اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برداشت نفتی قطر از پارس جنوبی حداقل 13 برابر ایران!



سازمان بازرسی با بررسی سرنوشت طرح توسعه لایه مشترک نفتی پارس جنوبی، گزارش داد: برداشت ایران از این لایه نفتی مشترک در حالی هنوز به 35 هزار بشکه نرسیده است که قطر روزانه 450 هزار بشکه برداشت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اداره کل نظارت و بازرسی نفت سازمان بازرسی کل کشور گزارش داد: لایه نفتی پارس جنوبی با ذخیره‌ای بالغ بر 1.6 میلیارد بشکه نفت درجا، بین دو کشور ایران و قطر، مشترک است. این میدان در سال 1367 کشف، لیکن اولین چاه اکتشافی آن در سال 1377 حفاری شده است.

متعاقبا پس از 6 سال مناقصه بی‌نتیجه برای جذب پیمانکاران خارجی، اجرای فاز اول طرح مذکور به صورت ترک تشریفات مناقصه در اسفندماه 1383 طی قراردادی برای مدت 19 ماه به صورت بیع متقابل به شرکت توسعه پترو ایران واگذار گردید و طبق برنامه می‌بایست از آذرماه سال 1385 از طرح مزبور بهره‌برداری به عمل می‌آمد.

با وجود مشترک بودن لایه نفتی پارس جنوبی با میدان الشاهین قطر و بهره‌برداری قریب به 450 هزار بشکه نفت در روز توسط طرف قطری، حیت برداشت روزانه 35 هزار بشکه در فاز اول این طرح تاکنون محقق نشده است.

براساس بررسی انجام شده، صرفا چاه‌های مربوط به بلوک A در میدان حفاری شده و در بلوک C که نزدیک مرز است، هیچ چاه تولیدی حفاری نگریده و همچنین برای خرید یا ساخت TOP SLDE و تاسیسات سرچاهی و پالایشگاه و ساخت واحد فروش و ذخیره شناور (FPSO) نیز اقدام موثری انجام نشده است و پیشرفت طرح مجموعا کمتر از 50 درصد است.

باوجود ضعف پیمانکار و وجود اختلاف بین شرکت نفت و گاز پارس و شرکت‌های پترو ایران و نیکو، مدیریت شرکت ملی نفت، موضوع را به صورت جدی دنبال ننموده و اقدام اصولی جهت رفع ابهامات و حل مشکلات به عمل نیاورده است.

اخیرا مبحث جدیدی تحت عنوان مستقل بودن بخشی از لایه‌های نفتی از سوی شرکت نفت و گاز پارس مطرح و د رسانه‌ها منتشر شده است. عدم بررسی دقیق این امر می‌تواند اتمام فاز اول و تولید زودهنگام را تحت‌الشعاع قرار دهد.

برابر تحقیقات هیئت بازرسی، شرکت شلمبره در سال 2005 با بررسی نقشه‌های موجود در آن زمان یک فرو رفتگی فیمابین نواحی A و B و C اعلام می‌کند و احتمال می‌دهد این فرورفتگی ممکن است ناحیه A را از نواحی B و C جدا کرده باشد، لیکن در سال 2010 مدیریت اکتشاف شرکتملی نفت با بررسی نقشه‌های ژئوفیزیکی موجود، این نظریه را رد می‌نماید، لذا تا زمانی که دلایل و مدارک کافی مبنی بر مستقل بودن بخشی از میدان به تایید کارشناسان ذی‌صلاح نرسد بایستی از بیان نظرات غیرکارشناسانه و انحراف خودداری شود. مصوبه شورای اقتصاد برای واگذاری طرح توسعه به صورت ترک تشریفات با فرض مشترک بودن میدان صادر شده است.

با توجه به ماموریت شرکت نفت فلات قاره در تولید نفت از میادین دریایی و تجربیات این شرکت در اینگونه میادین نفتی و از طرفی حجم بالای ماموریت شرکت نفت و گاز پارس و تراکم تاسیسات طرح‌ها در منطقه ویژه انرژی پارس (عسلویه)، واگذاری مسوولیت توسعه طرح لایه‌های نفتی پارس جنوبی به شرکت نفت فلات قاره مورد توصیه اکید است. در صورت امکان انتقال نفت تولیدی از لایه نفتی پاس جنوبی به جزیره لاوان و استفاده از پالایشگاه لاوان، این اقدام اصولی و اقتصادی‌تر به نظر می‌رسد.

در آغاز طرح گزینه انتقال تولید نفت میدان به صورت دو فازه (پس از آبگیری در دریا) و به صورت سه فازه از طریق خط لوله مورد بررسی واقع شده که نهایتا در اولینMDP، نصب سکوهای A و C برای آبگیری تایید شده و پس از آن به استفاده از FPSO تغییر یافته است، در آن زمان انتقال نفت تولیدی به جزیره لاوان نیز مورد بحث بوده است.

اهم پیشنهادهای اصلاحی ارائه شده جهت بهبود وضعیت طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی عبارتند از:

* لزوم رفع ابهامات و اختلافات فنی، قراردادی و مالی رفع و تسریع در تکمیل فاز تولید زودهنگام با حضور مدیریت‌های شرکت نفت و گاز پارس، شرکت پترو ایران و شرکت نیکو

* رزیابی فنی و اقتصادی جهت انتقال نفت تولیدی از طریق خطوط لوله به صورت دو فاز (نفت و گاز) یا سه فازه (آب، نفت و گاز) به جزیره لاوان با توجه به مشکالت تامین FPSO و همزمان با پیگیری ساخت آن و با توجه به شرایط روز.

