اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برخی به دنبال غیرت‌ زدایی از جامعه هستند


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی به دنبال غیرت‌زدایی از جامعه هستند که نمونه بارز آن را در بدحجابی‌ها می‌توان مشاهده کرد. خبرگزاری ایسنا: حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی که دوشنبه، دوم تیر ماه بعداز نماز مغرب و عشا در کلاس اخلاق اسلامی در حسینیه امام حسین(ع) یاسوج سخن می گفت، افزود: برخی ها راحت می‌گویند که دغدغه دین ندارند که باید از این عده پرسید پس فرق شما با تفکر شاهنشاهی چیست؟ چراکه آنها هم دغدغه دین نداشتند.


وی اظهارکرد: امروز همه باید در کشور اسلامی به دنبال این باشیم که در خوبی ها همانند حجاب و عفاف، راستگویی، ناموس پرستی، غیریت دینی، پاکی، مجاهد بودن و به فکر انقلاب بودن از همدیگر سبقت بگیریم تا هم دین و هم انقلاب خود را حفظ کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برخی به دنبال غیرت‌زدایی از جامعه هستند که نمونه بارز آن را در بدحجابی‌ها می‌توان مشاهده کرد.

حجت الاسلام آقا تهرانی تصریح کرد: نباید تنها به دنبال عیوب دیگران باشیم و بر همین اساس دولت می‌تواند به جای بیان نقاط ضعف دولت گذشته از نقاط قوت آن سخن بگوید و همچنین اگر اشتباهی در کارها انجام می‌شود با شجاعت آن را بیان کند و از مردم عذرخواهی کند. قبول است که اشتباهاتی دولت قبل داشت اما همه برنامه های آن که اشتباه نبود بنابراین باید نقاط قوت و ضعف را با هم بگوییم نه اینکه تنها نقاط ضعف را ببینیم در دولت قبل سفرهای استانی خوبی برگزار می شد که باید این دولت از آنها الگو بگیرد.

وی ادامه داد: اگر جریان اصولگرا در انتخابات گذشته اشتباهی کرده باید به آن اقرار کرده و برای اصلاح آن اقدام کند. وقتی که رهبری در فتنه 88 اقدام عده‌ای را اشتباه دانستند آن عده باید به اشتباه خود اقرار می‌کردند چراکه اقرار به اشتباه انسان را می‌سازد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دعوت به حق اصلی مهم است و نباید به دنبال دسته‌گرایی و باندبازی و قوم‌گرایی رفت بلکه باید دیگران را سفارش به پرهیز از این صفات کرد و پای حق نیز ایستاد و امر به معروف و نهی از منکر کنیم.

حجت الاسلام آقا تهرانی به والدین توصیه کرد: فرزندان دختر و پسر خود را زود شوهر و زن دهید و آنها را معطل نکنید چراکه این فرهنگ غربی هاست و والدین نباید مهریه ها را بالا بگیرند و با برخی مسایلی که نیاز به آنها نیست ازدواج را برای جوانان سخت کنند بلکه باید تلاش کنند و نگذارند فرزندانشان به گناه بیفتند.

وی با بیان اینکه در گذشته ماهواره برای جوانان خطر بود، گفت: امروزه سایتها برای جوانان خطر است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت نان حلال در زندگی و اثرات آن بر جامعه اضافه کرد: نان حلال باید به فرزندان خود بدهیم که متأسفانه جای آن خالی است، کسانی که معلم هستند فرزندان خوبی دارند چون کار زیاد می کنند اما حقوق کم می گیرند اما برخی ها کار کم می کنند و حقوق زیاد می گیرند و مال حرام در زندگی افراد تأثیرات منفی دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: وادادگی مسئولان و خودباختگی در برابر غربی‌ها درد بزرگی است.

حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی همچنین روز گذشته در نشست هم اندیشی اساتید دانشگاههای استان کهگیلویه و بویراحمد در سالن 9 دی دانشگاه یاسوج با موضوع رابطه استاد و دانشجو اظهار داشت: یکی از نمونه‌های بی‌توجهی مسئولان و نمایندگان به مقوله فرهنگ عدم رغبت آنان برای عضویت نمایندگان در کمیسیون فرهنگی است.

وی با بیان اینکه هم شاگرد و هم استاد باید همواره به فکر این باشند که هدف را گم نکنند چراکه ارزش انسان بیشتر از آنست که به غیر از خدا به چیز دیگری بیندیشد، اظهارکرد: برای همین نباید در برنامه‌های فرهنگی خود از کیفیت‌ها غافل شویم و به همه دیدگاه‌ها و سلایق و تفکرات توجه داشته باشیم چراکه در دانشگاه همه از یک تیپ و مرام نیستند و برای هر یک از آنها باید برنامه با کیفیت برای ارائه داشته باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دغدغه های مقام معظم رهبری در زمینه فرهنگ خاطرنشان کرد: ایشان در همه حوزه‌ها استاد هستند اما بیش از هر چیز به حوزه فرهنگ تسلط کامل دارند و اگر ولی‌فقیه نبودند ملاترین آدم فرهنگی در این کشور هستند.

وی ادامه داد: بی‌توجهی به فرهنگ از سوی مجلس و دولت را مربوط به یک دوره نیست و از گذشته‌ها تاکنون این بی‌توجهی و بی‌رغبتی وجود داشته است. بودجه بخش فرهنگ کم است و برخی ها برای بخش های دیگر از آن می کَنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مجلس نهم را در نظر بگیرید و ببینید که چند نماینده تمایل برای حضور در کمیسیون فرهنگی از خود نشان داده‌اند و تا کمیسیون‌های جذابی همچون بودجه، انرژی و صنایع با آن حجم سفرهای خارجی، و پول ها وجود دارد دیگر رغبتی برای حضور در این کمیسیون باقی نمی‌ماند و این‌گونه فرهنگ مظلوم واقع می‌شود.

حجت الاسلام آقا تهرانی عنوان کرد: اگر فرهنگ اسلامی را ترویج نکنیم چیزی برایمان باقی نمی‌ماند و در دانشگاه اسلامی و با دانشجو و استاد اسلامی آنچه که بیش از همه اهمیت پیدا می‌کند، علم غربی است.

وی اظهارکرد: بچه مسلمان‌ها هم در این حوزه آنچنان که باید و شاید کار نمی‌کنند و همین می‌شود که بهترین استاد ما به فرض مثال در دانشگاه برای تدریس مدیریت کسی است که مدیریت به سبک غربی را خوب تدریس می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این که در روز وحدت حوزه و دانشگاه دور هم جمع شویم و یک بستنی و چای میل کنیم وحدت ایجاد نمی‌کند به همین خاطر است که می‌گوییم انفصال فرهنگی جدی است و دانشگاه برای خود یک دیوار بلند دارد و حوزه هم دیوار بلند خودش را دارد.

حجت الاسلام آقا تهرانی بیان کرد: چه اشکالی دارد ما حوزویان طلابی را که در علوم دیگر استعداد دارند به سوی دانشگاه سوق دهیم و دانشگاه نیز دانشجویی که در علوم دینی دارای استعداد است به سمت حوزه بکشاند تا از علوم اسلامی بیشتر استفاده شود و علمی که از عقل، ترجمه و وحی استفاده می کند اسلامی و علمی که از ترجمه و عقل استفاده می کند علم غربی است.

وی گفت: وادادگی مسئولان و خودباختگی در برابر غربی‌ها درد بزرگی است و اکنون در آمریکا بهترین متخصصان آنها بچه مسلمان‌ها به ویژه ایرانی‌ها هستند و هنوز برخی نمی‌دانند که آمریکایی‌ها خودشان به تنهایی هیچ عددی نیستند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی ها خیلی که در حوزه فرهنگ زور بزنند موضوع پیوست و پیوند فرهنگی را مطرح می‌کنند و وقتی در کارهای عمرانی عواقب فرهنگی را در نظر نمی‌گیریم مشکلات امروزی پیش می‌آید.

