اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بسته حمایتی وزارت بهداشت چگونه قرار است نظام سلامت را متحول کند و مزایای آن چیست؟(+جدول)



اخبار,اخبار اجتماعی, طرح تحول در نظام سلامت

 

   اخبار اجتماعی - بسته حمایتی وزارت بهداشت چگونه قرار است نظام سلامت را متحول کند و مزایای آن چیست؟

  طرح تحول سلامت که از اردیبهشت ۹۳ شروع شده، قرار است بخش بزرگی از سختی ها و مرارت هایی که مردم در درمان دارند را برطرف کند. برای این منظور ۸ بسته تعریف شده. اما این بسته ها چیستند؟

به گزارش خبرآنلاین؛ بیش از یک ماه از آغاز اجرای طرح تحول در نظام سلامت می گذرد. مسئولان وزارت بهداشت از 15 اردیبهشت ماه امسال آغاز رسمی این طرح را اعلام کرده اند و تا کنون از اجرای 8 بسته حمایتی در راستای این طرح خبر داده اند. اما هنوز بخش زیادی از مردم از جرئیات این طرح با خبر نیستند و نمی دانند هر کدام از این 8 طرح قرار است چگونه اجرا شود و چه مزایای دارد.

براساس جدید ترین اطلاعات وزارت بهداشت، در این 8 بسته قرار است، میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان های دانشگاهی کاهش یابد، زایمان طبیعی ترویج شود، کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌های دولتی ارتقا یابد، پزشکان در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم کشور ماندگار شوند، پزشكان متخصص مقیم در بیمارستان‌های دولتی مستقر شوند، کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان‌های دولتی ارتقا یابد، حفاظت مالی از بیماران صعب‌العلاج، خاص و نیازمند صورت گیرد و در کنار این هفت بسته خدماتی بر حسن اجرای برنامه های تحول سلامت نیز نظارت جدی صورت گیرد.

 تشکیل جلسه ستاد کشوری طرح تحول نظام سلامت
همزمان وزارت بهداشت روز گذشته خبرداد، جلسه ستاد کشوری طرح تحول نظام سلامت با حضور وزیر بهداشت تشکیل شد و چگونگی روند اجرای طرح تحول نظام سلامت بررسی شد.

در این جلسه در تشریح روند چگونگی اجرای طرح تحول نظام سلامت مواردی چون: ابزارهای نظارتی، رعایت استاندارهای درمان در بخش بستری بیمارستانهای دولتی، عملکرد بیمه ها، آخرین وضعیت صرفه جویی در مصرف و کاهش قیمت تجهیزات پزشکی و دارو در بیمارستانها، پاسخگویی به شکایات مردمی ارائه و در خصوص آنها بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

 

آنجه در ادامه و در جدول زیر می خواند عناوین 8 بسته حمایتی و مزایا و چگونگی اجرای آن است؛

ردیف

عنوان برنامه

مزایا و چگونگی اجرای آن

1

برنامه کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان های دانشگاهی

در سال 93 حدود 8 میلیون  نفر از جمعیت کشور در بیمارستان های دولتی بستری خواهند شد که با توجه به متوسط هزینه بستری 16000000 ریالی ،بیماران مجبور به پرداخت 640000 ریال به ازای هر پرونده است. با اجرای این برنامه پرداختی بیماران 1600000ریال می شود .

در حال حاضر بیماران بستری در بیمارستانهای دولتی برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین دریافت خدمات ازمایشگاهی و تصویر برداری به بیرون از ببیمارستان هدایت می‌شوند که با اجرای این برنامه کلیه خدمات مذکور و دارو و تجهیزات مورد نیاز بیماران در بیمارستان تامین می شود و یا با مسئولیت و تامین هزینه توسط بیمارستان برای بیماران  در زنجیره دانشگاه  فراهم می شود

ساماندهی بازار آشفته تجهیزات پزشکی کشور  از لحاظ  قیمت و کیفیت و نحوه تامین آنها از دستاوردهای  این برنامه است

این برنامه به میزان 5/5 در صد از پرداخت مستقیم از جیب مردم را کاهش می دهد.

2

برنامه ترویج زایمان طبیعی

کاهش سزارین به میزان 10% در کشور.

 

کاهش عوارض سزارین برای مادر و نوزاد.