طراحی خطوط لوله انتقال به نحو قابل استفاده و فاز توسعه نهایی در صورت تایید انتقال نفت تولیدی در فاز اول با خط لوله.

*برسی امکان استفاده از PSU موجود در میدان سروش و نورزو برای طرح تولید زودهنگام از لایه‌های نفتی پارس جنوبی

* بررسی و اقدام در خصوص واگذاری مسوولیت توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی به شرکت نفت فلات قاره ایران با توجه به تجربیات طولانی شرکت نفت فلات قاره در توسعه میادین نفتی دریایی و بهره‌برداری از آنها

*ضرورت بازنگری در تبعات فنی و اقتصادی نانشی از تغییرات MDP و حجم کار به منظور دسترسی به اهداف تولید و سقف قرارداد ..... / خبرگزاری مهر

 

 


ویدیو مرتبط :
طرح انتقال گاز از پارس جنوبی به میدان نفتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پارس جنوبی، تنها شرط قطر برای همکاری در حمله به ایران



پارس جنوبی، تنها شرط قطر برای همکاری در حمله به ایران

 

قطر حاضر است برای حمله به ایران، پایگاه های خود را به طور مجانی در اختیار آمریکا قرار دهد.به گزارش عصر ایران، براساس اسناد ادعایی سایت ویکی لیکس ، قطر از هر گونه حمله نظامی علیه ایران استقبال می کند.

 

براساس یکی از این اسناد محرمانه مربوط به گزارش های وزارت امور خارجه آمریکا، قطر خواهان حمله نظامی آمریکا به ایران است و تمامی تسهیلات را برای این حمله نظامی در اختیار آمریکا قرار می دهد.

البته قطر تنها شرط خود را برای همکاری گسترده با مهاجمان به ایران، حفاظت آنها از میدان گازی مشترک میان ایران و قطر یعنی پارس جنوبی اعلام کرده بود.

این سند مدعی است : قطر به استفاده آمریکا از خاک این کشور برای حمله به ایران راضی نخواهد شد مگر بعد از اینکه همه تضمین های امنیتی را از دولت آمریکا درباره حفاظت از حق قطر در بهره برداری از میدان گازی مشترک پارس جنوبی دریافت کند.

میدان گازی پارس جنوبی که قطری ها آن را الشمال می نامند واقع در خلیج فارس و میان ایران و قطر، مشترک است و هر دو کشور در حال برداشت از آن هستند.

با این حال هم اکنون محور درآمدهای قطر، صادرات گاز است و این موضوع به موتور محرکه توسعه این کشور تبدیل شده است.

قطر بزرگترین صادرکننده گاز مایع شده (ال ان جی) جهان است وهمواره با ایران بر سر میزان برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی رقابت دارد. قطر هم اکنون نسبت به ایران، میزان بیشتری از گاز را از این میدان مشترک، برداشت می کند.

قبل از این نیز براساس دیگر اسناد ادعایی، سران عربستان ، اردن، بحرین و مصر نیز خواهان حمله آمریکا به ایران شده بودند.

همچنین، آمریکا در صورت استفاده از پایگاه هوایی العدید قطر برای حمله نظامی به ایران، هیچ هزینه ای را به دوحه نخواهد پرداخت همچنین در صورت اعمال تغییرات یا به روز سازی این پایگاه، 60 درصد هزینه ها با قطر و 40 درصد باقی مانده با آمریکا خواهد بود.

در این سند همچنین به میزبانی قطر از مقامات ارشد فرماندهی نظامی آمریکا در منطقه و واگذاری بی قید و شرط پایگاه هوایی العدید به آمریکایی ها در حملات گذشته آنها به افغانستان و عراق اشاره شده است.

قطر هم اکنون میزبان فرماندهی نظامی آمریکا در منطقه و نیروی هوایی این کشور است.

این اسناد در حالی منتشر می شوند که ایران در میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بالاترین سطح همکاری ها را با عمان و قطر دارد و سطح مناسبی از اعتماد میان مقامات تهران و دوحه وجود دارد.

براساس متن سند محرمانه دیگری که به تازگی فاش شده است ، کویت برای تضمین امضای توافقنامه با ایران برای برداشت گاز از میدان مشترک با ایران یعنی آرش (الدره) تلاش می کند و دربرابر تهران سیاست موازنه دقیقی را اعمال می کند. شیوه تعامل کویت در برابرایران بسیار دقیق و نیازمند تحرکات بررسی شده است.

این سند اضافه می کند: شیخ ناصر المحمد نخست وزیر کویت که پیش از این در تهران ، سفیر کویت بود در زمینه توانایی خود برای تعامل با ایران، اعتماد به نفس زیادی دارد و نیازی به آمریکا در این زمینه نمی بیند.

در همین باره، سعد حریری نخست وزیر لبنان که در روزهای گذشته مهمان ایران  بود در جدیدترین اظهاراتش مطالب مطرح شده در اسناد وزارت خارجه آمریکا را رد کرد.

براساس این اسناد، حریری حمله نظامی به ایران را تایید کرده بود.

نخست وزیر لبنان که هم اکنون در پاریس به سر می برد با تکذیب تایید حمله نظامی به ایران، گفت که مخالفت اعمال فشار بر ایران به دلیل برنامه هسته ای آن هستم.

چند روز پیش سایت اینترنتی ویکی لیکس 250 هزار سند از گزارشات دیپلمات های وزارت خارجه آمریکا را درباره موضوعات مختلف روابط بین الملل منتشر کرد.

بسیاری از کارشناسان در صحت ادعاهای ویکی لیکس تردید دارند و این اسناد را آمیزه ای از راست و دروغ های هدفمند می دانند.../عصر ایران