حجت الاسلام آقا تهرانی اضافه کرد: میلیاردها تومان پول خرج سوراخ کردن کوه و ساخت جاده تهران شمال می‌کنیم اما دریغ از این که برنامه های فرهنگی این پروژه را نیز ببینیم.


ویدیو مرتبط :
کلیپ دکتر جلیلی تنش زدایی یا تهدید زدایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیت‌الله سید حسن خمینی: مراقب باشید دین زدایی و معنویت زدایی در جامعه صورت نگیرد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


آیت‌الله سید حسن خمینی: پوپولیسم انرژی جامعه را از بین می برد و از درون این وضعیت فساد حاصل می شود

یادگار امام گفت: انرژی جامعه مانند موتور محرکه ای است که باید در دست کارشناسان قرار گیرد و در غیر این صورت گرفتار پوپولیسم بی ریشه می شویم.

آیت‌الله سید حسن خمینی طی سخنانی در بیست و هفتمین گردهمایی فرماندهان مهندسی رزمی جنگ جهاد که در سالن مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به توصیه های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در هنگام تأسیس جهاد سازندگی، اظهار داشت: اولین  کلام امام در خصوص جهاد متوسل شدن به مردمی است که برای فداکاری آماده بوده و هستند؛ ایشان همچنین یادآوری می کنند که با فداکاری ملت مراحلی را که بسیار اهمیت داشت پشت سر گذاشتیم و در ادامه هم تأکید می کنند که برای سازندگی ناچاریم به ملت متوجه شویم.

 وی با تأکید بر اهمیت این نکته که بدون همدلی و همراهی مردم هیچ کاری به نتیجه نمی رسد، یادآور شد: سنگین ترین کارها در حوزه سازندگی در کشورهای بلوک شرقی انجام شد که از جمله آن می توان به پروژه های بزرگ تولید گندم در شوروی اشاره کرد؛ اما سرانجام در کشورهای این بلوک، به رغم ابرقدرت بودن شوروی، سازندگی اتفاق نیفتاد؛ زیرا به این واقعیت توجه نشده بود که برای سازندگی و رفع مشکلات، حضور ملت و فداکاری ملی لازم است.

یادگار امام یادآور شد: همان اندیشه ای که می گفت مذهب افیون توده هاست و کلیساها و مساجد را تبدیل به انبار و اصطبل کرد، در مقطع جنگ جهانی دوم کلیساهای ارتدوکس را بازگشایی کرد زیرا در آن مقطع حضور مذهب برای به صحنه آمدن مردم مورد نیاز بود.

 وی با تأکید بر اینکه همه مردم با یکدیگر باید برای کاری تصمیم بگیرند، تصریح کرد: جمله نقش بسته بر آرم جهاد سازندگی(همه با هم) این معنای مهم را بیان می کند که «همه» باید با هم تصمیم بگیرند؛ گرچه این تصمیم گیری مکانیزم های مشخصی دارد اما نباید فراموش کرد که شرط سازندگی، همدلی و همراهی مردم است.

 سید حسن خمینی در ادامه با اشاره به دیگر نکته مهم در سخنان امام در خصوص جهاد سازندگی گفت: امام جلوی این مغالطه را می گیرند که وقتی کسی سوار بر مسند امور شد، سخن ملت را همان چیزی بداند که خودش می گوید؛ این مسأله از مغالطات تاریخی است که چپ و راست، انقلابی و ضد انقلابی گرفتار آن هستند و هرکس از راه می رسد از قول مردم سخن می گوید. برای جلوگیری از این موضوع امام در سخن خود از تمام اقشار ملت اعم از  زن و مرد، پیر و جوان، دانشگاهی و دانشجو، مهندسین و متخصصین، شهری و دهاتی، سخن می گویند تا در آینده کسی گرفتار «خود مردم پنداری» نشود.

