اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برگزاری بزرگداشت روز ملی خیام در نیشابور


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: ۲۸ اردیبهشت، برنامه بزرگداشت روز ملی خیام در نیشابور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

خبرگزاری ایسنا: منطقه خراسان و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، سید سعید سرابی ظهر امروز، 14 اردیبهشت در جلسه ستاد بزرگداشت مفاخر فرهنگی خراسان رضوی با ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های این ستاد اظهار کرد: 27 اردیبهشت، اختتامیه کنگره از توس تا نیشابور در نیشابور، برگزار و صبح روز 28 اردیبهشت برنامه بزرگداشت روز ملی خیام در این شهر برگزار می‌شود و در برنامه‌های بزرگداشت روز ملی خیام احتمالا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور می‌یابند.

وی افزود: ستاد بزرگداشت مفاخر خراسان رضوی شش جلسه تخصصی و کارشناسی با موضوع بزرگداشت فردوسی در استان داشته که نتیجه آن تهیه جدول برنامه‌های روز ملی حکیم ابوالقاسم فردوسی و حکیم خیام نیشابوری در مشهد و نیشابور است.

سرابی، برگزاری کنگره جهانی فردوسی را گامی مهم در راستای معرفی این اثر ارزشمند به جهانیان و مطرح کردن جنبه‌های عملی آن دانست و گفت: گرد آمدن شاهنامه پژوهان سراسر جهان در زادگاه حکیم توس نه تنها زمینه ارائه تازه‌ترین پژوهش‌ها و تحقیقات پیرامون فردوسی و شاهنامه را فراهم می‌کند بلکه سبب توجه بیشتر به تاریخ و فرهنگ این سرزمین می‌شود و نژاد و هویت ما را هم به جهانیان و هم به خودمان به ویژه به جوانان که در معرض تهاجم غرب هستند، می‌شناساند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: تلاش کرده‌ایم با همکاری ستاد بزرگداشت مفاخر فرهنگی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خراسان‌رضوی سه تا چهار روز، شهر، رنگ و بوی فردوسی و شاهنامه و آموزه‌های دینی موجود در شاهنامه را بگیرد.

غلامحسین علیپور، سرپرست دبیرخانه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در ادامه گفت: افتتاحیه مراسم در روز 23 اردیبهشت در دانشگاه فردوسی برگزار می‌شود، برنامه‌های علمی بزرگداشت فردوسی در دو روز در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی برگزار می‌شود. مراسم ویژه در محل آرامگاه و مراسم اختتامیه همایش و تقدیر از نخبگان و برگزیدگان در زمینه فردوسی‌شناسی و شاهنامه و نیز اختتامیه کنگره شعر از توس تا نیشابور در مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

وی افزود: دبیری علمی همایش فردوسی محمدجعفر یاحقی است و مدیریت اجرایی برنامه‌ها بر عهده انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل میراث فرهنگی و قطب علمی فردوسی شناسی دانشگاه فردوسی خراسان‌رضوی است.

علیپور تصریح کرد: بازدید میهمانان از آرامگاه فردوسی، گلباران آرامگاه، برگزاری مراسم بزرگداشت در آرامگاه به همت میراث فرهنگی و همکاری ستاد از دیگر برنامه‌های بزرگداشت فردوسی است.


ویدیو مرتبط :
همایش بزرگداشت روز ملی مهندسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یازدهمین بزرگداشت روز ملی صنعت چاپ برگزار شد



 

 یازدهمین بزرگداشت روز ملی صنعت چاپ برگزار شد

 

یازدهمین جشنواره صنعت چاپ ایران شب گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، همراه با تقدیر از پیشکسوتان عرصه چاپ در تالار وحدت برگزار شد.

مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت چاپ عصر روز گذشته، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرپرست امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «حجت الاسلام والمسلمین اكرامی» عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و جمعی از پیشكسوتان صنعت چاپ در تالار وحدت برگزار شد.