 

ترغیب زایمان طبیعی با گسترش زایمان بی درد.

 

رایگان شدن هزینه زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی.

 

بازسازی بلوک‌های زایمان با ایجاد فضاهای اختصاصی برای خوشایندسازی محیط زایمان طبیعی.

 

افزایش تعداد موالید.

 

3

ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌های دولتی

هتلینگ بیمارستان‌های دولتی به طور کامل بازسازی و نوسازی خواهد شد. به طوری که تمامی بیمارستان‌ها تا مهرماه سال جاری به حداقل استاندارد (سه ستاره) خواهند رسید.

کیفیت بهداشت، تغذیه و خدمات غیرپزشکی بهبهود خواهد یافت.

تعداد نیروی انسانی پرستاری و کمک پرستار به استانداردهای کشوری نزدیک خواهد شد و امور مرتبط با بیماران توسط کادر شاغل در بیمارستان صورت خواهد گرفت.

در مجموع رضایمندی مردم از بیمارستان‌های دولتی هدف این برنامه است.

این برنامه به میزان 1/25 در صد از پرداخت مستقیم از جیب مردم (OOP ) را کاهش خواهد داد.

4

برنامه ماندگاری پزشکان در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم کشور

پرداختی‌های تشویقی زمینه ماندگاری پزشکان در این مناطق را فراهم نماید.

کمبود حدود 1800 پزشک متخصص مورد نیاز مناطق محروم به تدریج برطرف می‌گردد.

دسترسی مردم به پزشکان در مناطق محروم افزایش یافته و زمینه بهره‌مندی مردم در نزدیک‌ترین فاصله به مکان زندگی‌شان فراهم می‌گردد.

این برنامه به میزان 1 درصد از پرداخت مستقیم از جیب مردم را کاهش خواهد داد.

5

حضور پزشكان متخصص مقیم در بیمارستان‌های دولتی

بااجرای این برنامه در 380 بیمارستان  دولتی کشور 1500 نفر پزشک متخصص در ساعات عصروشب وایام تعطیل مقیم خواهند شد ومردم به آنان برای بیماریهای اورژانسی دسترسی پیدا می کنند

6

ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان‌های دولتی

با توجه به اینکه ویزیت سرپایی در بخش خصوصی یکی از ریشه های اصلی پرداخت مستقیم از مردم در بخش سلامت کشور می‌باشد. افزایش انگیزه پزشکان در بخش دولتی از طریق متناسب سازی حق الزحمه ویزیت پزشکان در بخش دولتی باعث فعال شدن کلینیکهای دولتی و امکان پاسخگویی به نیازهای مردم در بخش‌های دولتی خواهد شد. به گونه‌‌ای که مردم به جای پرداخت مبلغ 190000 ریال در مطب خصوصی، مبلغ 30000 ریال به ازای یک ویزیت پزشک متخصص خواهند پرداخت و خدماتی مشابه مطب در کلینیک ویژه بیمارستان های دولتی می گیرند.

بااجرای این برنامه در 380 بیمارستان  دولتی کشور 1500 نفر پزشک متخصص در ساعات عصروشب وایام تعطیل مقیم خواهند شد ومردم به آنان برای بیماریهای اورژانسی دسترسی پیدا می کنند

7

برنامه حفاظت مالی از بیماران صعب‌العلاج، خاص و نیازمند

 در این برنامه بیماران مبتلا به بیماریهای خاص و صعب العلاج تحت عنوان مشترک بیماریهای ویژه تحت پوشش معاونت درمان وزارت بهداشت قرار گرفته و هزینه های بالای تشخیصی و درمانی بیماری آنها که مشمول بیمه نمی باشند طبق بسته خدمتی تعیین شده تحت حمایت قرار خواهد گرفت.

مراکز جامع هر یک از بیماریهای ویژه در سایت وزارت متبوع معرفی شده و همه بیماران و پزشکان از آن مطلع خواهند شد. بیماران مبتلا به هر یک از بیماریهای فوق از هر نقطه از کشور به این مراکز ارجاع شده و توسط مددکار بیمارستان مرجع برای دریافت خدمات مربوطه پس از بررسی مددکاری هدایت خواهد شد.

  بیماران نیازمندی که توان پرداخت 10-5% فرانشیز خود را ندارند نیز توسط این ردیف بر حسب تشخیص سیستم مددکاری حمایت می شوند.