 وی با اشاره به اینکه امام «سازندگی» را به عنوان مرحله دوم پس از انقلاب عنوان کرده اند، گفت: مسئولیت های یک آزادیخواه و مبارز با کسی که منصبی رسمی در کشور دارد متفاوت است؛ یک مقام مسئول باید به فکر معیشت و مشکلات جامعه از جمله فقر، بیکاری و تبعیض باشد.

 یادگار امام تأکید کرد: احساس تبعیض از خود آن بدتر است؛ گرچه موفقیت هیچ گاه به یک اندازه تقسیم نمی شود اما فرصت ها را باید به طور یکسان ایجاد کرد و هرکس به میزان تلاش خود باید از فرصت ها بهره مند شود.

 وی ادامه داد: از نقاط درخشان انقلاب و جمهوری اسلامی تلاش بسیار موفق در توزیع مناسب فرصت ها تا اقصی نقاط کشور بوده که یکی از آنها توسعه دانشگاههاست؛ همچنین در این مدت تغییر و ارتقاء در طبقه اقتصادی و اجتماعی آسان تر شده است.

سید حسن خمینی با اشاره به بخش دیگری از سخنان امام مبنی بر اینکه (تا پیش از انقلاب) بنا، بر این بوده است که اینطور ایران را خراب کنند، اظهار داشت: در میان میان حکمرانان برخی خواهان پیشرفت بوده اند اما قادر نبوده اند و برخی دیگر هم خواستار پیشرفت بودند اما به دنبال منافع شخصی هم بودند؛ عده ای دیگر هم اساسا بنای پیگیری چنین هدفی را نداشته اند، همانطور که در مقاطعی از دوران قاجار حکام وقت نمی خواستند پیشرفتی صورت گیرد و برخی افراد چون میرزا حسین خان سپهسالار و امیرکبیر این قصد را داشتند اما برایشان مقدور نشد.

وی با بیان اینکه در دوره پهلوی کسانی به دنبال پیشرفت بودند اما راه آن را نمی دانستند، تصریح کرد: جریانی که اصل برای او منافع خودش باشد به جایی می رسد که کاری به ساخته شدن کشور نداشته باشد.

یادگار امام با اشاره به وابستگی جریانات مختلف اجتماعی و مقامات رسمی در ایران به قدرت های خارجی، تأکید کرد: وقتی سیاسیون اعم از حاکمیت و اپوزسیون نگاهشان به خارجی ها باشد طبیعی است که نتیجه کار، عقب گرد کشور باشد.

سید حسن خمینی سپس به بیان یکی از دیگر نکات مهم در سخنان امام پرداخت و یادآور شد: امام پس از تأکید بر حضور اقشار مختلف مردم، برای جلوگیری از ابتلای جهاد سازندگی به آفت پوپولیسم توصیه می کنند که سازندگی تحت نظر اشخاص کارشناس و مأمورین دولت انجام شود و به طور توده وار کارها پیش نرود.

وی ادامه داد: انرژی جامعه مانند موتور محرکه ای است که باید در دست کارشناسان قرار گیرد و در غیر این صورت گرفتار پوپولیسم بی ریشه می شویم؛ پوپولیسم مانند قرص مخدر، به شدت نشاط آور است و همه فکر می کنند طوفان شده است؛ در چنین فضایی کارها هیأتی می شود و همه خوشحال هستند ولی بعد از مدتی می بینند که کارها تعطیل شد! از درون این وضعیت فساد حاصل می شود و عده ای در این میان به تعبیر طلبگی،  «بَلَّعتُ» می کنند.

یادگار امام تصریح کرد: پوپولیسم مانند چرخ خودش را زیر می گیرد و آن کسی که روی کار بود با فاصله کمی به زیر کشیده می شود؛ همانطور که در انقلاب کبیر فرانسه هرکس سر کار آمد سرش زیر گیوتین رفت و بعدا برای همان فرد این اتفاق افتاد.

