اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بعد از ۸۴ سال ایران در تولید بنزین خودكفا شد



سهمیه بنزین , تولید بنزین

بعد از ۸۴ سال وابستگی به واردات بنزین كه تبدیل به چشم اسفندیار ایران شده بود، امسال كشور در تولید این فرآورده استراتژیك نه تنها خودكفا شد، بلكه به زودی به جمع صادركنندگان بنزین هم خواهد پیوست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با ورود اولین خودروهای بنزینی در سال ۱۳۰۶ ، واردات بنزین هم به کشور آغاز شد. در ابتدا واردات روزانه این فرآورده ۱۱ هزار لیتر بود که بعد از دو سال حجم آن سه برابر شد.

به تدریج روند صادارت بنزین به ایران افزایش یافت؛ به طوری كه در سال ۱۳۱۳ مصرف بنزین در کشور به ۱۳۴ هزار لیتر و ۱۰ سال بعد مصرف آن به ۲۴۶ هزار لیتر رسید.

البته تولید بنزین در ایران تقریبا با ملی شدن صنعت نفت مصادف و ساخت قدیمی ترین واحد بنزین سازی دنیا در آبادان در سال ۱۹۴۵ توسط شرکت های انگلیسی شروع شد و در سال ۱۹۵۱ این واحد به بهره برداری رسید، اما به دلیل منفی بودن تراز تولید و مصرف، همچنان صادرات ادامه یافت.

سال ۱۳۳۴ مصرف این فرآورده به رقمی معادل یک میلیون و ۴۶ هزار لیتر در روز رسید و با گذشت هر دهه، این مصرف به طرز چشمگیری افزایش یافت؛ به طوری كه مصرف در سال ۱۳۴۴ به یک میلیون و ۹۵۶ هزار لیتر در روز رسید.

مصرف بنزین در سال ۱۳۵۴ حدود هفت برابر افزایش پیدا کرد و به هشت میلیون و ۵۳۰ هزار لیتر در روز رسید و ۱۰ سال بعد یعنی در سال ۱۳۶۴ مصرف آن به ۱۹ میلیون و ۷۳۷ هزار لیتر رسید.

جنگ تحمیلی هم نتوانست افزایش مصرف بنزین را كاهش دهد و به همین دلیل برای اولین بار در كشور بنزین در سال های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ كوپنی شد تا این گونه جلوی افزایش مصرف آن گرفته شود.

البته بعد از جنگ به دلیل برداشتن محدودیت ها بازهم روند صعودی مصرف بنزین ادامه یافت؛ به طوری كه در سال ۱۳۸۴ مصرف روزانه آن ۶۷ میلیون لیتر اعلام شد که نسبت به سال ۱۳۸۳ که ۶۰ میلیون و ۶۷۰ هزار لیتر بود، افزایش هشت درصدی داشت.

در حالی كه پیش بینی می شد متوسط مصرف روزانه بنزین به ۷۰ میلیون لیتر در سال ۱۳۸۶ برسد، سهمیه بندی بنزین از تیر ماه سال ۱۳۸۶ با تخصیص ۳۶۰ لیتر فصلی (ماهانه ۱۲۰ لیتر) آغاز شد و به تدریج و طی چهار سال از سهمیه ماهانه كاسته شد، تا این كه سهمیه بنزین از ابتدای سال ۱۳۸۹ از ۸۰ لیتر در ماه به ۶۰ لیتر كاهش یافت كه نتیجه آن افت مصرف روزانه بنزین از ۷۵ به ۶۳ میلیون لیتر در روز بود.

بعد از اجرای قانون هدفمند كردن یارانه ها و با تغییر قیمت بنزین معمولی از ۱۰۰ به ۴۰۰ تومان از آذر پارسال، قیمت بنزین سوپر از ۱۵۰ تومان به ۵۵۰ تومان و قیمت بنزین معمولی آزاد به ۷۰۰ تومان و سوپر به ۸۰۰ تومان رسید. اكنون مصرف روزانه بنزین به كمتر از ۶۰ میلیون لیتر رسیده است.

این در حالی بود كه به گفته مسوولان مربوطه در صورت عدم سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن، متوسط مصرف روزانه آن در سال جاری به بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر در روز می رسید.

با توجه به افزایش مصرف بنزین در كشور و جوابگو نبودن تولید داخلی، واردات بنزین به روزانه ۲۸ میلیون لیتر رسید و این وابستگی موجب شد كه تحریم واردات بنزین به ایران ابزار غرب برای فشار تحمیل خواسته های خود به ایران شود، اما با كنترل مصرف و با اجرای طرح های توسعه ای پالایشگاهها، امسال واردات بنزین به كشور صفر شد.

بر این اساس در حال حاضر تولید بنزین ایران به حدود ۵۸ میلیون لیتر رسیده كه همراه با سایر افزودنی های آن و با توجه به متوسط مصرف روزانه ۶۰ میلیون لیتر بنزین در کشور می توان گفت كه تولید و مصرف بنزین همتزاز شده اند.

