اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بشار اسد: من مسئول خشونت ها در سوریه نیستم



 

 

بشار اسد: من مسئول خشونت ها در سوریه نیستم

 

بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با شبکه ای بی سی نیوز آمریکا گفت که مسئول خشونت های نیروهای دولتی در سوریه نیست.

اسد در پاسخ به سؤالی درباره اعلام مرگ 4 هزار نفر از معترضین در سرکوب اعتراضات سوریه در گزارش سازمان ملل متحد، این مطلب را بیان کرد.

متن کامل این مصاحبه منتشر نشده اما خبرگزاری فرانسه بخش هایی از آن را گزارش داده است.

رئیس جمهور سوریه اضافه کرد: من رئیس جمهور هستم و نه مالک کشور. پس این نیروها، نیروهای من نیستند.

اسد افزود: میان در پیش گرفتن سیاست سرکوب عامدانه و وجود خطاهایی از سوی برخی مسئولان، تفاوت وجود دارد. فرق بسیار زیادی میان این دو وجود دارد.

سوریه از فروردین گذشته تاکنون با موجی از اعتراضات داخلی و مطالبه کناره گیری بشار اسد از قدرت و پایان 41 سال حکمرانی خانواده اسد و حزب بعث بر این کشور روبه رو است.../عصرایران


ویدیو مرتبط :
پشت كردن بشار اسد به نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پاریس(خیلی با بشار اسد حال كردم دمش گرم)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بشار اسد:ترکیه مسئول خون های ریخته شده در سوریه است



تحلیل بشار اسد از شرایط سیاسی-نظامی در سوریه

ترکیه مسئول خون های ریخته شده در سوریه است/ با جنگی منطقه ای و جهانی روبرو هستیم

آیا به سبب نادانی برخی از مسئولان باید به عقب برگردیم یا آن که به رابطه با ملت ترکیه نگاه کنیم بخصوص که این ملت عملا در جریان بحران سوریه از ما حمایت کردند و با وجود تبلیغات گسترده رسانه ای علیه ما موضع خود را تغییر ندادند...

نگاه مردم به آنچه در سوریه روی می دهد تغییر کرده است. مردم دریافتند آنچه در سوریه روی می دهد انقلاب نیست بلکه اقداماتی تروریستی است. 

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

فردانیوز: رئیس جمهور سوریه با تاکید بر این که درگیری ها در سوریه بسیار پیچیده است حل و فصل اوضاع در این کشور را نیازمند زمان دانست. بشار اسد در گفتگویی اختصاصی با شبکه تلوزیونی الدنیا سوریه که «باشگاه خبرنگاران» متن آن را منتشر کرده است با اشاره به اوضاع حلب تاکید کرد اوضاع حلب را نمی توان از دیگر شهرهای سوریه جدا دانست. شهروندان عادی اوضاع را بر اساس وخامت آن ارزیابی می کنند. وقتی تنش ها افزایش می یابد از نظر آنها اوضاع وخیم است و زمانی که تنش ها کاهش می یابد اوضاع از نظر آنها بهتر شده است اما وقتی پای عملیات نظامی یا امنیتی در کار است اوضاع به این شکل ارزیابی نمی شود زیرا ممکن است که تنش ها ادامه پیدا کند و تشدید شود و به یکباره اوضاع آرام شود و عکس آن نیز صحیح است به این معنا که ممکن است اوضاع آرام باشد و ناگهان به تشدید تنش ها منجر شود.

وی در ادامه با اشاره به این که در سوریه نزاع اراده ها وجود دارد افزود: آنها می خواهند کشور را ویران کنند به همین سبب از درعا شروع کردند و به حمص رفتند و سپس به دمشق و حلب و دیرالزور و دیگر استان ها رفتند و شهرها را یکی پس از دیگری تجربه کردند.

