اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بروجردی: به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی ایران، راهبرد منطقی مذاکرات آینده با 1+5 است



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

بروجردی: به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی ایران، راهبرد منطقی مذاکرات آینده با 1+5 است

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در اولین روز سال 92 گفت که ایشان در آستانه مذاکرات دو هفته آینده ایران و 1+5 راهبردی منطقی، عاقلانه و عادلانه را تعریف کرده‌اند.

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نقطه نظرات مقام معظم رهبری در سخنرانی راهبردی آغاز سال در جوار حرم مطهر امام رضا (ع) بسیار روشن، شفاف و تعیین کننده بود و آمریکایی‌ها هم از قبل اعلام کرده بودند که منتظر فرمایشات ایشان هستند.

او افزود: ایشان تحلیل جامعی راجع به عملکرد آمریکایی‌ها و دشمنی‌های‌شان علیه ملت و صداقت نداشتن آن‌ها در ارتباط با بحث مذاکره عنوان کردند. طرح فریب آمریکایی‌ها این است که این‌طور القاء کنند که ما خواستار مذاکره هستیم اما جمهوری اسلامی یا رهبری در این کشور علاقه‌مند به مذاکره نیست و در واقع می‌خواهند بگویند علت این مشکلات، تحریم و مقابله آمریکا، سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس یادآور شد: جمله ساده ولی ریشه‌ای مقام معظم رهبری در فرمایشات‌شان این بود که آمریکایی‌ها دست از دشمنی علیه ملت ایران بردارند و این حداقل صداقت است. این که آن‌ها با سیاست خصمانه خود مرتب کشور ما را مورد تحریم قرار می‌دهند، به ما فشار وارد می‌کنند و از همه ظرفیت‌شان در دنیا علیه ما استفاده می‌کنند، با صداقت مورد ادعای آمریکا به هیچ وجه هم‌خوانی ندارد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: سخن هوشمندانه مقام معظم رهبری آمریکا را عملا در مقابل آزمون سختی قرار داده است. ایشان نگفته‌اند که به صورت مطلق مذاکره نمی‌کنیم. حتی فرمودند با وجود این که اعتمادی به آمریکایی‌ها ندارم، اما مخالفتی هم با مذاکره البته با رعایت خطوط قرمز ندارم. در واقع اگر آن‌ها صداقت دارند و همان‌طور که بارها به روش‌های مختلف به سطوح بالای نظام پیغام داده‌اند که قصد تغییر نظام اسلامی را ندارند، دشمنی‌های‌شان را قطع کنند.

بروجردی با بیان این که جمهوری اسلامی در مورد فعالیت‌های هسته‌یی خود به NPT تعهد دارد، یادآور شد: با وجود این تعهد و فتوای مقام معظم رهبری به حرمت سلاح هسته‌یی، آن‌ها باز هم می‌گویند که نمی‌توانند به ایران اعتماد کنند. اگر مبنا اعتماد است، آن‌ها هم باید بپذیرند که فعالیت‌های هسته‌یی ما صلح‌آمیز است.

وی مخالفت با به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی ایران را مخالفت با مقررات بین‌المللی و NPT دانست و افزود: ما این حق را از ماده 4 عهدنامه NPT گرفته‌ایم و نه از آمریکا، اما به دلیل این که آمریکا با ما مخالفت می‌کند و در بقیه کشورها ذی‌نفوذ است، این فضاسازی کاذب بین‌المللی را علیه ما انجام می‌دهد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که در صورت به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی ایران از سوی آمریکا، زمینه برای حل مشکل هسته‌یی آماده خواهد شد، گفت: در غیر این صورت معلوم می‌شود که آن‌ها می‌خواهند از مساله هسته‌یی ایران به عنوان اهرم فشاری استفاده کنند و نمی‌خواهند این مساله حل شود، در حالی که در آستانه مذاکرات دو هفته آینده ایران و 1+5 این راه‌حل یک راهبرد بسیار منطقی، عاقلانه و عادلانه است./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
اعتراف عراقچی به عدم به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لاوروف: اختلافات با به رسمیت شناختن حق ایران در غنی سازی قابل حل است



وزیر خارجه روسیه,غنی سازی صلح آمیز اورانیوم

اختلافات با به رسمیت شناختن حق ایران در غنی سازی قابل حل است

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد اختلافات غرب با ایران در صورتی که حق این کشور در غنی سازی صلح آمیز اورانیوم به رسمیت شناخته شود، قابل حل است.

به گزارش  مهر به نقل از شینهوا، "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه به رسمیت شناخته شدن حق ایران در غنی سازی اورانیوم را راه حل اختلافات غرب با این کشور دانست.

وی طی گفتگو با یک رسانه روسی که مشروح آن در سایت وزارت خارجه روسیه منتشر شده یادآور شد مسکو سالها است که غرب را دعوت می کند حق دستیابی ایران به فناوری صلح آمیز هسته ای از جمله حق غنی سازی مشروط را به رسمیت بشناسد.

لاوروف با بیان این که این مسئله از جمله اهداف مورد پیگیری مسکو است، بر حق ایران برای برخورداری از این فناوری همانند دیگر امضا کنندگان پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای تاکید کرد.

وزیر خارجه روسیه تحریم ها را در حل مسئله هسته ای ایران بی تاثیر دانسته و در عین حال از ایران خواست در برابر بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای شفاف عمل کند. به اعتقاد این دیپلمات روس مذاکرات هسته ای بخت بالایی برای دستیابی به یک توافق نهایی دارد.

/مهر