اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بررسی پذیرش دانشجوی حضوری در دانشگاه پیام‌نور



 دانشگاه پیام‌نور ,جعفر توفیقی

بررسی پذیرش دانشجوی حضوری در دانشگاه پیام‌نور

توفیقی ورود سیاست به عرصه آموزش عالی را یک آفت دانست و گفت: زمانی که وارد عرصه آموزش عالی می‌شویم، باید سیاست را فراموش کرده و به فکر برنامه‌ریزی علمی و کار کارشناسی باشیم، چرا که بحث‌های سیاسی را می‌توان در خارج از فضای علمی و در فرصت‌های دیگر پیگیری کرد.

سرپرست وزارت علوم با اشاره به پذیرش دانشجوی حضوری در دانشگاه پیام‌نور، گفت: این موضوع جای سوال دارد و باید بررسی شود.

 

 دکتر جعفر توفیقی در نشست روسای دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیردولتی، با بیان اینکه سال 84 که در وزارت علوم بودم دانشگاه‌های غیرانتفاعی حدود 60 هزار دانشجو داشتند، اظهارکرد: آن زمان سرانه دانشجویی حدود یک میلیون تومان بود که من به آقای خاتمی گفتم این دانشگاه‌ها 60 میلیارد تومان کار از روی دوش دولت برمی‌دارد.

وی با بیان اینکه ما باید به مردم و بخش خصوصی اعتماد کنیم، تصریح کرد: نمی‌توان هم شعار بخش خصوصی داد و هم بخواهیم همگام با بخش دولتی بخش خصوصی را اداره کنیم، هرچند که این مشکل در بخش اقتصادی کشور هم وجود دارد.

توفیقی استعددهای بخش خصوصی را بیشتر از بخش دولتی دانست و گفت: نباید به بخش خصوصی با نگرانی نگاه کنیم و دست و پایشان را ببندیم، چرا که هدف از استقلال عملیاتی دانشگاه‌ها نیز همین اعتماد به دانشگاه‌ها بوده است، چرا که ظرفیت‌های مدیریتی بالایی دارد که نباید در دست دولت محبوس بماند.

وی با اشاره به تحولات جمعیتی و سیر نزولی جمعیت و همچنین ایجاد ظرفیت‌های دانشگاهی، اظهارکرد: این موضوعات نشان می‌دهد که وارد دوران جدیدی از برنامه‌ریزی در آموزش عالی می‌شویم و نمی‌توانیم با روش‌های قبلی دانشگاه‌ها را اداره کنیم، بنابراین من از روسای دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیز خواهش می‌کنم که در مجموعه تصمیم گیری و سیاست‌گذاری با وزارت علوم همراه باشند.

وی دلیل ایجاد شکاف‌ها در بین وزارت علوم و دانشگاه‌های غیرانتفاعی را نبود همفکری و مشارکت در تصمیم سازی عنوان کرد و افزود: در صورتی که این موارد وجود نداشته باشد، ممکن است دانشگاه‌های غیرانتفاعی تصوری از وزارت علوم داشته باشند که واقعی نباشد و برعکس و به این تصمیم سازی نیز نمی‌توان با یک جلسه در سال رسید.

سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه دولت باید بخشی از بار خودش را بر دوش بخش خصوصی بیاندازد، تصریح کرد: این سیکل به هم وصل است و باید بررسی شود و راه حل پیدا کنیم، همچنین هم شخصیت حقوقی موسسات مهم است و هم اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی باید نقش موثری ایفا کنند.

توفیقی ورود سیاست به عرصه آموزش عالی را یک آفت دانست و گفت: زمانی که وارد عرصه آموزش عالی می‌شویم، باید سیاست را فراموش کرده و به فکر برنامه‌ریزی علمی و کار کارشناسی باشیم، چرا که بحث‌های سیاسی را می‌توان در خارج از فضای علمی و در فرصت‌های دیگر پیگیری کرد.

