اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بررسی سبد رأی مشایی ؛ آیا احمدی نژاد ادامه می یابد؟!



کاندیداتوری مشایی,اخبار انتخابات ایران,سایت انتخابات,انتخابات ریاست جمهوری

بررسی سبد رأی مشایی ؛ آیا احمدی نژاد ادامه می یابد؟!

سوال اساسی كه تیم سیاسی دولت باید به آن پاسخ دهند این است كه آیا طبقه متوسط كه بیشترین رای را دارد و آسیب های زیادی از محمود احمدی نژاد دیده است، به شریک وضع کنونی و یار همیشگی احمدی نژاد رای می دهد؟!.

انتخابات ریاست جمهوری 92 - عصرایران ؛ « اینجانب جنابعالی را انسانی موحد، مؤمن، پاک، صبور و دارای قلب و اندیشه‌ای زلال، عاشق و دلبسته به ارزشهای الهی و آحاد مردم جهان و عمیقاً عارف و متعهد به آرمان مهدوی، حاکمیت جهانی توحید، عدالت، عشق و آزادی و مدیریت مشترک ملت‌ها و فردی شایسته، مدیر، مدبر و امین و از جهات گوناگون توانمند می‌شناسم و آشنایی و همکاری با شما را برای خود هدیه‌ای الهی و افتخاری بزرگ می‌شمارم. »  (متن حكم رییس جمهور به اسفندیار رحیم مشایی، 11 آذر 1391)

این عبارات كه برخی آن را به زیارت نامه تشبیه كرده اند توصیف محمود احمدی نژاد است از اسفندیار رحیم مشایی؛ همو كه او را رییس دولت سایه خوانده اند و نامزد احتمالی دولت اصولگرا برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است.

در حالی كه کمتر یك ماه تا آغاز ثبت نام از كاندیداهای ریاست جمهوری باقی مانده است ، در غیاب كاندیدای اصلی اصلاح طبان و در كنار چندین كاندیدای اصولگرای درجه یك و دو، احمدی نژاد ، تمام تلاش خود را می کند تا بلکه بتواند با رئیس جمهور کردن اسفندیار رحیم مشایی ، که شیخ و مراد و راهنمای او به شمار می رود ، حضور خود در پاستور را تضمین کند.

مشایی ، در تحلیل های خوش بینانه ی طرفداران افراطی دولت، "بخت اول" انتخابات است؛ آن ها معتقدند با پروپاگاندایی كه فحوایش «مخالفت با» و «انتقاد از» سیاست های نظام است، می توانند مشایی را به عنوان چهره ای منتقد جلوه دهند و مردم نیز به دلیل نارضایتی شدید از وضع موجود حتماً به چنین ناجی «بهاری» ای كه داعیه ایران دوستی دارد رای می دهند. 

اینان ، "دولت مهرورز" را چون "قدیس پاك"ی جلوه می دهند كه «دیگران» نگذاشتند كار كند. اما به راستی «نامزد دولت» شانس رای دارد؟ 

شبكه رای احمدی نژاد

 برای تحلیل این شبكه لازم است نگاهی به فرایند رای سازی برای احمدی نژاد در انتخابات 1384 بیندازیم.

محمود احمدی نژاد با حضور دو ساله خود در شهرداری تهران (از 13اردیبهشت 1382) با استحكام بخشیدن به روابطش با نهادهای انقلاب و جریان های اصیل و تحكیم ارتباطاتش با مداحان، وعاظ، هیات های مذهبی و جوانان بسیجی و البته با بهره گیری از ظرفیت تبلیغاتی صدا وسیما و روزنامه همشهری توانست آرای این شبكه انسانی را از آن خود كند.

او حتی توانسته بود جایگاه خود را به عنوان پای ثابت بخشی از«خواب» های شخصیت ها مستحكم كند به طوری که زیاد گفته می شد که فلانی فلان خواب را درباره احمدی نژاد و فضائلش دیده است! 

اما محمود احمدی نژاد  از پله های نردبان این شبكه كه بالا رفت ، آن را به زیر انداخت و خود را در جمع مستقبلین سفرهای استانی دید. او كه دیگر نیازی به حمایت این شبكه رای نمی دید روابطش را با آنان به حداقل رسانید و كار به جایی رسید كه در قم مراجع حاضر به پذیرش نشدند و مداحانِ رفیقِ دیروز  به او و یار دیرینه اش تاختند و کارشان به دادگاه و دادگاه کشی رسید! 

محمود احمدی نژاد و تیم سیاسی او می دانند كه دیگر نمی توانند حمایت این شبكه رای ساز را داشته باشند و از سوی دیگر نیز به خوبی واقف اند كه نزد نخبگان جایگاهی ندارند، پس  تلاش شان را برای جذب آرای طبقه متوسط و ساكنان شهرهای كم جمعیت و روستاها متمركز كرده اند: مستقبلین سفرهای استانی و نویسندگان ثابت نامه های درخواست به رییس جمهور! 