در واقع با بهره برداری از فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند اراک با تولید روزانه هفت میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر، فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه آبادان با تولید روزانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار و طرح بنزین سازی پالایشگاه شهید تندگویان تهران با تولید روزانه یک میلیون و ۸۰۰ میلیون لیتر، حجم تولید این فرآورده استراتژیک به بیش از ۷۳ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر می رسد.

از سوی دیگر با توجه به خودكفایی ایران در تولید بنزین و افزایش تولید این فرآورده نفتی امكان صادرات بنزین از ابتدای سال آینده (۱۳۹۱) نیز فراهم می شود.

طبق نقشه راه شركت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، تولید بنزین در برنامه پنجم توسعه ۸۵ درصد و در افق چشم انداز ۱۴۰۴، ۲۹۰ درصد رشد خواهد داشت.

بر این اساس به تدریج و با تكمیل سایر پروژه های در حال ساخت پالایشگاهی، بنزین سازی و طرحهای توسعه و بهینه سازی پالایشگاه های كشور، تولید بنزین کشور تاپایان برنامه پنجم توسعه به روزانه ۱۳۱ میلیون لیتر خواهد رسید.

همچنین تا پایان افق چشم انداز ۱۴۰۴، تولید بنزین ایران به بیش از ۱۹۰ میلیون لیتر خواهد رسید که از این حجم ۱۰۷ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر آن با ساخت هفت پالایشگاه جدید تولید خواهد شد.

گزارش : خبرگزارى ایسنا (www.isna.ir)


ویدیو مرتبط :
تست کشش دنده ۳ اردی ۸۴ و پراید ۸۴

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران از سال 95 در تولید بنزین خودکفا می شود



 اخباراقتصادی,خبرهای  اقتصادی,  بنزین

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی به واردات روزانه هشت میلیون لیتر بنزین از ابتدای امسال اشاره کرد و گفت: ایران از سال آینده، با بهره برداری از طرح های جدید پالایشی در تولید بنزین خودکفا می شود.

عباس کاظمی درگفت وگو با ایرنا درباره وضعیت تولید و مصرف بنزین در کشور افزود: میزان مصرف بنزین در سال 1394 به طور میانگین به 70 میلیون 500 هزار لیتر در روز رسیده است.


مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اضافه کرد: بخش اصلی بنزین مورد نیاز کشور از محل تولید داخلی تامین می شود به گونه ای که میزان تولید انواع بنزین معمولی و یورو4 در کشور نیز به 62 میلیون 500 هزار لیتر در روز افزایش یافته است.


کاظمی با بیان اینکه برای تامین باقیمانده بنزین مصرفی در کشور، باید از بنزین وارداتی استفاده کرد، ادامه داد: به طور میانگین امسال، روزانه هشت میلیون لیتر بنزین به کشور وارد شده است.


مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به طرح های در دست اجرا برای افزایش تولید بنزین در کشور اشاره کرد و گفت: در سال آینده با بهره برداری از طرح های جدید پالایشی، میزان تولید بنزین کشور افزایش یافته و حتی به خودکفایی خواهیم رسید.


وی با بیان اینکه در فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه 12 میلیون لیتر بنزین یورو 4 تولید خواهد شد، اضافه کرد: فاز نخست این پالایشگاه تا پایان سال آتی به بهره برداری می رسد که با تحقق آن، کشور از واردات بنزین بی نیاز خواهد شد.


معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی افزود: همچنین قرار است در سال آینده واحدهای جدید پالایشگاه بندرعباس نیز در مدار تولید قرار بگیرد.


به گزارش ایرنا، با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس نه تنها نیاز داخلی رفع می شود، بلکه می توان بنزین تولیدی داخل کشور را صادر کرد، اما کارشناسان این بخش می گویند با وجود وعده های چندین باره توسط متولی ساخت این پالایشگاه (شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین- تاپیکو) به دلیل کمبود بودجه و سوء مدیریت ها تاکنون به بهره برداری نرسیده است.


پیش از این اعلام شده بود که فاز نخست این پالایشگاه پایان امسال افتتاح می شود، اما در تازه ترین خبر، وعده بهره برداری در سال آتی داده شده است.


پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده براساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت 360 هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در حال ساخت است.


خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از 385 کیلومتر از پالایشگاه های گازی عسلویه تامین خواهد شد.


با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه 36 میلیون لیتر بنزین و 14 میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده های نفتی کشور اضافه می شود.


تولید روزانه دو هزار و 100 تن گاز مایع، سه میلیون لیتر سوخت جت و 130 تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند.


با احداث خط لوله دوم انتقال از بندرعباس به تهران، همه بنزین تولیدی ستاره خلیج فارس که یورو 4 و 5 است در داخل کشور مصرف می شود و در مقابل، بنزین تولیدی در پالایشگاه های آبادان و بندرعباس صادر خواهد شد.


 اخبار اقتصادی -  ایرنا