اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برخورد امنیتی با افطار های سیاسی



 

 

 

میهمانی های افطار مرعشی، تاجرنیا، پیمان و محتشمی پور در روزهای اخیر لغو شد

برخورد امنیتی با افطار های سیاسی

روزنامه اعتماد نوشت: اصلاح طلبان از این پس برای برپایی افطاری در منازل شخصی شان نیاز به مجوز پلیس امنیت دارند.

اصلاح طلبان ماه رمضان امسال پیام های ضدو نقیضی دریافت می كنند كه آنان را بیش از هر زمان دیگری در موقعیتی قرار می دهد كه چندان بی شباهت به وضع روزه داران در روزهای موسوم به «یوم الشك» نیست.

همانطور كه تكلیف شرعی مومنان در یوم الشك به روشنی مشخص نیست، چهره های اصلاح طلبان نیز این روزها نمی دانند كه صاحبان قدرت، در فضای سیاسی كنونی، برای آنان چه جایگاهی در نظر گرفته اند: چراكه از یكسو، با نشانه هایی مبنی بر گشایش فضای سیاسی روبه رو می شوند و از سوی دیگر، محدودیت هایی را پیش روی خود می بینند كه تاكنون سابقه نداشته است. ماجرا از این قرار است كه به تازگی ماموران پلیس امنیت نیروی انتظامی با مراجعه به در منازل برخی چهره های اصلاح طلب به آنان اعلام می كنند كه نمی توانند ضیافت افطاری در منازل شخصی شان بدون دریافت مجوز از پلیس برگزار كنند.

تاكنون مراسم افطاری علی تاجرنیا (عضو شورای جبهه مشاركت و نماینده مجلس ششم)، فخرالسادات محتشمی پور (عضو شورای مركزی مجمع زنان اصلاح طلب و همسر مصطفی تاج زاده) و حبیب الله پیمان (از چهره های ملی- مذهبی) با دستور پلیس امنیت لغو شده است و برخی از چهره های اصلاح طلب مانند حسین مرعشی (عضو شورای مركزی حزب كارگزاران سازندگی) نیز در پی اطلاع از برخورد پلیس امنیت با افطاری های شخصی دیگر اصلاح طلبان، به طور داوطلبانه و پیش از مراجعه ماموران نیروی انتظامی از برگزاری این ضیافت صرفنظر كردند و موضوع را به صورت تلفنی به اطلاع دعوت شدگان رساندند.

پلیس امنیت نیروی انتظامی در حالی لزوم لغو ضیافت افطاری یا دریافت مجوز برای برپایی چنین مراسمی را به اطلاع برخی اصلاح طلبان رسانده است كه برگزار كنندگان این میهمانی ها تاكید می كنند كه ضیافت شان جنبه خصوصی دارد و غیر از دعوت شدگان كه همه از دوستان و آشنایان هستند كسی اجازه ورود به منزل آنها را ندارد، بنابراین این افطارها جزو مراسم عمومی محسوب نمی شود كه نیاز به مجوز داشته باشد.

همچنین از آنجا كه ضیافت افطاری برخی چهره های اصلاح طلب چند سال است كه بی وقفه برگزار می شود، تاكنون سابقه نداشته است چهره های سیاسی برای برگزاری ضیافت افطاری در منزل شخصی شان، به نیروی انتظامی اطلاع رسانی و از آن نهاد دریافت مجوز كنند.

ممانعت از برگزاری برخی ضیافت های افطاری چهره های اصلاح طلب، نخستین محدودیتی نیست كه از سوی نیروی انتظامی برای برگزاری مراسم مذهبی فعالان غیراصولگرا در ماه رمضان امسال ایجاد می شود: پیش از این از برگزاری مراسم ویژه شب های قدر در حسینیه ارشاد (یكی از پایگاه های روشنفكران دینی)، منزل هاشم صباغیان (از شخصیت های ملی- مذهبی) و بیت الزهرا (وابسته به علی اكبر محتشمی پور) جلوگیری شده بود.