 

کاندیداتوری مشایی,اخبار انتخابات ایران,سایت انتخابات,انتخابات ریاست جمهوری

طبقه مستضعف 

تیم انتخاباتی احمدی نژاد گمان می كنند با دادن وام های بلاعوض و هدایای نقدی و غیر نقدی می توانند رای این طبقه را از آن خود كنند؛ كاری كه البته مجلس جلوی بخشی از آن را گرفت.

با این حال خانواده های پرجمعیتی كه پول نقد یارانه ها در كنار قناعت و درآمد ناپایدار كارگری در بخش خدمات، كشاورزی و صنعت، زندگی شان را میسر می سازد اگر خیالشان از قطع نشدن یارانه ها مطمئن شود، رای شان را به شخصیت های مرجع و فضای عمومی جامعه می سپارند كه لزوماً كاندیدای مورد حمایت محمود احمدی نژاد نیست. 

طبقه متوسط 

سوال اساسی كه تیم سیاسی دولت باید به آن پاسخ دهند این است كه آیا طبقه متوسط كه بیشترین رای را دارد و آسیب های زیادی از محمود احمدی نژاد دیده است، به شریک وضع کنونی و یار همیشگی احمدی نژاد رای می دهد؟!

طبقه متوسطی كه بخشی از آن به سبب تصمیم گیری های لحظه ای اقتصادی امنیت شغلی اش را از دست داده و با بیكاری و نداشتن درآمد پایدار دست و پنجه نرم می كند؛ طبقه متوسطی كه سیاست های داخلی و خارجی و ادبیات محمود احمدی نژاد را موجب سرافكندگی خود می داند و كسانی كه او را عامل حوادث تلخ انتخابات سال 88 می دانند؛ طبقه متوسطی كه سیاست های فرهنگی دولت را لیبرالی می داند و از سوی دیگر شاهد دست اندازی دولت به تمام اركان فرهنگی از جمله خانه سینما است و... حتماً دل خوشی از احمدی نژاد و شرکایش ندارد.  

طبقه كارآفرین و فرادست

نوكیسه هایی  كه یك شبه با بهره گیری از زدوبند فعالیت اقتصادی راه انداختند، حتماً تلاش می كنند كه همین جریان، اداره كشور را در دست خود نگه دارد. کم نیستند افرادی که مانند متهمان اصلی پرونده 3000 میلیاردی ، در دولت مهرورز ، تا هفت پشت شان را بستند و یک شبه راه هزار ساله رفتند و انگیزه زیادی برای دفاع از دولت کنونی و ادامه راه و روش آن دارند.

اما طبقه كارآفرین ایرانی كه با سیلاب واردات خانه نشین شده و برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات خود مشكل بانكی و ارزی دارد و در چهار گوشه "نظام اداری بیمار تر شده" گرفتارند؛

كارآفرینانی كه با سقوط ارزش ریال، مجبورند كالاهای خود را گران تر بفروشند تا بتوانند به همین تولید نیم بند خود ادامه دهند و واهمه كاهش قدرت خرید مردم را دارند؛ و صنعتگرانی كه با رقیبان نورچشمی و برخوردار از رانت، رقابتی نابرابر دارند، نیز مشخص است به «هدیه الهی» و نامزد مورد نظر محمود احمدی نژاد عنایتی ندارند. برای آنها ، چنین "بهار"ی ، بهار که نه ، عین خزان است./عصرایران

 

 


ویدیو مرتبط :
جلسات بررسی رأی اعتماد کابینه دوم محمود احمدی نژاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشایی ادامه‌دهنده پروژه «بگم‌بگم‌های» احمدی‌نژاد: پشت پرده بعضی چیزها را می‌گویم



مشایی,افشاگری مشایی,انتخابات

مشایی ادامه‌دهنده پروژه «بگم‌بگم‌های» احمدی‌نژاد:

پشت پرده بعضی چیزها را می‌گویم

احمدی‌نژاد یعنی مشایی، مشایی یعنی احمدی‌نژاد. این تاکید احمدی‌نژاد و مشایی است. مشایی می‌گوید احمدی‌نژاد طلای 24عیار است و دولتش ادامه‌دهنده دولت احمدی‌نژاد خواهد بود.

مشایی حتی برای اثبات ارادتش به دولت محمود احمدی‌نژاد کمر به اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام او بسته است.

