اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برای سال 92 ؛ نرخ مالیات و عوارض بر ارزش افزوده 6 درصد شد



برای سال 92 ؛

نرخ مالیات و عوارض بر ارزش افزوده 6 درصد شد

سازمان امور مالیاتی کشور، نرخ مالیات و عوارض بر ارزش افزوده كالاها و خدمات عمومی در سال 92 را 6 درصد اعلام كرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان امور مالیاتی کشور در اطلاعیه اعلام کرد: براساس تبصره 2 ماده 117 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران كه مقرر کرده است، نرخ مالیات و عوارض بر ارزش افزوده از سال اول برنامه، سالانه به میزان یک درصد افزایش یابد، بنابراین این نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده كالاها و خدمات عمومی از ابتدای سال 1392 ، شش درصد (6% ) است.

به منظور جلوگیری از هرگونه مشكلات اجرایی از مودیان مالیاتی مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده درخواست می شود كه از ابتدای سال 1392 در كلیه مبادلات اقتصادی فیمابین ( عرضه كالاها و ارایه خدمات عمومی ) مالیات و عوارض ارزش افزوده را به نرخ شش درصد ( 6/3 درصد مالیات و 4/2 درصد عوارض ) در صورتحساب های صادره اعمال و از خریداران اخذ کنند./مهر


ویدیو مرتبط :
افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال 92



 نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال 92

جزئیات نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال 92

عسکری خاطرنشان کرد: امسال برنامه ریزی شده است اتباع خارجی که در ایران به تجارت و کسب و کار مشغولند نیز بتوانند در نظام مالیاتی ایران ثبت نام و شماره اقتصادی دریافت کنند.

واحد مرکزی خبر: سازمان امور مالیاتی کشور نرخ مالیات و عوارض بر ارزش افزوده کالاها و خدمات عمومی را در سال جدید شش درصد اعلام کرد.

بر اساس قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه که مقرر می دارد ،‌ نرخ مالیات و عوارض بر ارزش افزوده از سال اول برنامه ، سالانه یک درصد افزایش یابد، این نرخ از ابتدای سال جاری ، شش درصد (۶% ) تعیین شده است.

به منظور جلوگیری از هر گونه مشکلات اجرایی از مودیان مالیاتی مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده درخواست شده است در همه مبادلات اقتصادی ( عرضه کالاها و ارایه خدمات عمومی) مالیات و عوارض ارزش افزوده را به نرخ شش درصد ( ۳.۶ درصد مالیات و ۲.۴ درصد عوارض ) در صورتحساب ، اعمال و از خریداران دریافت کنند.

امسال همه مودیان مالیاتی شماره اقتصادی دریافت می کنند

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت : طبق قانون بودجه سال ۹۲ ، همه مودیان مالیاتی اعم از حقیقی و حقوقی شماره اقتصادی دریافت می کنند و از این پس ، مبنای ارایه تسهیلات و معافیت های قانونی مالیاتی ، دریافت شماره اقتصادی و ثبت نام در سامانه عملیات است .

 

علی عسکری، افزود: حدود ۲۶۵ هزار نفر از اشخاص حقوقی تاکنون مرحله اول ثبت نام جهت تخصیص شماره اقتصادی را انجام داده اند که حدود ۱۰۰ هزار نفر نیز مرحله دوم ثبت نام را تکمیل کرده اند و در حال حاضر سازمان مالیاتی در حال راستی آزمایی میدانی اطلاعات ارایه شده در این دو مرحله است که متعاقب آن شماره اقتصادی این افراد صادر خواهد شد .

 

وی افزود: حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از اشخاص حقیقی نیز تاکنون مرحله اول ثبت نام را انجام داده اند که باید پیرو فراخوان هایی که اعلام می شود ، برای ثبت نام در مرحله دوم اقدام کنند و حدود یک میلیون نفر نیز هنوز اقدامی نکرده اند که مطابق قانون باید برای دریافت شماره اقتصادی در سال جاری اقدام کنند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت : حتی نهادها و تشکل های قانونی که مودی محسوب نمی شوند اما به نوعی پرداخت کننده مالیات هستند نیز مطابق قانون مکلف به ثبت نام در نظام مالیاتی و دریافت شماره اقتصادی هستند.

عسکری خاطرنشان کرد: امسال برنامه ریزی شده است اتباع خارجی که در ایران به تجارت و کسب و کار مشغولند نیز بتوانند در نظام مالیاتی ایران ثبت نام و شماره اقتصادی دریافت کنند.

