من هر روز زندانی‌ها را می‌بینم. شاید بیشتر از برادرم با آنها سر و کار دارم. شاید خانواده‌های زندانی‌ها فراموششان می‌کنند اما اینجا ما با هم زندگی می‌کنیم و برایمان سخت است که روز اعدام شاهد باشیم که کسی جان می‌دهد.»

رئیس مددکاری اجتماعی خوانده و نگاهش به زندان و زندانی جور دیگری است و همین باعث شده زندان نور و رئیسش میان زندانیان شهره باشد. سلول‌ها پاکیزه و خنک است و قوانین موبه‌مو اجرا می‌شود.

شالیکار پرونده را دست سرباز می‌دهد تا برود بلال را برای آزادی صدا بزند. «من فکر می‌کنم کسی که زندانی است دلش شکسته است و دعایش مستجاب می‌شود. من عقیده دارم مجرم باید بابت جرمی که مرتکب شده مجازات شود اما کرامت انسانی‌اش هم باید محترم شمرده شود. زندانی باید با خانواده‌اش ارتباط داشته باشد. زن باید حضور شوهرش را احساس کند، بچه باید طعم پدر داشتن را بچشد. برای همین ملاقات حضوری در فضایی مناسب انجام می‌شود، خانواده‌ها غذا می‌آورند و سفره می‌اندازند. من فکر می‌کنم پدر باید گوشت را توی بشقاب بچه‌ها بگذارد تا بچه‌ها حمایت پدر را احساس کنند.»

بلال، در این فاصله تا آقای رئیس حرف می‌زند، کارهای تسویه‌حساب با کتابخانه و فروشگاه را انجام می‌دهد و می‌رود سمت بازرسی لباس. هم‌بندی‌ها سربه‌سرش می‌گذارند. دیشب از شوق آزادی نخوابیده و حالا هر لحظه برایش به ماهی می‌گذرد. زندانی‌ها یک صدا برایش می‌خوانند «بری دیگه برنگردی». بلال سرش را زیر می‌اندازد تا کسی نبیند چشم‌هایش را که پُر می‌شود.

شالیکار هنوز در فکر دیروز است: «خانواده‌ها از شب قبل می‌آیند پیش اعدامی. با هم دعا می‌خوانند.» بلال از حیاط زندان پنجاه‌ساله می‌گذرد. از درهای آهنی که میله‌هایش را خودش جوش داده. با دمپایی‌های قلاب‌بافی کار خودش، قدم‌ها را تند می‌کند. از پله‌ها بالا می‌آید، از کنار پنج گلدان سبز می‌گذرد و وارد اتاق رئیس می‌شود. دست‌هایش می‌لرزد.

سالاریان، مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان، آخرین توصیه‌ها را به بلال یادآوری می‌کند؛ قولش را و برنامه‌های آینده را. بلال می‌گوید هر چه دارد مدیون سالاریان و شالیکار است و یاد نمازخانه می‌افتد و اولین دیدارشان. دست را می‌گذارد جای سیلی خاله‌مریم. «از آن روز نمی‌دانم چه شد، انگار که مادرم را از یاد برده باشم، مهر مادری خاله‌مریم بدجوری به دلم افتاد. هر پنج‌شنبه برای پسرش نماز می‌خوانم. «یک‌شب خواب دیدم زنی را به خواهرم نشان دادم و گفتم که این خانم مریض است. زن را کول گرفتم و بردم بیمارستان. یکدفعه دیدم که آن زن خاله‌مریم است. از خواب پریدم و برای عبداله نماز خواندم. من نوزده‌ساله بودم که آمدم زندان. هم‌سلولی‌های من مردهای مسن بودند. در این سال‌ها خیلی چیزها یاد گرفتم. خیلی وقت‌ها گریه‌ی مادرم و خواهرم را از پشت شیشه دیدم.»

به ساعت نگاه می‌کند. «من بچه‌ی فقیرخانه بودم. مادرم همه‌ی عمرش در شالیزار و خانه‌ی مردم کار کرد. من هم از بچگی کار می‌کردم اما این اشتباه پیش آمد. باید جوان‌ها مرا ببینند و سرگذشتم را.»