بیماریهای دیگری نیز که هزینه زیادی به بیمار و خانواده تحمیل می کنند و تاکنون جزو لیست بیماریهای ویژه قرار نگرفته اند توسط کمیته مربوط به تعیین اولویت بیماریها و بر حسب توان دولت به تدریج تحت پوشش قرار خواهند گرفت. تا زمان پوشش کامل این بیماران، خدمات بستری آنها از پوشش خاص مددکاری نیازمندان، توسط این معاونت حمایت خواهد شد.

این برنامه به میزان 1,7در صد از پرداخت مستقیم از جیب مردم را کاهش خواهد داد.

8

نظارت بر حسن اجرای برنامه های تحول سلامت

در کنار هفت بسته خدمتی طرح تحول سلامت، جهت نظارت و پایش عملکرد آنلاین تحت نظر ستاد طرح تحول در تمام سطوح کشوری- دانشگاه و بیمارستان ،بسته ای نظارتی تحت عنوان " نظارت بر حسن اجرای برنامه های تحول سلامت" طراحی و همزمان با اجرای بسته ها اجرا خواهد شد.

 اخبار اجتماعی - خبر آنلاین

 


ویدیو مرتبط :
عملکرد شبکه بهداشت شهریار در تو سعه نظام سلامت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هاشمی خبر داد:حذف یارانه 3 دهک بالا برای حوزه سلامت/فعلا تغییراتی در وزارت بهداشت نداریم



وزارت بهداشت, حسن قاضی‌زاده هاشمی

هاشمی خبر داد:حذف یارانه 3 دهک بالا برای حوزه سلامت/فعلا تغییراتی در وزارت بهداشت نداریم

مجلس قرار است اعتبارات یارانه ۳ دهک بالای جامعه را حذف کند و به حوزه سلامت اختصاص داده شود.

 حسن قاضی‌زاده هاشمی در مراسم تکریم و معارفه معاونان تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: ما با اعضای کمیسیون بهداشت و بودجه در مورد اصلاح دهک‌های بالای جامعه و حذف یارانه رایزنی هایی انجام دادیم قرار شد که این اعتبار به حوزه سلامت پرداخت شود.


وی افزود: در گذشته اعتبارات کافی نرسیده و هزار میلیارد تومان بدون تعریف منابع آن روی دستمان مانده و یک سال است که در این رابطه با مشکل مواجهیم و بودجه امسال هم یک سوم کسری دارد.


هاشمی گفت: امیدواریم در اصلاحیه بودجه سلامت و بودجه 93 نگاه ویژه‌ای به حوزه اعتبارات سلامت شود و بخشی از اعتبارات هدفمندی‌ها به بیمه‌ها تزریق شود.


وی افزود: مردم باور دارند با وجود کمبود منابعی که داریم این مشکلات حل می‌شود اما نیاز به زمان دارد چرا که برخی اقلام دارویی باید سفارش داده شوند تا وارد کشور شوند، این مشکلات در کشورهای دیگر هم وجود دارد و با کمبود تعدادی اقلام مواجه هستند این در حالی است که ما هر روز وضعیت دارو را رصد می‌کنیم.

پزشکان دو شغله
وی در مورد وضعیت پزشکان دو شغله نیز گفت: بسیاری از پزشکان در دانشگاه‌ها تمام وقت هستند به خصوص استخدام‌های اخیر به صورت تمام وقت بوده‌‌اند.


وی افزود: طبق تکلیف قانونی دستمزد پزشکان باید 3.6 برابر و تعرفه‌ها باید واقعی شوند تا این پزشکان به صورت تمام وقت در بخش دولتی بمانند. این آرزوی ماست که این وضعیت سر و سامان بگیرد.


وزیر بهداشت گفت: علاقه این پزشکان نیز همین است که در چند جا کار نکنند بنابراین اگر تعهدات قانونی را انجام دهیم متقاضیان بخش خصوصی را نیز در دانشگا‌ه‌ها خواهیم داشت.
وی گفت: ما مسیر را برعکس می‌رویم و دائم بر پزشکان فشار می‌آوریم. اولین نتیجه این فشارها دلسردی پزشکان است این تکلیفی است که بر عهده مسئولان دو دوره قبلی هم گذاشته شده اما اینکه عملیاتی شود نیازمند فراهم شدن ابزار مناسب است.