مشایی وعده داده که «پروژه بگم‌بگم»‌هایی را که در دولت محمود احمدی‌نژاد کلید خورده با قوت تمام‌تر در دولتش ادامه می‌دهد. اسفندیار که معتقد است «برای سرمایه‌گذاری و دوام آمده» تاکید می‌کند که «در آینده پشت‌پرده بعضی چیزها را خواهیم گفت.»

همان‌طور که احمدی‌نژاد در چهار سال پایانی دولتش وعده افشای «پشت‌پرده‌ها» را داده بود، مشایی هم وعده آینده را می‌دهد تا از «پشت پرده‌ها» سخن بگوید. احمدی‌نژاد می‌گوید گفتنی‌ها کم نیست. مشایی می‌گوید گفتنی‌ها کم نیست. 

احمدی‌نژاد هربار اوضاع بر وفق مرادش نبوده پروژه «بگم‌بگم»ها را به جریان انداخته است. احمدی‌نژاد می‌گوید «گوشه پرونده را بالا می‌زند» مشایی هم می‌گوید که باید از «پشت‌پرده‌ها» بگوید. مشایی می‌گوید دولتش ادامه‌دهنده دولت احمدی‌نژاد است. 

او با رعایت قانون کپی‌رایت، از دولت «بگم‌بگم»‌ها کپی‌برداری کرده تا در آینده نزدیک گفتنی‌ها را بگوید.

مشایی می‌گوید دو سال است که سکوت «عمیق و گسترده» اختیار کرده است اما این سکوت «عمیق و گسترده» باعث نشده که از پشت‌پرده‌ها چیزی نگوید.

مشایی می‌گوید: «ما دو سال است که سکوت عمیق و گسترده‌ای کرده‌ایم. ما می‌دانستیم و می‌دانیم برنامه چیست و در آینده پشت‌پرده بعضی چیزها را خواهیم گفت.

» البته مشایی نمی‌گوید که از پشت پرده چه چیزی و کجا می‌خواهد رونمایی کند. مشایی رونمایی از «پشت‌پرده‌ها» را به آینده موکول کرده و می‌گوید: «امیدواریم با فضایی که در کشور پیش خواهد آمد، بسیاری از مسائل را با مردم در میان بگذاریم و از آن‌ها پنهان نکنیم.» 

مشایی در مراسم سوگواری شهادت حضرت امام هادی(ع) حتی فلسفه سکوتش را نیز این‌گونه توضیح می‌دهد: «فلسفه سکوت ما این است که ما از طراحی‌های آن‌ها باخبر بودیم و می‌دانستیم که آن‌ها قصد دارند تصویری بسیار مشوش و نادرست از ما ارائه کنند تا با برخوردهای بد و در نهایت حذف ما، راه احمدی‌نژاد ادامه پیدا نکند.»

به گزارش‌ «ایسنا»، او چنین ادامه می‌دهد: «ما سکوت کردیم و کنار رفتیم تا اصحاب دروغ، فریب، تهمت و کینه بیایند و در این میدان تاخت‌وتاز کنند؛ ولی در نهایت غبار بر آن‌ها نشست و باید در پیشگاه ملت پاسخگو باشند. ما تحت مدیریت یک فرزند شجاع و برادر رشید ملت ایران هستیم؛ احمدی‌نژاد طلای 24عیار است.»

مشایی: رد‌صلاحیت‌ها نگاه منفی به‌تحقق حماسه سیاسی

کلید خوردن ادامه پروژه «بگم‌بگم»های دولت احمدی‌نژاد از سوی اسفندیار رحیم‌مشایی با قوت گرفتن احتمال رد‌صلاحیت او در حالی است که او در حاشیه جلسه هیات دولت درباره رد‌صلاحیتش می‌گوید: «این بحث جدیدی نیست و از ماه‌ها پیش مطرح بود، درباره صلاحیت خودم و هرکسی دیگر باید بگویم طرح بحث رد‌صلاحیت‌ها اصالت ندارد و نگاهی منفی در جهت تحقق حماسه سیاسی است.»

مشایی می‌گوید واکنشش به رد‌صلاحیت در مسیر قانونی خواهد بود البته قانون واقعی نه قانون برداشت‌شده از نظرهای دیگران. مشایی می‌گوید به هیچ چیز جز «خلق حماسه» فکر نمی‌کند.

وی با بیان این‌که همه مردم و مسئولان باید بستر انتخابات پرشور را برای خلق حماسه‌ ملی فراهم کنند، می‌گوید: «بعضی مطالبی مطرح می‌کنند که سبب ایجاد فتنه و آشوب خواهد شد، بعضی حرف‌ها بی‌اساس و برخلاف مصالح ملی است، ما تنها به خلق حماسه فکر می‌کنیم.»