بشار اسد درگیری هایی را که ارتش سوریه در آنها شرکت دارد پیچیده دانست و افزود این درگیری ها از نظر تاکتیکی و استراتژیکی و فنی از پیچیده ترین انواع درگیری هاست ولی با این حال نیروهای مسلح موفقیت های زیادی در این زمینه به دست آوردند. همه امیدوارند اوضاع ظرف چند هفته یا چند ساعت و چند روز یکسره شود اما این غیرمنطقی است زیرا ما با جنگی منطقه ای و جهانی روبرو هستیم بنابراین تعیین سرنوشت آن به زمان نیاز دارد. ولی باید بگویم که ما رو به جلو حرکت می کنیم و اوضاع بهتر شده است اما هنوز مسئله حل نشده است.

وی در ادامه درباره موضع کشورهای دیگر بخصوص کشورهای همسایه در قبال بحران سوریه گفت: برخی از کشورهای همسایه از سوریه حمایت می کنند اما شاید نمی توانند به طور کامل از کمک رسانی لجستیکی به تروریست ها جلوگیری کنند اما برخی کشورها از این کمک رسانی ها چشم پوشی می کنند و خود را کنار می کشند و برخی از کشورها نیز در این کمک رسانی ها مشارکت می کنند.

وی با اشاره به ترکیه گفت: حکومت ترکیه مسئول مستقیم خون هایی است که در سوریه ریخته شده است یا می شود اما وقتی اقدام به برقراری روابط با ترکیه کردیم به دنبال رابطه با اشخاص یا دولت ها که روابطی زودگذر است نبودیم بلکه به تاریخ متشنجی که تقریبا نه قرن ادامه داشت نگاه کردیم و خواستیم آن را از بین ببریم اکنون آیا به سبب نادانی برخی از مسئولان باید به عقب برگردیم یا آن که به رابطه با ملت ترکیه نگاه کنیم بخصوص که این ملت عملا در جریان بحران سوریه از ما حمایت کردند و با وجود تبلیغات گسترده رسانه ای علیه ما موضع خود را تغییر ندادند. ما باید در درجه اول به ملت ها نگاه کنیم زیرا حکومت ها زود گذر هستند و مشکلاتی که با حکومت ها به وجود می آید زودگذر است بر همین اساس نباید در این مسئله انفعالی عمل کنیم و از خود واکنش نشان دهیم بلکه باید روابط خود را با ملت ها حفظ کنیم زیرا در واقع این ملت ها هستند که عملا از ما حمایت می کنند. اگر کمک رسانی ها از حمایت مردم برخوردار نباشد ضعیف خواهد بود.

رئیس جمهور سوریه در ادامه در پاسخ به این که برخی از سوری ها منتظر واکنش ملت ها علیه سیاست حکومت های خود علیه کشورهای همسایه هستند گفت: درست است اما این مسئله به زمان نیاز دارد و نباید فراموش کنیم که خود این ملت ها نیز درگیر مبارزات سیاسی با این حکومت ها هستند. باید واقعگرا باشیم و حساب سود و زیان را داشته باشیم. دشمنی باعث کاهش حمایت از تروریست ها و کمک رسانی به آنها نمی شود بلکه باعث افزایش این کمک رسانی ها می شود. باید روابط خود را با ملت ها بهبود بخشیم و با طرح حقایق به این ملت ها کمک کنیم. وقتی ملت ها به حقیقت آنچه در سوریه روی می دهد و حقیقت موضع مسئولان خود پی ببرند در مبارزات سیاسی خود علیه حکومت های خود قوی تر عمل می کنند.

بشار اسد در ادامه به اوضاع حمص اشاره کرد و با اشاره به این که اوضاع این استان جدا از بقیه سوریه نیست افزود: وقتی نیروهای مسلح سوریه در داخل کشور و بخصوص داخل شهرها وارد جنگ و درگیری می شوند باید دو مسئله را در نظر بگیرند. یکی این که جان مردم را حفظ کنند و دیگر این که مراقب اموال مردم باشند. در غیر این صورت اگر نیروهای مسلح بخواهند همه توان خود را به کار بگیرند می توانند مناطق وسیعی را با خاک یکسان کنند اما این کار مردود است و نتایج مناسبی در بر ندارد. این نوع درگیری ها به زمان نیاز دارد. از سوی دیگر نباید فراموش کنیم که کمک رسانی به افراد مسلح بخصوص در حمص ادامه دارد زیرا آنها حمص را کانون پیروزی خود می دانند.

