اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برنج های وارداتی به سرب و کادمیوم آلوده هستند



اخبار , اخبار اجتماعی,آلوده بودن برنج های وارداتی

اخبار اجتماعی - برنج های وارداتی به سرب و کادمیوم آلوده هستند

معاون نظارت بر اجرای استانداردهای سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گفت: براساس بررسی های انجام شده بر روی برنج های وارداتی، مشخص شد که برخی برندهای برنج های وارداتی به مواد شیمیایی سرب و کادمیوم آلوده هستند.

ˈبهادر کاظمیˈ روز سه شنبه اظهار داشت: براین اساس میزان سرب برنج های هندی با نام ˈبابانورˈ و میزان کادمیوم برنج های پاکستانی با نام ˈزیتونˈ از حدمجاز بالاتر است. 

 

وی گفت: اگر میزان فلزات سنگین موادغذایی بالاتر از حدمجاز باشد، به مرور زمان در بدن رسوب می کند چراکه بدن امکان دفع آنها را ندارد و در بلندمدت مشکلاتی را برای سلامتی افراد پیش می آورد. 

 

کاظمی افزود : در حال حاضر امکان به صفر رساندن میزان فلزات سنگین در برخی موادغذایی وجود ندارد و اگر این میزان در حد استاندارد باشد، مشکلی را برای سلامتی افراد به وجود نمی آورد بنابراین ما تلاش داریم میزان فلزات سنگین این مواد از حدمجاز بالاتر نرود. 

 

معاون نظارت بر اجرای استانداردهای سازمان استاندارد درمورد میزان حدمجاز فلزات سنگین در مواد غذایی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، دانشگاه های کشور و محققان با همکاری یکدیگر بر اساس گزارش های ارایه شده در مورد میزان جیره غذایی مردم و میزانی که بدن می تواند از این مواد تحمل کند، حدمجازهایی را به عنوان استاندارد این مواد تعیین می کنند. 

 

کاظمی افزود: حدمجاز آرسنیک و سرب 15 صدم در مقیاس PDB و حدمجاز کادمیوم 6 صدم در مقیاس PDB برای بدن است.اگر میزان این مواد پایین تر از حدمجاز باشد، اشکالی برای سلامتی افراد به وجود نمی آورد اما اگر بالاتر از آن باشد، به عملکرد دستگاه های مختلف بدن آسیب هایی وارد می کند. 

 

وی یاداور شد که متاسفانه برنج هایی با نام بابانور و زیتون وارد کشور و در سطح بازار توزیع شده اند و هم اکنون دانشگاه های علوم پزشکی و ادارات کل استاندارد استان ها در سراسر کشور آلوده بودن این برنج هارا اعلام کرده و دستور جمع آوری و ممنوعیت توزیع آنها به مراکز توزیع ابلاغ شده است. 

 

کاظمی ادامه داد: همچنین از طریق وزارت بهداشت و سازمان استاندارد اطلاع رسانی عمومی برای آگاه کردن عموم مردم انجام شده است. به مبادی ورودی کشور نیز ابلاغ شده که در صورت مشاهده ورود این برندها به کشور از ورود آنها تا اطلاع ثانوی جلوگیری شود. 

 

وی در مورد علت آلودگی برنج ها اظهار داشت: وجود فلزات سنگین در محصولات کشاورزی مربوط به آب و خاک منطقه کاشت محصولات است و وجود آفلاتوکسین ها به نحوه برداشت، نگه داری و حمل و نقل محصولات مربوط می شود. 

 

کاظمی گفت: کشاورز نمی تواند موارد آلودگی راکه مربوط به فلزات سنگین است، تغییر دهد چراکه آب و خاک آن منطقه دچار مشکل است و تنها با تغییر نوع کشت می توان تاحدی میزان آن را کاهش داد. 

 

وی ادامه داد: اما میزان آفلاتوکسین ها را می توان با اصلاح فرایند برداشت، نگه داری و حمل و نقل در محصولات کشاورزی کاهش داد و در حدمجاز نگه داشت. 

