اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بررسی عکس العمل های بنزینی دولت؛حذف سهمیه بندی قطعی است؟



بررسی عکس العمل های بنزینی دولت؛حذف سهمیه بندی قطعی است؟

برخی می گویند تیرماه گران می شود. برخی می گویند به شش ماهه دوم سال موکول می شود. شایعات و حدس و گمان ها آنقدر زیاد شده که گاهی نمی توان راست را از شایعه تشخیص داد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

آنقدر که مردم نگران افزایش قیمت بنزین با اجرای فازدوم هدفمندی یارانه هستند به نظر نمی رسد قیمت آب و برق و گاز برای آنها اهمیت داشته باشد.

با اینحال هنوز هم مشخص نیست بنزین چه زمانی گران خواهدشد. نگرانی بیشتر از بابت افزایش ناگهانی قیمت ها و تکرار تاریخی شبی است که بنزین سهمیه بندی شد. 5 سال پیش هین روزها بود که خبر از سهمیه بندی بنزین در روزهای آتی می رسید که در نهایت 5 تیرماه سهمیه بندی ناگهانی بنزین و هجوم مردم به مراکز فروشگاهی کشور و جایگاه های بنزین فاجعه ای تاریخی رقم زد.

در آنزمان گلایه از دولت این بود که چرا پس از پایان روز سهمیه بندی بنزین اعلام نشده تا 3 ساعت زمان باقی مانده باعث چنین فاجعه ای نشود. جایگاهداران از نبود نیروی انتظامی برای حفاظت از آنها وو پمپ بنزین ها گفتند و گلایه هایی که دیگر ثمری نداشت.

به نظر می رسد این حجم بالای انتقادها برای دولت آنچنان گران تمام شده که اینبار شاهد آنیم که در آستانه قطع سهمیه بندی دولت در تلاش است تا با اجرای طرح هایی چون حذف سهمیه های 100 تومانی،دونرخی کردن قیمت سوخت و حذف کارت های سوخت بدون استفاده زمینه را برای اجرای فازدوم هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت بنزین آماده کند.

 

براین اساس به نظر می رسد احتمال قطع سهمیه بندی بنزین به واقعیت نزدیک است. طی دو ماه گذشته شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با اجرای دو طرح ویژه در خصوص کارت های سوخت در تلاش بوده تا ضمن دو نرخی کردن قیمت بنزین، کارت های بدون استفاده را از مدار سوخت گیری خارج کند.

یک اولتیماتوم یکماهه برای دارندگان کارت های سوختی که همچنان بنزین 100 تومانی داشتند کافی بود تا بنزین 1000 ریالی برای همیشه از سبد قیمتی ایران خارج شود و به جای هر لیتر آن دو لیتر بنزین 400 تومانی به دارندگان داده شود.

اگرچه این یک سیاست تشویقی از نظر مسوولان اطلاق شد اما بسیاری از دارندگان سهمیه 100 تومانی این سیاست را ضد تشویق دانستند و از خاطره وعده هایی گفتند که قراربود به آنها برای صرفه جویی جایزه داده شود.

به هرحال در شرایط فعلی به نظر می رسد مسوولان خود را برای حذف سهیمه بندی بنزین و عرضه تک نرخی بنزین آماده می کنند و به زودی باید شاهد از رده خارج شدن طرح باشیم که برای آن بسیار هزینه شد.

در عین حال گمانه زنی ها از قیمت بنزین بسیار است. برخی می گویند 800 تومانی است و برخی دیگر هزار تومان را هدف می گیرند.

آنچه در تمام حدس و گمان ها مشخص است هیچ شایعی به سمت بنزین 500 تا 700 تومانی پیش نمی رود و به نظر می رسد جامعه باید خود را برای بنزین 800 تا هزار تومانی آماده کند.

البته بنزین هزار تومانی بیشترین حجم شایعات را به خود اختصاص داده و به نظر می رسد به واقعیت نیز نزدیک تر است.

با اینحال این رئیس جمهور هست که قیمت را تعیین می کند و هیچ مسوول دیگری در تعیین این قیمت دخل و تصرف ندارد. البته این اظهارنظر تمام مسوولان بنزینی کشور است که تصمیم گیرنده نهایی را احمدی نژاد می دانند. اما در این بین مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی می گوید برای اجرای این امر به یکماه فرصت نیاز دارد که هنوز به آنها چیزی ابلاغ نشده است.