وی درباره مسئله مناطق حائل گفت: منطقه حائل در هر جا می تواند باشد. بیشتر استان های سوریه مرزی هستند که از آن جمله می توان به دیرالزور، الحسکه، رقه، حلب ، ادلب و لاذقیه اشاره کرد. منطقه حائل بر اساس توافق بین دو کشور ایجاد می شود و ما به عنوان حکومت سوریه هیچ گاه تصمیم نگرفته ایم که منطقه ای خارج از دایره کنترل سوریه باشد. وقتی ارتش وارد منطقه ای می شود به این معناست که توانایی ورود به آن منطقه را داشته است. آنها اعلام کردند بسیاری از مناطق خارج از کنترل دولت سوریه است اما ارتش به آسانی وارد بیشتر این مناطق شده است. بنابراین مسئله مناطق حائل عملا غیرممکن است.

رئیس جمهور سوریه با تاکید بر این که وظیفه ارتش و نیروهای مسلح مقابله با دشمنان کشور چه در داخل یا خارج است بر نقش نظارتی رسانه ها در کشور تاکید کرد و افزود حمله به رسانه های سوری نشان دهنده موفقیت آنها در رسوا کردن دشمنان سوریه است.

به گزارش شبکه تلویزیونی الدنیا بشار اسد در ادامه گفتگو با این شبکه درباره این که برخی می گویند چرا تانک های سوریه در داخل شهرهای این کشور هستند حال آن که حدود چهل سال است در جولان حتی یک گلوله هم شلیک نشده است آیا جای تانک های سوریه در داخل شهرهاست نه در جبهه جولان گفت: ماموریت ارتش و نیروهای مسلح در همه کشورهای جهان حمایت از وطن است و این حمایت فقط در برابر بیگانگان نیست بلکه حمایت در داخل را نیز شامل می شود. باید در برابر هر دشمنی در هر جا که باشد از کشورت دفاع کنی. ارتش این مرتبه در داخل کار خود را آغاز کرده است نه از خارج. هر سوری که اقدام به اجرای برنامه های خارجی کند تبدیل به دشمن می شود و اگر در قانون به دنبال مجازات جرم چنین شخصی بگردی حکم وی اعدام است. این مرتبه دشمن در داخل فعالیت خود را آغاز کرده است و نیروهای مسلح نیز به تبع آن در داخل با آن مقابله می کنند.

وی در پاسخ به این که با توجه به حمایت سوریه از اندیشه مقاومت آیا این امر با مقاومت تعارض ندارد گفت: مقاومت زمانی شکل می گیرد که دولت در انجام دادن مسئولیت های خود کوتاهی کند مانند آنچه به سبب جنگ داخلی در لبنان روی داد ولی در سوریه چنین اتفاقی نیفتاده است.

رئیس جمهور سوریه درباره عملیات نظامی ارتش سوریه در داخل کشور و این که برخی می گویند سوریه برای این کار از روسیه و چین و حتی آمریکا چراغ سبز گرفته است گفت: در هر مرحله حتی زمانی که سوریه در سال هزار و نهصد و هفتاد و شش وارد لبنان شد گفتند چراغ سبز دریافت کرده است. واقعیت این است که سوریه در مسائل مربوط به حاکمیت و داخلی و ملی خود به چراغ سبز کسی اعم از دوستان یا دشمنان نیاز ندارد.