 

معاون نظارت بر اجرای استانداردهای سازمان استاندارد درمورد برنج های داخلی گفت: برنج های داخلی برند ندارد و صحیح نیست که نام یکی از آنها به عنوان یک برند آلوده برده شود. 

 

کاظمی در مورد این که در رسانه ها نام برخی برنج های ایرانی به عنوان برنج آلوده آورده شده است، توضیح داد: یک نوع برنج ایرانی ممکن است در سراسر شمال کشور کاشت شود، درصورتی که ممکن است نمونه ای که آزمایش شده و موارد آلودگی در آن دیده شده مربوط به یک مزرعه در یک منطقه خاص باشد. 

 

وی افزود: همچنین از آنجایی که محصولات کشاورزی داخلی به صورت فله ای عرضه می شود، نمی توان تعیین کرد که این نوع آلودگی مربوط به کدام منطقه و یا کدام مزرعه است تا بتوان عرضه آن را توقیف کرد؛ بنابراین نمی توان آلودگی در یک نوع برنج را به تمام برنج هایی که دارای همین نام هستند، نسبت داد.

اخبار اجتماعی - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
گزارش با موضوع گندم های وارداتی آلوده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کمیسیون عمران مجلس: آلوده بودن برنج‌های وارداتی تایید شد



کمیسیون عمران مجلس: آلوده بودن برنج‌های وارداتی تایید شد

سخنگو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه دولت باید پاسخ گوی واردات برنج های آلوده به کشور باشد، گفت: سرطان زا بودن برنج های آلوده وارداتی مورد تأیید کارشناسان قرار گرفته است.

 سخنگو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه دولت باید پاسخ گوی واردات برنج های آلوده به کشور باشد، گفت: سرطان زا بودن برنج های آلوده وارداتی مورد تأیید کارشناسان قرار گرفته است و مردم در خرید برنج دقت کنند.

به گزارش خانه ملت، مهرداد بائوج لاهوتی با تأکید بر اینکه سخنان ضد و نقیض مسئولان در خصوص کافی بودن تولید داخل و از سوی دیگر اقدام به واردات خود نوعی بی اعتمادی را در بین مردم به راه می اندازد، تصریح کرد: حتی در صورت تشخیص کمبود محصول یا کالایی در کشور باید واردات با در نظر گرفتن استانداردهای بهداشتی صورت بگیرد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سرنوشت شالیزارها در استان گیلان و ساخت ویلا در آن ها افزود: مسئولان یا اطلاع دقیقی از میزان تولید ندارند یا در جریان میزان و حجم واردات نیستند!

سخنگو  کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه دولت باید پاسخ گوی واردات برنج های آلوده به کشور باشد، گفت: سرطان زا بودن برنج های آلوده وارداتی مورد تأیید کارشناسان قرار گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان این مطلب که کشور با توجه به آب و هوای مناسبی که دارد امکان تولید هر نوع محصولی را در خود جای داده است، تصریح کرد: توجه به امر تولید و کاهش وابستگی به واردات امری است همچون موتور محرک می تواند اقتصاد کشور را به جلو بکشد.

وی با بیان اینکه گویا عواملی خواهان نرسیدن کشور به مرز خودکفایی با دلایل سود جویانه درتولید برنج هستند، گفت: فاصله کمی تا رسیدن به خود کفایی برنج و رفع نیاز کشورباقی است که‌همت مسئولان را می طلبد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس ادامه داد: ادامه روند بی توجهی مسئولان به واردات برنج های آلوده و تهدید سلامت افراد موجب این شد که این بار نمایندگان به جای تذکر دادن به مسئولان کشور به مردم هشدار داده و خواهان توجه بیشتر آنان در حین خرید برنج شدند.

سخنگو  کمیسیون عمران مجلس، یادآور شد: در صورت واردات هر نوع محصول آلوده به کشور علاوه بر وزارت صنعت، معدن و تجارت سازمان استاندارد کشور نیز مسئول بوده و باید پاسخ گو باشد./خانه ملت