اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برزیل تحریم‌های علیه ایران رااجرا می کند



 

 

 

برزیل تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را اجرا می کند

برزیل که به‌همراه ترکیه، به صدور قطعنامه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کشورمان رای منفی داده بود، اعلام کرد که این قطعنامه را اجرا خواهد کرد.

آفتاب: فرمان تبعیت برزیل از تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران، به امضاء لولا داسیلوا، رئیس جمهوری آن کشور رسید.

سلسو آموریم، وزیر خارجه‌ی برزیل، ضمن اعلام این خبر دلیل اتخاذ چنین تصمیمی را وجود سنت تبعیت از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در آن کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری‌ها، برزیل به همراه ترکیه، دو کشور عضو شورای امنیت بودند که با قطعنامه‌ی تشدید تحریم‌های ایران مخالف کرده بودند.

گفتنی است که برزیل به‌همراه ترکیه قطعنامه تحریم‌‌های تازه علیه ایران را فرصت‌سوزی خوانده بودند.

برزیل پس از تصویب دور چهارم تحریم‌های شورای امنیت علیه کشورمان، نسبت به اتخاذ چنین اقدامی ابراز تاسف کرده بود.

لوییز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری برزیل که به تهران آمده بود تا شاهد امضای توافقنامه تهران باشد، پس از تصویب تحریم‌ها گفت: «تاسف‌بار این که این‌بار ایران می‌خواست مذاکره کند و آنهایی که نمی‌خواستند مذاکره کنند کسانی بودند که گمان می‌کنند زور همه چیز را حل می‌کند.»

رئیس جمهوری برزیل آن زمان تصریح کرد: «من فکر می‌کنم اتخاذ چنین تصمیمی اشتباه بود.»

لولا داسیلوا گفت: «گمان می‌کنم شورای امنیت یک فرصت تاریخی را برای مذاکره بی‌دغدغه درباره برنامه هسته‌ای ایران را به دور انداخت.»

ترکیه و برزیل در روز رای‌گیری به قطعنامه شورای امنیت علیه کشورمان، رای منفی و لبنان نیز رای ممتنع داد...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
انتقاد رئیس جمهوری برزیل از تحریم های آمریکا علیه ایران کلیپ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تعجب تركیه و برزیل از ادامه رویكرد تحریم علیه ایران



 

 

 

زلزله ژاپن و لرزش تن ما ایرانی ها

 

وزیر امور خارجه برزیل:

تعجب تركیه و برزیل از ادامه رویكرد تحریم علیه ایران/ جامعه بین الملل فرصت بیانیه تهران را از دست داد

وزیر امور خارجه برزیل با بیان اینكه تركیه و برزیل از ادامه رویكرد اعمال تحریم علیه ایران و پیگیری نكردن بیانیه تهران متعجب شدند، تاكید كرد: بیانیه تهران فرصتی برای جامعه بین الملل بود كه از دست رفت و نشان داد كه نتیجه گفت و گو به مراتب بهتر از تهدید و تحریم است.

'آنتونیو دآگویار پاتریوتا' در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگاران ارشد روزنامه پرشمارگان هندو كه در شماره روز شنبه به چاپ رسیده گفت: از بسیاری جهات، این یك فرصتی بود كه جامعه بین المللی از دست داد چرا كه اگر هدف، كسب برخی امتیازات و سازش ها از سوی ایران است، ابتكار تركیه - برزیل نشان داد كه با گفت و گو و مذاكره خواهید توانست بیشتر از تحریم ها و تهدیدها نتیجه بگیرید.

وی كه برای شركت در نشست وزیران خارجه سه كشور هند، آفریقای جنوبی و برزیل هفته گذشته به دهلی نو آمده بود، افزود: آیا تحریم های بیشتر چه چیزی عاید جامعه جهانی كرد كه من فكر می كنم در برابر دست آوردهای بیانیه تهران در می 2010، هیچ.

وزیر خارجه برزیل گفت: من معتقدم ایده ای كه پشت این توافقنامه بود، از آژانس بین المللی انرژی اتمی نشأت گرفته بود و در واقع، هدف گفت و گوهای اولیه گروه 1+5، آمریكا و ایران بود.

دآگویار پاتریوتا اضافه كرد: این یك ایده تركی یا برزیلی نیست، ما ادعای هیچگونه حق مالكیت معنوی نسبت به خود پیشنهاد نداریم. همانطور كه می دانید، رئیس جمهوری اوباما در نامه ای به نخست وزیر تركیه و لولا، رئیس جمهوری برزیل، نوشته بود كه این كار، گامی در جهت درست امتیازگیری و سازش از سوی ایران خواهد بود.

لذا وقتی كه توافق عملی شد، برای تركیه و برزیل تعجب آور بود كه با آن نگرش و ذهنیتی كه مذاكره شده بود، مورد پذیرش قرار نگرفت و با وجود آن، تحریم ها اعمال شد.

همچنین مشكل دیگر شاید این باشد كه نه تنها تحریم های شدیدتر توسط شورای امنیت تصویب شد، بلكه تحریم های یكجانبه نیز توسط بازیگرانی چون آمریكا تصویب شد.

وزیر امور خارجه برزیل گفت: اگر این رویكرد نتایجی به دست آوره بود، شاید نشان می داد كه این مسیر ارزش پیمودن دارد.

ما مدعی در انحصار داشتن عقل و خرد نیستیم، اما هیچ نتیجه ای از این رویكرد مشاهده نمی كنیم، از اینرو، باید راه های ارتباط باز نگه داشته شود و مطمئناً یافتن راه حل های دیپلماتیك برای چالش های صلح و امنیت، اولویت و ترجیح همیشگی برزیل است و ما به حمایت از این رویكرد ادامه خواهیم داد ...../تحلیل:ایرنا