اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بعد از 24 نوامبر چه خواهد شد؟



اخبارمذاکرات آمریکا و اروپا و ایران در خصوص پرونده هسته‌ای تهران


اخبار سیاست خارجی - تحلیل شرق الاوسط از مذاکرات هسته ای،
بعد از 24 نوامبر چه خواهد شد؟

اکنون نگاه‌ها متوجه مذاکرات آمریکا و اروپا و ایران در خصوص پرونده هسته‌ای تهران است که روز 24 نوامبر به عنوان مهلت نهایی برای دستیابی به توافق فراگیر درباره آن تعیین شده است.

شرق الاوسط نوشت: اکنون نگاه‌ها متوجه مذاکرات آمریکا و اروپا و ایران در خصوص پرونده هسته‌ای تهران است که روز 24 نوامبر به عنوان مهلت نهایی برای دستیابی به توافق فراگیر درباره آن تعیین شده است.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری «تیک» Tik.ir، در این شرایط سئوال این است که بعد از روز 24 نوامبر چه می‌شود؟ به ویژه آن که وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته گفت این کشور و متحدانش به تمدید ضرب الاجل 24 نوامبر فکر نمی‌کنند هرچند احتمال تمدید مذاکرات را در صورتی که درباره مسائل اصلی توافق حاصل شود و فقط جزئیات فنی باقی بماند، بعید ندانست. آیا مهلت مذاکرات تمدید خواهد شد؟ در صورتی که مذاکرات با شکست مواجه شود و توافقی به دست نیاید چه خواهد شد؟ در این صورت چه جایگزینی وجود دارد و اوضاع منطقه و روابط غرب به ویژه آمریکا با ایران به چه شکل خواهد بود؟ آیا جنگ روی می‌دهد یا شرایط نه جنگ و نه صلح با ایران ادامه خواهد یافت و اوضاع خطرناکتر از گذشته خواهد شد؟ آیا در این صورت تهران برنامه هسته‌ای خود را پس از تاریخ یاد شده ادامه خواهد داد؟ در این صورت اسرائیل چه موضعی اتخاذ خواهد کرد؟ این‌ها پرسش‌هایی مهم هستند و نادیده گرفته شدن آنها نه فقط در رسانه‌ها بلکه زمانی که برخی سیاستمداران عرب با خوش بینی «مشکوک» درباره این مذاکرات صحبت می‌کنند؛ عجیب به نظر می‌رسد. به ویژه اکنون که نقش برخی از این کشورها علنی شده و دیگر محرمانه نیست.

تهران از زبان «علی اکبر ولایتی» اعلام کرده است از «حقوق» هسته‌ای خود صرفنظر نخواهد کرد ولی به مذاکرات پایبند است. در آمریکا نیز باراک اوباما رئیس جمهور این کشور گفت هنوز شکاف بزرگی بین ایران و قدرت‌های غربی درباره توافقنامه‌ای وجود دارد که دست نیافتن تهران را به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای تضمین کند. وی افزود، دستیابی به چنین توافقی ممکن است دور از دسترس باشد.

 

اوباما گفت در گام آخر ایران باید تضمین‌هایی قطعی و قابل راستی آزمایی ارائه کند که سلاح هسته‌ای نخواهد ساخت. وی افزود «هنوز شکاف بزرگی وجود دارد» و خاطرنشان کرد «ممکن است نتوانیم به پیشرفت دست یابیم!». اوباما این سخنان را نه به علت واقع بین بودن دولتش -که ممکن است به «توافق بد» با ایران دست یابد- بلکه به این علت بیان می‌کند که شخص اوباما پس از سیطره جمهوری‌خواهان بر مجلس نمایندگان و مجلس سنا با مشکلاتی داخلی مواجه است و روشن است که جمهوری‌خواهان در برابر هرگونه امتیاز دادن اوباما به ایرانی‌ها کوتاه نخواهند آمد.