از پیشانی بلال عرق می‌بارد. دست می‌برد و پیشانی را پاک می‌کند. عرق از سرنوشتش می‌گیرد. کجا می‌دانست روزی که قبراق و سرزنده در دوران آموزشیِ سربازی خوش درخشید، و سه روز تشویقی گرفت، گذرش به چهارشنبه‌بازار می‌افتد و درگیری و چاقو و تن بی‌جان عبداله؟

عقربه‌ی کوچک و بزرگ روی دوازده ایستاده‌اند. بلال با همه روبوسی می‌کند و می‌رود که بعد از هفت سال در امامزاده خالدِ کیاسلطان نماز بخواند، محله‌ی منوچهرکلا را ببیند که چقدر بزرگ شده و شرجی دریا را روی پوستش حس کند و آن‌سو خاله‌مریم، مادر نمونه‌ی سال، سفره‌ی نهار را بیندازد و جای عبداله را باز خالی ببیند.


ویدیو مرتبط :
دانلود اهنگ محلی شاد اگه پروانه بودم میپریدم بلال یار بلال

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احمدی نژاد: انتخابات در ايران کاملا آزاد است



 

 

انتخابات در ايران کاملا آزاد است و در کشورمان به جاي حکومت حزبي ، حکومت کاملا مردمي برقرار است و در انتخابات اخير نيز بالاترين حد مشارکت يعني 85 درصد در انتخابات حضور پيدا کردند، که در دنيا بي‌نظير است طبيعي است که عده‌اي معترض هم وجود داشته باشد که خوشبختانه قوانين مترقي کشورمان مسير اعتراضات قانوني را هم براي اين منظور مشخص کرده است و دستگاه قضايي نيز ناظر بر قانون است چنانچه تخلفي صورت گرفته باشد، با قاطعيت با آن برخورد مي‌کند.

 


ایرنا: رييس جمهور با تاکيد بر اينکه کساني که خيال مي‌کنند داشتن بمب اتم قدرت مي‌آورد عقب افتاده سياسي هستند، تصريح کرد: درست است که ملت ايران، دشمنان زيادي دارد اما براي دفاع از خود به بمب اتم نياز نداريم.

 

 

محمود ‌احمدي‌نژاد در گفت وگو با شبکه يک تلويزيون دانمارک و روزنامه پليتيکن با تاکيد بر اين که دولت آمريکا بايد رفتار خود را اصلاح کند، اظهار داشت: آمريکا نيز مانند ساير کشورها داراي محدوده جغرافياي خاصي است و بايد در محدوده خود زندگي کند.

 

 

وي با انتقاد از حضور و دخالت آمريکا در عراق و افغانستان و ساير نقاط دنيا گفت: امروز اوضاع اين کشورها به مراتب بدتر از 7 سال گذشته و زمان اشغال است و حتي با حضور ناتو هم وضعيت اين کشورها بهتر نشده است.

 

 

رييس جمهور افزود: روزانه دهها نفر در اين کشورها کشته مي‌شوند و تاکنون صدها هزار نفر کشته و آواره شده‌اند. مهم نيست که چه کسي در اين کشورها کشته مي‌شود مردم افغانستان يا عراق باشد و يا سرباز ناتو، دانمارک يا آمريکا، مهم اين است که يک انساني که داراي خانواده و آرزوهايي است، کشته مي‌شود.

 

 

رييس‌جمهور استراتژي ورود به افغانستان و عراق را اشتباه دانست و گفت: دليل اين اشتباه آن است که وضعيت اين کشورها بهبود پيدا نکرده و چشم انداز روشني نيز براي اصلاح وضعيت اين کشورها وجود ندارد.

 

 

وی در پاسخ به سوالي درباره اوضاع فلسطين خاطر نشان کرد: در جنگ جهاني دوم اتفاقي رخ داد که در آن 60 ميليون نفر کشته شدند به بهانه بخشي از افرادي که در جنگ کشته شدند، سرزمين فلسطين اشغال شد و از تمام دنيا افرادي را جمع کرده و در آنجا دولت تشکيل دادند. مردم فلسطين را نيز آواره کردند ما به هيچ عنوان اين دولت را به رسميت نمي‌شناسيم. راه حلي هم براي رفع مشکل فلسطين ارائه داديم که راه حلي انساني است، معتقديم که بايد اجازه بدهند مردم فلسطين خودشان سرنوشت خود را انتخاب کنند و اين حداقل حقوق انساني است که در منشور سازمان ملل متحد نيز به آن اشاره شده است.