سرپرست وزارت علوم همچنین از آمادگی همه جانبه وزارت علوم در خصوص حمایت از دانشگاه‌های غیرانتفاعی در دولت،‌ مجلس یا قانون بودجه سال 93 خبر داد و گفت: اعتقاد دارم باید نقش دولت، نقش تشویقی، تسهیل کننده و حمایتی باشد.

توفیقی با اشاره به پیچیده شدن فضای آموزش عالی با وجود زیرنظام‌های مختلف، گفت: دیروز شنیدم که دانشگاه پیام نور دانشجوی حضوری پذیرش می‌کند که برایم این سوال به وجود آمد که این موضوع از کجا درآمده است، بنابراین باید پیگیری و بررسی کنیم.

وی همچنین درباره درخواست دانشگاه‌های غیرانتفاعی در تهیه یک اساسنامه مشخص و قانونی، اظهارکرد: حتی اگر اساسنامه و تایید آن مربوط به جای دیگری باشد، می‌رویم و از آن دفاع می‌کنیم. مهم این است که اساسنامه نیز باید با دید تسهیل گری و حمایت دیده شود. همچنین باید تمهیداتی بیندیشیم که توجه سرمایه گذار جلب شود.

توفیقی مشکلات ظرفیتی زیر نظام‌های مختلف دانشگاهی را فرصتی برای بازنگری در رشته‌ها و افزایش کیفیت عنوان کرد و گفت: اگر برخی از رشته‌های دیگر متقاضی ندارد، چرا اصرار دارید که آنها را ادامه دهیم. این یک بحث مقدماتی است و می‌توانیم به فکر یک آموزش عالی کم ظرفیت‌تر اما کیفی تر با رعایت توجیه اقتصادی آن باشیم. /ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
پیام های نوروزی ریاست و معاونین دانشگاه پیام نور اصفهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پذیرش دانشجوی مجازی در دانشگاه پیام نور



 

پذیرش دانشجوی مجازی در دانشگاه پیام نور

 

معاون اداری و مالی دانشگاه پیام نور كشور گفت: بستر‌های لازم برای پذیرش دانشجوی مجازی در دانشگاه پیام نور فراهم می‌شود.

فیصل حسنی كه عصر سه‌شنبه در جمع رؤسای مراكز و واحد‌های دانشگاه پیام نور استان فارس در شیراز سخن می‌گفت، اظهار داشت: یكی از اهداف دانشگاه پیام نور توسعه آموزش‌های مجازی است كه با فراهم شدن بستر‌های لازم در این مورد، پذیرش دانشجوی مجازی نیز در این دانشگاه آغاز می‌شود.

حسنی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینكه هیچ نگرانی در مورد پذیرش دانشجو در دانشگاه پیام نور وجود ندارد خاطرنشان كرد: تا50 سال آینده با سرعت و اقتدار پیش می‌رویم و به دلیل توسعه پذیرش دانشجوی بومی، در آینده مشكلی در تعداد دانشجو نداریم.

معاون اداری و مالی دانشگاه پیام نور كشور، افزایش تعداد اعضای هیئت علمی و توسعه و تجهیز آزمایشگاه‌ها را یكی از برنامه‌های دانشگاه پیام نور برای افزایش كیفیت آموزش عنوان كرد ابراز داشت: افزایش كیفیت آموزش موجب افزایش اعتماد مردم به دانشگاه می‌شود.

حسنی تصریح كرد: در حال حاضر بیش از 800 هزار نفر در كشور متقاضی ورود به مقطع كارشناسی ارشد هستند كه سهم پذیرش دانشگاه پیام نور 4 هزار نفر است و امیدوارم طی 10 سال آینده این میزان به 80 هزار نفر افزایش یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه ما معتقدیم هر كارمند و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور باید یك سقف داشته باشد خاطرنشان كرد: برای حل مشكل مسكن كاركنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور تلاش می‌كنیم.