از سویی دیگر ، اگرچه در یک مقطعی رئیس مجلس از تصمیم دولت برای بنزین بیش از 2 هزار تومانی خبرداد اما این تصمیم از سوی دولتی ها تکذیب شد. بنابراین می توان مطمئن بود با توجه به تکذیب های صورت گرفته و بازی های سیاسی اگر هم قرار بود بنزین 2 هزار تومان هم بشود دیگر با این تکذیب ها نخواهد شد.

شاید بد نباشد در آخر به اظهارات اخیر رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اشاره کنیم. محمد رویانیان تاکید کرده قیمت بنزین قطعا پایین تر از 1200 تومان مصوب خواهد شد. با اینحال از تمام اظهارات مسوولان و شایعات بگذریم یک چیز کاملا مشخص است:" اماده حذف سهمیه بندی بنزین شوید."/خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
عکس العمل خیلی از ماها وقتی میبینم ویدیومون حذف شده!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بررسی آخرین وضعیت حذف 4 صفر و موانع پیش روی دولت



قانون هدفمندسازی یارانه‌ها,تغییر واحد پول ملی

پول ملی تقویت می‌شود؟
بررسی آخرین وضعیت حذف 4 صفر و موانع پیش روی دولت

کاهش ارزش پول ملی یکی از اتفاقاتی است که طی سال‌های اخیر به دلیل افزایش نرخ تورم در اقتصاد کشور رخ داده است و اکنون بیش از پیش آشکار شده چرا که نرخ تورم شهریور ماه به رقم بی سابقه 40 درصد رسیده است

و این در حالی است که طی 30 سال اخیر تورم فقط سه بار و در سال‌های 73، 74 و 91 رقمی بیش از 30 درصد را تجربه کرده است، البته رییس کل بانک مرکزی معتقد است که ریال پس از انتخابات ریاست جمهوری 20 درصد ارزش خود را باز یافته است.

به گزارش ایسنا ، بنا به آخرین اعلام بانک مرکزی نقدینگی به حدود 500 هزار میلیارد تومان رسیده است و آن طور که کارشناسان اعلام می‌کنند کاهش ارزش پول ملی نتیجه عملکرد نامناسب اقتصاد کلان و سیاست‌های نادرست پولی و ارزی و مالی است.

در این زمینه محمد حسین عادلی، رییس بانک مرکزی دولت سازندگی، معتقد است: در شرایطی که عملکرد اقتصادی نامناسب باشد رشد اقتصادی آن طور که باید محقق نمی‌شود و تولید ناخالص داخلی متناسب با افزایش نقدینگی رشد نمی‌کند، آنگاه نقدینگی به صورت کاهش ارزش پول به اقتصاد ملی تحمیل می‌شود، در چنین شرایطی اگر سیاست‌های پولی مناسب اتخاذ شود تا حدودی جلوی این اتفاق گرفته می‌شود.

به گفته او از طریق افزایش نرخ سود بانکی می‌توان ارزش پول را حفظ کرد که در واقع یک قاعده علمی است و در مواجهه با آن نباید به صورت سلیقه‌ای عمل کرد. اگرچه این اقدام دارای اثراتی است اما باید به جای پایین نگه داشتن نرخ سود به دنبال راهکارهایی برای جبران این آثار باشیم و اقتصاد را روی ریل درست بیندازیم.

بر اساس این گزارش نظام ارزشگذاری پول ملی یکی از هفت محور طرح تحول اقتصادی است که با توجه به تورم حاکم بر اقتصاد از سوی دولت نهم مطرح و اعلام شد که تورم انباشته طی چهار دهه اخیر در اقتصاد ایران، در کنار محدودیت‌هایی که جهت چاپ اسکناس درشت وجود داشت منجر به گسترش قابل توجه حجم اسکناس درجریان شد

 

و در نتیجه دولت اصلاح واحد پول ملی را در دستور کار خود قرار داد و لایحه اصلاح نظام پولی، در جلسه کمیسیون اقتصادی دولت که در تاریخ 15 بهمن ماه سال 90 به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی و با حضور رییس کل بانک مرکزی تشکیل شده بود، به تصویب رسید.