 

 

**سياست‌هاي ناتو در افغانستان اشتباه است

 

 

رييس‌جمهور سياست هاي ناتو در افغانستان را اشتباه دانست و با اشاره به اينکه پس از حضور ناتو به بعد وضع افغانستان بهتر نشده است، گفت: امروز وضعيت امنيت، قاچاق مواد مخدر و تروريسم در اين کشور نه تنها بهبود پيدا نکرده، بلکه به مراتب گسترش و افزايش يافته است.

 

 

‌احمدي‌نژاد تصريح کرد: مسائل انساني را نمي توان از طريق نظامي حل و فصل کرد، ما معتقديم بدون اين که انسانها کشته شوند، راه حل بهتري نيز براي اصلاح اوضاع وجود دارد و اين سخن ما بدون ترديد به نفع دانمارک ، آمريکا و ناتو است چرا که ناتو منطقه ما را نمي‌شناسد به همين خاطر تصميمات اشتباه مي‌گيرند و باعث کشته شدن انسانهاي بي‌گناه مي‌شوند.

 

 

وی خاطر نشان کرد: اگر سياستمدارن آمريکا و ناتو اطلاعات تاريخي درستي از منطقه داشتند، حتما وارد افغانستان نمي شدند، افغانستان در صد سال گذشته از سوي انگلستان و شوروي سابق اشغال شد و با اينکه اين کشورها از قدرت نظامي بالايي برخوردار بودند، اما مجبور شدند با سرافکندگي از اين کشور خارج شوند، امروز چه دليلي وجود دارد که سياستمداران ناتو احساس مي‌کنند که مي توانند در افغانستان پيروز شوند؟ در چنين شرايطي جمهوري اسلامي ايران دلسوزانه به آنها نصحيت مي کند که مرتکب اشتباه نشوند اما به جاي اينکه از ما تشکر کنند ما را مورد هجمه قرار مي دهند البته ما نيازي به تشکر آنها نداريم و بهتر است که آنان رفتار خود را اصلاح کنند.

 

 

**بمب‌اتم ضدانساني‌ترين سلاح است

 

 

‌احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال ديگري با تاکيد بر اينکه امروز استفاده از بمب اتم از خاصيت افتاده است و کساني که خيال مي‌کنند داشتن بمب اتم قدرت مي‌آورد عقب افتاده سياسي هستند، اظهار داشت: ما معتقديم بمب اتم که تنها کارآيي آن کشتن انسان است. ضدانساني‌ترين سلاح است و ما به شدت با کشته شدن انسانها مخالف هستيم. درست است که ملت ايران، دشمنان زيادي دارد اما براي دفاع از خود به بمب اتم نياز نداريم.

 

 

وي تأکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران به لحاظ اعتقادي با بمب اتم مخالف است و به همين خاطر است خواستار و پيگير خلع سلاح جهاني هستيم بمب‌هاي اتمي و سلاح هاي کشتار جمعي تهديدي براي بشريت هستند.

 

 

رييس‌جمهور با طرح اين سوال که آيا امروز کسي قادر است از بمب اتم استفاده کند و اگر اين بمب را به کار گرفت آيا موجب برتري اش خواهد شد، گفت: آيا داشتن بمب اتم توانست شوروي را از فروپاشي نجات دهد و آيا موجب شد که آمريکا در عراق و رژيم صهيونيستي در غزه پيروز شود.

 

 

احمدي‌نژاد با بيان اينکه مسوولان جمهوري اسلامي ايران انسان هاي شجاع و با صراحتي هستند، گفت: ما هر کاري بخواهيم انجام دهيم، شجاعت اعلام آن را هم داريم ، اعلام کرديم که غني سازي را شروع مي‌کنيم و کرديم . گفتيم که وارد مرحله صنعتي شدن مي شويم و شديم. گفتيم که تحريم ها‌ عليه کشورمان ظالمانه است و آن را نمي پذيريم و نپذيرفتيم ، امروز هم اعلام کرديم که 10 مرکز غني سازي جديد مي‌سازيم و خواهيم ساخت. دليلي براي ترس وجود ندارد زيرا نه دروغ مي‌گوييم و نه قصد فريبکاري داريم.

