اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برق ایرانیان زیادی آمده است!


معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین گفت: در مصرف خانگی برق، سه برابر استانداردهای خارجی برق مصرف می‌کنیم.

خبرگزاری ایسنا: سید باقر بابایی چگینی امروز در همایش مدیریت مصرف بهینه انرژی و اقتصاد مقاومتی ویژه بسیجیان صنعت آب و برق استان قزوین بیان داشت: جمهوری اسلامی2/5 درصد از سهم تولید نفت دنیا را دارد و در حوزه صادرات رتبه چهارم را داراست.

وی ادامه داد: این در حالی است که آمریکا 7/8 درصد سهم تولید نفت دنیا را دارد ولی در صادرات هیچ جایگاهی ندارد و اولین کشور وارد کننده نفت در دنیاست.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین عنوان کرد: اگر نگاهی به وضعیت انرژی برق داشته باشیم، می‌بینیم که ایران به برخی از کشورها صادرات برق دارد و ممکن است برخی این سوال برایشان پیش بیاید که چگونه در حالی که مردم را به مصرف کمتر سفارش می کنیم، صادرات برق داریم.

وی اضافه کرد: ایران به پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، عراق و ترکیه صادرات دارد و به همین ترتیب در یک تبادل انرژی از ترکمنستان و آذربایجان واردات برق نیز داریم یعنی با تبادل انرژی به دلیل تفاوت ساعت در نقاط مختلف جغرافیایی سعی کردیم تا بهره لازم را در تولید انرژی ببریم.

بابایی چگینی اظهار کرد: 62 درصد از منابع انرژی دنیا فسیلی، 17 درصد هسته‌ای، 9/1 درصد هیدروپاور و یک درصد بادی است و در این میان ایران ظرفیت تولید 65 هزار مگاوات را دارد که پیش بینی می‌کنیم تا سال 1395 به 73 هزار مگاوات برسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر از هر 100 واحد سوخت که وارد نیروگاه می‌شود، بازدهی انرژی الکتریکی 33 درصد است و در بخش توزیع تنها 20 درصد تلفات برق داریم که این رقم با تلاش‌های انجام شده به 7/14 درصد رسیده است.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین تصریح کرد: با تلاش‌های انجام شده در کشور ایران در بحث زیر ساخت صنعت برق جزو 16 کشور دنیاست که 50 درصد از پیک مصرف برق در کشورمان به امور خانگی اختصاص دارد البته سهم بخش کشاورزی، ادارات عمومی و صنعتی در مصرف برق هرکدام 13درصد است و در مجموع 44 درصد از مصرف انرژی برق کشور در حوزه تولید است.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می دهد که در یک ساختمان 30 درصد از انرژی برق برای روشنایی، 20 درصد تجهیزات سرمایشی و گرمایشی استفاده می شود.

بابایی چگینی عنوان کرد: نیروگاه‌های کشورمان ظرفیت اسمی 65 هزار و 212مگاوات تولید برق را دارند که این قدرت به صورت عملی 61 هزار و 230مگاوات است و مصرف نیروگاه‌ها به لحاظ انرژی بیشتر گاز با 38 هزار و 901 میلیون متر مکعب، گازوئیل 9 هزار و 406 میلیون لیتر و نفت کوره با 12هزار و 19 میلیون لیتر است.

وی اضافه کرد: در بحث انرژی خورشیدی اگر چه توصیه‌های زیادی شده ولی مشکل هزینه بالای تمام شده تولید برق در این شیوه است به طوری که تولید هر کیلو وات برق با انرژی خورشیدی 3 هزار دلار، انرژی بخار 800 دلار، سیکل ترکیبی 600 دلار و نیروگاه گازی 300 دلار است.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین گفت: در حال حاضر هزینه تمام شده هر کیلو وات برق 130 تومان است که 41 درصد آن مربوط به سوخت است، البته در حال حاضر کشور برای تولید برق در زمینه آبی 39 هزار و در زمینه بادی 15 هزار مگاوات پتانسیل دارد که می توان با سرمایه گذاری آن را به انرژی بالفعل تبدیل کرد.