 

البته کلیات طرح اصلاح نظام پولی پیش‌تر به تصویب هیات دولت رسیده بود و مقرر بود جزییات اجرایی آن در چارچوب لایحه‌ای که از سوی بانک مرکزی ارایه می‌شود، در کمیسیون اقتصادی دولت مورد بررسی قرار گیرد. بر اساس این لایحه که پس از امضای رییس جمهور برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارایه خواهد شد، در سال 1393 چهار صفر از پول ملی حذف می‌شود. البته دولت دهم لایحه‌ای را در این زمینه به مجلس شورای اسلامی ارائه نکرد

 

و در حالی که بانک مرکزی اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای با عنوان طرح اصلاح پول ملی و برگزاری نظرسنجی برای سنجش افکار عمومی درباره جنبه‌های مختلف برنامه حذف صفر از پول ملی کرد، اما عملا وارد اجرای این طرح نشد. در نظر سنجی انجام شده از سوی بانک مرکزی 45 درصد شرکت کنندگان با پارسی به عنوان واحد جدید پول ملی موافق بوده‌اند.

از سوی دیگر پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، اکبر کمیجانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی، با اشاره به این که حذف چهار صفر از پول ملی از دستور کار بانک مرکزی خارج نشده و در آینده بررسی می‌شود، خاطرنشان کرد:یکی از دلایلی که اصلاح واحد پول ملی مطرح شد ایجاد تورم بود بنابراین در حال حاضر اولویت این است که در قالب سیاست های پولی و مالی در جهت مهار تورم و ثبات قیمت‌ها گام برداریم.

چندی پیش نیز مجید صنیعی، رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با تاکید بر این‌که طرح رفورم پولی متوقف نیست و از سال 1350 به بعد مطرح و در دهه‌های 60 و 70 پر رنگ تر شده است اظهار کرد: در دهه 80 نیز مصوب شد که بانک مرکزی بیشتر روی این موضوع کار کند

 

و به طور پیوسته مطالعاتی توسط پژوهشکده پولی و بانکی انجام شده است و آمادگی کامل برای اجرای طرح از نظر اجرایی و نظری وجود دارد اما اجرای طرح به زیرساخت‌های قانونی و پیش درآمدهای فاز صفر (دوره گذار) نیاز دارد.

صنیعی با تاکید بر این‌که قانون پولی و بانکی باید تغییر کند و درمجموع به تصویب برسد خاطرنشان کرد: واحد جدید پول تومان، دینار و ریال نخواهد بود.

اما این مقام مسوول در ادامه با بیان این‌که برای اجرای فاز اول رفورم پولی تورم باید تثبیت شده و یا رو به کاهش باشد، خاطرنشان کرد: همچنین دو قطعه اسکناس درشت دیگر باید منتشر شود تا حجم اسکناس‌ها از هشت میلیارد به چهار میلیارد برسد.

رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با اشاره به این‌که پروژه به گونه‌ای طراحی شده که اسکناس‌ها مضربی از یک، دو و پنج باشند اضافه کرد:‌اتاق طراحی اسکناس در بانک مرکزی است و مجموعه‌ای که فقط طراحی می‌کند و در طول سال طراحی‌های بسیار زیادی را انجام می‌دهد و در این راستا هفت الی هشت نوع اسکناس برای رفورم پولی مطرح شده است.

بر این اساس اکنون اولویت دولت تدبیر و امید کنترل نقدینگی و تورم و بهبود معیشت مردم است و آن طور که ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی در تازه ترین اظهار نظر خود اعلام کرده، هیات دولت به منظور دادن استقلال بیشتر به بانک مرکزی، با جدا کردن سیاست‌های پولی و مالی موافقت کرده است که این امر کنترل نقدینگی و پایین آوردن نرخ تورم را برای بانک مرکزی امکان پذیر می‌کند.

وی همچنین گفته که ریال ایران طی 12 ماهه قبل از پیروزی روحانی در انتخابات ماه ژوئن بیش از نصف ارزش خود را از دست داد و از آن زمان تاکنون توانسته است 20 درصد ارزش خود را بازیابد. این اظهارات سیف در حالی مطرح شده که اظهار نظر وی درباره به کف رسیدن نرخ دلار و این که نرخ 2900-3000 تومان برای ارز مناسب است انتقاداتی را درباره کاهش ارزش پول ملی در پی داشت.

از سوی دیگر آنچه درباره تغییر واحد پول ملی و حذف چهار صفر مطرح می‌شود این است که عامه مردم از واحد پول ملی که ریال است استفاده می‌کنند و ریال کارکرد اصلی خود را در ذهن مردم از دست داده است.

 

اما در چنین شرایطی که دولت مشغول بازنگری روند اجرایی قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و حذف سه دهک از دریافت یارانه نقدی است و همچنین کاهش تورم را اولویت اصلی خود اعلام کرده است باید دید که آیا در سال آینده اقدام به حذف چهار صفر از پول ملی می‌کند؟/ایسنا