 

 

**انتخابات اخير، بالاترين حد مشارکت

 

 

رييس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوالي درباره وقايع پس از انتخابات کشورمان تصريح کرد: انتخابات در ايران کاملا آزاد است و در کشورمان به جاي حکومت حزبي ، حکومت کاملا مردمي برقرار است و در انتخابات اخير نيز بالاترين حد مشارکت يعني 85 درصد در انتخابات حضور پيدا کردند، که در دنيا بي‌نظير است طبيعي است که عده‌اي معترض هم وجود داشته باشد که خوشبختانه قوانين مترقي کشورمان مسير اعتراضات قانوني را هم براي اين منظور مشخص کرده است و دستگاه قضايي نيز ناظر بر قانون است چنانچه تخلفي صورت گرفته باشد، با قاطعيت با آن برخورد مي‌کند.

 

 

دکتر‌احمدي‌نژاد خاطر نشان کرد: در ايران قانون حاکم است و همه در برابر قانون مساوي هستند آيا اگر کسي در دانمارک از چراغ قرمز عبور کند پليس با او برخورد نمي‌کند ، پليس در هر جامعه‌اي مسوول نظم، ايجاد آرامش و امنيت براي مردم است. آيا مي‌توانيد بگوييد که چرا در کپنهاگ پليس با تظاهر کنندگان به شدت برخورد کرد ، ما معتقديم لابد قانوني در دانمارک حاکم است که اين اقدامات صورت مي‌گيرد. اعتراض کنندگان بايد تابع قانون باشند آيين دادرسي ما بسيار مترقي است و چهار مرحله تجديد نظر طلبي در آن پيش بيني شده است، بنابراين امکان اينکه به کسي ظلم شود خيلي کم است.

 

 

**برخي دولت‌هاي غربي، شناختي از ملت ايران ندارند

 

 

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي دخالت برخي دولت‌هاي غربي در امور داخلي کشورمان را تعجب برانگيز و خنده‌دار دانست و گفت: بعضي دولتهاي غربي، ايران و مردم آن را نمي‌شناسند و حرف‌هايي مي‌زنند که بسيار خنده‌دار است ، آنها بايد به ملت بزرگ ايران احترام بگذارند و بدانند که حرف هاي آنان تاثير معکوسي دارد.

 

 

دکتر‌احمدي‌نژاد در پاسخ به اينکه دنيا را چگونه مي‌بينيد، خاطر نشان کرد: دنيا بسيار زيباست و خدا دنيا را زيبا آفريده است و انسانها را خلق کرده که زيبا زندگي کنند، خدا انسان‌ها را خلق نکرده که عليه همديگر ظلم کنند و يا به حق يکديگر تجاوز کنند و يا همديگر را تحقير کنند و جنگ و اشغالگري راه بيندازند، البته فکر مي‌کنيم اين هدف متعالي به دلايل گوناگوني هنوز به طور کامل محقق نشده است چرا که شاهد درگيري‌ها ، جنگ‌ها و تجاوز طلبي‌هايي در سطح دنيا هستيم و عده‌اي خود را برتر از ديگران مي‌دانند اينان حتي به محيط زيست هم رحم نمي کنند ما معتقديم مي‌توان اين وضعيت را اصلاح کرد به‌شرطي که به عدالت و احترام به حقوق ديگران بازگرديم.

 

 

**شناسايي ريشه‌ آلودگي‌هاي آب و هوا ضروري است

 

 

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال ديگري درباره آلودگي آب و هوا و محيط زيست و ضرورت شناسايي ريشه آلودگي ها تاکيد کرد و گفت: بخش مهمي از آلودگي و تخريب محيط زيست ناشي از استفاده از سوخت فسيلي است از اين رو همه کشورهاي دنيا بايد دست به دست هم بدهند و از هر طرحي که اين سوخت را با سوخت پاک جايگزين مي کند، حمايت نمايند.

 

 

**انرژي هسته‌اي جايگزين خوبي براي انرژي‌هاي فسيلي است

 

 

احمدي‌نژاد خاطر نشان کرد: آب و هوا به نوعي سرزمين همگاني است، چرا که هيچ کس نمي‌تواند از تبعات آلودگي مصونيت داشته باشد ، امروز بيش از 75 درصد آلودگي‌ها توسط تعدادي از کشور ها ايجاد مي‌شود و ضروري است آنها به قوانين بين‌المللي متعهد شوند و در برابر سلامت جهاني احساس مسووليت نمايند.

 

 

وي افزود: انرژي هسته‌اي و هر انرژي تجديد پذيري مانند باد و خورشيد، جايگزين خوبي براي انرژي هاي فسيلي است.