اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برزیل: استراتژی ما و آمریکا در برابر ایران یکی است



 


برزیل: استراتژی ما و آمریکا در برابر ایران یکی است

برزیل تاکید کرد استراتژی این کشور و آمریکا در رابطه با ایران یکسان است.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز،"سیسلو اموریم" وزیر امور خارجه برزیل اظهار داشت: آمریکا و برزیل در برابر ایران فقط درباره تاکتیک ها و نه استراتژی اصلی، اختلاف نظر دارند.

اموریم که روز شنبه در جمع خبرنگاران در مرکز عالی بررسی های استراتژیک در شهر ژنو سخن می گفت؛ ادامه داد: من هیچ مشکلی میان سران برزیل و آمریکا یعنی لولا داسیلوا و باراک اوباما نمی بینم.

وزیر امور خارجه برزیل تاکید کرد: باید افراد بالغی باشیم . باید درک کنیم که مردم و به ویژه افراد بالغ که درباره اهداف مشخصی باهم اتفاق نظر دارند ممکن است درباره تاکتیک ها، اختلاف نظرداشته باشند.

وی درعین حال گفت: مخالفت قدرت های بزرگ با تلاش های میانجیگری مشترک برزیل و ترکیه درباره مسئله هسته ای ایران به این نکته اشاره می کند که این قدرت ها در مقابل تغییر نظام جهانی مانند اصلاح شورای امنیت مقاومت می کنند.

رویترز گزارش می دهد مقامات برزیلی در اظهارات غیررسمی از این که تلاش هایی را که با حسن نیت برای احیا ء توافقنامه مبادله سوخت با ایران انجام دادند به سرعت توسط قدرت های جهانی، بدون در نظر گرفتن جایگاه برزیل به عنوان قدرت در حال توسعه، به کناری گذاشته شد، شکوه می کنند.

پیش از این سران برزیل و ترکیه با سفر به تهران به توافقی با مقامات ایران برای مبادله سوخت هسته ای برای تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران دست یافتند اما این توافق از سوی آمریکا و اروپا نادیده گرفته شد.

همچنین در مدت زمان کوتاهی پس از این توافق، قطعنامه تشدید تحریم ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد به رای گذاشته شد که با وجود رای منفی ترکیه و برزیل، تصویب شد.


ویدیو مرتبط :
دکتر عباسی:استراتژی آمریکا در مذاکره با ایران تلفن دیپلماسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بررسی استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران



بررسی استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران

بیشتر در مقابل بیشتر

المانیتور تایید کرده است که با به پایان رسیدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اکنون دولت اوباما به دنبال یک کانال دوجانبه استوار است که گفت و گو های چند جانبه را تقویت کرده و دو طرف را قادر کند بدون حضور 5 عضو دیگر گروه 1+5 به توافق با یکدیگر دست یابند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

دیپلماسی ایرانی: یکی از نمایندگان کنگره آمریکا از اوهایو و یک روحانی شیعه ایرانی از مشهد، به خوبی می توانند در مورد دور دوم ریاست جمهوری اوباما و میزان موفقیت آن گمانه زنی کنند.

در بخش داخلی، اوباما 6 هفته برای مذاکره با سنا بر سر  موضوع مالیات و کاهش هزینه ها فرصت دارد.

در بخش سیاست خارجی، رئیس جمهور فرصت طولانی تری حدود 5 ماه در اختیار دارد تا بحران هسته ای با ایران را فرونشاند. چرا که پس از این مدت فصل انتخابات ریاست جمهوری در ایران آغاز می شود. اما در این میان توافق باید با مقام معظم رهبری در ایران انجام شود، همانگونه که برخی مقامات ایرانی اخیرا خاطرنشان کرده اند تصمیم در مورد مذاکره با آمریکا تنها بر عهده مقام معظم رهبری است.

المانیتور تایید کرده است که با به پایان رسیدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اکنون دولت اوباما به دنبال یک کانال دوجانبه استوار است که گفت و گو های چند جانبه را تقویت کرده و دو طرف را قادر کند بدون حضور 5 عضو دیگر گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) به توافق با یکدیگر دست یابند.