مشایی که تنها به «خلق حماسه» فکر می‌کند تاکید دارد که اصلا ستاد انتخاباتی ندارد اما «هر فرد ایرانی در انتخابات یک ستاد است و هر خانه‌ای یک ستاد خواهد بود.» او حتی تاکید می‌کند که در سفرهای استانی شاید رییس‌جمهوری را همراهی کند.

احمدی‌نژاد: امروز از بهترین روزهای بهاری است

احتمال رد‌صلاحیت مشایی در حالی است که محمود احمدی‌نژاد در حاشیه جلسه هیات دولت در واکنش به آن می‌گوید: «‌امروز چقدر هوا خوب است و به نظرم یکی از بهترین روزهای بهاری است.»

البته احمدی‌نژاد به‌راحتی از کنار زمزمه‌های رد‌صلاحیت مشایی نگذشته و در توصیه‌ای به شورای نگهبان می‌گوید: «شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها طوری عمل کنند تا همه سلایق در عرصه انتخابات حضور داشته باشند تا مردم بتوانند به‌خوبی انتخاب کنند.» وی حتی به اهمیت رعایت قانون هم اشاره کرده و می‌گوید: «همه قانون را رعایت کنند تا انتخابات پرشوری شکلی بگیرد. همه کمک کنید که کشور در یک مرحله بالاتر برود و ارتقا پیدا کند.» 

البته تاکید احمدی‌نژاد به رعایت قانون در حالی است که او در پاسخ به خبرنگاران درباره این‌که قوه‌قضاییه اقدام شما را در همراهی با مشایی در ستاد انتخابات تخلف عنوان کرده است، سکوت کرد. واکنش محمود احمدی‌نژاد به احتمال رد‌صلاحیت مشایی و امید به آینده برای گفتن پشت‌پرد‌ه‌ها در حالی است که این روز‌ها بعضی بر این اعتقاد هستند که احمدی‌نژاد در صورت رد‌صلاحیت مشایی استعفا خواهد داد.

غفوری‌فرد: احمدی‌نژاد بعد از رد‌صلاحیت مشایی سکوت می‌کند چون می‌خواهد زندگی کند

این احتمال و عدم برگزاری انتخابات از سوی احمدی‌نژاد در حالی است كه حسن غفوری‌فرد در تحلیلش از واکنش احمدی‌نژاد می‌گوید: «احمدی‌نژاد بعد از رد‌صلاحیت مشایی سکوت می‌کند چون می‌خواهد در این کشور زندگی کند. به گزارش عصر ایران، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، با تاکید بر این‌که «مشایی قطعا رد‌صلاحیت می‌شود» می‌گوید: «از شواهد و قرائن برمی‌آید، بعید است که مشایی تایید صلاحیت شود. 

با توجه به آن نامه مقام معظم رهبری به رییس‌جمهور که صلاح ندانستند مشایی معاون اول رییس‌جمهور باشد، شانس مشایی برای این‌که صلاحیتش تایید شود، کم است.  به قول علما، آن نامه می‌تواند بینه یا اماره‌ای باشد دال بر تاییدنشدن صلاحیت مشایی.»

وی با اشاره به انصراف نامزدهای دولت می‌گوید: «به نظر می‌رسد انصراف سایر نامزدهای دولت، یعنی رحیمی و جوانفکر، حاوی این پیام بود که دولت احمدی‌نژاد یک نامزد بیشتر ندارد و آن هم مشایی است. پس اگر مشایی رد‌صلاحیت شود، دولت احمدی‌نژاد در این انتخابات بی‌نامزد می‌ماند.»

غفوری‌فرد درباره این‌که «ولی ممکن است تک‌نامزدی بودن جریان احمدی‌نژاد، ابزاری برای چانه‌زنی باشد تا مشایی با حکم حکومتی به انتخابات بازگردد» می‌گوید: «این احتمال وجود دارد ولی بعید می‌دانم که برای تایید صلاحیت مشایی حکم حکومتی صادر شود. 

اگر مشایی مصداق رجل سیاسی و مذهبی نباشد، دلیلی هم ندارد حکم حکومتی به نفع او صادر شود.» وی درباره رد‌صلاحیت مشایی و واکنش احمدی‌نژاد می‌گوید: «فکر نمی‌کنم. خود آقای مشایی هم گفته‌اند اگر رد‌صلاحیت شوند، به قانون پایبند خواهند بود.

مشایی گفته است از قانون تبعیت می‌کند و من هم فکر می‌کنم احمدی‌نژاد و مشایی تمکین می‌کنند و هزینه‌ای روی دست نظام نمی‌گذارند. مصلحت خود آن‌ها در این امر است؛ زیرا آن‌ها بعد از انتخابات هم می‌خواهند در این کشور زندگی کنند. احمدی‌نژاد صبغه ولایتمداری دارد و خیلی بعید است که در برابر قانون نظام مقاومت کند.»/روزنامه بهار