وی در پاسخ به این که گفته می شود تحرکات در سوریه به مدت چهار یا پنج ماه مسالمت آمیز بود اما وقتی دولت اقدام به سرکوب کرد به اقدامات مسلحانه تبدیل شد گفت: این سخنان درست نیست زیرا در همان هفته های اول اعتراضات شماری از نیروهای امنیتی و پلیس سوریه به شهادت رسیدند. آیا این افراد بر اثر فریادهای تظاهرکنندگان شهید شدند؟ این افراد به ضرب گلوله شهید شدند ولی نوع تسلیحات و هدف از مسلح کردن افراد در آن زمان فرق می کرد.در آن زمان هدف اصلی تحریک مردم از طریق تیراندازی به تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی و پلیس بود تا مردم و پلیس دست به واکنش بزنند و شمار بیشتری از دو طرف کشته شوند و جوی از دشمنی علیه حکومت ایجاد شود. پس از شکست این طرح اقدام به ایجاد مناطق شورشی مثل باباعمرو و دیگر مناطق کردند که نیروهای دولتی قادر به ورود به آنجا نبودند اما پس از شکست این طرح به ترورها و ایجاد رعب و وحشت در میان مردم و بستن راه ها و جلوگیری از رسیدن مواد غذایی و دیگر مواد مورد نیاز مردم مثل سوخت به مناطق مختلف کردند.

بشار اسد در پاسخ به این که برخی معتقدند دولت در حل و فصل اوضاع تعلل کرده است و این امر باعث طولانی شدن بحران و دخالت شمار بیشتری از افراد در آن شد و این تصور را به وجود آورد که دولت ضعیف است، گفت: دولت تعلل نکرد و دلیل آن نیز این است که نیروهای مسلح در اوایل درگیری ها وقتی احساس کردند تنش ها در درعا شدت گرفته است، تردیدی به خود راه ندادند و ارتش وارد آنجا شد و لحظه ای در برخورد شدید تردید نکرد.

برخی تصور می کنند که ما در آن زمان باید رفتاری مثل رفتار اکنون از خود نشان می دادیم که این غیر منطقی است. اوضاع در آن زمان با اکنون فرق می کرد و حتی درک مردم از اوضاع نیز متفاوت بود. در ابتدای حوادث بسیاری از مردم فریب خوردند و تصور می کردند آنچه در این کشور روی می دهد ی انقلاب است و افراد مسلحی در کار نیست.از نظر دولت فقدان درک و آگاهی مردمی یک مشکل به شمار می رود. آنچه به دولت کمک کرد تا در ماه های اخیر به حل و فصل اوضاع بپردازد این است که اوضاع برای بخش اعظم جامعه و مردم سوریه روشن شده است و شرایط سیاسی و امنیتی تغییر کرده است و نگاه مردم نیز به آنچه در سوریه روی می دهد تغییر کرده است. مردم دریافتند آنچه در سوری روی می دهد انقلاب نیست بلکه اقداماتی تروریستی است.

بشار اسد در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر اتحاد مردم همه طرح های دشمنان را به شکست کشاند.

رئیس جمهور سوریه درباره افرادی که با استفاده از شرایط ناآرام در سوریه اقدام به فساد کردند گفت: باید بین تجار و افرادی که در زمان بحران می کوشند از شرایط به وجود آمده به نفع خود بهره برداری کنند و نیز اشتباهاتی که ممکن است روی دهد و ربطی هم به طولانی شدن زمان بحران ندارد تفکیک قائل شد.تجاوزات و سرقت هایی روی داده است که برخی از آنها کشف شده است و عاملان آنها تحویل مراجع قضایی شده اند. باید به پرونده همه کسانی که اشتباهی مرتکب شده اند یا افرادی که تلاش کرده اند بحران ادامه پیدا کند رسیدگی شود.اکنون این مسئله مطرح است که ما می توانیم افرادی را که شناسایی شده اند مجازات کنیم نه افرادی را که برای ما ناشناخته هستند و بسیاری از شکایاتی که مطرح شده است علیه افراد ناشناخته است. وقتی دلایل و مدارک غیر موثقی علیه شخصی وجود داشته باشد از کار خود برکنار می شود زیرا اعتمادی به وی نیست اما وقتی دلایل و مدارک قطعی علیه فردی وجود داشته باشد وی در هر جایگاه و مقامی که باشد تحویل مراجع قضایی می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این که با توجه به گذشت مدت زیادی از بحران چرا هنوز در انتصاب افراد مشکل وجود دارد و افرادی در جایگاه های مختلف منصوب می شوند که شایستگی لازم را ندارند گفت: این مسئله دو جنبه دارد که یکی از آنها واقعگرایانه و دیگری غیرواقعگرایانه است. بخش واقعگرایانه آن این است که ما در سوریه اداره منابع انسانی به معنای علمی نداریم زیرا این مسئله خود یک رشته علمی مستقل است و اکنون در صدد بررسی های نهایی این مسئله هستیم.