این در حالی است که روسیه، یکی از اعضای کلیدی شورای امنیت و عضو گروه 1+5 روز دوشنبه نسبت به مذاکره مستقیم ایران و آمریکا ابراز امیدواری کرد. سرگئی ریباکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت و گو با روزنامه فایننشال تایمز خاطرنشان کرد چنین مذاکراتی برای ما مشکلی ایجاد نمی کند و ما می خواهیم که چیزی ما را از مردابی که در آن گرفتار شده ایم نجات دهد.

به گزارش المانتیور، آمریکا به دنبال توسعه پیشنهاد بیشتر در مقابل بیشتر است. به این ترتیب که محدودیت های بیشتری در برنامه های هسته ای ایران در مقابل توافق  بیشتر از سوی آمریکا ایجاد شود. برخی منابع آگاه می گویند، پیشنهاد بیشتر در مقابل بیشتر تغییرات به روزی در پیشنهاد توقف، انتقال و تعطیلی در برنامه های مربوط به غنی سازی 20 درصدی در ایران ایجاد می کند. البته آمریکا هنوز در این خصوص با  اعضای گروه 1+5 گفت و گو نکرده و آنها را در جریان جزئیات طرح قرار نداده است. اما انتظار می رود در نشست مدیران سیاسی گروه 1+5 که 21 نوامبر در بروکسل برگزار می شود، در این زمینه رایزنی هایی انجام شود. دور دیگری از مذاکرات چند جانبه با ایران نیز احتمالا در ماه دسامبر برگزار خواهد شد.

المانیتور می نویسد، مقامات آمریکایی همچنین برای گسترش دستور کار مذاکرات مستقیم به مسائلی فراتر از موضوع هسته ای ایران آمادگی دارند. اما پرسش کلیدی این است که آیا ایران هم اکنون آماده است. از زمان پیروزی دوباره اوباما در انتخابات ریاست جمهوری، ایران نیز نشانه هایی ارسال کرده است که حاکی از آمادگی برای مذاکره است. رویکردی که ایران از سال 2009 نسبت به آن اکراه داشته است.

محمد جواد لاریجانی، برادر رئیس مجلس شورای اسلامی که در آمریکا تحصیل کرده و ریاست قوه قضاییه را بر عهده دارد اخیرا اعلام کرده است مذاکره با آمریکا تابو نیست که ممنوع باشد ور در صورتی که منافع نظام ایجاب کند در قعر جهنم نیز با آمریکا و دیگران مذاکره خواهیم کرد.

تردیدی وجود ندارد که برای به ثمر رسیدن روندی که در حال حاضر ایجاد شده، تلاش هایی نیز صورت گرفته است. بهار گذشته، پیش از اینکه مذاکرات چند جانبه با ایران از سرگرفته شود، آمریکا و ایران نشانه هایی دال بر مصالحه ارسال کردند. اما گفت و گو ها به سرعت متوقف شد.

در هر دو کشور، واقعیت های اقتصاد داخلی می تواند زمینه را برای پیشرفت دیپلماتیک فراهم کند. ایالات متحده در شرایطی که بحران مالی را تجربه می کند، نمی تواند هزینه جنگ دیگری در منطقه را تقبل کند و روی ذخیره هایی که از خروج نیرو های آمریکایی از افغانستان به دست می آید برای توافق با جمهوریخواهان بر سر بودجه سال آینده، حساب کرده است. این در شرایطی است که حتی حمایت محدود ایران از دولت افغانستان نیز می تواند روند خروج نیرو های آمریکایی از عراق را تسهیل کرده و به اوباما در احیای اقتصاد کمک کند. 

ایران نیز مسائل اقتصادی خود را دارد. تحریم ها اقتصاد ایران را با پیامد های مخربی مواجه کرده و این در حالی است که خزانه داری آمریکا بخشی از موتور محرکه تحریم ها علیه ایران است. گفتنی است برخی در ایران در مورد اینکه در صورت توافق با آمریکا، اوباما قادر باشد تحریم ها را لغو کند، تردید دارند.

رویکرد بیشتر برای بیشتر آمریکا در حال حاضر بیشتر یک ایده است تا موضع مذاکره ای . اما این احتمال وجود دارد که با توجه به شرایط اقتصادی، آمریکا سرانجام گزینه معامله بزرگ با ایران به منظور پرهیز از مواجه با بحران های بیشتر و درگیری را در دستور کار خود قرار دهد./دیپلماسی ایرانی