وی اظهار کرد: متوسط بنای مسکونی در آلمان60، در ژاپن 40 و در ایران 75 متر است ولی بررسی مصرف انرژی در دنیا نشان می دهد که ایران پنج برابر ژاپن، 10 برابر اروپا، هشت برابر آمریکا، چهار برابر کانادا و دو برابر چین مصرف انرژی دارد و شدت مصرف انرژی نیز در ایران 13 برابر ژاپن و 20 برابر چین است و در مصرف خانگی سه برابر استانداردهای خارجی برق مصرف می‌کنیم.

وی یادآور شد: کاهش مصرف برق با اتخاذ شیوه‌های فرهنگی و مدیریتی امکان پذیر است که این شیوه یا هزینه‌ای ندارد یا کمترین هزینه را به دنبال خواهد داشت اما روش دیگر راهکار کم هزینه است که نتیجه این اقدام با صرفه جویی‌های انجام شده پس از دو سال بازخواهد گشت.


ویدیو مرتبط :
خطرات برق در محیط کار-ایمنی در برق-نحوه برق گرفتگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ساخت نیروگاههای برق دردستورکار



 

 

ساخت نیروگاه برق

 

 

وزیر نیرو طولانی بودن انتقال برق از مبادی تولید به مصرف را یکی از مهمترین دلایل وجود اتلاف در شبکه انتقال برق کشور عنوان کرد و گفت: وزارت نیرو برای کاهش تلفات برق در شبکه، ساخت نیروگاه‌های کوچک و پراکنده را در دستور کار قرار داده است.

 

 

وزیر نیرو طولانی بودن انتقال برق از مبادی تولید به مصرف را یکی از مهمترین دلایل وجود اتلاف در شبکه انتقال برق کشور عنوان کرد و گفت: وزارت نیرو برای کاهش تلفات برق در شبکه، ساخت نیروگاه‌های کوچک و پراکنده را در دستور کار قرار داده است.

 


مجید نامجو در گفتگو با مهر با بیان اینکه هم اکنون صنعت برق ایران از توانمندیهای مختلفی برای خودکفایی در ساخت قطعات برق برخوردار شده است، گفت: هیچ بنگاه اقتصادی در دنیا وجود ندارد که بتواند کلیه قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود را بومی سازی کند.

 


این عضو کابینه دولت افزود: از این رو آن دسته از قطعات و تجهیزاتی که امکان بومی سازی آنها وجود دارد، ساخت داخل می کنیم و ما بقی تجهیزات مورد نیاز را از خارج از کشور وارد می کنیم.

 


وزیر نیرو در ادامه با اشاره به وجود اتلاف و تلفات برق در سطح شبکه انتقال کشور، تصریح کرد: یکی از تئوری های وزارت نیرو برای تامین برق مورد نیاز مشترکان تولید برق به صورت محلی و با ساخت نیروگاه‌های کوچک است.

 


وی با اشاره به اینکه هم اکنون یکی از مهمترین دلایل اصلی وجود تلفات در سطح شبکه انتقال برق کشور طولانی بودن مسیر انتقال برق از مبادی تولید به مصرف است، بیان کرد: از این رو، تلاش می شود که نیاز مشترکان برق را با تولیدات محلی و ساخت نیروگاههای کوچک و پراکنده تامین کنیم.

 


به گزارش مهر، پیش از این نیز حمد الله محمد نژاد معاون وزیر نفت از وجود تلفات ۲۰ درصدی در سطح شبکه انتقال برق کشور خبر داده و گفته بود: طولانی بودن مسیر انتقال برق از مبادی تولید به مشترکان از مهمترین دلایل افزایش تلفات برق در سطح شبکه است.