 

پاسخگویی سریع و رسیدگی موثر به کاربران سامانه های مالیاتی

مرکز پاسخگویی فنی سامانه های مالیاتی در اجرای طرح جامع مالیاتی و به منظور پاسخگویی سریع و رسیدگی موثر به کاربران سامانه های مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور راه اندازی شده است.

علی عسکری رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان این که مرکز پاسخگویی فنی سامانه های مالیاتی یکی از زیرساخت های طرح جامع مالیاتی است، گفت: این مرکز انواع خدمات پشتیبانی از سامانه های مالیاتی را ارائه و مدیریت می کند.

وی با اشاره به اینکه این مرکز تقریبا همه فرآیندهای طرح جامع را مدیریت می کند ، افزود: این مرکز به منظور ارائه خدمات بهتر به مودیان راه اندازی شده است.

 

وی افزود: در سال های اخیر استفاده از سامانه های الکترونیکی در سازمان امور مالیاتی کشور رو به گسترش است و از یک طرف در درون سازمان با سامانه های متعددی از جمله وصول و اجرا مواجه هستیم که وظایف و منابع مختلف مالیاتی را تحت پوشش قرار داده است و از طرف دیگر سامانه های برون سازمانی از جمله بحث ثبت نام و تخصیص شماره اقتصادی، دریافت اظهارنامه و پرداخت مالیات رو به گسترش است که کار با این سامانه ها نیز پرسش های متعددی را برای مودیان ایجاد خواهد کرد.

 

بنا بر این گزارش فراهم آوردن امکان دریافت مشکلات و درخواست کاربران سامانه های مالیاتی از سراسر کشور و امکان بهره گیری آن در هر زمان و از هر مکان ، پاسخگویی سریع و رسیدگی موثر به درخواست کاربران ، دریافت نظرها ، پیشنهادها و انتقادها و رسیدگی به آن ، ایجاد امکان نظارت و مدیریت یکپارچه تماس و ارتباط به کاربران، ایجاد یک منبع دانشی جامع از درخواست ها و مشکلات کارابران سامانه های مالیاتی و تسهیل بهبود مستمر سامانه های مالیاتی از خدمات این مرکز پاسخگویی است.

 

شماره تلفن های ۳۵۰۸۷ و ۳۵۰۲۷۰۰۰ پاسخگوی مودیان محترم و کارکنان سازمان امور مالیاتی در زمینه های سامانه نرم افزاری یکپارچه مالیاتی (ITS) ، سامانه ثبت نام الکترونیکی و صدور شماره اقتصادی ، سامانه دریافت اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی ، سامانه پرداخت الکترونیکی مالیات ، سامانه ارسال صورت معاملات و گزارش خرید و فروش ، سامانه صدور قبض مالیات و سخت افزار و شبکه است.

 

پایان شهریور آخرین مهلت نصب صندوق های فروش

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اعلام این که پایان شهریور ماه آخرین مهلت اعلام نصب صندوق های فروش به سازمان مالیاتی است، گفت: این مهلت قابل تمدید نیست.

علی عسکری با اشاره به این که از ابتدای امسال ده گروه از صاحبان مشاغل ملزم به نصب ، راه اندازی و استفاده از صندوق فروش شده اند، گفت: مودیان مالیاتی که ملزم به استفادها از سامانه صندوق فروش (مکانیزه فروش) یا رایانه دارای سیستم نرم افزار فروشگاهی هستند ، در صورت استفاده نکردن از این سامانه از معافیت مالیاتی مقرر در قانون برای سال مربوط محروم خواهند شد.

 

وی با بیان این که تاکنون تعداد زیادی از مودیان نصب صندوق های فروش را به سازمان امور مالیاتی اعلام کردند، خاطرنشان کرد: دیگر گروه های مشمول تا پایان شهریور مهلت دارند برای اعلام نصب صندوق های فروش به سازمان امور مالیاتی کشور اقدام کنند.

رئیس کل سازمان امورمالیاتی کشور از رشد ۹۹ درصدی درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده در سه ماهه نخست امسال خبر داد.

 

عسکری با اشاره به درآمدهای مالیاتی وصول شده در سه ماه نخست امسال، گفت: در این مدت ۲ هزار و ۳۶۵ میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده دریافت شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از رشد قابل توجه ۹۹ درصدی برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: در خرداد ماه امسال حدود ۵ هزار و ۶۹ میلیارد تومان مالیات های مستقیم دریافت شده که ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به رشد ۳۲ درصدی درآمدهای مالیاتی خرداد ماه خاطرنشان کرد: در مجموع درآمد ناشی از مالیات مستقیم و مالیات بر کالا و خدمات حدود ۷ هزار و ۴۳۵ میلیاد تومان است که با توجه به تعطیلات فروردین ماه رشد نسبتا مطلوبی است.

