اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بروجردی: سوخت نیروگاه بوشهر امروز در قلب راکتور قرار می گیرد



 

 

بروجردی: سوخت نیروگاه بوشهر امروز در قلب راکتور قرار می گیرد

 

به گزارش واحد مرکزی خبر ، علاء الدین بروجردی در نشست مشترک کمیسیون با نمایندگان قاره افریقا افزود: برخلاف همه تحریم ها همه سیاست های توسعه ای خود را ادامه می دهیم و به عنوان کشوری مستقل در عرصه فناوریهای پیچیده گام بر می داریم.

وی افزود: افریقا مانند اسیا و برخی نقاط دیگر جهان رنج دیده است و البته مبارزات فراوانی را در تاریخ بر جا گذاشته است و امروز کشورهای افریقایی با داشتن یک اتحادیه قوی از قاره خود دفاع می کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای افریقایی بسیار قوی است و مجلس نیز برای ارتباط بیشتر با کشورهای افریقایی تلاش فراوانی را انجام داده و در این دوره از فعالیت مجلس شورای اسلامی مناسبات پارلمانی با کشورهای افریقایی از رشد چشمگیری برخوردار بوده است.

وی با اشاره به مساعدتهای پارلمانهای بین ایران وافریقا افزود : مجلس شورای اسلامی با 17 کشور افریقایی گروه دوستی پارلمانی دارد و گسترش همکاریها با افریقا را به عنوان یک سیاست می داند و در اینده نیز این سیاست استمرار خواهد داشت.

بروجردی گفت: در اغاز سال جاری جلساتی را با مجموعه سفرا و نیز با سفرای کشورهای عربی داشتیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد : جلسات کمیسیون با سفرای کشورهای اروپایی ادامه پیدا کرد وامروز نیز خرسندیم که در خدمت شما نمایندگان کشورهای افریقایی هستیم.

وی گفت: امیدواریم نگاه ویژه به افزایش روابط میان گروههای پارلمانی ایران و افریقا به افزایش همکاری میان سایر دستگاهها بیانجامد..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
1392/11/17:نخستین مرحله تعویض سوخت نیروگاه بوشهر...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرح آمریکا: مبادله سوخت هسته ای برای نیروگاه بوشهر



 

طرح آمریکا: مبادله سوخت هسته ای برای نیروگاه بوشهر

 

انگلیس و فرانسه مخالف طرح آمریکا برای مبادله سوخت هسته ای با ایران هستند.به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، آمریکا در حال تهیه پیشنهادی است که براساس آن ایران، دو هزار کیلوگرم  اورانیوم کم غنی شده خود را با سوخت هسته ای مبادله کند.

 

براساس این طرح ، ایران می بایست اورانیوم کم غنی شده خود را برای تبدیل به سوخت هسته ای به روسیه منتقل کند تا در تغذیه نیروگاه اتمی بوشهر  استفاده شود.

روزنامه لوموند در این باره نوشت که انگلیس و فرانسه با این موضوع مخالفت کرده اند.

"روبرت اینهورن" کارشناس مسائل گسترش هسته ای در وزارت خارجه آمریکا این پیشنهاد هسته ای را برای ایران مطرح کرده و آمریکا نیز قبل از فرانسه و انگلیس، این طرح را با کشورهای روسیه و چین به بحث گذاشته است.

آمریکا در طرح جدید خود همچنین طرح گذشته مبادله 1200 کیلوگرم اورانیوم کم غنی شده در خارج از ایران را احیا کرده که براساس آن ایران می بایست اورانیوم کم غنی شده خود را برای تولید سوخت هسته ای به روسیه و از آنجا به فرانسه بفرستد.

براساس طرح جدید آمریکا، ایران می بایست 30 کیلوگرم اورانیوم غنی شده به میزان 20 درصد را نیز واگذار کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این موضوع وجود چنین پیشنهادی را رد یا تایید نکرد.

"فیلیپ کراولی" ادامه داد: مذاکره کننده آمریکایی پیشنهاد قبلی مبادله 1200 کیلوگرم اورانیوم کم غنی شده ایران با سوخت هسته ای را مورد بازنگری قرار می دهد. کشورهای 5+1 در این باره از لحاظ مقدماتی توافق دارند و مقامات این شش کشور روز پنجشنبه گذشته  تلفنی باهم گفت وگو کردند.

این گزارش ادامه می دهد: این آسان نیست که لندن و پاریس آخرین طرف هایی باشند که از این طرح آگاه می شوند. فرانسه و انگلیس همچنین این طرح را رد می کنند زیرا مشروعیتی را به عملکرد هسته ای ایران می دهد.

کشورهای 5+1 متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس) به علاوه آلمان پیش از این طرحی را برای مبادله 1200 کیلوگرم اورانیوم 5 درصد غنی شده ایران در مقابل دریافت میله های سوختی مطرح کردند ولی ایران آن را در ابتدا رد کرد ولی پس از آن با میانجیگری ترکیه و برزیل، بیانیه ای در تهران امضا شد و ایران موافقت خود را تحت شرایطی با این مبادله در خاک ترکیه اعلام کرد.

هدف از این طرح، تامین سوخت هسته ای مورد نیاز راکتور تحقیقاتی - پزشکی تهران بود.

البته آمریکا و قدرت های غربی در آن مقطع، این توافق را رد کرده و قطعنامه جدید تحریم ایران را در شورای امنیت به تصویب رساندند.

با این حال در پیشنهاد هسته ای جدید آمریکا هدف از مبادله اورانیوم کم غنی شده ایران، تامین سوخت هسته ای نیروگاه بوشهر اعلام شده است.

نیروگاه اتمی بوشهر با هدف تامین برق، توسط روسیه ساخته شد و  هم اکنون در مرحله راه اندازی قرار دارد .

براساس قراردادهای موجود میان تهران و مسکو، سوخت نیروگاه بوشهر برای دو سال تامین شده است. ایران در این قراردادها متعهد به بازگرداندن سوخت مصرف شده در نیروگاه بوشهر به روسیه شده است.

با این حال مشخص نیست در طرح جدید هسته ای آمریکا تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.../عصر ایران