سید حسن خمینی اظهار داشت: پوپولیسم تخدیر اجتماعی است و انرژی جامعه را از بین می برد. در این فضا هرکس قوی تر شعار می دهد نفر اول است و اگر کسی بخواهد بالاتر از او برود باید شعلارهای خود را به مرتبه ای بالاتر از نفر قبل برساند. این فضای احساسی، انرژی جامعه را بدون هیچ نتیجه و بلکه با پیامدهایی کاملا منفی تخلیه می کند.

یادگار امام در ادامه به دیگر توصیه امام خمینی به جهادگران سازندگی اشاره کرد و اظهار داشت: امام به این افراد توصیه می کنند، کسانی که برای سازندگی می آیند در بین آنها اشخاصی نباشد که بر خلاف رویّۀ ملت و اسلام، مسائلی داشته باشند و تأکید می کنند اگر چنین اشخاصی را دیدند فوراً کنار بگذارند، و نگذارند در بین جوانان و روستاییان تبلیغات سوئی کنند. امام با این سخن خود توجه می دهند که در کار جهاد نظارت امری لازم است.

وی خطاب به جهادگران گفت: مراقب باشید دین زدایی و معنویت زدایی در جامعه صورت نگیرد؛ همانطور که باید مراقب باشیم بر خلاف رویه و مسیر ملت کاری انجام نشود.

سید حسن خمینی با تأکید بر اولویت بخشی به امور در اداره کشور، نکته ای دیگر از سخنان امام را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: امام از کسانی که قصد تشرف به مکه، مدینه و عتبات عالیات به قصد انجام اعمال مستحبی را دارند تقاضا می کنند که امروز ثوابی بالاتر از اینکه به برادرهای خودتان کمک کنید، وجود ندارد. یعنی وظیفه اولیه، ساختن جامعه است و این کار از هر عبادت مستحبی، مهم تراست و می توان به قصد قربت الهی مشغول کار شد. لذا شما می توانید با ساختن یک پیچ یا مهره وابی بالاتر از حج عمره نصیب خود کنید.

وی با بیان اینکه این دیدگاه ثمره نگاه یک فقیه در پایان عمر فقهی اوست، تصریح کرد: ما بعضا جای کارها را با هم گم می کنیم، در حالی که باید توجه کنیم کارهای بر جا مانده زیادی در کشور وجود دارد.

یادگار امام در ادامه سخنان خود به یکی از پیام های امام به جهادگران سازندگی یادآور شد: امام به در این پیام می فرمایند که دشمنان حقیقی اسلام، زرمداران حیله گر، قدرتمدران بازیگر و مقدس مآبان بی هنر هستند؛ زیرا کسی که به دنبال منافع خود است به حیله روی می آورد، کسی که دنبال قدرت است لاجرم به بازیگری مقابل مردم روی می آورد و کسانی که تقدس می فروشند با مردم معامله کرده و آنان را تحقیر می کنند.

وی با بیان اینکه تشکیل جهاد سازندگی اتفاقی بزرگ در انقلاب بود، گفت: امام در سخنان و پیام های خود هدف، راه و وسیله جهاد را مشخص کرده اند و امروز باید بسنجیم که چقدر به آنها دست یافته ایم.

سید حسن خمینی با تقدیر از زحمات جهادگران سازندگی در دوران دفاع مقدس، آن دوران را مقطعی دانست که با هیچکدام از ادوار تاریخ قابل قیاس و تشابه نیست.

وی گفت: افتخار نسل ما لمس دورانی است که گرچه مزه خون، سختی، یتیمی و اسارت می داد اما حس آن با تمام دوران تاریخ تفاوت داشت زیرا دری از بهشت به روی انسانها باز شده بود.

 

اخبار سیاسی-جماران