وی در ادامه در پاسخ به این که بسیاری از افراد رئیس جمهور را مسئول عملکرد مقامات مختلف می دانند گفت: ما باید از بالا و پایین مراقب عملکرد مسئولان باشیم. تا کنون به این صورت بود که مراقبت فقط از بالا یعنی از جانب مراجع رسمی صورت می گرفت اما این کافی نیست و مراقبت باید از پایین یعنی از جانب مردم نیز صورت بگیرد.

رسانه ها در مراحل مختلف تلاش کردند این نقش نظارتی را ایفا کنند اما این کار فقط از طریق نوشتن مقالاتی که به مسائل و موضوعات عمومی می پردازند امکان پذیر نیست بلکه رسانه ها باید نقش کاملی را ایفا کنند و ادله و مدرک ارائه کنند و در این شرایط است که مسئولان چاره ای جز تحقیق درباره موارد مختلف و در صورت نیاز ارجاع آنها به دستگاه قضایی ندارند. برای این که رسانه ها در انجام دادن این فعالیت موفق عمل کنند دولت باید عملکردی شفاف داشته باشد.

وی درباره این که آیا دولت نقش گسترده تری به رسانه ها می دهد و رسانه ها مجاز هستند به امور نظارتی بپردازند گفت: این مسئله فراتر از اجازه است زیرا وقتی شما وظیفه نظارتی خود را انجام دهید من به عنوان یک مقام مسئول موفق می شوم و ایفای نقش شما به منزله موفقیت من است و منافع ملی نیز در همین است البته به شرط آن که رسانه ها از این مسئله برای منافع شخصی خود استفاده نکنند. هر صاحب قدرتی می تواند از قدرت در جهت منافع خود استفاده کند و این به اخلاق حرفه ای مربوط می شود. رسانه ها باید نقش تحقیقاتی انجام دهند و به تحقیق درباره موارد و مسائل مختلف بپردازند و علاوه بر ارائه مدارک راه حل نیز ارائه کنند و در نتیجه به دستگاه قضایی و دیگر مراجعی که تحقیقات انجام می دهند کمک کنند و در همین حال راه حل هایی نیز به مسئولان ارائه کنند تا از آنها بهره بگیرند.

رئیس جمهور سوریه درباره اقداماتی که علیه رسانه های سوریه انجام می شود که تصمیم اتحادیه عرب برای جلوگیری از پخش شبکه های سوری روی ماهواره ها و نیز حملات خونین به برخی رسانه های سوریه مثل الاخباریه از جمله آنها به شمار می رود گفت: ما در همه زمینه ها از جمله رسانه ها مشکل داریم، امیدوار بودیم اوضاع بهتر باشد اما اگر آنطور که برخی ادعا می کنند این رسانه ها شکست خورده بودند هدف حمله قرار نمی گرفتند.

اگر این رسانه ها شکست خورده بودند ماهواره ها را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می دادند اما حمله به این رسانه ها نشان دهنده آن است که رسانه های سوریه توانسته اند آنها را رسوا کنند و امپراتوری های رسانه ای آنها را که پول و سیاست از آنها حمایت می کند هدف حمله قرار دهند. این مسئله در حد خود دال بر موفقیت رسانه های سوریه است./فردانیوز