 

هشدار سازمان مالیاتی درباره دریافت وجه نقد از مودیان

سازمان امور مالیاتی کشور درباره سوء استفاده برخی افراد سودجو با پوشش مامور مالیاتی و دریافت وجه نقد از مودیان بابت ارایه خدمات و تسهیلات ویژه هشدار داد و خواستار هوشیاری شهروندان در قبال اینگونه اخاذی ها شد.

در اطلاعیه این سازمان آمده است : اخیرا برخی افراد سودجو و فرصت طلب با جعل عنوان مامور ، مشاور ، واسطه حل و فصل اختلافات مالیاتی یا عناوین مشابه و سوء استفاده از کم آگاهی مودیان و مراجعان سازمان امور مالیاتی ، اقدام به ارایه شماره حساب شخصی به منظور واریز مالیات کرده اند که در پاره ای موارد ، زمینه کلاهبرداری و ضرر و زیان مودیان را فراهم کرده است.

 

به شهروندان عزیز تاکید شده است مطابق قوانین و ضوابط موجود ، همه موارد مشمول تخفیف در پرداخت مالیات و بخشودگی جرایم مالیاتی متعلقه فقط در چارچوب مقررات قانونی قابل تعیین است که به صورت شفاف و قابل دسترس در اختیار عموم مردم قرا ردارد ؛ ضمن اینکه تمامی پرداخت های مالیاتی نیز صرفا باید از طریق واریز به حساب های مشخص و اعلام شده سازمان در نزد خزانه داری کل کشور صورت پذیرد.

شهروندان محترم در صورت مواجهه با چنین افرادی ، موضوع را از طریق یکی از شماره های۳۹۹۰۳۷۵۷ ( دفتر مرکزی حراست سازمان )، ۳۳۹۶۷۸۱۹ ( دادستانی انتظامی مالیاتی ) یا شماره ۱۱۰ ( نیروی انتظامی ) منعکس یا به دفاتر حراست و دادستانی مستقر در ادارات مالیاتی مراجعه کنند.

 

پرداخت الکترونیکی مالیات ممکن شد

رئیس کل سازمان امور مالیاتی در نشستی خبری کشور اعلام کرد: پرداخت الکترونیک مالیات از طریق سامانه عملیات الکترونیک این سازمان فراهم شده است.

علی عسکری افزود: مودیان بدون مراجعه به واحدهای مالیاتی و از طریق سامانه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی WWW.TAX.GOV.IR می توانند اظهارنامه خود را ارائه و مالیات پرداخت کنند.

عسکری ادامه داد: مودیان مالیاتی می توانند برای صدور قبوض پرداخت مالیات، چاپ قبوض (در صورت تمایل مودی به پرداخت در شعب بانکی یا استفاده از دستگاه های ATM) یا پرداخت اینترنتی مالیات (بدون نیاز به مراجعه به بانک و یا دستگاه های ATM) و نیز مشاهده فهرست و وضع قبوض مالیاتی صادره و پرداختی خود، از این طریق اقدام کنند.

وی گفت: همه مودیان باید قانون را به طور کامل اجرا و براساس آن شش درصد مالیات برارزش افزوده را وصول کنند و در مهلت سه ماهه ای که قانون تعیین کرده است به دولت پرداخت کنند.

عسکری افزود: اگر برخی مودیان همکاری نکنند، ماموران مالیاتی برابر مقررات مالیات را بر اساس آخرین نرخ مالیاتی محاسبه، وصول و به حساب خزانه دولت واریز می کنند.

 

سازمان امور مالیاتی: آماده توافق با اصناف هستیم

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه نظام مالیاتی آماده تعامل با اصناف است گفت: تسهیل امور و اجرای قانون را در اولویت داریم.

علی عسکری در باره اظهارنامه‌های الکترونیکی هم گفت: پارسال چهار میلیون و ۹۵۰ اظهارنامه دریافت شد که از این میزان چهار میلیون و ۵۶۰ هزار اظهارنامه یعنی بالای ۹۰ % به صورت الکترونیکی فرستاده شده بود و امسال حتماً با امکاناتی که مطرح شده این تعداد افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: مهلت نصب صندوق‌های فروش برای اصناف ده گانه تا پایان شهریور ماه تمدید شده است.

عسکری از درآمد دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی مالیات بر ارزش افزوده در سه ماه نخست سال جاری خبر داد و گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۹۹ % رشد نشان می دهد./عصرایران