وزیر بهداشت در مورد گزارشی از اضافه دریافتی‌های برخی پزشکان در مجلس گفت: این موضوع معلول است علت را باید از بین ببریم، به نظر می‌رسد مشکل به دست خود پزشکان حل شود ما در اجرا اشکال داریم و اولویت‌سنجی، اعتباربخشی، داشتن بیمه‌ای که کمتر هزینه کنیم و همچنین واقعی‌ کردن تعرفه‌ها از موضوعاتی است که اگر حل شوند مشکل پزشکان نیز برطرف می‌شود.

طلبکاران حوزه سلامت
وی در پاسخ به این سؤال که گفته شده طلبکاران حوزه سلامت، قصابان و اداره برق و گاز است گفت: بله این موضوع درست است در سفری که به کرمانشاه داشتم نماینده قصر شیرین اعلام کرد که اداره برق با وساطت فرمانداری استان برای چندمین بار پرداخت قبض را تمدید کرده است این نشان می‌دهد که در بحث بودجه اصلاً وضعیت خوبی نداریم و شرایط برای برخی دانشگاه‌ها قابل تحمل نیست.

سیاست های جمعیتی
وی در مورد سیاست‌های جمعیتی کشور گفت: در مورد سیاست‌های تشویقی با رایزنی‌هایی که با مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی شده اقداماتی در دست انجام است اما چون هنوز از شروع کار بیش از 2 هفته نمی‌گذرد باید منتظر نتایج آن باشیم.

بودجه تحقیقات
وزیر بهداشت در مورد میزان بودجه‌ای که برای حوزه تحقیقات لازم است گفت: در حال حاضر به 100 میلیارد تومان بودجه در حوزه تحقیقات نیاز داریم که اگر طبق قانون دو درصد از درآمد تولید ناخالص ملی را به حوزه سلامت بدهند می‌توانیم در ارتقای علمی که بیش از 30 درصد است دست پیدا کنیم بنابراین فکر می‌کنم بودجه مورد نیاز این بخش باید چندین برابر شود.

داروی بیماران ام اس
هاشمی در مورد کمبود داروی بیماران ام‌اس گفت: گاهی موج‌هایی ایجاد می‌شود که به نوعی می‌خواهند تلاش انجام شده در وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر را کم ارزش نشان دهند.


وی افزود: مطمئن هستم تا پایان سال آرامش نسبی در حوزه دارو ایجاد خواهد شد و در برخی اقلام دارویی که حدود 140 قلم است قیمت‌ها به سال 91 برمی‌گردد.


وی در مورد تغییرات احتمالی در آینده گفت: فکر نمی‌کنم تغییرات دیگری در راه باشد ما تیم اجرایی را بسته‌ایم و باید برنامه‌نویسی را آغاز کنیم.


وی در پاسخ به اینکه، آیا معاون دانشجویی و فرهنگی نیز تغییر می‌کند پاسخ داد: فعلا‌ً تغییراتی نداریم.وی با اشاره به رتبه علمی کشور در دنیا، افزود: با تمام گرفتاری‌هایی که در چند دهه گذشته بر ایمان ایجاد کرده‌اند، اما موقعیت علمی کشور در دنیا بسیار ارزشمند است؛ به طوری که پزشکی کشور از جایگاه نوزدهم در دنیا برخوردار است. هر چند که حق دانشمندان و ملت ایران بیشتر از اینهاست.

تحقیقات علمی
وزیر بهداشت افزود: با وجود اجحافی که در حق پزشکی کشور شده است، اما حداقل 30 درصد تحقیقات کشور متعلق به گروه پزشکی است. همچنین حدود 27 درصد مقالات خاورمیانه مربوط به گروه‌های پزشکی ایران است. هر چند به ظاهر بخش خصوصی در پژوهش‌ها کمرنگ است.

 

اما عمده پژوهش کشور بر عهده خود پزشکان بوده است. در مقایسه بخش مهندسی کشور با بخش پزشکی، مشاهده می‌کنیم که پزشکی کشور بسیار بروزتر از همکاران در وزارت علوم است. عمده این بار را نیز خود پزشکان بر دوش کشیده‌اند./خبرآنلاین