از این رو پرسش مهم کنونی این است که: بعد از 24 نوامبر چه خواهد شد؟ به ویژه آن که به علت مذاکرات آمریکا و اروپا و ایران، دولت اوباما تلاش کرد پرونده‌هایی مهم را در منطقه نادیده بگیرد. دولت آمریکا مهم‌ترین ائتلاف‌هایش در منطقه را به خطر انداخت به این امید که شخص اوباما به پیروزی سیاسی یعنی توافق با ایران دست یابد. اکنون اوباما در آستانه ورود به آخرین فصل از آخرین دوره ریاست جمهوری خود است و محبوبیتش در پایین‌ترین سطح قرار دارد زیرا هیچ دستاورد سیاسی واقعی نداشته است. از این رو آمریکا و غرب با این پرسش مواجه هستند که بعد از 24 نوامبر چه خواهد شد؟ و کشورهای منطقه با این پرسش مواجه هستند که آیا برای شرایط بدتر آماده هستید؟ هر چه روی دهد، آینده بدون شک بدتر خواهد بود. 

 

اخبار سیاست خارجی - تیک


ویدیو مرتبط :
درگیری روز 24 نوامبر در تایلند | ایرانیان تایلند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سفیر فرانسه در آمریکا: توافق هسته ای تا 24 نوامبر بعید است، مذاکرات را 3 تا 6 ماه تمدید می کنیم



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مذاکرات هسته ای


 اخبار سیاست خارجی  - سفیر فرانسه در آمریکا:
توافق هسته ای تا 24 نوامبر بعید است، مذاکرات را 3 تا 6 تمدید می کنیم/با تصویب تحریم های جدید کار پرزیدنت روحانی در ایران سخت می شود/ایران می گوید، لغو فوری تحریم ها، ما می گوییم، تعلیق قابل برگشت تحریم ها

سفیر فرانسه در واشنگتن اظهار کرد که توافق بر سر برنامه هسته ای ایران تا 24 نوامبر بعید به نظر می رسد و این به معنای تمدید توافق موقت است.

به گزارش تیک ، جرارد آراد که به عنوان مذاکره کننده ارشد فرانسه با ایران در بین سال های 2006 تا 2009 فعالین می کرد گفت: ایران خواهان لغو فوری تحریم هاست اما شش کشور  به دنبال تعلیق قابل بازگشت و افزایشی تحریم ها هستند.

وی افزود: ایرانی ها واقعا به دنبال مذاکره هستند، اما سئوال اینجاست که آیا حاضر به پرداختن هزینه ی توافق هستند که فعلا نیستند.

سفیر فرانسه در واشنگتن تصریح کرد: ما آماده ی پذیرش چندین هزار سانتریفیوژ به عنوان راه حلی آبرومند برای ایران که نشان دهد غنی سازی خود را رها نکرده، هستیم.

به گفته ی سفیر فرانسه، آخرین پیشنهاد ایران حفظ 19 هزار سانتریفیوژ اعلام شده و حق افزودن بر تعداد آن در آینده برای مصارف صنعتی است که برای جامعه بین المللی قابل قبول نیست.

جرارد آراد افزود: اگر ایران موضع خود را تغییر ندهد،  تصور توافق در 24 نوامبر دشوار است.

وی خاطرنشان کرد: سناریو ترجیحی ما تمدید توافق موقت برای سه تا شش ماه دیگر است.

سفیر فرانسه بیان داشت: دولت اوباما ممکن است آماده ی بررسی تمدید مذاکرات باشد اما مشکل کنگره است.

آراد گفت: ایپک گفته است که روز پس از 24 نوامبر به کنگره آمریکا می رود تا برای تصویب تحریم های جدید نمایندگان را تحت فشار بگذارد.

وی اضافه کرد: اگر تحریم های جدید علیه ایران وضع شود، کار پرزیدنت روحانی که با رادیکال هایی در ایران مواجه است دشوار می شود.


 اخبارسیاست خارجی  - تیک