در این میان تنها موردی كه می تواند رویدادی مشابه تصمیمات پلیس امنیت تلقی شود ممانعت نیروی انتظامی از برگزاری نماز عید فطر در هنرستان كارآموز، محل تجمع نیروهای ملی- مذهبی است كه از یكی، دو سال پیش اعمال می شود. محدودیت های اعمال شده در چند روز اخیر، در حالی پیش آمده است كه در ابتدای ماه رمضان امسال نشانه هایی مبنی بر گشایش نسبی فضای سیاسی برای اصلاح طلبان مشاهده شده بود.

اعطای مرخصی به برخی بازداشت شدگان حوادث انتخابات از جمله بهزاد نبوی و فیض الله عرب سرخی(هر دو از اعضای شورای مركزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی)، همچنین محسن میردامادی و عبدالله رمضان زاده (هر دو عضو شورای مركزی جبهه مشاركت) یكی از این نشانه ها بود كه در كنار اظهار نظر برخی چهره های اصولگرا مبنی بر استقبال از حضور اصلاح طلبان در انتخابات دوره نهم مجلس كه اسفند امسال برگزار می شود، به مفهوم تلطیف فضا تلقی شد: برداشتی كه معلوم نیست با تعیین تكلیف پلیس امنیت درباره حریم خصوصی اصلاح طلبان و ضیافت های افطاری شخصی آنها تا چه حد می تواند منطبق با واقعیت موجود باشد...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
معاون سیاسی امنیتی مازندران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ثبت احوال: با آمار جمعیتی برخورد سیاسی می‌شود



اخبار,اخبار اجتماعی,برخوردهای سیاسی در حوزه آمار جمعیتی


اخبار اجتماعی - ثبت احوال: با آمار جمعیتی برخورد سیاسی می‌شود

وی ادامه داد: در حال حاضر میانسالان 40 درصد ، جوانان 23.7 درصد، کودکان 17.5 درصد و سالمندان 5.7 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل دفتر آمار، اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور با اعتقاد بر برخوردهای سیاسی در حوزه آمار جمعیتی گفت: هر چه جلوتر می‌رویم گویا جنگی در راه است.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر محزون در همایش تخصصی «کاهش جمعیت؛ ضربه سهمگین بر پیکر مسلمانان» در مشهد، با بیان اینکه برخوردهای سیاسی در حوزه آمار جمعیتی بیانگر وقوع جنگی در این زمینه است، اظهار کرد: افرادی که در این مسیر هزینه کرده‌اند، اکنون منتظر بهره‌برداری از آن هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر میانسالان 40 درصد ، جوانان 23.7 درصد، کودکان 17.5 درصد و سالمندان 5.7 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

محزون با اشاره به سیاست‌های تشدید کننده کاهش نرخ باروری کشور از دهه 60 به بعد خاطرنشان کرد: از طرف دیگر کاهش تعداد افراد خانوار و افزایش زندگی مجردی نیز باعث کاهش رشد جمعیتی کشور شده است.

دکتر خلیل علی‌محمدزاده، عضو شورای راهبردی آمار، اطلاعات جمعیتی ایران نیز در این همایش با اشاره به دو مرحله برنامه‌های کنترلی جمعیت کشور در سال‌های 45 و 68 ، اظهار کرد: با بررسی عاقلانه و منطقی برنامه تنظیم خانواده در کشور اشکالات آن مشخص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نرخ رشد جمعیتی ایران در مرحله اول برنامه‌های کنترلی در طول 10 سال افزود: در سال 68 این رقم 3.2 درصد بود که در سال 73 به 2.3 درصد کاهش یافت.

علی‌محمدزاده ادامه داد: دولت باید در سیاست‌های کنترلی جمعیت دخالت کند تا این روند کاهشی رشد جمعیت اصلاح شود.

وی با بیان اینکه بیشترین بودجه اسمی تنظیم خانواده در سال 91 بود، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در آن زمان تذکراتی را دادند اما به جای توقف، اجرای آن شتاب بیشتری گرفت و اکنون دانشگاه‌های علوم پزشکی از این بابت مبلغ 15 میلیارد تومان از وزارت بهداشت مطالبه دارند.
 اخبار اجتماعی - ایسنا