«سیدمحمد حسینی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت چاپ، طی سخنانی گفت: وزارت ارشاد به بعد محتوایی صنعت چاپ نظر بسیاری دارد و این مساله به معنی بی توجهی نسبت به اقتصاد این صنعت است. صنعت چاپ در طول تاریخ فراز و نشیب های فراوانی داشته و امروز هم که عطش زیادی برای شناخت آرمان های انقلاب اسلامی در جهان وجود دارد، باید به این صنعت هم توجه بیشتری صورت گیرد.

لزوم اهتمام صنعتگران حوزه چاپ

وی به گردش ۸۰۰ میلیارد دلاری صنعت چاپ در قیاس با رقم ۴۵۰ میلیارد تومانی صنعتی مهمی مانند گردشگری بر لزوم اهتمام بیشتر صنعتگران حوزه چاپ اشاره و بیان کرد: وزارت ارشاد با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت برخی مشکلات ساختاری این صنعت را برطرف می کند. در حوزه چاپ سختگیری های زیادی در زمینه صدور مجوز به چاپخانه های دولتی صورت می گیرد و بنای دولت بر این است که هر چه می تواند فعالیت های حوزه چاپ را به بخش خصوصی واگذار کند.

وعده های معاون فرهنگی وزیر ارشاد درباره صنعت چاپ

در این مراسم همچنین «بهمن دری» معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به وعده هایی که در مراسم سال گذشته روز صنعت چاپ داد، اشاره کرد و گفت: امسال یکی از مهمترین وعده ها که تشکیل شورای سیاستگذاری صنعت چاپ بود و از آرزوهای پیشکسوتان این صنعت به شمار می رفت، محقق شد.

وی با بیان این که متولی اصلی صنعت چاپ وزارت ارشاد نیست، بلکه باید وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در رفع مشکلات صنف چاپ یاری کند، افزود: این گونه نیست که کشورهای دیگر دست روی دست هم گذاشته باشند و در چنین شرایطی ما باید به صورت مضاعف پیشرفت کنیم.

دری به شکل گیری کمیسیون رسیدگی به تخلفات در صنعت چاپ اشاره کرد و توضیح داد: این کمیسیون در عین این که باید با کمترین تخلفات هم برخورد کند، می تواند منشا برکات خوبی باشد و برخی اقدامات که ممکن است، حیثیت پیشکسوتان صنعت چاپ را لکه دار کند، بزداید.

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد، همچنین از بررسی آئین نامه استانداردسازی چاپ نشریات و کتب در دستگاه های دولتی در هیات دولت خبر داد.

واگذاری چاپخانه های دولتی به بخش خصوصی

به گفته دری، لزوم واگذاری چاپخانه های دولتی به بخش خصوصی غیر قابل انکار است. او ادامه داد: برخی دستگاه های دولتی که خودشان چاپخانه دارند، باعث می شوند دست بخش خصوصی بسته و بازار آن راکد شود. تاکید داریم که چاپخانه های دولتی، باید به تشکل های صنفی و چاپخانه های خصوصی واگذار شوند.

وی همچنین با یادآوری پیش نویس تفاهم نامه ای که قرار است با هدف تحول و نوسازی صنعت چاپ کشور به امضای دو وزارتخانه ارشاد و صنعت، معدن و تجارت برسد، بیان کرد: در این تفاهم نامه حدود ۱۲ پیشنهاد داده بودیم که حدود ۸ محور آن مورد تایید دوستان وزارت صنایع قرار گرفت و امیدواریم این تفاهم نامه به زودی به امضای دو وزیر برسد.

در انتهای این مراسم تعدادی از پیشکسوتان و فعالان صنعت چاپ؛ یعنی سید جلال کتابچی، اسماعیل توانا، محمود شیخیان، ناصر احدی و محمد عربستانی با اهدای لوح تقدیر و جوایز نقدی تجلیل شد..... /شبکه خبری برنا